|

Veszélyben a brazil Gripen-rendelés?

Bár sokáig úgy tűnt, gördülékenyen halad a Brazil Légierő új típusának rendszeresítése, a közelmúltbéli fejleményeknek köszönhetően a Saab AB vezetése aggódik, nehogy illetéktelen kezekbe kerüljenek féltett titkaik.

Történt ugyanis, hogy a Bombardier-Airbus együttműködést követően a Boeing bejelentette, megteszi a szükséges lépéseket, hogy ő is bővítse típuskínálatát az EMBRAER segítségével. Ezt elsősorban úgy kívánja elérni, hogy tulajdonrészt vásárol a brazil repülőgép-ipari vállalatban, ez azonban komoly hatással lehet más programokra, például a Gripen beszerzésre. Tudniillik a skandináv és dél-amerikai felek által kötött kontraktus komoly technológiai transzfert tartalmaz, emellett az EMBRAER mérnökei részt vesznek a kétüléses Gripen F fejlesztésében. Mindez azt jelenti, hogy nagyon sok információval kell rendelkezniük a gépről.

A Gripen E első repülése Saab AB,

A SAAB AB vélhetően épp emiatt kért találkozót mára a brazil védelmi minisztertől, Raul Jungmanntól: egy komplett delegáció utazott Brazíliába az ügy megoldására. A helyzet kényességét jól szemlélteti, hogy a küldöttséget maga Håkan Buskhe, a cég ügyvezető igazgatója vezeti. A hírek szerint akár a szerződés felmondása is napirendre kerülhet, amennyiben a skandináv fél úgy ítéli meg, hogy a brazil partner nem képes biztosítani az ipari know-how biztonságát.

A brazil kamuflázzsal ,

Brazília 2013 decemberében jelentette be, hogy a Saab JAS-39E/F Gripen NG nyerte az F-X2 tendert, mely keretében a Dassault Mirage 2000C leváltására 36 darab korszerű vadászbombázót terveztek beszerezni. Az 5.8 milliárd dolláros kontraktust októberben meg is kötötték, melynek értelmében 28 darab JAS-39E és 8 darab JAS-39F kerül beszerzésre, ezekből legalább 15 példány a dél-amerikai országban kerül összeszerelésre, emellett a sárkányszerkezet elemeinek 80 százaléka is Brazíliában készül majd. Hosszabb távra szó volt akár 100-nál is több példány beszerzéséről, de egyelőre nincs rá fedezet.

Fórum hozzászólások

  • "Swedish taxpayers paid for 14 Gripen C/D airframes that are unused

    Svenska Dagbladet newspaper said the Swedish government paid for 14 Gripen C/D airframes that are unused in order to ensure that the production line at Saab can transition to the Gripen E. Ten of those are C models while the rest are two-seaters. The government had hopped that the fighters could be exported to overseas customers but the orders never came in. Replying to Svenska, the Swedish Defence Materiel Administration (FMV) explained that those 14 airframes were included in the Gripen E contract."
  • Sweden buying GBU-39/B

    The Pentagon has disclosed that Sweden will be buying the GBU-39/B Small Diameter Bomb Increment I in a $65 million indefinite-delivery/indefinite-quantity contract to Boeing on Apr. 15.

    The purpose of the contract will also support foreign military sales to Australia, Belgium, Canada, Denmark, Greece, Israel, South Korea, Netherlands, Spain, Turkey, Singapore and other future country with an approved letter of offer and acceptance.

    ------------------------------

    "The Boeing Co., St. Louis, Missouri, has been awarded a $65,000,000 indefinite-delivery/indefinite-quantity contract for Small Diameter Bomb Increment I miniature munitions. This contract provides for integration, sustainment and support of the Small Diameter Bomb Increment I miniature munition and carriage system on various Foreign Military Sales aircraft platforms. This support includes all testing, engineering, management, technical, and logistical activities associated with Small Diameter Bomb Increment I weapon system with various aircraft and associated systems. Work will be performed in St. Louis, Missouri, various Air Force test ranges, and in each respective country. Work is expected to be complete by April 15, 2029. This contract involves foreign military sales to Australia, Belgium, Canada, Denmark, Greece, Israel, South Korea, Netherlands, Spain, Sweden, Turkey, Singapore and any other future country with an approved letter of offer and acceptance. This award is the result of a sole-source acquisition. Foreign Military Sales funds in the amount of $2,474,387 are being obligated on the first task order at the time of award. Air Force Life Cycle Management Center, Eglin Air Force Base, Florida, is the contracting activity (FA8681-19-D-0009)."
  • Terminator
    Sweden buying GBU-39/B

    The Pentagon has disclosed that Sweden will be buying the GBU-39/B Small Diameter Bomb Increment I in a $65 million indefinite-delivery/indefinite-quantity contract to Boeing on Apr. 15.

