|

A Helge Ingstad kiemelésének előkészületei

A napokban, november 28-én friss képek kerültek fel a november 8-án tankerral ütközött, partra futott, majd pár nappal később szinte teljesen elsüllyedt fregattról, a Norvég Királyi Haditengerészet Helge Ingstad nevű hadihajójáról. Ezek már a kiemelést előkészítő munkálatok egy újabb szakaszát mutatják be, melynek részeként megérkezett egy úszódaru a helyszínre.

A megfeneklett és kikötött fregatt november 13-ára virradó éjszaka bekövetkezett megcsúszása óta van lényegében teljesen víz alatt. Kystverket,NCA / Forsvaret ,

A kiválasztott “súlyemelő” a belga Scaldis vállalat Rambiz nevű úszódaruja, mely két darujával együttesen akár 3300 tonnát is meg bír emelni. A fregatt persze ennél jóval nehezebb a maga 5300 tonna körüli vízkiszorításával. Csak a méretek miatt: a Rambiz maximálisan 78 méteres magasságba képes terhet emelni. Kystverket,NCA / Forsvaret ,

Scaldis vállalat Rambiz nevű úszódaruja, mely két darujával együttesen akár 3300 tonnát is meg bír emelni. A fregatt persze ennél jóval nehezebb a maga 5300 tonna körüli vízkiszorításával. Csak a méretek miatt: a Rambiz maximálisan 78 méteres magasságba képes terhet emelni.">

A fenti képaláírásban olvashatókból látható, hogy a Rambiz önmagában kevés ehhez a feladathoz, viszont AIS adatok alapján a környéken tartózkodik a még egy picit nagyobb teherbíró képességű, akár 4 000 tonnát is emelni képes, szintén Scaldis tulajdonú Gulliver úszódaru is.

A behemót belga mellett persze más hajók is sürögnek-forognak a helyszínen. Kystverket,NCA / Forsvaret ,

A parton is zajlanak, zajlottak ismét munkák. Kystverket ,

Mindeközben kiadásra került a balesettel kapcsolatos előzetes jelentés is, melynek magyar összefoglalása ezen a linken elérhető fórum posztban olvasható.

Fórum hozzászólások

  • Szigorúan laikusan. Értem én, hogy egy hajó nem Polski Fiat 125p négy tárcsafékkel (s akkor még az hol van egy kerámiatárcsás sportkocsitól!)
    De bizonytalan helyzetben ("azt hittük, hogy...") nem kéne legalább a kihajtás teljesítményét csökkenteni? Lehet, hogy végül az a kis mértékű sebességvesztés is elég lett volna az ütközés elkerüléséhez.

    Magamat fényezve; setét borsodiként kizárólag térképet használva jártam be Budapestet és környékét rendre 13-16 címet teljesítve (s ebben mindig volt egy-kettő új), úgy hogy általában 17-18 órakor már újra Miskolcon - tankoltam. A feladatban utódom (kütyümániás és érzéke is van hozzá) lassan egy éve végzi ugyanezt a feladatot. De csak 8-11 címet tud megcsinálni (ugye a cégek, laborok stb. bezárnak), a (10 éves) térképemet visszautasította, s kizárólag Waze-t használ.
    Mire akarok ezzel kilyukadni?
    A kiszolgáló kütyük, alkalmazások el is lustíthatják az agyat, a kreativitást, az átlátóképességet, a memóriát (soroljatok fel fejből annyi telefonszámot, mint amit harminc évvel ezelőtt tudtatok!)
    Illetve a - néha túl - sok információ, technológiai lehetőség még ronthatja is az ítélő, verziókidolgozó, döntéshozó képességet.
    Van egy olyan érzésem, hogy ez is közrejátszhatott.
    Szerintem.

    Na meg az időszak...jelentkezzen az, akinek a hajnali időszakban pengén vág az agya...( Az enyém ilyenkor az egysejtűek felé korrelál:confused:)
  • misinator
    Szigorúan laikusan. Értem én, hogy egy hajó nem Polski Fiat 125p négy tárcsafékkel (s akkor még az hol van egy kerámiatárcsás sportkocsitól!)
    De bizonytalan helyzetben ("azt hittük, hogy...") nem kéne legalább a kihajtás teljesítményét csökkenteni? Lehet, hogy végül az a kis mértékű sebességvesztés is elég lett volna az ütközés elkerüléséhez.
    Sajnos az autós példa nem túl nyerő. Autók esetében a manőverezés lényege az, hogy milyen jó a tapadás, ha élesebben kanyarodsz, a tapadás elveszhet, és a tapadás illetve a tehetetlenségi erő közötti csatában az utóbbi kezd el nyerésre állni - egyszerűbben lecsúszol az ívről. Emiatt manőverez jobban az autó kis sebességnél, hiszen kisebb a tehetettlenség kanyarodásnál.

