|

Veszélyben a brazil Gripen-rendelés?

Bár sokáig úgy tűnt, gördülékenyen halad a Brazil Légierő új típusának rendszeresítése, a közelmúltbéli fejleményeknek köszönhetően a Saab AB vezetése aggódik, nehogy illetéktelen kezekbe kerüljenek féltett titkaik.

Történt ugyanis, hogy a Bombardier-Airbus együttműködést követően a Boeing bejelentette, megteszi a szükséges lépéseket, hogy ő is bővítse típuskínálatát az EMBRAER segítségével. Ezt elsősorban úgy kívánja elérni, hogy tulajdonrészt vásárol a brazil repülőgép-ipari vállalatban, ez azonban komoly hatással lehet más programokra, például a Gripen beszerzésre. Tudniillik a skandináv és dél-amerikai felek által kötött kontraktus komoly technológiai transzfert tartalmaz, emellett az EMBRAER mérnökei részt vesznek a kétüléses Gripen F fejlesztésében. Mindez azt jelenti, hogy nagyon sok információval kell rendelkezniük a gépről.

A Gripen E első repülése Saab AB,

A SAAB AB vélhetően épp emiatt kért találkozót mára a brazil védelmi minisztertől, Raul Jungmanntól: egy komplett delegáció utazott Brazíliába az ügy megoldására. A helyzet kényességét jól szemlélteti, hogy a küldöttséget maga Håkan Buskhe, a cég ügyvezető igazgatója vezeti. A hírek szerint akár a szerződés felmondása is napirendre kerülhet, amennyiben a skandináv fél úgy ítéli meg, hogy a brazil partner nem képes biztosítani az ipari know-how biztonságát.

A brazil kamuflázzsal ,

Brazília 2013 decemberében jelentette be, hogy a Saab JAS-39E/F Gripen NG nyerte az F-X2 tendert, mely keretében a Dassault Mirage 2000C leváltására 36 darab korszerű vadászbombázót terveztek beszerezni. Az 5.8 milliárd dolláros kontraktust októberben meg is kötötték, melynek értelmében 28 darab JAS-39E és 8 darab JAS-39F kerül beszerzésre, ezekből legalább 15 példány a dél-amerikai országban kerül összeszerelésre, emellett a sárkányszerkezet elemeinek 80 százaléka is Brazíliában készül majd. Hosszabb távra szó volt akár 100-nál is több példány beszerzéséről, de egyelőre nincs rá fedezet.

Fórum hozzászólások

  • rudi
    Nem mindenhol van felsőfokú végzettséghez kötve a kiképzés elkezdése. A szingapúri jelöltek pl. 18-évesen kezdik a katonai pilóta karrierjüket.
    Őszintés szólva szerintem sem szükséges felsőfokú végzettség a kiképzés megkezdéséhez. Ami kell magasabb szintű elmélet azt majd megtanítják nekik a kiképzés során.
    Sokkal lényegesebb a szükséges manuális, térbeli koordinációs és pszichés képességek megléte. Azok meg vele született képességek, nem tanultak.
    Nálunk sem volt (a repülőtiszti akadémia volt a felsőfokú intézmény, amely kiképezte a 18 éves jelentkezőket, akik rendszerint már rendelkeztek valamilyen sportrepülő, vitorlázó vagy legalább ejtőernyős múlttal a repülőkluboknak (nálunk MHSZ) köszönhetően), sőt korábban sehol sem volt, ez valami újabb hülyeség.
  • molnibalage
    Kicsit furcsának érzem ezt.
    Ila Ramonn anno, 1954-es születés.

    In 1974, he graduated as a fighter pilot from the Israel Air Force (IAF) Flight School. From 1974–76 he participated in A-4 Basic Training and Operations. 1976–80 was spent in Mirage III-C training and operations. In 1980, as one of the IAF's establishment team of the first F-16 Squadron in Israel, he attended the F-16 Training Course at Hill Air Force Base, Utah. From 1981–83, he served as the Deputy Squadron Commander B

    Tehát, ha 18 évesen belépett és 2 évig csak elméletet tanult, akkor is már max. 4 év után a szuperszonikus gépen repült.
    Nem értem, hogy hova kell a 390 óra Hawk. Az F-15-ös zsoké, akit kérdeztem előtte 100 órát repül csak T-38-on, 40 óra kétüléses Sason és combat ready. A T-38 előtt nem mondta, hogy több száz órát töltött volna szubszonikus jeten.

