Az orosz RAC MiG repülőgépgyártó vállalat átadta az első három, átfogó modernizáción és élettartam-hosszabbításon átesett MiG-29UPG vadászbombázó repülőgépet India számára. A cég december 10-én kiadott közleményében tudatta, hogy a három Fulcrum egy Antonov An-124 teherszállító repülőgép fedélzetén, több darabban érkezett Indiába, ahol a Hindustan Aeronautics Limited (HAL) üzemében fogják összeszerelni őket. Az először 2011. február 4-én levegőbe emelkedő, azóta berepülés alatt álló UPG verzióvá való modernizáció összesen 69 indiai MiG-29-est érint, melyek közül hatot készítenek el Oroszországban, a többi 63-at viszont már a HAL fog átalakítani. A tervek szerint a következő hármas „csomagra” már nem kell annyit várnia Új-Delhinek, mint amennyit erre kellett, miután pedig a munkálatok átkerülnek Indiába, a gépek átadása jelentősen felgyorsul majd.
Az UPG-verziójú MiG-29-esek a 900 millió dolláros szerződés keretében korszerű, a 21. század igényeinek megfelelő avionikát, fedélzeti lokátorukat Fazotron Zsuk-ME-re cserélik, megnövelik belső tüzelőanyag-kapacitásukat, valamint képessé válnak levegőben való üzemanyag-felvételre. Mivel az egész projekt egyik fő motivációja az volt, hogy Pakisztán modern vadászrepülőgépekre tett szert, amik nagy hatótávolságú levegő-levegő rakéták alkalmazására is képesek, így természetesen az UPG-k fedélzetére integrálták a Vimpel R-77 BVR-rakétát, de emellett precíziós vezérlésű levegő-föld fegyverzetet is kapnak. A gyártó szerint élettartamukat 40 évre tolták ki, így még sokáig fogják védelmezni India légterét.
Nem érte volna meg ez nekünk is???
lancevance: az aranysasban egy igencsak hozzáértő személy részletesen leírta, hogy miért nem érte volna meg a nekünk felajánlott modernizációs csomagok egyike sem. Természetesen egyik csomag se volt ilyen indiai szintű, dehát nekünk úgyse lenne pénzünk gépenként 10 millió feletti modernizációra.
A „hozzáértő személy” írását inkább hagyjuk. Ősrégi és már akkor is pontatlan adatokat, forrásokat használt, amelyek ma már szinte teljes egészében cáfolhatók.
Mind a 21-es, mind pedig a 29-es modernizáció olcsóbb és megfelelő megoldást adott volna hosszú távra.
Jets.hu-n olvastam amúgy cikkeket a témában, ott is azt írták hogy hatalmas pazarlás volt amit a nagyvassal csináltak. Lett volna lehetőség német NATO kompatibilis csomag vásárlására is, az nem érte volna meg nekünk?
*aerophyl
Nem azért kérdezem de ha ilyen régi és pontatlan adatokat használt, akkor miért jelent meg a magazinban az írás?
ezt nem hinném aerophlynak kéne feltenned…
szigorú imho de ha csak annyit csináltak volna 2000/2001ben, hogy a MIG29eket elkezdik normálisan üzemeltetni és semmilyen modernizáció nem történik is simán kiszolgálhattak volna még 10+évet a gripen költségének elenyésző részéért.
Természetesen a gripen összehasonlíthatatlanul modernebb, potensebb gép, de jól látható volt már akkor mi is van itt Közép EUban és amikor Ausztriában nincs BVR fegyverzetük az EFhez, a Román/Szerb légierő meg örülünk ha nem csak papíron létezik, akkor minek egy lehet vidulni ennyire potens/modern gép?
Jut eszembe, Romániában repülnek még a MIG21ek vagy kirepülték az utolsó repórát is és ~csak papíron létezik Román A2A légierő?
@lancevance
Gripen FAQ hivatkozik a „mi lett volna ha” esetekre, elég sok külső link és hivatkozással van megspékelve a témában.
Engem biztosan sokan megköveznének, de nekem a modernizált MiG-21bisz sem ördögtől való akár a 14 gépes MiG flotta megtartása mellett.