    Hajók esetén a manőverezésért (általában) a kormánylapát felel, amelynél viszont a mellete elhaladó víz mennyisége a döntő. Más szóval minél gyorsabban haladsz, annál több vizet térít el a kormánylapát, amely miatt annál nagyobb erő tolja a hajó farát a kitérítéssel ellentétes irányba. Persze ahogy az autós hasonlatnál, itt sem ennyire egyszerű, de ebből a példából talán látszik, hogy a hajósok nem szeretnek túlságosan lelassítani, mert akkor azzal a manőverezőképességük is szépen romlani kezd. Emiatt is kell a kikötőkben a toló/vontatóhajók segedelme a kikötéshez egy csomó hajónak (aztán jelent meg óriási találmányként a bow thruster, vagyis a hajóorr alatt keresztirányban elhelyezett, oldalra tolóerőt kifejtő hajócsavar).

    Egy hadihajó (amit eleve inkább nagyobb sebességre terveznek) kormányosa számára sebességet csökkenteni nagy mumus, mert inkább bízik a manőverező-képességben és a sebességben, mint abban, hogy na, akkor majd elevickélünk valahogy kis sebességgel.

    Szóval especiel azt még valahol én is értem, hogy miért nem erőltették a lassítást.
  • misinator
    Szigorúan laikusan. Értem én, hogy egy hajó nem Polski Fiat 125p négy tárcsafékkel (s akkor még az hol van egy kerámiatárcsás sportkocsitól!)
    De bizonytalan helyzetben ("azt hittük, hogy...") nem kéne legalább a kihajtás teljesítményét csökkenteni? Lehet, hogy végül az a kis mértékű sebességvesztés is elég lett volna az ütközés elkerüléséhez.

    Magamat fényezve; setét borsodiként kizárólag térképet használva jártam be Budapestet és környékét rendre 13-16 címet teljesítve (s ebben mindig volt egy-kettő új), úgy hogy általában 17-18 órakor már újra Miskolcon - tankoltam. A feladatban utódom (kütyümániás és érzéke is van hozzá) lassan egy éve végzi ugyanezt a feladatot. De csak 8-11 címet tud megcsinálni (ugye a cégek, laborok stb. bezárnak), a (10 éves) térképemet visszautasította, s kizárólag Waze-t használ.
    Mire akarok ezzel kilyukadni?
    A kiszolgáló kütyük, alkalmazások el is lustíthatják az agyat, a kreativitást, az átlátóképességet, a memóriát (soroljatok fel fejből annyi telefonszámot, mint amit harminc évvel ezelőtt tudtatok!)
    Illetve a - néha túl - sok információ, technológiai lehetőség még ronthatja is az ítélő, verziókidolgozó, döntéshozó képességet.
    Van egy olyan érzésem, hogy ez is közrejátszhatott.
    Szerintem.

    Na meg az időszak...jelentkezzen az, akinek a hajnali időszakban pengén vág az agya...( Az enyém ilyenkor az egysejtűek felé korrelál:confused:)
    Szerintem itt pont ez történt. Rég le kellett volna adni a "ütközés közvetlen veszélye" kürtjelet. Az felrázta volna a monitorokba feledkezett őrtisztet. A három hajóból egy se adta le.
  • Cifu
    Sajnos az autós példa nem túl nyerő. Autók esetében a manőverezés lényege az, hogy milyen jó a tapadás, ha élesebben kanyarodsz, a tapadás elveszhet, és a tapadás illetve a tehetetlenségi erő közötti csatában az utóbbi kezd el nyerésre állni - egyszerűbben lecsúszol az ívről. Emiatt manőverez jobban az autó kis sebességnél, hiszen kisebb a tehetettlenség kanyarodásnál.

    Hajók esetén a manőverezésért (általában) a kormánylapát felel, amelynél viszont a mellete elhaladó víz mennyisége a döntő. Más szóval minél gyorsabban haladsz, annál több vizet térít el a kormánylapát, amely miatt annál nagyobb erő tolja a hajó farát a kitérítéssel ellentétes irányba. Persze ahogy az autós hasonlatnál, itt sem ennyire egyszerű, de ebből a példából talán látszik, hogy a hajósok nem szeretnek túlságosan lelassítani, mert akkor azzal a manőverezőképességük is szépen romlani kezd. Emiatt is kell a kikötőkben a toló/vontatóhajók segedelme a kikötéshez egy csomó hajónak (aztán jelent meg óriási találmányként a bow thruster, vagyis a hajóorr alatt keresztirányban elhelyezett, oldalra tolóerőt kifejtő hajócsavar).

    Egy hadihajó (amit eleve inkább nagyobb sebességre terveznek) kormányosa számára sebességet csökkenteni nagy mumus, mert inkább bízik a manőverező-képességben és a sebességben, mint abban, hogy na, akkor majd elevickélünk valahogy kis sebességgel.

