A HTKA HÍRHALOM olyan hírek gyűjtőhelye, amiket rövidségük, vagy éppen időnk hiánya miatt nem tudtunk kellő formában megírni, így igen lényegre törően, de mégis közzétesszük ezeket minden hét elején egy csokorba fűzve.
Kezdjük a hetet egy hazai vonatkozású újdonsággal: a Kerozingőzös Portál bejegyzését megosztva Facebook oldalunkon is olvasható volt, hogy múlt hét pénteken hivatalosan is bemutatásra került a Magyar Légierő két új Airbus A319-es csapatszállító repülőgépe. A két gép egyelőre nem alkalmas a hadműveleti területen való repülésre az aktív és passzív önvédelmi berendezések hiánya miatt, de dennek orvoslása tervben van, emellett egy átalakító készlet segítségével MEDEVAC feladatokra is alkalmazhatók lesznek.
16 kétüléses Eurofighter Typhoon vadászbombázóját küldi nyugdíjba a Brit Királyi Légierő, takarékossági okokból – úgy számolnak, hogy 1,13 milliárd dollárt spórolhatnak meg így a gépek tervezett üzemideje alatt. Természetesen a használható alkatrészeket mind kiszerelik, akár 71 millió dollárnyit is visszanyerhetnek egy-egy gépből.
Tavaly szeptemberben szerepelt a hírek között, hogy az Airbus a H145M fegyverzetének tesztelését kis hazánkban kezdte meg. A gépágyúk és az irányítatlan rakéták sikeres vizsgája után Svédországba utaztatták a tesztekre használt forgószárnyast, ahol decemberben megkezdték az irányított rakétákkal a lövészetet. Az L3 Wescam által gyártott MX-15D elektro-optikai rendszer 1 méteres szóráson belül vezette célra a 70 mm-es lézeres irányítású rakétákat, ha azokat 4,5 kilométernél kisebb távolságról indították. Az irányítatlan fegyverek alkalmazására a tervek szerint az év végére, a lézeres irányításúra pedig jövőre kapják meg az engedélyt. Az Airbus által készített videó ide kattintva érhető el.
Az ukrán nemzetbiztonsági és védelmi tanács a hazai fejlesztésű Neptune csapásmérő robotrepülőgép január 30-i tesztjéről hozott nyilvánosságra egy felvételt. A videó alapján a fegyver nagy hasonlóságot mutat az orosz Kh-35-össel.
Január 29-én veszélyesen megközelítette az Amerikai Haditengerészet EP-3E felderítőgépét egy orosz Szu-27-es. Az incidensre a Fekete-tenger felett került sor, a vadászgép pilótája a CNN állítása szerint egy alkalommal 5 lábnál (1,52 méter) is kisebb távolságot tartott saját gépe és az elektronikai felderítőgép között, de ezt a US Navy szóvivői nem erősítették meg. Az EP-3E személyzete a feladatuk befejezése és a bázisra való miharabbi visszatérés meleltt döntött. Ide kattintva az esetről készült rövid videó is megtekinthető, az EP-3P fedélzetén található kamera által megörökítve.
Újabb 6 példánnyal bővült az Iraki Légierő T-50IQ flottája. A légierő saját közösségi médiás felületein osztott meg képeket az új szerzeményekről. Irak 2013-ban tette le voksát a dél-koreai típus mellett, melyből összesen 24 példányt vásárolnak. A gépek leszállítása késedelmet szenvedett, az első példányok 2016 tavasza helyett csak egy éves csúszással érkezhettek meg a Közel-Keletre.
További 14 évig nyújthatja a CF-18-asok (helyi jelölésük CF-188) nyugdíjazását Kanada. A január 22-én tartott ipari napon a hazai ipar képviselői azt az információt kapták, hogy az 1982-ben beszerzett vadászbombázók egészen 2032-ig maradhatnak üzemben. Az évek során a gépeket modernizálták, a 2001-ben megkezdett átalakítás célja az volt, hogy 2017-2020-ig kitolják az üzemidejüket. A mostani tervek alapján azonban a következő vadászbombázó típusuk első példányát 2025-ben vehetik át csupán, így a CF-18-asok egészen 2032-ig kell hogy szolgálják a hófödte országot. Az egyelőre nem tisztázott, hogy ehhez további modernizációra lesz e szükségük.
A Raytheon Canada Limited kapta a megrendelést, hogy felújítsák a Kanadai Haditengerészet hajóin szolgáló Phalanx légvédelmi rendszereket. Az 570 millió dolláros megrendelés 21 Phalanx CIWS radarjának modernizálását, valamint mérnöki, logisztikai támogatást és a pótalkatrészek szállítását biztosítja egészen 2037-ig.
Két nagy energiájú lézerrendszer telepítésére kapott megrendelést a Lockheed Martin az Amerikai Haditengerészettől. Az egyiket a USS Arleigh Burke (DDG 51) romboló kapja meg a 2020-as költségvetési évben.
A tervezetthez képest 5 évvel korábban kapják meg az Auto GCAS rendszert az F-35-ösök. A berendezés feladata, hogy adott helyzetben a pilóta beavatkozása nélkül is kivezesse a gépet a repülési helyzetből, mely földnek ütközéshez vezetne. Az eredeti terv szerint a Block 4-es szintűre való modernizálás közben kapták volna meg a már legyártott gépek a rendszert, ehelyett már 2019-től megkezdik az 5. generációs vadászbombázók felszerelését.
Megérkezett az Amerikai Egyesült Államokba az első nem ott összeszerelt F-35B. Az olaszországi gyártású 5. generációs vadászbombázó múlt hét szerdán, egy transzatlanti repülést követően érkezett meg az USA keleti részén, Maryland államban található haditengerészeti bázisra, ahol a következő 3 hónapban elektromágneses teszteken fog átesni.
Január 26-án a francia elnök jelentette be, hogy Párizs és Buenos Aires megegyeztek 5 Super Etendard eladásában Argentínának. Utóbbi haditengerészete eddig 10 példánnyal rendelkezett a típusból, melyek saját repülőgép-hordozó hiányában szárazföldi bázisokról üzemelnek.