|

Tankerral ütközött egy norvég fregatt

Mára virradóan tankerrel ütközött a Trident Juncture NATO gyakorlat egy feladatáról hazafelé tartó HNoMS Helge Ingstad (F313) fregatt. Az ütközésben a Fridtjof Nansen osztály 4. tagjaként 2009-ben szolgálatba álló hadihajó komoly léket kaphatott, mert az elsüllyedés kivédése érdekében partközelbe vitték, legénységét pedig evakuálták az éjszaka folyamán.

A máltai zászló alatt hajózó, 250 méteres, megtöltve bő 112 000 tonna vízkiszorítású Sola TS nevű tankerral Bergentől cirka 50 kilométernyire északnyugatra, a Sture olajterminál közelében, hajnali 4 óra környékén bekövetkezett balesetben egyértelműen a Norvég Királyi Haditengerészet hadihajója húzta a rövidebbet, de szerencsére komolyabb személyi sérülés egyik hajón sem történt – a HNoMS Helge Ingstad fedélzetén tartózkodó 135 főből mindössze 7 fő sérült meg könnyebben. A Norvégiából éppen elfelé hajózó tanker a hírek szerint nem sérült meg, olajszivárgás nem keletkezett, de a hajó visszatér átvizsgálásra.

Ezzel szemben a hírek és az alábbi élő videón látottak alapján a fregattba jelentős mennyiségű víz juthatott, illetve jut be, mert mostanra nagyon meg van dőlve, a helikopter fedélzet egy része már víz alá került. Az élő videót visszapörgetve látható, miként alakult a hajó dőlése relatíve rövid idő alatt.

 

 

Fórum hozzászólások

  • antigonosz
    03.40-03.55 között mennyire szokványos időpont az őrségváltás?
    Teljesen. Ez a legrosszabb őrség a "kutyaőrség". Hadihajón nem tudom, hogy megy, de nem egy nagy vaszizdasz a váltás. " Figiyelj arra a vontatóra, közeledik." Vagy ilyesmi.
    Mindenesetre nem rohanunk 17 csomóval a bonyolult hajózási helyzetbe, ahol azt se látjuk, hogy mi micsoda.
    Senki se rádiózott szabályosan. Mindig azonosítani kellene, hogy ki hív kicsodát.
  • dudi
    Nem is értem,hogy miért nem elektromotorral hajtják a tengelyt és akkor nem kéne 50-60 méteres csavartengely csak az áramot kellene elvinni a tengelycsonknál lévő elektromotorhoz.Ez már a 30-as években létezett turbo-elektromos meghajtásként ha jóll emlékszem a nevére.Én úgy tudom,hogy nem egy darabból van a tengely hanem több kisebből van összerakva ebből nekem azt diktálja a logika,hogy egy ütésnél előbb kellene elszakadnia a kötéseknek mint hogy megsérüljenek a perselyek pont azért,hogy ne follyon be a víz a perselyeken kersztül.
    Az angolok most meglépték. a QE anyahajó pl. elektromos. Az azipodos meghajtást viszont inkább kihagyták. Jó 50 méteres tengelyeik vannak.
  • antigonosz
    Amúgy a jelentésből kimaradtak az oroszok. Arról is szó volt hogy ők zavarták meg a hajót, vagy a hajósok fejét. Netán a szirének még meg a kraken, :)
    Az oroszok voltak, ez tiszta sor.
  • Szigorúan laikusan. Értem én, hogy egy hajó nem Polski Fiat 125p négy tárcsafékkel (s akkor még az hol van egy kerámiatárcsás sportkocsitól!)
    De bizonytalan helyzetben ("azt hittük, hogy...") nem kéne legalább a kihajtás teljesítményét csökkenteni? Lehet, hogy végül az a kis mértékű sebességvesztés is elég lett volna az ütközés elkerüléséhez.

