|

Újabb ország döntött a Poseidon mellett

Közel két éve írtunk róla, hogy Dél-Korea modernizálná tengeri járőr-flottáját, most azonban úgy tűnik, megszületett a hosszú távú megoldás.

A Yonhap hírügynökség beszámolója szerint a közbeszerzési éljárást megkerülve, közvetlen államközi szerződéssel az FMS programon keresztül hajtaná végre Boeing P-8A Poseidon járőrgépek beszerzését Dél-Korea. (Természetesen a döntésnek a tender iránt szintén érdeklődő Airbus és Saab vállalatok nem túlzottan örülnek.) A projektre 1,7 milliárd dollárt szánnak, de a beszerzendő gépek darabszámát egyelőre nem közölték, bár 2016-ban 4 példányt említettek. A gépek hadrendbe állítását 2022-2023 körülre tervezik.

Előttem az utódom – P-8A Poseidon és P-3 Orion ,

A P-8A a Boeing 737-800-as törzséből és a 900-as változat hosszabb, nagyobb teherbírású szárnyából készült. A szárnyakon és a törzs alatt felfüggesztési pontokat (4+2 db), míg a törzsben beépített bombakamrát (5 felfüggesztési ponttal) helyeztek el a rakéták és torpedók számára (melyből összesen 10 tonnányi terhet hordozhat), továbbá lehetővé tették a légiutántöltést is. Emellett számos különleges szenzort (fejlett keresőradart, optikai, infravörös, valamint egyéb elektronikai keresőrendszereket) helyeztek el a fedélzeten, amelyet kilencfős személyzet tart majd állandó felügyelet alatt.

A P-3 Orion utódjának szánt típusnak jelenleg 4 biztos üzemeltetője/megrendelője van: USA, India, Ausztrália és Egyesült Királyság. Ám az üzemeltetők köre fokozatosan bővülni fog, számos ország érdeklődik a kéthajtóműves konstrukció iránt, Norvégia mellett legutóbb Új-Zéland fejezte ki vásárlási szándékát.

Fórum hozzászólások

  • DINAMO
    Mentsege magyarazata mindenkinek van. De ez sem Magyarorszagon sem Indiaban sem itt az USA ban a vegeredmenyen nem valtoztat.

    Amugy a seprunyeles jegverest azt nem lehet penztelensegre fogni. Az szintiszta "kultura"
    Azt írtam én,arra nincs mentség.
  • dudi
    Azt írtam én,arra nincs mentség.
    Es van meg jo par dologamire nincs mentseg. Onnan bentrol meg szerintem te joval tobb ilyenrol tudsz mint en. Sajna meg ma is.
  • DINAMO
    Es van meg jo par dologamire nincs mentseg. Onnan bentrol meg szerintem te joval tobb ilyenrol tudsz mint en. Sajna meg ma is.
    Nekem nincs nagy tapasztalatom az amerikai haderővel(nem voltam még tanfolyamon kint)akik igen azok azt mondták,hogy alapvetően ugyan az mint a Honvédség csak sokkal több forrás áll rendelkezésre és így sokkal könnyebb és nem jönnek ki a problémák.Azthiszem te mesélted,hogy vett a hajótok egy halom multitoolt teljesen véletlen, amit aztán nem győztetek osztogatni.Ha belegondolsz ez nagyon nem kis hiba épp csak ahol ez nem tétel, hanem kerekítési összeg, ott nem jön ki.
  • DINAMO
    De nem csak a bojak mennyisege miatt paratlan a masina . Sokat tud amit elotte senki.
    Épp ezért meglepő, hogy átlag 83m darabja, kevesebb mint egy F-35-ös. Abban a hitben voltam, hogy ezek a speciális gépek meglehetősen drágák.
  • tiz
    Épp ezért meglepő, hogy átlag 83m darabja, kevesebb mint egy F-35-ös. Abban a hitben voltam, hogy ezek a speciális gépek meglehetősen drágák.

