A kanadai vezetés november 7-én hivatalosan is megkezdte a CF-18A/B Hornet flotta leváltásának folyamatát, kiküldték az igényeiket az öt potenciális pályázónak.
A Kanadai Királyi Légierő 88 darab korszerű vadászbombázóval váltaná le az aggastyán CF-18A/B Hornet flottáját, a versenyre 5 vállalatot hívtak meg: a Dassault Aviationt (Rafale), a Saab AB-t (JAS-39 Gripen), az Airbust (Eurofighter Typhoon), a Boeingot (F/A-18E/F Super Hornet vagy F-15 Eagle) és a Lockheed Martint (F-16V Viper vagy F-35 Lightning II). A pályázóknak 8 hetük van ízlelgetni a kanadaiak feltételeit és igényeit, ezt követően válaszolniuk kell, mely visszajelzéseket felhasználják a végső ajánlatkéréshez. Az ajánlatokat 2019 második felében lehet majd leadni, míg a győztessel folytatott tárgyalásokat követően 2021 végén vagy 2022 elején megkötnék a szerződést. Az első példányokat 2025-ben vennék át, míg a teljes 88 gépes flotta 2032-ig állna hadrendbe, teljesen leváltva a jelenlegi Horneteket.
Egy pályázó azonban biztos nem vesz már részt a versenyben, alig egy nappal az igények kiküldését követően a Dassault Aviation közölte, hogy biztosan nem indulnak a tenderen. Indoklásul kifejtették, hogy a Kanadai Királyi Légierő jelenleg is nagyrészt amerikai technikát üzemeltet, ráadásul a NORAD-tagságból (Észak-amerikai Légvédelmi Parancsnokság) adódóan a kanadai hadvezetés olyan szakmai és interoperabilitás igényeket támaszt, valamint olyan hírszerzési problémákat vet fel, aminek egy nem-amerikai típus gyártója nem tud megfelelni.
Érthető a Dassault Aviation álláspontja, ezzel a szemüveggel nézve bizony a Saab JAS-39 Gripen és a Eurofighter Typhoon is kikerül a kalapból, így a végén a Boeing és Lockheed Martin között dőlhet el a verseny.
Kanada 2010 körül választotta ki az F-35-öst, mint a Hornetek leendő váltótípusát és egészen 2015-ös választásokig az ötödik generációs típus rendszeresítése tűnt biztosnak (már csak azért is, mert Kanada részt vesz a fejlesztési programban), azonban az új kormányzat a magas árra hivatkozva kihátrált a döntés mögül és olcsóbb alternatívát keresett, melyet végül az F/A-18E/F Super Hornetben talált meg. Az elő is készített beszerzésből végül szintén nem lett semmi a Boeing-Bombardier vitájának köszönhetően. Kíváncsian várjuk a két korábban már győztesnek is kihirdetett és most megint esélyes két amerikai vállalat melyik típusára kerül fel végül a juharfalevél.