Nekünk nincs szükség nagy hatótávolságú csapásmérőre, a MiG-21 két kis LGB-vel vagy nagyon elvadultan gondolkozva SDB-vel honvédelmi célokra bőven elegendő csapásmérő képességet ad. Totálisan elvadulva az új lézeres kisméretű (valaha irányítatlan) rakéta integrációja is elképzehető, ha nagyon hosszútávon számoltunk volna a gépekkel. Szélsőséges esetben ARAAM shooter is lehetne a gép, attól függően, hogy mennyire vad a fantázia és mennyire vastag a pénztárca. A legnagyobb kérdőjel az, hogy fizikailag vajon meddig lett volna reptethető a MiG-21bisz és milyen költséggel? Mert erről sajnos fogalamam sincs…
A MiG-29 Gripen szintűvé modernizálása véleményem szerint nemigen lett volna lehetséges a választás idején, az orosz EW ipar egyszerűen nem tartott ott. (Talán még most sem.) A ’80-as évek beli állapothoz képest el lehet érni komoly képeségbeli javultást ma már mind orosz, mind külföldi rendszerek beépítésével, azoban komolyabb modernizáció költségei azért már-már összemérhetőek a Gripen program árával. Új radar, teljesen új fedélzeti rendszer, új rádiók, data link, IFF, AMRAAM integráció, stb. A papíron kedvezőnek tűnő esetleges orosz ajánlat ára sajnos elszállhat, lásd India. Ha meg vegyes orosz/nyugati elekronikával számolsz, a probléma még súlyosabb. Volt valaha már olyan sikeresen lezárt MiG moderziációs program, ami a „maximum műszaki tartalommal” összemérhető? A gép autonóm PGM-es csapásmérő képessége hogyan lett volna biztosítható?
Itt jön megint a nagy kérdés. Valóban szükségünk van/volt/lesz Gripen szintű gépre és az általa nyújtott képességek összességére?
Az egész problélma ott kezdődik, hogy mire van szükség, mi a keret és mik a célok és ez milyen más beszerzés / képesség kárára megy. Ezek alapján a variációk száma elég magas. Lásd a cikkben.
Mind a 21-es, mind pedig a 29-es modernizáció olcsóbb és megfelelő megoldást adott volna hosszú távra.
Na ja, de milyen maximálisan kiaknázható képességekkel? És megint ott vagyunk, hogy ki szerint mire van szükség és meddig.
A „frankó” magyar politika mellett megtartani egy védelmi koncepciót eddig hogyan sikerült?
Ma Komszomolszkban -az Amur mentén felszállt a 4. Pak-FA.
Ez friss hír. Képek , tobb info még nics……
A T-50-04 40 percet toltott a levegoben Szergej Bogdan tesztpilótaval – minden rendszer hibátlanul mukodott.
„És megint ott vagyunk, hogy ki szerint mire van szükség és meddig.”
A mirenél csak körbe kellett volna nézni. A meddigre pedig a választ sztem jól megadják a Lengyel… MIG-29ek…
Csakhát koncepció sose volt… Ha lett volna is sokkal fontosabb volt mindig, hogy a pénz lehető legnagyobb %os részét ellopják + Oroszokkal, Amikkal való összebalhézás meg már anno is jól ment.
Én a környező országokat „végig mérve” már anno azt mondtam nem kell a Gripen, mert a MIG-29-esek légvédelemre tökéletesek, és akkor nekem úgy tűnt, hogy egy NATO kompatibilis csomag minimális modernizációval és üzemidő hosszabbítással sokkal jobban megérné anyagilag, mint a Svéd madár.(bár közel sem tudtam annyit a gépről, mint a Gripen FAQ olvasása után) A véleményem az új információk ismeretében is fenn tartom. Tény, hogy a Gripen C potensebb, mint anno a MIG-29-eseink, ellenben a képességek egy része totál fölösleges, így pénzt is kár volt rá költeni. A Gripen A, így utólag pedig egy abszurd döntés volt…
Ez csak a magánvéleményem, de szerintem a MIGek fölösleges kukázásával, és az új gépek fölösleges beszerzésével sikerült 700 milliárdos kárt okozni a magyar államnak, és így nekünk. Sajnos én ezt a károkozást látom amikor ránézek egy Gripenre, nem pedig egy potens gépet :(
Ha csak 700 milliárd lenne…..
NATO IFF és kommrendszer beépítését ki vállalta volna a MIG-be? Úgy rétem, ami képes a legmagasabb háborús protokoll szerint is üzemelni.
Mivel a gépek nagyjavítását az oroszok végezték, akkor erre az időre ezeket ki kellett volna szerelni?
molnibalage
Tudtommal a németek fölajánlottak egy ilyen csomagot. Azt, hogy ez „képes a legmagasabb háborús protokoll szerint is üzemelni” azt nem tudom.
Molni a 21-est nem csak te tartod jó ötletnek, nálunk 3 ezred repülte, megvolt a karbantartáshoz szükséges háttér Csepelen. A románok modernizációja is elég jól sikerült a géppel. Ha ezeket még hadrendben tartjuk a 29-es mellett, azokat pedig kímélve, nem szarrá műrepülve, normális körülmények között tárolva és használva,okosan használjuk akkor rengeteg pénzt spórolhattuk volna. Csapásmérésre pedig még mindíg ott lennének a szu-22-esek. A kecske is jóllakott volna és a káposzta is meglenne.