    Magamat fényezve; setét borsodiként kizárólag térképet használva jártam be Budapestet és környékét rendre 13-16 címet teljesítve (s ebben mindig volt egy-kettő új), úgy hogy általában 17-18 órakor már újra Miskolcon - tankoltam. A feladatban utódom (kütyümániás és érzéke is van hozzá) lassan egy éve végzi ugyanezt a feladatot. De csak 8-11 címet tud megcsinálni (ugye a cégek, laborok stb. bezárnak), a (10 éves) térképemet visszautasította, s kizárólag Waze-t használ.
    Mire akarok ezzel kilyukadni?
    A kiszolgáló kütyük, alkalmazások el is lustíthatják az agyat, a kreativitást, az átlátóképességet, a memóriát (soroljatok fel fejből annyi telefonszámot, mint amit harminc évvel ezelőtt tudtatok!)
    Illetve a - néha túl - sok információ, technológiai lehetőség még ronthatja is az ítélő, verziókidolgozó, döntéshozó képességet.
    Van egy olyan érzésem, hogy ez is közrejátszhatott.
    Szerintem.

    Na meg az időszak...jelentkezzen az, akinek a hajnali időszakban pengén vág az agya...( Az enyém ilyenkor az egysejtűek felé korrelál:confused:)
  • misinator
    Szigorúan laikusan. Értem én, hogy egy hajó nem Polski Fiat 125p négy tárcsafékkel (s akkor még az hol van egy kerámiatárcsás sportkocsitól!)
    De bizonytalan helyzetben ("azt hittük, hogy...") nem kéne legalább a kihajtás teljesítményét csökkenteni? Lehet, hogy végül az a kis mértékű sebességvesztés is elég lett volna az ütközés elkerüléséhez.
    Sajnos az autós példa nem túl nyerő. Autók esetében a manőverezés lényege az, hogy milyen jó a tapadás, ha élesebben kanyarodsz, a tapadás elveszhet, és a tapadás illetve a tehetetlenségi erő közötti csatában az utóbbi kezd el nyerésre állni - egyszerűbben lecsúszol az ívről. Emiatt manőverez jobban az autó kis sebességnél, hiszen kisebb a tehetettlenség kanyarodásnál.

    Hajók esetén a manőverezésért (általában) a kormánylapát felel, amelynél viszont a mellete elhaladó víz mennyisége a döntő. Más szóval minél gyorsabban haladsz, annál több vizet térít el a kormánylapát, amely miatt annál nagyobb erő tolja a hajó farát a kitérítéssel ellentétes irányba. Persze ahogy az autós hasonlatnál, itt sem ennyire egyszerű, de ebből a példából talán látszik, hogy a hajósok nem szeretnek túlságosan lelassítani, mert akkor azzal a manőverezőképességük is szépen romlani kezd. Emiatt is kell a kikötőkben a toló/vontatóhajók segedelme a kikötéshez egy csomó hajónak (aztán jelent meg óriási találmányként a bow thruster, vagyis a hajóorr alatt keresztirányban elhelyezett, oldalra tolóerőt kifejtő hajócsavar).

    Egy hadihajó (amit eleve inkább nagyobb sebességre terveznek) kormányosa számára sebességet csökkenteni nagy mumus, mert inkább bízik a manőverező-képességben és a sebességben, mint abban, hogy na, akkor majd elevickélünk valahogy kis sebességgel.

    Szóval especiel azt még valahol én is értem, hogy miért nem erőltették a lassítást.
  • misinator
    Szigorúan laikusan. Értem én, hogy egy hajó nem Polski Fiat 125p négy tárcsafékkel (s akkor még az hol van egy kerámiatárcsás sportkocsitól!)
    De bizonytalan helyzetben ("azt hittük, hogy...") nem kéne legalább a kihajtás teljesítményét csökkenteni? Lehet, hogy végül az a kis mértékű sebességvesztés is elég lett volna az ütközés elkerüléséhez.

