|

HTKA Hírhalom 2017. 48. hét

A HTKA HÍRHALOM olyan hírek gyűjtőhelye, amiket rövidségük, vagy éppen időnk hiánya miatt nem tudtunk kellő formában megírni, így igen lényegre törően, de mégis közzétesszük ezeket minden hét elején egy csokorba fűzve.

Az Europrop International, az A400M gázturbinájának gyártója elismerte, hogy az év végéig biztosan nem lesz meg a TP400-D6-os erőátviteli rendszerét érintő probléma végleges megoldásának tanúsítványa. A Pack 2-es modifikáció hitelesítését csak jövőre kezdi meg az EASA (European Aviation Safety Agency) az idei év harmadik negyede helyett. Jó hír azonban, hogy a kidolgozott megoldás a gyár saját tesztjei alapján sikeresen bizonyított.

TP400-D6, az A400M hajtóműve ,


Kényszerleszállást kellett végrehajtania a Holland Királyi Légierő J-066-os lajstromszámú F-16BM vadászbombázójának november 22-én helyi idő szerint 14:50-kor. A gép orrfutójának gumija nem bírta a terhelést, ennek következtében leeresztett, de komolyabb sérülés nem történt.


Ahogy korábban a HTKA Facebook oldalán is megírtuk, földi járatás közben borult fel a Norvég Királyi Légierő legújabb helikoptere, egy AW101 Merlin. A balesetre november 24-én került sor, helyi idő szerint 14:15-kor a Stavanger reptéren, a 330. század bázisán. A forgószárnyast csupán egy héttel korábban, november 17-én kapták kézhez, így azonban máris küldhetik vissza javításra. Norvégia összesen 16 példányt rendelt a típusból a SAR (Search And Rescue – kutatás és mentés) feladatkör betöltésére.

Máris az oldalán „pihen” az alig egy hetes Merlin | Forrás: www.facebook.com/AW101SAR/ ,


Szaúd-Arábiában egy nem kevesebb, mint 7 milliárd (!) dolláros fegyvercsomag vásárlására bólintottak rá az ország vezetői. Az egész összeget irányított bombákra, a hozzájuk tartozó kiszolgáló eszközökre, logisziktai támogatásra, és a szokásos kiegészítőkre költik. Az üzletből a Boeing és a Raytheon szakíthaja a legtöbbet, az ő termékeiket választották ki a beszerzéshez. Utóbbira még az Egyesült Államok Kongresszusnak is rá kell bólintania, ám az utóbbi években ez nem ment olyan gördülékenyen. A királyság még 2015-ben rendelt volna 1,29 milliárd dollárért több mint 8000 lézeres irányítású bombát (LGB), 10 000 általános célú ejtőlőszert valamint 5000 a bombák farkába szerelhető irányítórendszert, mely a vezérsíkok mozgatásáról gondoskodik. Ezt a csomagot az Obama adminisztráció tavaly novemberben leszavazta, arra hivatkozva, hogy a Szaúd-Arábia által vezetett arab koalíció húti lázadók elleni harcában közel 4800 civil esett áldozatul az amerikai fegyvereknek 2015. márciusa óta. Az Egyesült Államok szenátusa júniusban tartott szavazáson értékelte újra a korábbi elnök döntését, és akkor már 53-47 arányban nyertek a fegyverexport támogatói.


143 millió dollárt invesztál a jordániai Muwaffaq Salti légibázisba a Pentagon. Az Amerikai, a Holland és a Belga Légierő is állomásoztat vadászbombázókat a bázison, melyek száma jelenleg a négyszerese annak, amire a kiszolgáló kapacitát tervezték eredetileg, és már az állóhelyek mennyiségével is gondban vannak.


A haqqin.az által készített interjú alapján Azerbajdzsán a török fejlesztésű SOM csapásmérő robotrepülőgép iránt érdeklődik. A cikk a Rocketsan Missiles marketing menedzserét, Barbaros Izgün-t jelöli meg forrásként.

TÜBITAK-SAGE SOM robotrepülőgép

A TÜBITAK-SAGE fejlesztette SOM robotrepülőgép egy F-16 Block40 szárnya alatt az izmiri repülőnapon. | Fotó: Ahmet, Wikipedia ,


Jövőre kezdődik meg a Tu-22M3-asok modernizálása. A Tupoljev vezérigazgatója, Alexander Konyukhov a TASS hírögynökségnek adott nyilatkozatában beszélt a bombázók felújításáról. A prototípus a tervek szerint már 2018-ban repülni fog, és a sorozatos átalakítást is még abban az évben elkezdik. Teljesen megújul a gépek elektronikája, javítanak a pilótafülke ergonómiáján, új NV-45-ös radart kapnak, a teljes avionikai rendszer hasonló szívonalat képvisel majd, mint ami a megújult Tu-160M2-es bombázókon lesz jellemző. Képessé válnak a 600 kilométeres hatótávolságú Kh-32-es csapásmérő robotrepülőgép hordozására és indítására. Új sugárhajtóművet is kapnak, szintén a Tu-160M2-es számára kifejlesztett NK-32-02 gondoskodik majd a modernizált Tu-22M3-asok meghajtásáról. Ami azt illeti, az előbb használt jelölés pontatlan, a felújításon átesett gépek immár Tu-22M3M típusjelzéssel állnak szolgálatba. Összesen 30 gép esik át modernizáláson, ez kicsivel kevesebb mint a fele az Orosz Légierő által jelenleg üzemeltetett 62 Tu-22M3-asnak (legalábbis a The Military Balance magazin szerint jelenleg ennyi közepes-bombázóval rendelkeznek).