    Ha ma 6 évig tart így kiképezni egy pilótát lassan ott tartunk meg, hogy ennek semmi értelme. Mert, ha valaki mondjuk egyetem főiskola után dönt, akkor kb. 27 évesen lesz pilóta és sanszosan 10 év múlva, ha addig nem unja meg a banánt komolyabb esélye van arra, hogy egészségügyileg nem felel meg.

    Egész egyszerűen ilyen számokkal a kiképzési rendszer fenntartása kisebb légierőknél gyakorlatilag kivitelezhetetlen.
    Kétlem, hogy 2 évig csak elméletet tanult, biztosan repültek jó sokat előbb Piper Cubon (tudtommal azt használták alapképzésre a zsidók) aztán a végén minimum Fouga Magisteren.
  • rudi
    Nem mindenhol van felsőfokú végzettséghez kötve a kiképzés elkezdése. A szingapúri jelöltek pl. 18-évesen kezdik a katonai pilóta karrierjüket.
    Őszintés szólva szerintem sem szükséges felsőfokú végzettség a kiképzés megkezdéséhez. Ami kell magasabb szintű elmélet azt majd megtanítják nekik a kiképzés során.
    Sokkal lényegesebb a szükséges manuális, térbeli koordinációs és pszichés képességek megléte. Azok meg vele született képességek, nem tanultak.
    ÖÖÖ, az én nagyapám is pilóta volt a második világháborúban, nem kellett neki főiskola.
    De ma, amikor baromi sok rendszer működését kell megtanulni egy diplomával már jelzed hogy képes vagy tanulni. (többnyire)
  • fonak9
    Nálunk sem volt (a repülőtiszti akadémia volt a felsőfokú intézmény, amely kiképezte a 18 éves jelentkezőket, akik rendszerint már rendelkeztek valamilyen sportrepülő, vitorlázó vagy legalább ejtőernyős múlttal a repülőkluboknak (nálunk MHSZ) köszönhetően), sőt korábban sehol sem volt, ez valami újabb hülyeség.
    A szolnoki Kilián György Repülő Műszaki Főiskolára gondolsz. Mert volt Zrínyi Miklós Katonai Akadémia, ettől független intézményként, de repülőtiszti akadémia az nálunk nem volt.
    De a lényeg, amit írsz, az korrekt.
  • Allesmor Obranna
    A szolnoki Kilián György Repülő Műszaki Főiskolára gondolsz. Mert volt Zrínyi Miklós Katonai Akadémia, ettől független intézményként, de repülőtiszti akadémia az nálunk nem volt.
    De a lényeg, amit írsz, az korrekt.
    Egy időben volt az szimplán csak Szolnoki Repülőtiszti Főiskola is. Ha jól emlékszem annak idején majdnem elcsábultam a felsőoktatási jelentkezési lapok kitöltésénél! :oops::)
  • Úgy tűnik a csehek örülnek az európai közös tanker flottának és épp a tankerkapacitás tervezhetőségét emelik ki előnyként a jelenlegi helyzettel szemben...

    1 CZK = 12,84480 HUF


    A cseh légierő hamarosan hozzáférhet egy olyan képességhez, amelyeket valószínűleg nem engedhet meg saját magának...

    A Cseh Köztársaságnak évente hozzávetőlegesen 32 millió koronát kell hozzájárulnia a művelethez, további 10 milliót a személyzethez. A várható 30 működési év költsége körülbelül 1,87 milliárd korona lesz. A hadsereg azt is várja, hogy a jövőben több tanker-személyzetet biztosítson, hasonlóan az AWACS repülőgépekhez.

    Németország évi 5500 repülési órát, Hollandia 2000 óra, Belgiumban 1000, Luxemburgban 200, Norvégiában és a Cseh Köztársaság 100-100 repülési órája van évente. A várható felhasználás évente körülbelül 1100 repülési óra lesz repülõgépenként, azaz a nyolc gépes légi flotta teljes mértékben fedezi a hat ország igényeit.


    Nem kell mindig utántölteni a levegőben, rakományszállításra és orvosi evakuálásra is lehet használni a gépeket.
    A gép 45 tonna rakomány vagy 267 utas szállítására képes. Az orvosi változatban 6 intenzív osztály vagy 16 ágy lehet a fedélzeten.

    Két bázisa lesz a 8 gépnek: Eindhovenben 5, a németországi Kölnben 3 gép fog állomásozni.


    A cseh Gripen pilóták leggyakrabban az olasz, svéd vagy amerikai tankereket használják gyakorlásra vagy az izlandi misszióknál.

    ------------

    (Mi lesz így a KC-390 tervekkel?)
  • Mi kell ahhoz hogy valaki "gripen műszaki" legyen a cseheknél?