    Azert a gepen is van profit de az igazi biznic az a bojak es fegyverzet ami fogyoeszkoz.
  • tiz
    Épp ezért meglepő, hogy átlag 83m darabja, kevesebb mint egy F-35-ös. Abban a hitben voltam, hogy ezek a speciális gépek meglehetősen drágák.
    Nem annyira meglepő, mert a gép alapja a B738NG, melyből ötezret gyártottak...
  • formosa1
    Nem annyira meglepő, mert a gép alapja a B738NG, melyből ötezret gyártottak...
    Hm... mondasz valamit, és erről eszembe is jutott, hogy Google a barátom:

    A 737-800-ra azt írja a Wikipédia, hogy 2018-ban egy új 48m, amit még értek, de 201m–275m a Poseidon P-8-ra, ez már közelebb van ahhoz az árhoz, ami a fejemben volt. Persze lehet, hogy a Boeing most inkább enged az árból, de mindenképp szeretne eladni.
  • tiz
    Épp ezért meglepő, hogy átlag 83m darabja, kevesebb mint egy F-35-ös. Abban a hitben voltam, hogy ezek a speciális gépek meglehetősen drágák.
    Az sztem maga a repülő a platform, esetleg pár alap dolog. És ez is úgy ennyi, hogy 7000+os sorozatba gyártják...

    A választás másik nagy előnye, hogy ez egy modosított 737-800. Maga a platform híresen összeverhetetlen, simán produkálja légitársaságoknál a 99%+os rendelkezésre állást. 99%+os rendelkezésre állás + lehet annyit fog repülni mint a B-52... Ez k* nagy előny.
    Harmadik nagy dolog, hogy nem csak, hogy összeverhetetlen nagyon gyorsan olcsón van pótalkatrész. Légitársaságok miatt Indiában is tuti van lerakat, pár óra és minden van. De ha éles katonai helyzetben ha nem ér rá 2ht simán lehet parkol egy polgári 737 a legközelebbi polgári reptéren, márha alapból nem arra száltak le... és nem csak most van alkatrész mivel rengeteg repül 20év múlva is lesz.
    +1 képzett szakember, pilóta is dögivel van hozzá.

    Egy jó platform az ilyen.
  • dudi
    A baj az üzemeltetési kultúra,eladni jó nekik mert sokat vesznek csak nem úgy használják ahogy kéne.
    Én azt látom van amit tudnak üzemeltetni és van amit nem. Egy kb 10éve olvastam egy esszét a Mirage flotta üzemeltetéséről aminek hazai üzemeltetése nehezen indult de 1-2 éve alatt franciák nagyon helyre rakták és azóta is topon vannak a legjobbak Indiában. Külön rész volt a Kargil háborúról ahol az akkor már 20éves gépek extrem jól teljesítettek, ennek lett a folyamánya a nem olcsó 43m$/gépes felújítás/upgrade/fegyver csomag.

    Szóval van amit nagyon jól üzemeltetnek, vmit jól és van amit katasztrófálisan. Nincs egységes üzemeltetési kultúrájuk és fenti pldanal nagyon sokat segített nekik, hogy nem csak a gépet vették meg, hanem áttételesen a francia üzemeltetési kultúrát is.

    Anno amikor még aktívan jártam ide kb 5éve volt róla szó, hogy mekkora szerencse, hogy mi a Gripeneket licenszeljük az Svéd tulajdon és Svédek vigyáznak a tulajdonukra és ez nekünk nagyon jó. Mert alapból hmünknél az üzemeltetési kúltúra = leverjük a jeget a Mig-29ről, Gripenről seprűvel a szint. Semmivel se jobb mint a rossz Indiai. Kár, hogy a pilóta vonalba nem eléggé szóltak bele. Meg is lett az eredménye. Gyanus, hogy továbbra is a Bagira féle huzzuk bele a 9g+t a szinvonal. Na és mindez ott ami az egyek elvileg jobb része a hmnek...

    off: Verseny szférában dolgozom néha így/úgy érint a közigazgatás is. Rendszeresen megbontránkoztat az e végtelen pénzpocsékolás, működési minőség, elképesztő bürokrácia ami ott megy. Volt barátaimmal beszélgetünk heti 3-4h munkájuk van és kapják érte a 800bruttót... néha át is villan az agyamon hogy váltani kéne csak nehéz elfogadni, hogy nem a teljesítmény amit leraksz az asztalra számít hanem a seggnyalás. Ők is gyűlölik de vmit vmiért.
  • tiz
    Épp ezért meglepő, hogy átlag 83m darabja, kevesebb mint egy F-35-ös. Abban a hitben voltam, hogy ezek a speciális gépek meglehetősen drágák.
    • A számítógépek ára iszonyatosan nagyot zuhant a régi időkhöz képest. Fillérekért megvan az a számítási kapacitás, ami kell. Régen az volt a szűk km., hogy hogyan rakd a számítógépet repcsire...
    • Nem szuperszonikus.
    • Ez sokezres civil gépen alapul.
    • Nem stealth.
    • Már MAD sincs.
    Erős túlzással ez egy kibelezett civil Boeing, amiben más fedélzeti rendszerek vannak és nem olyan, mint egy vadászgép, hogy radarja és egyéb rendszerei tudjanak "mindent is". Meg attól függ, hogy kinek mennyiért adják.

