|

Új tankereket rendelt az USAF

A légierő 2,9 milliárd dollár értékben vásárolt KC-46A Pegasus többfeladatú légiutántöltő repülőgépeket a Boeing vállalattól. A szerződéssel 52 gépre emelkedett a megrendelt új tankerek száma.

A Boeing örömmel jelentette be, hogy 2,9 milliárd dolláros szerződést kötött az USAF, melynek értelmében az amerikai óriás további 18 darab KC-46A Pegasus többfeladatú légiutántöltő repülőgépet gyárt és szállít le a légierő számára kiszolgálóeszközökkel, tartalékhajtóművel és logisztikai támogatással.

A mostani kontraktussal 52 gépesre nőtt a már berendelt Pegasus-flotta. Az első példányokat még 2016 augusztusában vásárolták (7+12 darabot), majd a harmadik szériát (15 gépet) 2017 januárjában rendelte meg az Egyesült Államok. A tervek szerint összesen 179 darab Pegasus készül az USAF számára.

Fotó: Paul Weatherman, Boeing ,

A Boeing 2011-ben nyerte el a fordulatos KC-X tendert és a lehetőséget, mellyel 179 darab KC-46A többfeladatú légiutántöltő repülőgépet szállíthat az USAF számára a KC-135-ösök leváltására. A fix áras kontraktus értelmében a szerződéses összegen felüli költségeket a Boeingnak kell állnia, így azt a 272 millió dolláros csúszást is, amit a hibás kábelezés és a kényszerű áttervezése okozott.

A KC-46A és az alapjául szolgáló B767-2C “érdekes állatfaj”, ugyanis a Boeing nem egy szokványos B767-est kínált az USAF számára, hanem “legóztak” egy kicsit: a gép törzse a B767-200ER-től érkezik, a szárnyakat a B767-300-tól kölcsönözték, a vezérsíkokat a B767-400ER szolgáltatta, míg a legmodernebb avionikát a Boeing 787 Dreamliner adja.

A Boeing az engedélyeztetési eljáráshoz 4 darab prototípust készített, melyből 2 darab (az első és harmadik) B767-2C jelzésű példány, amikkel a polgári hatósági engedélyekhez szükséges teszteket végzik, míg a másik két gép (a második és negyedik példány) teljes értékű KC-46A tanker az USAF által felállított követelményrendszer teljesítéséhez (de a B767-2C-k is megkapják majd utólag a katonai fedélzeti rendszereket és az utántöltő felszerelést).