    Három-öt év. Időbe telik egy katona felkészítése, mielőtt repülőgép-technikusává válik a JAS-39 Gripen szuperszonikus repülőgép számára. Ez magában foglalja egy négy hónapos specializált kurzust is Svédországban, ahonnan a Čáslav-bázis öt repülési technikusa és a Vyškov Katonai Akadémia kiképzési parancsnoka oktatója nemrégiben tért vissza.


    A cseh hadsereg kétévente rendszeresen küld technikusokat átképzési kurzusra Svédországban. 2004 óta több mint 110 repülőgép-technikus halad át rajta.


    "Magas igényeket támasztunk a repülőgép-technológiára, különösen az oktatás területén. Szükség van egy műszaki területre, természetesen a jó angol nyelvre és a kapcsolódó műszaki feltételek ismeretére. "- mondta Jan Ďucha őrnagy, az ILS 211. taktikai századának parancsnokhelyettese. A svédországi kurzusra való belépés előtt a jelöltek kiválasztási eljárást hajtottak végre, mindegyiknek meg kellett felelnie a felvételi követelményeknek, különös tekintettel a szakmai és a nyelvi ismeretekre.


    "A 600 órán át tartó tanfolyam célja a repülőgép felépítésével és működésével kapcsolatos elméleti és gyakorlati ismeretek bővítése volt. A hangsúlyt az érvényes dokumentációnak és a munkahelyi biztonsági intézkedéseknek való megfelelésnek megfelelő eljárásokra helyezték el "- mondta Ďucha.


    A Gripen vadászgép repülőgép-technikusa felelős a gép repülés előkészítéséért. Ide tartozik például a rendszerek tesztelése, valamint az üzemanyag, az olaj és a hidraulika ellenőrzése. A leszállás után a repülőgép irányítja az állványt, információkat kap a pilótától a repülésről, kiértékeli, végül ellenőrzi a repülőgépet, és feltölti az üzemi folyadékokat és gázokat.


    A Gripen technikusnak szó szerint ismeri a gép minden csavarját, amelyet a tanfolyam során rendszeres tesztekkel ellenőriztek. "A gyakorlati képzés során felfüggesztettük és felfüggesztettük a motort vagy az ülést, elvégeztük az egyes alkatrészek funkcionális tesztelését vagy fegyveresítettük a repülőgépet" - biztatta a résztvevők egyikét, a 21. taktikai légierő Caslav tagját.


    Svédországban nem fejeződik be a felkészítés. Május végén a végzetteknek újabb kurzust tartanak, ezúttal a Cseh Köztársaságban, amelynek során a repülőgépek üzemeltetésének és karbantartásának gyakorlati ismereteire összpontosítanak. A tanfolyam végén a technikusokat a taktikai szárny szuperszonikus repülőgép-technológiájának hivatásos mérnökeiből származó ellenőrök vizsgálják meg. Ha sikerrel jár, akkor függetlenül dolgozhatnak a repülőgép technikáin, és további gyakorlati tapasztalatokat szerezhetnek. "Az egész képzési folyamat körülbelül három-öt évig tart, ha ebbe a ciklusba belefoglaljuk a hallgatók felkészültségének fázisát a tényleges svédországi kiküldetés előtt" - zárja le Jan Ďucha őrnagy.

    [​IMG]


    [​IMG]

    [​IMG]
  • SilvioD
    Vki bevásárolt, de titkos.
    Nem hiszem, hogy mi lettünk volna -sajnos- , vagy akkor az már a Kinizsi-2030 (a Z2026 utód ;) ) mert nem fér bele a Z2026 keretbe csak más rovására :( .

    ... de szeretem a "remény- halat" :cool:


    u.i: ...ja, és tud kommunikálni a Gripen-nel ( :p )
  • .Mi lesz így a KC-390 tervekkel?
    Nem tudom hány gépre irtak alá szándéknyilatkozatot a csehek, de így annyival ér előbb ide a miénk. :cool:
  • LMzek 2.0
    mert nem fér bele a Z2026 keretbe csak más rovására :( .
    Te honnan tudod hogy mi fer meg mi nem fer bele a keretbe?
  • Anti
    https://www.novinky.cz/domaci/clanek/nejsou-piloti-armada-proto-laka-civily-a-zalozaky-40325148

    Haboru eseten szimulator helyett vadaszgepbe kene ulniuk a tartalekos pilotaknak. :eek:
    Nem gondoltam volna, hogy pilóta- és műszaki hiány van a cseheknél. Leginkább helikopterpilótáknál.
    Úgy hogy minden évben van náluk 3 nagyobb és több kisebb repülőnap. Van Gripen, Alca és két helikopteres bemutatójuk, amivel minden hazai rendezvényen ott vannak. Ott van Martin Sonka, aki egyszerre Red Bull Air RAce és Gripen pilóta és nem most találták ki hogy legyen náluk pilótaképzés...