    The purpose of the contract will also support foreign military sales to Australia, Belgium, Canada, Denmark, Greece, Israel, South Korea, Netherlands, Spain, Turkey, Singapore and other future country with an approved letter of offer and acceptance.

    ------------------------------

    "The Boeing Co., St. Louis, Missouri, has been awarded a $65,000,000 indefinite-delivery/indefinite-quantity contract for Small Diameter Bomb Increment I miniature munitions. This contract provides for integration, sustainment and support of the Small Diameter Bomb Increment I miniature munition and carriage system on various Foreign Military Sales aircraft platforms. This support includes all testing, engineering, management, technical, and logistical activities associated with Small Diameter Bomb Increment I weapon system with various aircraft and associated systems. Work will be performed in St. Louis, Missouri, various Air Force test ranges, and in each respective country. Work is expected to be complete by April 15, 2029. This contract involves foreign military sales to Australia, Belgium, Canada, Denmark, Greece, Israel, South Korea, Netherlands, Spain, Sweden, Turkey, Singapore and any other future country with an approved letter of offer and acceptance. This award is the result of a sole-source acquisition. Foreign Military Sales funds in the amount of $2,474,387 are being obligated on the first task order at the time of award. Air Force Life Cycle Management Center, Eglin Air Force Base, Florida, is the contracting activity (FA8681-19-D-0009)."
    Kicsit meglep, hogy nem az SDB II-est (GBU-53B-t) választották...
  • arcas
    Kicsit meglep, hogy nem az SDB II-est (GBU-53B-t) választották...
    Masra szolgalnak. Az elso urban es close air supportra, tipikusan fix celpontok ellen van: legvedelmi rendszerek, ellencsapas, kozvetlen harcteri tamogatas, jarmuvek, kifutok,,ovohelyek, raktarak stb - minden, ami ellen meg nem kell bunker-buster. A masodik mozgo celpontok ellen, pancelozott jarmuvek stb ellen van, inkabb glidebomb.
  • molnibalage
    Gripen
    Kicsit fentebb, a "Flying & Fighting in the Gripen: Interview with a Swedish Air Force pilot"-ot olvastad? Találtál benne valami említésreméltót?
  • molnibalage
    Na várjuk csak, előbb lesz export Gripen-E, mint svéd?
    Miért ne?
    A svéd gépekben van még idő, a Braziloknak sürgős, amúgy meg onnan bejön a pénz.
  • molnibalage
    Na várjuk csak, előbb lesz export Gripen-E, mint svéd?
    Egyszerre, de amugy ez eddig is igy volt, marmint hogy egyszerre lesz ti. mar regota arrol van szo, hogy a brazilok beszalltak a fejlesztesbe is - a negy ujonnan legyartott gepbol egy megy ki, harom marad a Saabnal tesztelni, ugy olvastam a mult heten.
  • Bakonyszentlászló-Mezőőrs környékén is rezgett az ablak rendesen, legalábbis mesélték. Kettő volt egymás után.
  • Terminator
    https://www.flightglobal.com/news/a...extending-gripen-cd-operations-by-a-d-457836/

