|

Veszélyben a brazil Gripen-rendelés?

Bár sokáig úgy tűnt, gördülékenyen halad a Brazil Légierő új típusának rendszeresítése, a közelmúltbéli fejleményeknek köszönhetően a Saab AB vezetése aggódik, nehogy illetéktelen kezekbe kerüljenek féltett titkaik.

Történt ugyanis, hogy a Bombardier-Airbus együttműködést követően a Boeing bejelentette, megteszi a szükséges lépéseket, hogy ő is bővítse típuskínálatát az EMBRAER segítségével. Ezt elsősorban úgy kívánja elérni, hogy tulajdonrészt vásárol a brazil repülőgép-ipari vállalatban, ez azonban komoly hatással lehet más programokra, például a Gripen beszerzésre. Tudniillik a skandináv és dél-amerikai felek által kötött kontraktus komoly technológiai transzfert tartalmaz, emellett az EMBRAER mérnökei részt vesznek a kétüléses Gripen F fejlesztésében. Mindez azt jelenti, hogy nagyon sok információval kell rendelkezniük a gépről.

A Gripen E első repülése Saab AB,

A SAAB AB vélhetően épp emiatt kért találkozót mára a brazil védelmi minisztertől, Raul Jungmanntól: egy komplett delegáció utazott Brazíliába az ügy megoldására. A helyzet kényességét jól szemlélteti, hogy a küldöttséget maga Håkan Buskhe, a cég ügyvezető igazgatója vezeti. A hírek szerint akár a szerződés felmondása is napirendre kerülhet, amennyiben a skandináv fél úgy ítéli meg, hogy a brazil partner nem képes biztosítani az ipari know-how biztonságát.

A brazil kamuflázzsal ,

Brazília 2013 decemberében jelentette be, hogy a Saab JAS-39E/F Gripen NG nyerte az F-X2 tendert, mely keretében a Dassault Mirage 2000C leváltására 36 darab korszerű vadászbombázót terveztek beszerezni. Az 5.8 milliárd dolláros kontraktust októberben meg is kötötték, melynek értelmében 28 darab JAS-39E és 8 darab JAS-39F kerül beszerzésre, ezekből legalább 15 példány a dél-amerikai országban kerül összeszerelésre, emellett a sárkányszerkezet elemeinek 80 százaléka is Brazíliában készül majd. Hosszabb távra szó volt akár 100-nál is több példány beszerzéséről, de egyelőre nincs rá fedezet.

Fórum hozzászólások

  • pöcshuszár
    Akkor ezek szerint mégsem dobta a koncepciót a svéd légierő? :)
    De, dobta. Az, hogy alkalomszerűen ezt csinálják azt nem jelenti azt, hogy a hh-s 100+ aktív airstrip megvan. Linkeltem. Nem értem, hogy mi szükség van az ilyen beszólásokra.
  • molnibalage
    Törölték a képet sajnos. Mi volt rajta?
    Svéd Gripen 2db AMRAAM, 2 db Meteor és 2db Iris T vegyes fegyverzettel + egy törzs alatti pótos
  • rudi
    Svéd Gripen 2db AMRAAM, 2 db Meteor és 2db Iris T vegyes fegyverzettel + egy törzs alatti pótos
    Ez svéd gépeken már normál, ha saját rakéta volt. A Gripen lett az MS20 (?) által az első Meteor kompatibilis gép tudtommal. Bármi is legyen az ok, ez már tudtommal széria gép csak felrakták rá az összes lehetséges rakétát (kivéve AIM-9, ami helyett IRIS-T volt.) Ez pont olyan, mint az 1999-es AF alatti 29-es keszi a teljes légiharc-fegyverzettel. Ez a realitás.
  • molnibalage
    Ez svéd gépeken már normál, ha saját rakéta volt. A Gripen lett az MS20 (?) által az első Meteor kompatibilis gép tudtommal. Bármi is legyen az ok, ez már tudtommal széria gép csak felrakták rá az összes lehetséges rakétát (kivéve AIM-9, ami helyett IRIS-T volt.) Ez pont olyan, mint az 1999-es AF alatti 29-es keszi a teljes légiharc-fegyverzettel. Ez a realitás.
    Csak fura volt az Amraam és a Meteor egymás mellett. :)
  • arbalest
    Csak fura volt az Amraam és a Meteor egymás mellett. :)
    Én amikor tavaly a RIATon beszéltem a svéd pilótával, ő azt mondta, hogy mindkét rakétának meg van a maga jó tulajdonsága. Szerintem van értelme a párhuzamos üzemeltetésnek. Óriási taktikai rugalmasságot adhat.
  • Pocok75
    Én amikor tavaly a RIATon beszéltem a svéd pilótával, ő azt mondta, hogy mindkét rakétának meg van a maga jó tulajdonsága. Szerintem van értelme a párhuzamos üzemeltetésnek. Óriási taktikai rugalmasságot adhat.
    Konkrétan több képességet nézve ez a Gripen a legerősebb mecha legyezésű radaros 4+(+) vadászgép.
  • Pocok75
    Én amikor tavaly a RIATon beszéltem a svéd pilótával, ő azt mondta, hogy mindkét rakétának meg van a maga jó tulajdonsága. Szerintem van értelme a párhuzamos üzemeltetésnek. Óriási taktikai rugalmasságot adhat.
    Ha nem is sokat, csak 30 darabot vennénk Meteorból, már az hatalmas ugrás lenne előre légiharcászkodásban. Mármint megtartva az AMRAAMokat.
  • borisz
    Ha nem is sokat, csak 30 darabot vennénk Meteorból, már az hatalmas ugrás lenne előre légiharcászkodásban. Mármint megtartva az AMRAAMokat.
    Szerintem inkább egy rakat új Csörgőkígyó kellene! Plusz tolni a AG képességet.
  • borisz
    Ha nem is sokat, csak 30 darabot vennénk Meteorból, már az hatalmas ugrás lenne előre légiharcászkodásban. Mármint megtartva az AMRAAMokat.
    Lehet, hogy a döntéshozók már a 2026 utáni F-35-ben gondolkoznak és van egy olyan érzésem, hogy az Amerikaiak nem fogják az F-35-höz integrálni a Meterort.
  • Pocok75
    Szerintem inkább egy rakat új Csörgőkígyó kellene! Plusz tolni a AG képességet.
    Is.
    De inkább mi lőjünk először.
    "Az üt először, aki igazán nagyot üt! És először!"
  • Terminator
    Ja nem, a Scramble benezte... ez egy eve tortent, csak most hoztak nyilvanossagra a jegyzokonyvet.
    Legalább megtették. A magyar Gripen 4 éve lett széttörve és nem nyilvános azóta sem...
  • ms07
    Mennyire régi hír, hogy a svájci tenderről kizárták a Gripent? Miért? (mostani AS-ben volt rövidhír)
    Csak olyan gép indulhat, ami már rendszerben áll. A Gripen E/F nem ilyen. A svéd nyilatkozat szerint akkora a különbség a C/D és az E/F között, hogy az előbbi teszteredményei nem lennének relevánsak az utóbbi teljesítményére, ezért nem indulnak.
  • ms07
    Mennyire régi hír, hogy a svájci tenderről kizárták a Gripent? Miért? (mostani AS-ben volt rövidhír)
    2019 június közepe.

Ugrás a fórum topichoz