|

HMS Queen Elizabeth: kezdődnek az F-35B fedélzeti tesztek

Szerdán újabb állomásához érkezett a Royal Navy legújabb repülőgép-hordozójának cirka 14 hónappal ezelőtt megkezdett tengeri tesztelése, mikor is az HMS Queen Elizabeth (R08) behúzta az első amerikai kikötőlátogatását a floridai Jacksonville melletti tengerészeti támaszpont, a Naval Station Mayport felkeresésével.

A Királyi Haditengerészet repülőgép-hordozója most még csak helikopterekkel érkezett, de ez nem jelenti azt, hogy első amerikai látogatása alatt nem fordul meg majd fedélzetén F-35B. Nagyon is meg fog, hiszen az augusztus legvégén megkezdődött Westlant 18 kódnevű, cirka 4 hónapos útjának fókuszában pont az áll, hogy a szimulátorról átváltsanak az F-35B-vel való tényleges ismerkedésre. A floridai kikötőlátogatást követően a hordozó észak felé veszi majd az irányt, hogy a marylandi Patuxent River támaszponton tanyázó, az F-35 tesztprogramban szorgoskodó gépek segítségével élesben tesztelhessék, gyakorolhassák az F-35B gépek fogadását és indítását.

Kapcsolódóan megjegyzendő, hogy természetesen nem ez lesz az első alkalom, hogy a Royal Navy kötelékébe tartozók a valóságban találkoznak a hordozóhoz kiválasztott típussal – például most nyáron is volt ismerkedés a Csendes-óceánon tartózkodó USS Essex fedélzetén.

Fórum hozzászólások

  • Telak2
    Bocs telórol lusta voltam pontosabban fogalmazni, de csak az erieye szerű rendszerre gondoltam. Nem hiszem, hogy egy kisebb antennablokk nem férne el a szárnyszekció tetején. Szerintem a USMC, a Japán flotta, vagy akár az olasz miért ne ruházna be plusz darabokra? A RN is vagy 30 helikopter bázisúval radarral számol ( a nagyobb Osprey-ből lenne mondjuk kevesebb), de miért is lenne ez kivitelezhetetlen?
    Arról nem is szólva milyen mértékű előrelépés lehetne.
    A V-22 AEW&C koncepció kb. 10 éve kering, csak senki sem akarja kifizetni a fejlesztést. Sem az USMC (nekik az LHD / LHA egységekre lenne jó az F-35B-k mellé), sem a Royal Navy, sem a Japán haditengerészet, sem más.

    A Royal Navy most 276 millió fontot fizetett 10db Crowsnet radarrendszerért, a 30db azon Merlin Mk.2 helikopterek száma, amelyre felszerelhető. Apró probléma, hogy a meglévő heliknek kell ellátni az ASW, ASuW és SAR feladatokat is, szóval ilyen feladatok elől veszi el a Crowsnet a Merlin Mk.2 heliket. Felmerült, hogy dedikált heliket vesznek, de nem volt rá pénz. Az is felmerült, hogy komolyabb radar kerül a Crowsnet alá, de arra sem volt pénz, ezért maradt a Searchwater 2000, ami az 1970-es években kifejlesztett parabolaantenna tökéletesítése (ami a Sea King AEW.2-őn is lógott a Falklandi-háborúban). Szóval szerinted ha az RN-nek ott filléreskedni kell, hogy egyáltalán valamilyen AEW&C megoldásuk legyen - és ennek az eredménye a Crowsnet, amely ugye létező megoldás átplántálva a Merlin Mk.2 helikre - akkor lenne pénzük egy komplett új rendszer kifejlesztésére? Ugye nem?
  • Cifu
    senki sem akarja kifizetni a fejlesztést. Sem az USMC (nekik az LHD / LHA egységekre lenne jó az F-35B-k mellé), sem a Royal Navy, sem a Japán haditengerészet, sem más
    Összefogni büdös? Vagy úgy is drága lenne?
  • beta
    Összefogni büdös? Vagy úgy is drága lenne?
    Figyelembe véve a V-22 árát, a britek annyi pénzért, amennyiért a Crowsnet-et megrendelték, kaphattak volna nagyjából 3db V-22-est. Radar nélkül.
    A kifejlesztés alsó hangon is vagy 5 évre tippelem, mert meglévő radarrendszer nem nagyon opció. De ha valami nem megy jól, akkor lehet belőle 7-10 év is.
    A döntést évek óta halogatta a haditengerészet és törvényhozás (ahogy mindent a Queen Elizabeth 2-osztály kapcsán), így a körmükre égett persze, ennek a következménye a Crowsnet is. Olcsó és reális időn belül megvalósítható.