    Fade
    Anno amikor még aktívan jártam ide kb 5éve volt róla szó, hogy mekkora szerencse, hogy mi a Gripeneket licenszeljük az Svéd tulajdon és Svédek vigyáznak a tulajdonukra és ez nekünk nagyon jó. Mert alapból hmünknél az üzemeltetési kúltúra = leverjük a jeget a Mig-29ről, Gripenről seprűvel a szint. Semmivel se jobb mint a rossz Indiai. Kár, hogy a pilóta vonalba nem eléggé szóltak bele. Meg is lett az eredménye. Gyanus, hogy továbbra is a Bagira féle huzzuk bele a 9g+t a szinvonal. Na és mindez ott ami az egyek elvileg jobb része a hmnek...
    Szerintem egyes példákból nem kéne végtelenbe extrapolálni és alaptalanul egész közösséget leköpni...
  • Fade
    Én azt látom van amit tudnak üzemeltetni és van amit nem. Egy kb 10éve olvastam egy esszét a Mirage flotta üzemeltetéséről aminek hazai üzemeltetése nehezen indult de 1-2 éve alatt franciák nagyon helyre rakták és azóta is topon vannak a legjobbak Indiában. Külön rész volt a Kargil háborúról ahol az akkor már 20éves gépek extrem jól teljesítettek, ennek lett a folyamánya a nem olcsó 43m$/gépes felújítás/upgrade/fegyver csomag.

    Szóval van amit nagyon jól üzemeltetnek, vmit jól és van amit katasztrófálisan. Nincs egységes üzemeltetési kultúrájuk és fenti pldanal nagyon sokat segített nekik, hogy nem csak a gépet vették meg, hanem áttételesen a francia üzemeltetési kultúrát is.

    Anno amikor még aktívan jártam ide kb 5éve volt róla szó, hogy mekkora szerencse, hogy mi a Gripeneket licenszeljük az Svéd tulajdon és Svédek vigyáznak a tulajdonukra és ez nekünk nagyon jó. Mert alapból hmünknél az üzemeltetési kúltúra = leverjük a jeget a Mig-29ről, Gripenről seprűvel a szint. Semmivel se jobb mint a rossz Indiai. Kár, hogy a pilóta vonalba nem eléggé szóltak bele. Meg is lett az eredménye. Gyanus, hogy továbbra is a Bagira féle huzzuk bele a 9g+t a szinvonal. Na és mindez ott ami az egyek elvileg jobb része a hmnek...

    off: Verseny szférában dolgozom néha így/úgy érint a közigazgatás is. Rendszeresen megbontránkoztat az e végtelen pénzpocsékolás, működési minőség, elképesztő bürokrácia ami ott megy. Volt barátaimmal beszélgetünk heti 3-4h munkájuk van és kapják érte a 800bruttót... néha át is villan az agyamon hogy váltani kéne csak nehéz elfogadni, hogy nem a teljesítmény amit leraksz az asztalra számít hanem a seggnyalás. Ők is gyűlölik de vmit vmiért.
    A baj az,hogy ha valahol ilyen hullámzó bármi akkor kénytelen vagy a hullámvölgy aljával számolni.
  • molnibalage
    Szerintem egyes példákból nem kéne végtelenbe extrapolálni és alaptalanul egész közösséget leköpni...
    Az, hogy pl leverik a jeget, évekig el van nézve a 9G+ elképesztő rendszer probléma. Az alapvető képzésbeli hiányosság is erősen gyanus. És elég jól tudom, hogy ha vmi ennyire zárt kb csak a titkolhatatlan dolgokról tudunk akkor ez csak a jéghegy csúcsa.
    Továbbra is tartom még ha nem is értesz vele egyet. Baromi jó, hogy Gripent licenszeljük Svéd tulajdon ezért vigyáznak rá. Ez legalább a leverjük jeget, belehuzzuk rendszeresen a 9G+t kiszűri.