    2035-ig rendszerben tartanák a svéd C/D Gripeneket
    Csak valószínűleg nem az összes gépet (100körül) fogják így megtartani. Arról volt szó, hogy azért nem a C/D-ket alakítják át, mert amíg az átalakítások zajlanak, addig nem lenne meg a szükséges mennyiségű gép.
    Gondolom, hogy ez annak a folyománya, hogy azt nyilatkozták, hogy elkészítik a E radarjának a kisebb verzióját.
    Én olvastam olyan nyilatkozatot is, hogy alapvetően a sárkányszerkezet 40-50 év feletti élettartamra van fejlesztve.
    Ennek fényében én mindenképpen a jelenlegi gépeinkben gondolkoznék továbbra is, csak elektronikailag E szintre hozva, fegyverzetbővítve és nagyjavítva.
    Amire nekünk kell, arra tökéletesek ezek is. Az biztos, hogy az E-k megérkezésével fog felszabadulni C/D verzió. Ha bővíteni szeretnénk a gépek számát, akkor meg lesz a lehetőségünk, hogy válogassunk.
    Ezekkel a gépekkel lazán ki fogjuk húzni a 6. generációs gépekig, vagy ha bedől mindkét európai project, akkor nagy duzzogva elfogadjuk az F-35-öt is... :rolleyes::D
  • pöcshuszár
    Csak valószínűleg nem az összes gépet (100körül) fogják így megtartani. Arról volt szó, hogy azért nem a C/D-ket alakítják át, mert amíg az átalakítások zajlanak, addig nem lenne meg a szükséges mennyiségű gép.
    Gondolom, hogy ez annak a folyománya, hogy azt nyilatkozták, hogy elkészítik a E radarjának a kisebb verzióját.
    Én olvastam olyan nyilatkozatot is, hogy alapvetően a sárkányszerkezet 40-50 év feletti élettartamra van fejlesztve.
    Ennek fényében én mindenképpen a jelenlegi gépeinkben gondolkoznék továbbra is, csak elektronikailag E szintre hozva, fegyverzetbővítve és nagyjavítva.
    Amire nekünk kell, arra tökéletesek ezek is. Az biztos, hogy az E-k megérkezésével fog felszabadulni C/D verzió. Ha bővíteni szeretnénk a gépek számát, akkor meg lesz a lehetőségünk, hogy válogassunk.
    Ezekkel a gépekkel lazán ki fogjuk húzni a 6. generációs gépekig, vagy ha bedől mindkét európai project, akkor nagy duzzogva elfogadjuk az F-35-öt is... :rolleyes::D
    Ilyesmit ir a cikk is, hogy ha valoban marad a C/D ujabb 10-20 evre, akkor kozosen fejleszthetik tovabb az E/F mellett, ami jo hir lehet a tobbi uzemeltetonek, koztuk nekunk is.
  • kamm
    Ilyesmit ir a cikk is, hogy ha valoban marad a C/D ujabb 10-20 evre, akkor kozosen fejleszthetik tovabb az E/F mellett, ami jo hir lehet a tobbi uzemeltetonek, koztuk nekunk is.
    Még annyit, gondolkodva a számokon és a cikken:
    Ha tényleg 120-ra felemelik a szolgálatba állított darabszámot a svédek, akkor nem logikus az a lépés a svédektől, hogy nem a C/D-ket upgradelik. Egyszerre a SAAB sem tudja az összes gépet upgradelni (üzemi kapacitás). 60 dararab E-re már leadták a rendelést. Valószínűleg a jelenlegi 100db is elegendő lenne az ország védelmére, tehát megtehetnék, hogy 20db-onként szétkapják a C/D-ket és az alkatrészeit felhasználva E-ket gyártanak.
    Csak szerintem rájöttek, hogy "felemészteni" a jelenlegi gépeket még nekik is luxus lenne! Sokkal többet érnek így, illetve E szintre elektronikázva. Innentől kezdve nekünk is ezt kell szem előtt tartani. Légirendőr feladatokra ill. kisebb hatótávval is kiváló gépek lesznek ezek, ha megkapják az új radart, és a későbbi fejlesztéseket.
    Továbbá pl. könnyedén fognak tudni pályázni a különböző országoknál (pl. Svájc, ahol meglepő de pénzügyi okokból dobta a nép a gépcserét) egy upgradelt C/D szériával.
    Ezeket a fölös (120db feletti) saját készleteik fejlesztésével kielégíthetnek.
    VISZONT!!!!
    Ha amellett döntünk - és ez lenne a logikus - hogy majd a mi C/D (vagy annak megfelelő) gépeinket is upgradeljük, akkor 2 lehetőség van:
    - vagy nem ugyan azokat a gépeket kapjuk vissza - értsd a svédek meglévő C-it upgradelik, és a mieinkre cserélik
    - vagy a mi gépeinket 3-4-esével kiviszik, majd egy jelentős munka után visszakapjuk őket.
