|

HTKA Hírhalom 2019. 35. hét

A HTKA HÍRHALOM olyan hírek gyűjtőhelye, amiket rövidségük, vagy éppen időnk hiánya miatt nem tudtunk kellő formában megírni, így igen lényegre törően, de mégis közzétesszük ezeket minden hét elején egy csokorba fűzve.

A DSCA (az Amerikai Egyesült Államok Védelmi Biztonsági Együttműködési Ügynöksége) honlapján augusztus 27-én megjelent anyagban olvashatóak szerint jóváhagyásra került Magyarország számára 180 db AIM-120C-7 típusú rakéta beszerzése. A teljes tartalom realizálódása esetén 500 millió Dollár értékűnek megnevezett csomag kapcsán ugyan nem írják, hogy hazánk milyen céllal vásárolja a rakétákat, azonban a hírben szerepel, hogy a csomag részét képzi szoftver az AN/MPQ-64F1 Sentinel radar számára is. A Raytheon ezen radarját pedig az AIM-120 fogadására is alkalmas norvég NASAMS légvédelmi rendszer használja.

Hivatalos megerősítés egyelőre nincsen, de a fentiekből leszűrhető, hogy a beszerzés elsődleges célja nem a Gripen vadászbombázóink rakétafegyverzetének felbővítése – bár éppenséggel nem zárható ki az sem, hogy ezen mennyiség egy részét a Gripenek kapják.

AMRAAM-ER (Extended Range) rakéta indítása. A Raytheon állítása szerint ezen új AMRAAM változattal 50 százalékkal nő a hatótávolság, míg a rakéta 70 százalékkal magasabbra tud felrepülni.

A magyar AMRAAM beszerzés közzétételének napján jónéhány más beszerzés is kikerült a DSCA bejelentések közé. Zöld lámpát kapott például az a 3,295 milliárd Dollár összértékű japán beszerzés is, melyben Tokió 73 db SM-3 Block IIA rakétát vásárol rakétavédelmi rendszeréhez. Az amerikai-japán közös fejlesztésű SM-3 Block IIA elfogó rakéta a rombolók mellett szárazföldi telepítésre is kerül.

Jóváhagyásra került az a litván beszerzési igény is, melynek keretében 500 db JLTV kerülhet a litván szárazföldi erők birtokába. A HMMWV leváltásért folytatott harcból győztesen kikerült Oshkosh által gyártott járművek, illetve kapcsolódó támogatás 170,8 millió Dollárra lettek beárazva Litvánia számára. A DSCA anyagban felsoroltakból nem derül ki mekkora mennyiségben, de a járművek egy részéhez igényelve lett a norvég Kongsberg által szállított M153 távirányítású fegyvertorony is.

JLTV a Boeing kompakt lézer rendszerével (CLWS), Kongsberg Protector RW30 távirányítású fegyverredszer egy M230LF gépágyúval, Thlaes VRC-111 és VRC121 Viper kommunikációs csomaggal felszerelve.

A múlt héten került megrendezésre a Nemzetközi Légi- és Űrszalon a Moszkva melletti Zsukovszkij légibázison. A MAKSZ kötődésű nyilatkozatok egyike, miszerint Moszkva és Ankara lépéseket kíván tenni a technológiai együttműködés fokozása érdekében, illetve egy esetleges török Szu-35, vagy Szu-57 beszerzés lehetőségeinek egyeztetése terén.

Szu-57 géppár

A napokban a Szuhoj mögött másodhegedűssé vált MiG kapcsán is érkeztek bejelentések. Ezek egyike, hogy maláj sajtóértesülések szerint Vlagyimir Putyin elnök kész rábólintani arra, hogy visszavásárolják a Maláj Légierő leállított MiG-29 típusú vadászgépeit és helyettük 2 századnyi MiG-35-öst értékesítsenek számukra.

Ismert lehet, hogy a maláj MiG-29-esek leváltása nem egy egyszerű történet, idén 10 éve, hogy döntés született a folyamat elindításáról. Az 1995-1996 között hadrendbe állított 18 gép kapcsán a nyugati típus vásárlásán, lízingjén kezdve, orosz típusra cserélésen át a korszerűsítésig sok minden felmerült már.

A Maláj Királyi Légierő egyik MiG-29N típusú vadászgépe
A Maláj Királyi Légierő egyik MiG-29N típusú vadászgépe

g További, a MiG ügyvezető igazgatója által megerősített Fulcrum kötődésű hír, hogy India 21 db MiG-29 beszerzéséről folytat tárgyal.

A dolog nem kimondottan újdonság, hiszen februárban már lehetett tudni arról, hogy a sorozatos gépveszteségek, a típusváltás elhúzódása és a többször hangoztatott elégtelen gépmennyiség áthidalására használt MiG-29 Fulcrum repülőgépek beszerzésén ügyködik a légierő vezetése, melyeket az Indiai Légierőben szolgáló Fulcrumokkal egyező, MiG-29UPG szintre korszerűsíttetnének.

Az India számára korszerűsített MiG-29UPG példányok vezérsíkján is jól látható a beavatkozás

Az Airbus Defense & Space illetékesei a közelmúltban a francia Dassault korábbi döntéséhez hasonló álláspontra jutottak: visszalépnek a kanadai CF-188 Hornet utódtípusát kereső tenderből. Ennek elsődleges okaként a franciákhoz hasonlóan a NORAD rendszerébe integrálással kapcsolatos nehézségeket jelölték meg.

Ezzel 3 versenyző maradt: az egykoron, még egy másik kanadai kormány és miniszterelnök alatt kihívó nélküli Lockheed Martin az F-35-össel, a Boeing a Super Hornettel, illetve a Saab a Gripennel.

1 héttel ezelőtt, augusztus 26-án emelkedett először a levegőbe a Brazil Légierő számára készülő Gripen E/F gépek első példánya, a 39-6001 sorozatszámú JAS-39E 65 percet töltött a levegőben.