    @dudi Erre kialakult tudományág van. pl multiknál nagyon nagy probléma lenne de van TQM, minőségbiztosítás, Deming... 70éve kitalálta, megalkotta ha bevezetik alkalmazzák ha cél a "hullámvölgy" aljának elkerülése az is brutál csökkenthető.
  • Fade
    Az, hogy pl leverik a jeget, évekig el van nézve a 9G+ elképesztő rendszer probléma. Az alapvető képzésbeli hiányosság is erősen gyanus. És elég jól tudom, hogy ha vmi ennyire zárt kb csak a titkolhatatlan dolgokról tudunk akkor ez csak a jéghegy csúcsa.
    Továbbra is tartom még ha nem is értesz vele egyet. Baromi jó, hogy Gripent licenszeljük Svéd tulajdon ezért vigyáznak rá. Ez legalább a leverjük jeget, belehuzzuk rendszeresen a 9G+t kiszűri.

    @dudi Erre kialakult tudományág van. pl multiknál nagyon nagy probléma lenne de van TQM, minőségbiztosítás, Deming... 70éve kitalálta, megalkotta ha bevezetik alkalmazzák ha cél a "hullámvölgy" aljának elkerülése az is brutál csökkenthető.
    Úgy érzem lövésed sincs a dolgokról. Egyébként húztak bele Gripenbe itthon már 11G-t.
  • Hány Mig-29ünk lett kuka a 9g+os ok miatt? 3db rémlik. Bele gondolni is durva, ennyi lett értelmetlenül leamortizálva. Hogy ezek után gripenbe is bele huzznak 11gt wow. Semmi se változott. Bár ez amikor kiderült a gripen gépveszteségünk oka elég gyanús/egyértemű volt.

    Persze fogalmam sincs. Jó így ez az egész. Amatőrök gyülekezete továbbra is.
  • Fade
    Hány Mig-29ünk lett kuka a 9g+os ok miatt? 3db rémlik. Bele gondolni is durva, ennyi lett értelmetlenül leamortizálva. Hogy ezek után gripenbe is bele huzznak 11gt wow. Semmi se változott. Bár ez amikor kiderült a gripen gépveszteségünk oka elég gyanús/egyértemű volt.

    Persze fogalmam sincs. Jó így ez az egész. Amatőrök gyülekezete továbbra is.
    Nem kitartott 11G volt.
    A MiG-29-es flottát nem pillanatokra húzták meg 9G-re vagy fölé. Nagyon keményen. Össze, vissza.
    Ez valami hobbi itt a HTKA-n, hogy egyesek látatlanul köpnek le embereket...?

    Egészen mókás az a hangnem, amit megengedsz magadnak.
  • molnibalage
    Nem kitartott 11G volt.
    A MiG-29-es flottát nem pillanatokra húzták meg 9G-re vagy fölé. Nagyon keményen. Össze, vissza.
    Ez valami hobbi itt a HTKA-n, hogy egyesek látatlanul köpnek le embereket...?

    Egészen mókás az a hangnem, amit megengedsz magadnak.
    Tudtommal 11Gket nem nagyon szoktak kitartani. Már a 11G is case of emergency, meg éles harci helyzetre van a legtöbb gépnél korlátozva.

    Alapvetően nem embereket kritizáltam. Az én kis világomban első körben nem az ember a hibás hanem a rendszer amibe belepottyan, ami körbeveszi. btw repül jelenleg tippre 230+ gripen. Abból 14 magyar. Az elmúlt 10+évben hány potyant le? Kettő magyar, 1 thai, 1 svéd. Svéd madár miatt. Szerintem jól összefoglalja a helyzetet. Persze tudom véletlen ez is, meg persze persze meg mit meg nem engedek magamnak... blablabla.
  • Fade
    Tudtommal 11Gket nem nagyon szoktak kitartani. Már a 11G is case of emergency, meg éles harci helyzetre van a legtöbb gépnél korlátozva.