    A 2 verzió között jelentős a különbség: A svédeknek nem biztos, hogy olyan jó biznisz, ha egyes sárkányszerkezeti elemek szempontjából még eredeti A/B-ket kapnak az újabb C/D-ik helyett... :rolleyes:
    Ha viszont fizikálisan is a saját gépeinket kapnánk vissza, akkor viszont szinte biztos, hogy több gépre is szükségünk lehet. Ugyebár jelenleg is "csapágyasra vannak járatva" a gépeink. Az elkövetkezőkben is mi vigyázunk Szlovéniára, és egy darabig a horvátokra is. Ez nagyobb terület, több riasztás, felszállásonként is több repült óra. Ha még ki is kell települni mondjuk Zágráb közelébe, akkor az minimum +1 készenléti géppár. Ha ezen felül előjönnek a balti kiruccanások is, akkor egyszerűen elfogynak a gépek.
    Egy ilyen gyakorlatilag komplett újra elektronikázás azt jelenti, hogy újra be kell őket repülni, miegymás. De maga az átépítés sem 1-2 nap lesz.
    Ezek szimpla számolgatások, és lehet, hogy neccesen, de kijön a jelenlegi gépparkkal lassú (egyenkénti) fejlesztésével.
    Meglátjuk....:)
  • pöcshuszár
    Ugyebár jelenleg is "csapágyasra vannak járatva" a gépeink. Az elkövetkezőkben is mi vigyázunk Szlovéniára, és egy darabig a horvátokra is. Ez nagyobb terület, több riasztás, felszállásonként is több repült óra. Ha még ki is kell települni mondjuk Zágráb közelébe, akkor az minimum +1 készenléti géppár. Ha ezen felül előjönnek a balti kiruccanások is, akkor egyszerűen elfogynak a gépek.
    Csaknem kizartnak tartom hogy egyaltalan a kozeleben jarna a hasznalatunk akarcsak az atlagos nyugati oraknak is, peldaul a sved legiero repult oraszamainak....
  • Sziasztok Ma az Úrak a budai részen köröztek egy kört egy géppár volt az elkövető:) sokan forgatták a fejüket :) sajna képeket lőttem de nem voltam gyors és csak rossz minőségű sikerült:(
  • pöcshuszár
    A bulgárok előkapták a Gripent aduként az F16 alkudozásban.
    Nekem az az érzésem hogy a bolgárok nem feltétlenül akarnak F-16 ot. Az amcsik az árból meg biztosan nem fognak engedni. Pláne úgy hogy a lengyeleknél inkább F-35 helyet F-16v fognak beszerezni. Ők nem fognak annyit szarozni az ár miatt.
    Szerintem mi után a horvát használt F-16 os beszerzést megtorpedozták ott is kérdéses lesz majd az új F-16 ok beszerzése. Ugyanis pénz szűkébben vannak ott is akárcsak a bolgárok. Talán még jobban. Ráadásul ha az emlékeim nem csalnak a bolgároknál már majdnem befutott egyszer a gripen.
    6-8 db os légierővel meg bohockodni nincs érteleme. Hiábba ha újakból állna fent.
    Remélem a saab fog tudni kedvező ajánlatott tenni a bolgárok il ha összejöne nekik a horvátok felé is. Nekünk se lenne rosz. Pláne úgy hogy az elkövetkező években szinte de biztosan még jobban biztosan együtt kellesz majd műkődni a balkáni stabilitás miatt. Egy esetleges Saab siker esetén a délieknél nagyon jó esélyel garantált lenne egy térsegi support központ is.
  • https://www.defensenews.com/air/201...it-might-stop-talks-to-buy-f-16-fighter-jets/

    https://www.defenseworld.net/news/2...garia_To_Favour_Eurofighter_Typhoon_Or_Gripen

    Az amcsi lobbistak tuljatszottak a lapjaikat, ugy tunik - gyakorlatilag 250 millioval hirtelen tobbet kernek a 8 darab F-16 Block 70-ert, mikozeben a svedek bedobtak meg 2 plusz Gripent, igy mar kifejezetten olcson adva 10 darab C/D-t ~$850M korul, MS20 szoftverrel es tamogatassal:

    "Sweden believes that Gripen is the best option for Bulgaria and our Air Force, saying the fighter is the most advanced combat aircraft that have been proven in joint NATO missions.

    “Gripen is manufactured in Europe, fully compatible with NATO standards and it has low costs throughout its lifespan. Moreover, Sweden offers a fully compatible package of 10 fighters,” emphasizes Joakim Wallin and adds that, along with the necessary armament and equipment, the offer is under the EUR 767 million budget originally approved by the Bulgarian Parliament."


    https://bulgarianmilitary.com/2019/...negotiation-with-bulgaria-on-gripen-fighters/

Ugrás a fórum topichoz