    Magamat fényezve; setét borsodiként kizárólag térképet használva jártam be Budapestet és környékét rendre 13-16 címet teljesítve (s ebben mindig volt egy-kettő új), úgy hogy általában 17-18 órakor már újra Miskolcon - tankoltam. A feladatban utódom (kütyümániás és érzéke is van hozzá) lassan egy éve végzi ugyanezt a feladatot. De csak 8-11 címet tud megcsinálni (ugye a cégek, laborok stb. bezárnak), a (10 éves) térképemet visszautasította, s kizárólag Waze-t használ.
    Mire akarok ezzel kilyukadni?
    A kiszolgáló kütyük, alkalmazások el is lustíthatják az agyat, a kreativitást, az átlátóképességet, a memóriát (soroljatok fel fejből annyi telefonszámot, mint amit harminc évvel ezelőtt tudtatok!)
    Illetve a - néha túl - sok információ, technológiai lehetőség még ronthatja is az ítélő, verziókidolgozó, döntéshozó képességet.
    Van egy olyan érzésem, hogy ez is közrejátszhatott.
    Szerintem.

    Na meg az időszak...jelentkezzen az, akinek a hajnali időszakban pengén vág az agya...( Az enyém ilyenkor az egysejtűek felé korrelál:confused:)
    Szerintem itt pont ez történt. Rég le kellett volna adni a "ütközés közvetlen veszélye" kürtjelet. Az felrázta volna a monitorokba feledkezett őrtisztet. A három hajóból egy se adta le.
  • Cifu
    Sajnos az autós példa nem túl nyerő. Autók esetében a manőverezés lényege az, hogy milyen jó a tapadás, ha élesebben kanyarodsz, a tapadás elveszhet, és a tapadás illetve a tehetetlenségi erő közötti csatában az utóbbi kezd el nyerésre állni - egyszerűbben lecsúszol az ívről. Emiatt manőverez jobban az autó kis sebességnél, hiszen kisebb a tehetettlenség kanyarodásnál.

    Hajók esetén a manőverezésért (általában) a kormánylapát felel, amelynél viszont a mellete elhaladó víz mennyisége a döntő. Más szóval minél gyorsabban haladsz, annál több vizet térít el a kormánylapát, amely miatt annál nagyobb erő tolja a hajó farát a kitérítéssel ellentétes irányba. Persze ahogy az autós hasonlatnál, itt sem ennyire egyszerű, de ebből a példából talán látszik, hogy a hajósok nem szeretnek túlságosan lelassítani, mert akkor azzal a manőverezőképességük is szépen romlani kezd. Emiatt is kell a kikötőkben a toló/vontatóhajók segedelme a kikötéshez egy csomó hajónak (aztán jelent meg óriási találmányként a bow thruster, vagyis a hajóorr alatt keresztirányban elhelyezett, oldalra tolóerőt kifejtő hajócsavar).

    Egy hadihajó (amit eleve inkább nagyobb sebességre terveznek) kormányosa számára sebességet csökkenteni nagy mumus, mert inkább bízik a manőverező-képességben és a sebességben, mint abban, hogy na, akkor majd elevickélünk valahogy kis sebességgel.

    Szóval especiel azt még valahol én is értem, hogy miért nem erőltették a lassítást.
    Hülyeségre nincs magyarázat.
  • gacsat
    Szerintem itt pont ez történt. Rég le kellett volna adni a "ütközés közvetlen veszélye" kürtjelet. Az felrázta volna a monitorokba feledkezett őrtisztet. A három hajóból egy se adta le.
    Olvass már!Senki nem volt a fregatton a monitorokba feledkezve!!!!
  • dudi
    Olvass már!Senki nem volt a fregatton a monitorokba feledkezve!!!!
    Össze vissza rádióztak, ahelyett, hogy tettek volna valamit.
  • misinator
    Nekem persze rögtön ezek jutottak eszembe...