Hát én annó F-16 -ra voksoltam volna, de így utólag a MiG-29 -Szu-22 kombó is maradhatott volna, a lengyelekkel közösen csinálhattunk volna valami felújítás/modernizáció félét. (igazság szerinte ezt rengeteg dologgal meg lehetett volna csinálni, pl: T-72, ZSzU-23-4)
Egyébként ha jól tudom a szlovák Migek is kaptak NATO kompatibilis rádiót és IFF -t, szerintem ezt nálunk is meg lehetett volna oldani. Ki tudja, talán egy kicsivel több pénzért még Link16 is beszerezhető lett volna.
Molni a 21-est nem csak te tartod jó ötletnek, nálunk 3 ezred repülte, megvolt a karbantartáshoz szükséges háttér Csepelen.
Csepelen a Kossuth középsulit háttérnek nevezni erős túlzás. A DR megszűnte maga után vonta hazai nagyjavító képesség elvesztését is, mind helis, mind repülőgépes vonalon.
Csapásmérésre pedig még mindíg ott lennének a szu-22-esek. A kecske is jóllakott volna és a káposzta is meglenne.
A Gripen döntés idején már nem volt 22-es, ez már kívül esik a forgatókönyveken.
A németeknél még a DASA (azóta már EADS-be olvadt) dolgozta ki a gépek NATO-sítását, nem tudom korlátozások voltak-e. Azokból kaptak 22db-ot a lengyelek 1 eurós áron. Szerintem az lett volna a legolcsóbb nekünk Gripen meg egyebek helyett :D
duckdodgers
Ez vitathatatlan.
Egy kis mig-29 családfa, képekkel kiegészitve:
http://www.militaryphotos.net/forums/showthread.php?99988-Russian-Photos-(updated-on-regular-basis)/page2979
http://www.defence.pk/forums/indian-defence/182139-mirage-2000h-vs-mig-29b-dogfight-results-out.html Ez, gondolom en, ide valo link.
Az indiai 29-esek elso szerias, butitott Migek voltak . A legtobb alkatreszt meg nittelessel erositettek fel es kevesebb komposit volt bennuk , mint a kesobbi 29-es szeriakban. Akkor is darbaokban erkeztek a gepet , de a hanyag ujraszereles vegett a nitelesek kilazultak a terhelestol es tonkrevagta az RD-33-as turbina lapatjait. ’96 ban az osszes hajtomuvet nagyjavitottak Oroszorszagban, a sarkany nagyjavitasat a Hindustan vallalatnal oldottak meg, orosz mernokokkel.
Hú kolléga, az információid nagyon gáz forrásokra utalnak. Semmiféle „nitelés” (mi az????, szegecselés?) nem volt az újraszerelésnél, csak a szrányak és a vezérsíkok voltak leszedve a szállításhoz. A hajtóművek gyárilag voltak silány minőségűek, a „butított” pedig egyedül a különböző IFF-re és két lokátor üzemmódra vonatkozott, semmi másra. Ugyanazok a rakéták, ugyanazok a hajtóművek, mint az orosz gépekben.
Nem , csapszeg (amit a 70-es evekig hasznaltak nalunk is) . A beomlo nyilasok zaropaneljet es a levego beomleset szabalyzo panelt rosszul illesztettek ossze. Kilazultak es a motor beszivta. Voltak problemak a hajtomuvel is, de az a titanium rossz megmunkalasa miatt volt. ( voltak balasetek , ahol a titanium szabalyossan meggyulladt ( 2500 C fok ! )), de ez nem fordult elo az indiai gepeknel. Meg a FOD zaro ajtok automatizalasa sem volt a gepbe szerelve(200km/h nyit-zar , foldon hajtomuleallitaskor automatikusan kinyit).
Ez a zárópanel probléma ugyancsak gyártóspecifikus volt, sok helyen jelentkezett, (pl. a lacházi és tököli 29-eseknél is) nem az indiaiak sara.
Rendben, elhiszem neked . En csak az india gepekrol olvastam. Vegyuk ugy , hogy megertettuk egymast ;) .
…indiai…
És melyik R-77est kapták meg? Van vagy 3 verziója. R-77 ügyben amúgy is akkora a homály, hogy elkelne egy cikk róla.
https://htka.hu/2010/01/18/gyartas-alatt-a-zsuk-me-radar/
Én nagyon sajnálom a 29-inket, valamelyik 200 órát se repült még! Sőt nem is fog mert úgy gajra vágták 2-3 év alatt, ja és még eladni sem lehet mert olyan szar állapotba van! 28 gép repült 17000 órát 17-év alatt bravo! Ezek a gépek mindent elárulnak hogy mi történt Magyarországon az utóbbi 20-pár évben!
Úgy látszik, mégsincs a fazotronnak működő AESA radarja. Ha lenne azzal adták volna.
http://www.phazotron.com/en/military.suvo.html