Forrás: desktopas.com ,


November 20-án az Afgán Haderővel összehangolt közös támadást hajtott végre 8 tálib célpont ellen az Amerikai Légierő. B-52-esek és F-22A-k támadtak 7 droglabort és egy parancsnoki központot észak Hellmand tartományban. Ez volt az 5. generációs vadászbombázó első harci bemutatkozása Afganisztánban, a Raptorok az alsó fegyvertérből indított GBU-39 SDB alkalmazásával hajtották végre feladatukat. A támadás egy részletéről készült videó itt tekinthető meg.


Sok-sok halasztás után november 22-én sor került a BrahMos ALCM (Air Launched Cruies Missile – légi indítású robotrepülőgép) jelölésű verziójának első indítására egy Szu-30MKI törzs alatti felfüggesztőjéről.


Technikai malőr miatt zuhant le az Indiai Haditengerészet egyik IAI Searcher pilóta nélküli felderítőgépe november 21-én helyi idő szerint délelőtt fél 11-kor.


Hasonló okok miatt került veszteséglistára az IAF egyik HAL HJT-16 Kiran kiképzőgépe 3 nappal később. Nem sokkal felszállás után kényszerült katapultálásra a gépet vezető női vadászpilóta kadét, ámde kisebb sérülésekkel megúszta a balesetet. Az elmúlt egy hónapban ez volt a típus második vesztesége.


A Fülöp-szigeteki Haditengerészet november 21-én hivatalos ceremónia keretében állította szolgálatba első két TC-90-esét. Összesen 5 gépet kapnak Japánból, ezeket tenger feletti felderítésre és ellenőrzésre használják majd.


A Kínai Népi Felszabadíó Hadsereg 2018-tól állítja szolgálatba az új DF-41 mobil telepítésű ICBM-eket. A bejelentést kínai fegyver ellenőrzési és leszerelési egyesület vezető tanácsadója, Xu Guangyu tette a Kínai Központi Televíziónak adott interjújában. Xu a fegyver legfontosabb paramétereit is elárulta, hatótávolsága 12 000 km és összesen 10 robbanófejet szállíthat.

DF-41 mobil ICBM | Forrás: alert5.com ,


Múlt héten volt szó a kínai fejlesztésű EMALS eddigi jó eredményeiről. A South China Morning Post az eredményt a britek behatós segítségének tulajdonítja, a Dynex Semiconductor nevű vállalat ugyanis jelentős asszisztációt nyújtott egy szigetelt kapus bipoláris tranzisztor létrehozásában, mely az EMALS egyik kucseleme.


Decemberben 6 F-22A Raptor érkezik Dél-Koreába. Az 5. generációs „ragadozók” Japánból, a Kadena légibázisról települnek át, hogy részt vegyenek a Vigilant Ace hadgyakorlaton. A hírek szerint 4 F-35A is csatlakozik a csoporthoz.


Mi ugorjunk a vadászbombázók irányával ellentétesen, és folytassuk Japánban: Tokió új csapásmérő robotrepülőgép fejlesztését fontolgatja. A cél egy 300 kilométeres hatótávolságú fegyver létrehozása, mely vízi és szárazföldi célpontokra is egyaránt veszélyes. Elkészítik a rakéta levegőből, földről és vízfelszínről indítható verzióját is, így próbálják ellensúlyozni a kínai erőfölényt.

Az ASM-2 hajók elleni rakétát is önerőből fejlesztették | Forrás: en.wikipedia.org ,


A levegő-levegő fegyverek terén is fejlesztenek a szigetországban. Az AAM-4B gyártása révén jelenleg Japán az egyetlen ország, akik AESA radarral felszerelt légiharc-rakétát gyártanak. Az AAM-4 kinetikai jellemzői azonban „csupán” az AIM-120C valamelyik verziójának szintjével lehetnek azonosak, ezen pedig szeretnének változtatni. Megoldásként a Mitsubishi Electric az MBDA-val fogott össze, hogy létrehozzák a világ legfejledtebb légiharc-rakétáját, a Meteor testének és hajtóművének japán elektronikával való keresztezésével. A prototípus építését 2018-ban kezdi meg az MBDA, az első tesztlövészetre a tervek szerint 2023-ban kerül sor. Ha minden jól sikerül, a Japán Önvédelmi Légierő F-35A-i már az új rakétával a törzsükben indulhatnak majd bevetésre. A fejlesztés hivatalos bejelentésére még nem került sor, de már erre sem kell sokat várni, decemberben közösen kerítenek rá sort brit és japán tisztviselők.

AAM-4B | Fotó: en.wikipedia.org ,


Kényszerleszállást hajtott végre az Amerikai Légierő egyik T-38C Talon kiképzőgépe. A repeseményre november 20-án került sor texasi idő szerint délután 16:00-kor. A repülőgép roncsainak egy részét erősen megrongálta a kialakuló tűz, és sajnálatos módon az egyik pilóta a lángok közt lelte halálát. A másik pilóta sikeresen katapultált, ő túlélte a balesetet.


Két nappal korábban a Perui Légierő egyik Mi-17-1V helikoptere került veszteséglistára. A forgószárnyas ismeretlen körülmények között zuhant le, a fedélzetén tartózkodó 3 ember kisebb sérülésekkel megúszta az esetet.