    Alapvetően nem embereket kritizáltam. Az én kis világomban első körben nem az ember a hibás hanem a rendszer amibe belepottyan, ami körbeveszi. btw repül jelenleg tippre 230+ gripen. Abból 14 magyar. Az elmúlt 10+évben hány potyant le? Kettő magyar, 1 thai, 1 svéd. Svéd madár miatt. Szerintem jól összefoglalja a helyzetet. Persze tudom véletlen ez is, meg persze persze meg mit meg nem engedek magamnak... blablabla.
    • Egyetlen magyar Gripen semmisült meg.
    • A másik hasraszállt, javítható volt és nem pilótahiba volt, véletlenszerű meghibásodás. Konkrétan a pilóta mentette meg a gépet, kis híján élete árán. Bármelyik másik géppel előfordulhatott volna. Pech, hogy itt történt meg. Ha meg a beton minősége és hosszútávú hatása volt, arról sem a pilóta vagy bármelyik kis hal tehet a rendszerbn.
    Ne haragudj, de minősíthetetlen az a fröcsögés, amit itt előadsz. Úgy, hogy orbitális baromságot sikerült leírni.
    Vastag arcbőröd, az van...
  • molnibalage
    • Egyetlen magyar Gripen semmisült meg.
    • A másik hasraszállt, javítható volt és nem pilótahiba volt, véletlenszerű meghibásodás. Konkrétan a pilóta mentette meg a gépet, kis híján élete árán. Bármelyik másik géppel előfordulhatott volna. Pech, hogy itt történt meg. Ha meg a beton minősége és hosszútávú hatása volt, arról sem a pilóta vagy bármelyik kis hal tehet a rendszerbn.
    Ne haragudj, de minősíthetetlen az a fröcsögés, amit itt előadsz. Úgy, hogy orbitális baromságot sikerült leírni.
    Vastag arcbőröd, az van...
    Mondta, hogy kimaradt neki öt év.... lapozz vissza pl. A magyar haderő lehetséges fejlesztési irányai topikban 6-7 évet és kezd el onnan újraolvasni. Vagy csak egyszerűen gondolj vissza arra az időre... akkor volt egy hírforrás ahol mindig azt olvashattuk hogy sz@r a Gripen, drága a Gripen, korrupció volt, nincs már helikopter se, semmi sincs, az új helikopter beszerzése is korrupció lesz, azért nincs pénz mert ellopják, rendszerszintű hiba van, mindenki hülye a Honvédségnél és korábban is az volt stb. stb. Ezt sikerült olyan jól beültetni a közgondolkodásba, hogy most már elég nehéz meggyőzni az embereket arról, hogy jött a Zrínyi2026 és ma már semmi sem úgy van mint előtte és varázsütésre minden tökéletes lett... legalábbis a marketing szerint.
  • A Poseidon egy átalakított B-737-800ER civil növelt hatótávolságú utasszállítón alapul.
    Legfontosabb tulajdonsága az Orionhoz képest, hogy egyetlen az Atlanti óceán közepén bujkáló tengeralattjáró 24 órás folyamatos követéséhez kettő darab is elég belőle, az Orion 3db-val szemben, mivel a célhoz való kirepülést/hazarepülést gyorsabban meg tudja oldani, mint elődje.
    Ezért cserébe (hogy kijöjjön a matek) csak az ideális repülési magasságon üzemel célkövetés közben is (értsd nem ereszkedik le a tenger fölé), vagyis beáldozták a MAD-ot, illetve kellett a torpedókra kellett a HAAWC (High Altitude Anti-Submarine Warfare Weapon Capability - nagy magasságból bevethető) képesség.

    [​IMG]

    Amúgy a Lockheed L-188 Electra utasszállító az ötvenes évek végének szintén legolcsóbban üzemeltethető típusa volt, az Orion meg eredetileg ezen alapult.

    [​IMG]

    Van a Poseidon-nak amúgy egy viszonylag spéci AN/APY-10 SAR lokátora a sznorkellező dízel tengók követésére, illetve periszkópok kiszúrására.
  • molnibalage
    Úgy érzem lövésed sincs a dolgokról. Egyébként húztak bele Gripenbe itthon már 11G-t.

    Na ez biztos buta kérdés de, hogy lehet 11g-s manővert csinálni?
    Nincsenek lekorlátozva a gépek?
    Vagy a 9g az csak egy érték amit be kellene tartani, de ezt nem szabájozza semmi?
  • A Poseidon kapott egy masszív AN/APS-154 nevű AESA radart a törzse alá.
    Azt írják a radar egyformán és ha kell egyszerre képes szárazföldi és tengeri célpontokat (tengeralattjárókat) felderíteni továbbá EW támadó és hírszerzési feladatokat ellátni.
    Nekem úgy tűnik ez lesz az E8 J-STARS kibővített képességű és feladatú utódja
    [​IMG]
    [​IMG]

Ugrás a fórum topichoz