    Elvben semmi akadálya, hogy belefogjanak, esetleg összefogjanak a V-22 AEW&C terén, de az ilyen esetkben tipikus problémák léptek volna fel: kinek menjen a pénz (mely ország területén csapódjon le a fejlesztés költsége) és a többi. De még csak tapogatózások se nagyon voltak / vannak...
  • Cifu
    A V-22 AEW&C koncepció kb. 10 éve kering, csak senki sem akarja kifizetni a fejlesztést. Sem az USMC (nekik az LHD / LHA egységekre lenne jó az F-35B-k mellé), sem a Royal Navy, sem a Japán haditengerészet, sem más.

    A Royal Navy most 276 millió fontot fizetett 10db Crowsnet radarrendszerért, a 30db azon Merlin Mk.2 helikopterek száma, amelyre felszerelhető. Apró probléma, hogy a meglévő heliknek kell ellátni az ASW, ASuW és SAR feladatokat is, szóval ilyen feladatok elől veszi el a Crowsnet a Merlin Mk.2 heliket. Felmerült, hogy dedikált heliket vesznek, de nem volt rá pénz. Az is felmerült, hogy komolyabb radar kerül a Crowsnet alá, de arra sem volt pénz, ezért maradt a Searchwater 2000, ami az 1970-es években kifejlesztett parabolaantenna tökéletesítése (ami a Sea King AEW.2-őn is lógott a Falklandi-háborúban). Szóval szerinted ha az RN-nek ott filléreskedni kell, hogy egyáltalán valamilyen AEW&C megoldásuk legyen - és ennek az eredménye a Crowsnet, amely ugye létező megoldás átplántálva a Merlin Mk.2 helikre - akkor lenne pénzük egy komplett új rendszer kifejlesztésére? Ugye nem?
    Egy ilyen felvetésért néha megkövezitek az embert. Amúgy a filléreskedésnek általában a katonák vérrel fizetik meg az árát.
  • Telak2
    Egy ilyen felvetésért néha megkövezitek az embert. Amúgy a filléreskedésnek általában a katonák vérrel fizetik meg az árát.
    Hol volt ebben a megkövezés? :confused:
    Az általad idézett hsz.-ben is csak azért tettem fel agresszívan a kérdést, mert leírtam már, hogy a Royal Navy már döntött a Crowsnest program kapcsán, és egy meglévő rendszert kalapálnak némileg át.

    De adhatok még egy vezetővonalat: a Royal Navy nem tervezi a V-22 rendszeresítését. Tehát especiel nekik még annyira se fűlne a foguk egy V-22 alapú AEW&C-hez, mint az USMC-nek. Márpedig az USMC se erőlteti a dolgot agyon.
  • dudi
    Nem hiszem,hogy engedné a NAVY a MARINE-nak hogy saját légtérellenőrzője legyen...
    US Navy hordozóról üzemelnek USMC századok is tudtommal időszakosan. Ennek fényében akár lehetne USMC Hawkeyes is... :)
    Ekkora beleszólása nem lehet a US Navy-nek, az LHD-k F-35-ötösítésébe sem szóltak bele, vagy ha próbálkoztak, nem sikerült. Valódi CVN-je nem lehetne talán és a US Navy jogosan hivatkozna is arra, hogy ez képesség redundancia. A bibi az, hogy az F-35B is az...
  • Cifu
    Hol volt ebben a megkövezés? :confused:
    Az általad idézett hsz.-ben is csak azért tettem fel agresszívan a kérdést, mert leírtam már, hogy a Royal Navy már döntött a Crowsnest program kapcsán, és egy meglévő rendszert kalapálnak némileg át.