    Szóval especiel azt még valahol én is értem, hogy miért nem erőltették a lassítást.
    Hülyeségre nincs magyarázat.
  • gacsat
    Szerintem itt pont ez történt. Rég le kellett volna adni a "ütközés közvetlen veszélye" kürtjelet. Az felrázta volna a monitorokba feledkezett őrtisztet. A három hajóból egy se adta le.
    Olvass már!Senki nem volt a fregatton a monitorokba feledkezve!!!!
  • dudi
    Olvass már!Senki nem volt a fregatton a monitorokba feledkezve!!!!
    Össze vissza rádióztak, ahelyett, hogy tettek volna valamit.
  • misinator
    Nekem persze rögtön ezek jutottak eszembe...

    Elolvasva a hírt:
    https://htka.hu/2018/12/01/a-helge-ingstad-kiemelesenek-elokeszuletei/
    ... úgy érzem, igencsak észnél kell majd lenniük. (Nyilván nem nyeretlen kétévesek a projektben dolgozók)

    A Rambiz nevű úszódaru két darujával együttesen akár 3300 tonnát is meg bír emelni.
    A Gulliver úszódaru még egy picit nagyobb teherbíró képességű is, akár 4 000 tonnát is emelni képes.

    Viszont a fregatt 5300 tonna körüli vízkiszorítású - száraz rekeszekkel ugye...
    Elég egy gyorsan romló időjárás, aztán lesz egy igen látványos fail videónk...

    Én mindenesetre nagyon drukkolok nekik.
  • dudi
    Nem is értem,hogy miért nem elektromotorral hajtják a tengelyt és akkor nem kéne 50-60 méteres csavartengely csak az áramot kellene elvinni a tengelycsonknál lévő elektromotorhoz.Ez már a 30-as években létezett turbo-elektromos meghajtásként ha jóll emlékszem a nevére.Én úgy tudom,hogy nem egy darabból van a tengely hanem több kisebből van összerakva ebből nekem azt diktálja a logika,hogy egy ütésnél előbb kellene elszakadnia a kötéseknek mint hogy megsérüljenek a perselyek pont azért,hogy ne follyon be a víz a perselyeken kersztül.
    Hadihajónál gondolom az is szempont lehet, hogy lehetőség szerint megmaradjon mechanikus szerkezetne, hiszen háborús helyzetben hamar elkezdhet röpködni az atom, az elektronikus cuccok, meg motorok azt nem annyira szeretik. Többnyire egyszerűbben javíthatók is.

    Ciki lenne, ha egy flottacsoportra mert nuki csapás után, meg ha nincs is sérülés az összes romboló hirtelen béna kacsaként lebeg a vízen, mert a nuki elektro mágneses hullámai megsütötték az elektromotorokat. Mechanikusan összekapcsolt gőzturbinákat, dieseleket stb ez nem nagyon hatja meg.
  • Kurfürst
    Hadihajónál gondolom az is szempont lehet, hogy lehetőség szerint megmaradjon mechanikus szerkezetne, hiszen háborús helyzetben hamar elkezdhet röpködni az atom, az elektronikus cuccok, meg motorok azt nem annyira szeretik. Többnyire egyszerűbben javíthatók is.

    Ciki lenne, ha egy flottacsoportra mert nuki csapás után, meg ha nincs is sérülés az összes romboló hirtelen béna kacsaként lebeg a vízen, mert a nuki elektro mágneses hullámai megsütötték az elektromotorokat. Mechanikusan összekapcsolt gőzturbinákat, dieseleket stb ez nem nagyon hatja meg.
    És az egész mechanikus rendszer villamos vezérlése? Ma már a WC-t is lassan számítógéppel húzod le.
  • Kurfürst
    Hadihajónál gondolom az is szempont lehet, hogy lehetőség szerint megmaradjon mechanikus szerkezetne, hiszen háborús helyzetben hamar elkezdhet röpködni az atom, az elektronikus cuccok, meg motorok azt nem annyira szeretik. Többnyire egyszerűbben javíthatók is.

    Ciki lenne, ha egy flottacsoportra mert nuki csapás után, meg ha nincs is sérülés az összes romboló hirtelen béna kacsaként lebeg a vízen, mert a nuki elektro mágneses hullámai megsütötték az elektromotorokat. Mechanikusan összekapcsolt gőzturbinákat, dieseleket stb ez nem nagyon hatja meg.
    Ha kisütötte az atom a teljes elektronikát akkor teeljesen mind1,hogy mozog-e a hajó vagy sem.
  • arbalest
    Azért a "titkos küldetés" meg a "titkosított információk" megjegyzések kapcsán vannak kételyeim...

    De ezzel együtt látványos a prezentáció...

Ugrás a fórum topichoz