    De változtattak a képzési rendszeren, így 5 év múlva megoldódik.
    Addig a civil pilótákat/műszakiakat próbálják átcsábítani Pardubicéből a LOM PRAHA´s Flight Training Center (CLV)-től
    A cseh légierőt elhagyókat utána még 5 évig behívhatók.

    Valaki, aki tud csehül, pontosíthatná.

    A google angolra is középpályásra fordít egy szót, amit nem tudom hogy mi lehet :D
  • Terminator
    Csehek hétfőn egy német A310MRTT-vel gyakorolták a légi utántöltést...

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
    Úgy tudom, hogy képzésnél először csak a tanker közelébe engednek, hogy a turbulenciáját szokják.
    Vajon az A-319-eseink jók lennének erre?
  • borisz
    Úgy tudom, hogy képzésnél először csak a tanker közelébe engednek, hogy a turbulenciáját szokják.
    Vajon az A-319-eseink jók lennének erre?
    Más nagyságrendű gépnek más a turbulencia-hatása is ugyanarra a Gripenre (főleg hogy nincsenek a szárnyuk alatt tankolókonténerek), szóval kötelékezni lehet vele, de szerintem az nagyon kevés és gyenge előgyakorlat egy tankoláshoz.
  • Allesmor Obranna
    Ezen az új Gripen-en a kabin előtti elektro-optikai szenzor úgy néz ki, mintha az ősöreg MiG-31-es régi 8TP jelű hőpellengátorát tették volna fel rá:







    [​IMG]

    http://www.secretprojects.co.uk/8TP.avi

    :)
    Szerintem felpattintották a kabin elé a szovjet high tech-et, mert rájöttek, hogy leveri a radart is:)
    Viccet félretéve ebben az elhelyezésben az oroszok előrelátóbbak voltak, a nyugati gépeken csak jóval később jelent meg ez az elrendezés. Ami engem meglep, hogy miért választják ezt az utat a svédek is manapság, amikor az alacsony RCS már fő szempont, biztos, hogy nem használ neki, és a kialakítása is egy hagyományos félgömb, igaz gondolom bevonatokat azért használhatnak, hogy a radarhullám ne tudjon bemenni az optikába és össze vissza reflektálódjon.
  • amos
    Szerintem felpattintották a kabin elé a szovjet high tech-et, mert rájöttek, hogy leveri a radart is:)
    Viccet félretéve ebben az elhelyezésben az oroszok előrelátóbbak voltak, a nyugati gépeken csak jóval később jelent meg ez az elrendezés. Ami engem meglep, hogy miért választják ezt az utat a svédek is manapság, amikor az alacsony RCS már fő szempont, biztos, hogy nem használ neki, és a kialakítása is egy hagyományos félgömb, igaz gondolom bevonatokat azért használhatnak, hogy a radarhullám ne tudjon bemenni az optikába és össze vissza reflektálódjon.
    Azért az oroszoknak is volt hova nyúlni mintáért
    [​IMG]
  • Az egész KOLSz és sisakcélzó kombó, úgy ahogy a MiG-29-esen és a Szu-27-esen megismertük a US Navy egyik projektjének a szovjet átirata.

    Hanem a fenti hozzászólásom nem erre akart kifutni, hanem magára a szenzorra.
    A KOLSz maga sem egy egyszerű, mezei, egyfunkciós hőpellengátor, hanem egy kombinált infraszenzor és lézertávmérő volt egyben.
    A fentebb linkelt 8TP érzékelő, a maga opálos tejüvegével viszont egy egyfunkciós infravörös tartományban dolgozó detektor volt, ami irányszöget tudott mérni, de távolságot nem.
    Lényegében a korabeli szovjet R-8, R-98, R-5, R-23, R-27, R-40, stb légiharc rakéták infravörös önrávezetéses verzióinak feje, kicsit nagyobb, érzékenyebb kivitelben, ki-behúzhatóra megcsinálva.

    Amit én az új Gripenről készült fotókon látok, az erre hajaz és ez meglepő a mai digitális, képalkotós, normál optikai üveges, kombinált spektrumban dolgozó IRST rendszerek korában.

Ugrás a fórum topichoz