    De adhatok még egy vezetővonalat: a Royal Navy nem tervezi a V-22 rendszeresítését. Tehát especiel nekik még annyira se fűlne a foguk egy V-22 alapú AEW&C-hez, mint az USMC-nek. Márpedig az USMC se erőlteti a dolgot agyon.
    A USMC esetében inkább az a helyzet, hogy a flotta dominánsabb a kongresszusban, és a flotta nem nézné jó szemmel, ha ezzen a téren is önálló lenne a Marines. A britek meg fillérba*ók. Ha normálisan komolyan gondolkodnának eleve CATOBAR lenne a Bözsi
  • molnibalage
    US Navy hordozóról üzemelnek USMC századok is tudtommal időszakosan. Ennek fényében akár lehetne USMC Hawkeyes is... :)
    Ekkora beleszólása nem lehet a US Navy-nek, az LHD-k F-35-ötösítésébe sem szóltak bele, vagy ha próbálkoztak, nem sikerült. Valódi CVN-je nem lehetne talán és a US Navy jogosan hivatkozna is arra, hogy ez képesség redundancia. A bibi az, hogy az F-35B is az...
    Külön bejáratú LHD kompatibilis AWACS-ra gondolok.
  • Minden képesség amivel kizárólagosan rendelkezel egy másik féllel szemben(MARINES NAVY viszonylatban)valamilyen fajta függést alá/fölé rendeltséget jelent.
    Minél kevesebb képességben van privilégiumod annál kisebb ez a fajta függelmi viszony.
  • molnibalage
    Olyan nincs. A fizika tehet róla, meg a hajó méretei.
    Ha AWACS alatt kizárólag a repülőt érjük és nem fér bel esetleges egy Ovspry/helikopter AWACS akkor igen.
  • Telak2
    A USMC esetében inkább az a helyzet, hogy a flotta dominánsabb a kongresszusban, és a flotta nem nézné jó szemmel, ha ezzen a téren is önálló lenne a Marines. A britek meg fillérba*ók. Ha normálisan komolyan gondolkodnának eleve CATOBAR lenne a Bözsi
    Szvsz aligha ez az oka. Inkább az, hogy az AEW&C annyira nem létszükséglet az USMC-nek. Az F-35B elég decens kis érzékelő-flottával bír már magában is. Ráadásul alsó hangon két AEW&C egység kellene egy LHA/LHD esetében. Egy mini-hordozó szintű LHA-n ez még elmenne (ahol csak F-35B és őket kiszolgáló gépek vannak), de egy átlagos felhozatal még az USS America-n is így néz ki:

    • 12db MV-22B Osprey (szállító)
    • 6db F-35B (vadász)
    • 4db CH-53K (szállító)
    • 7db AH-1Z / UH-1Y (támadó / szállító)
    • 2db MH-60S (SAR / ASW)
    Gondolom látod a problémát: 6db F-35B mellé raksz két V-22 (vagy bármilyen más) AEW&C-t? Mit áldozol be érte?
  • Cifu
    Szvsz aligha ez az oka. Inkább az, hogy az AEW&C annyira nem létszükséglet az USMC-nek. Az F-35B elég decens kis érzékelő-flottával bír már magában is. Ráadásul alsó hangon két AEW&C egység kellene egy LHA/LHD esetében. Egy mini-hordozó szintű LHA-n ez még elmenne (ahol csak F-35B és őket kiszolgáló gépek vannak), de egy átlagos felhozatal még az USS America-n is így néz ki:

    • 12db MV-22B Osprey (szállító)
    • 6db F-35B (vadász)
    • 4db CH-53K (szállító)
    • 7db AH-1Z / UH-1Y (támadó / szállító)
    • 2db MH-60S (SAR / ASW)
    Gondolom látod a problémát: 6db F-35B mellé raksz két V-22 (vagy bármilyen más) AEW&C-t? Mit áldozol be érte?
    Igen, értelek. Mondjuk a USMC hordozók amúgy is kissé vérszegények sztem. A partraszállások támogatására valók, de komolyabb mélységben a Navy légierejére vannak szorulva. Persze ez így bevállt, de azért a britek ennél többet is megengedhetnének maguknak. De mostmár hagyjuk, mert offoljuk lassn a topicot
  • Cifu
    Szvsz aligha ez az oka. Inkább az, hogy az AEW&C annyira nem létszükséglet az USMC-nek. Az F-35B elég decens kis érzékelő-flottával bír már magában is. Ráadásul alsó hangon két AEW&C egység kellene egy LHA/LHD esetében. Egy mini-hordozó szintű LHA-n ez még elmenne (ahol csak F-35B és őket kiszolgáló gépek vannak), de egy átlagos felhozatal még az USS America-n is így néz ki:

    • 12db MV-22B Osprey (szállító)
    • 6db F-35B (vadász)
    • 4db CH-53K (szállító)
    • 7db AH-1Z / UH-1Y (támadó / szállító)
    • 2db MH-60S (SAR / ASW)
    Gondolom látod a problémát: 6db F-35B mellé raksz két V-22 (vagy bármilyen más) AEW&C-t? Mit áldozol be érte?
    Maradjunk annyiban, hogy ha engem kérdezel, akkor a 6 db F-35B is olyan, hogy mi a f*sznak... Úgy, hogy közben well deck nincs, tehát harcjárművet nem lehet partra tenni. 0/24 órában kb. 1-2 db F-35 CAS-ért beáldozni M1A2 szintű hk supportot? Az is csak úgy lehet 0/24, ha az USAF tankolja az F-35B-et. Vastapst, ez aztán az "önállóság"...