    Elolvasva a hírt:
    https://htka.hu/2018/12/01/a-helge-ingstad-kiemelesenek-elokeszuletei/
    ... úgy érzem, igencsak észnél kell majd lenniük. (Nyilván nem nyeretlen kétévesek a projektben dolgozók)

    A Rambiz nevű úszódaru két darujával együttesen akár 3300 tonnát is meg bír emelni.
    A Gulliver úszódaru még egy picit nagyobb teherbíró képességű is, akár 4 000 tonnát is emelni képes.

    Viszont a fregatt 5300 tonna körüli vízkiszorítású - száraz rekeszekkel ugye...
    Elég egy gyorsan romló időjárás, aztán lesz egy igen látványos fail videónk...

    Én mindenesetre nagyon drukkolok nekik.
  • dudi
    Nem is értem,hogy miért nem elektromotorral hajtják a tengelyt és akkor nem kéne 50-60 méteres csavartengely csak az áramot kellene elvinni a tengelycsonknál lévő elektromotorhoz.Ez már a 30-as években létezett turbo-elektromos meghajtásként ha jóll emlékszem a nevére.Én úgy tudom,hogy nem egy darabból van a tengely hanem több kisebből van összerakva ebből nekem azt diktálja a logika,hogy egy ütésnél előbb kellene elszakadnia a kötéseknek mint hogy megsérüljenek a perselyek pont azért,hogy ne follyon be a víz a perselyeken kersztül.
    Hadihajónál gondolom az is szempont lehet, hogy lehetőség szerint megmaradjon mechanikus szerkezetne, hiszen háborús helyzetben hamar elkezdhet röpködni az atom, az elektronikus cuccok, meg motorok azt nem annyira szeretik. Többnyire egyszerűbben javíthatók is.

    Ciki lenne, ha egy flottacsoportra mert nuki csapás után, meg ha nincs is sérülés az összes romboló hirtelen béna kacsaként lebeg a vízen, mert a nuki elektro mágneses hullámai megsütötték az elektromotorokat. Mechanikusan összekapcsolt gőzturbinákat, dieseleket stb ez nem nagyon hatja meg.
  • Kurfürst
    Hadihajónál gondolom az is szempont lehet, hogy lehetőség szerint megmaradjon mechanikus szerkezetne, hiszen háborús helyzetben hamar elkezdhet röpködni az atom, az elektronikus cuccok, meg motorok azt nem annyira szeretik. Többnyire egyszerűbben javíthatók is.

    Ciki lenne, ha egy flottacsoportra mert nuki csapás után, meg ha nincs is sérülés az összes romboló hirtelen béna kacsaként lebeg a vízen, mert a nuki elektro mágneses hullámai megsütötték az elektromotorokat. Mechanikusan összekapcsolt gőzturbinákat, dieseleket stb ez nem nagyon hatja meg.
    És az egész mechanikus rendszer villamos vezérlése? Ma már a WC-t is lassan számítógéppel húzod le.
  • Kurfürst
    Hadihajónál gondolom az is szempont lehet, hogy lehetőség szerint megmaradjon mechanikus szerkezetne, hiszen háborús helyzetben hamar elkezdhet röpködni az atom, az elektronikus cuccok, meg motorok azt nem annyira szeretik. Többnyire egyszerűbben javíthatók is.

    Ciki lenne, ha egy flottacsoportra mert nuki csapás után, meg ha nincs is sérülés az összes romboló hirtelen béna kacsaként lebeg a vízen, mert a nuki elektro mágneses hullámai megsütötték az elektromotorokat. Mechanikusan összekapcsolt gőzturbinákat, dieseleket stb ez nem nagyon hatja meg.
    Ha kisütötte az atom a teljes elektronikát akkor teeljesen mind1,hogy mozog-e a hajó vagy sem.

Ugrás a fórum topichoz