    Érdekes prioritásai lettek a bőrnyakúaknak...
  • beta
    Lassan már tényleg egyszerűbb és olcsóbb lenne, ha a tengerészgalogosok is kapnának saját fullos hordozót.
    Most már nem. Az F-35 programba trollkodás előtt az lett volna.
  • Gondolom az lehet a céljuk, hogy a partraszállás helyén közvetlen támogatásuk legyen. Gondolom rugalmasabb így, mint folyton a Navynél kuncsorogni
  • Telak2
    Gondolom az lehet a céljuk, hogy a partraszállás helyén közvetlen támogatásuk legyen. Gondolom rugalmasabb így, mint folyton a Navynél kuncsorogni
    Az volt a beszerzési érv, hogy a Navy többször szarban hagyta őket.
  • molnibalage
    Érdekes prioritásai lettek a bőrnyakúaknak...
    De az F-35B kergetésben legalább csak az America osztály első 2 egységének esetében áldozták be a dokkfedélzetet, a maradék 9 a klasszikus LHA/LHD kialakítás lesz.
  • Tcat
    De az F-35B kergetésben legalább csak az America osztály első 2 egységének esetében áldozták be a dokkfedélzetet, a maradék 9 a klasszikus LHA/LHD kialakítás lesz.
    A többi esetén anélkül is megoldható a 6 db F-35 vagy akár több is? Mondjuk így is vicces, mert reálisan nézve 3-4 LHD-nél több egy kupacban az életben nem lesz. Tehát a 2000+ db F-35A és C azért lett megnyomorítva, hogy kb. 2-3 tucat F-35B-je legyen a USMC-nek hadműveleti körzetben? Uh...
  • molnibalage
    A többi esetén anélkül is megoldható a 6 db F-35 vagy akár több is? Mondjuk így is vicces, mert reálisan nézve 3-4 LHD-nél több egy kupacban az életben nem lesz. Tehát a 2000+ db F-35A és C azért lett megnyomorítva, hogy kb. 2-3 tucat F-35B-je legyen a USMC-nek hadműveleti körzetben? Uh...
    Lehet jobban jártak volna valami hasonló felszálló képességű drónnal.
  • Nem csak a Kuznyecovon van sánc?
    A yenkiknek miért van katapult,a rövidebb pálya miatt,vagy nehezebbek a gépeik?
    Aki a szovjet dózeren nőtt fel, az megtanulta,hogy ami nincs a gépen,csak az nem romlik el,a brittek is megvannak nélküle,vagy ezek csak öregebb masinák?
  • papajoe
    Nem csak a Kuznyecovon van sánc?
    A yenkiknek miért van katapult,a rövidebb pálya miatt,vagy nehezebbek a gépeik?
    Aki a szovjet dózeren nőtt fel, az megtanulta,hogy ami nincs a gépen,csak az nem romlik el,a brittek is megvannak nélküle,vagy ezek csak öregebb masinák?
    A "síugró sáncot" a britek alkalmaztak először az Invincible-osztálynál, hogy elősegítsék vele a Harrierek felszállását. A szovjetek kényszerűségből használták, nem volt még készen katapultjuk a két Kuznya építésekor. Hagyományos, nem STOVL repülőgépeknél egyértelmű hátrány, mivel a gép kizárólag a saját tolóerejéből kénytelen felszállni, a sánc nélkül nem is menne nekik. A katapult ellentétben felszállási sebességre gyorsítja a gépet, ami így képes tele tankolva, több tonna fegyverzettel megpakolva is kényelmesen felszállni.
    Egyébként a Queen Elizabeth-osztálynál egy időben felmerült a katapult/szögfedélzet/F-35C kombó, de akkor már építés alatt állt a hajó, túl drágának ítélték, így végül maradtak a megvalósult verziónál, harcértékben viszont előnyösebb lett volna a katapultos kialakítás.

Ugrás a fórum topichoz