|

HTKA Hírhalom 2017. 46. hét

A HTKA HÍRHALOM olyan hírek gyűjtőhelye, amiket rövidségük, vagy éppen időnk hiánya miatt nem tudtunk kellő formában megírni, így igen lényegre törően, de mégis közzétesszük ezeket minden hét elején egy csokorba fűzve.

A BAE Systems megkezdte egy új technológiájú szenzor gyártását LRASM (Long Range Anti Ship Missile) hajók elleni rakétához. A Lockheed Martin 40 millió dollárért rendelte meg az eszközt, mely lehetővé teszi, hogy a fegyver fél-automata módon detektálja és azonosítsa a vízfelszíni célokat, anélkül, hogy külső felderítésre, adatkapcsolatra vagy GPS-re lenne szüksége.

Super Hornet LRASM súlymakettel a szránya alatt | Fotó: NAVAIR ,


2014 őszén, 7 hónappal az A400M első, halálos kimenetelű balesete előtt a típus hajtóműveit gyártó Europrop figyelmeztette az Airbust az erőforrás szoftverének sebezhetőségére. A 4 ember halálához vezetett szerencsétlenség is ezen okból következett be, az Airbus emberei véletlenül kitörtölték a TP400-D6-osok üzemszerű működésének biztosításához szükséges szoftvereket, ez okozta hogy a felszállás után a négyből három hajtómű felmondta a szolgálatot.


Svédországban MIM-104 Patriot beszerzésével erősítik a légvédelmet. A Svéd Védelmi Beszerzésekért Felelős Hivatal (Swedish Defence Materiel Administration – FMV) megkezdte a tárgyalásokat az amerikai kormánnyal, a cél a szállítások 2020-as megkezdése és a teljes bevethetőség elérése 2025-re. Az FMV nyilatkozata szerint a beszerzés 1,2 milliárd dollárjába kerül a svéd adófizetőknek.

Patriot kilövés | Forrás: timinthesandbox.wordpress.com ,


További Tejas-ok beszerzése ellen lobbizik az Indiai Légierő. Kifogásaik között szerepel, hogy a hazai fejlesztésű vadászbombázó csupán 59 percig képes a levegőben maradni, mely kevesebb mint a fele a szintén egy hajtóműves JAS-39 és az F-16-os több mint két órás repülési idejének. A kis üzemanyag készlet mellett a Tejas terhelhetősége is kisebb mint a svéd és amerikai „vasmadaraknak”.


A Maláj Királyi Légierő vezérkari főnöke, Affendi Buang tábornok a média jelenlétében jelentte be az idei védelmi és biztonságügyi kiállításon Thaiföldön, hogy hamarosan felállítanak egy csapatot, melynek feladata a tengeri járőrgép beszerzési versenyre (MPA – Maritime Patrol Aircraft) nevező típusok kiértékelése lesz. A gépek képességei mellett azt is vizsgálják, hogy a helyi ipar hogyan profitálhat az adott típus rendszeresítéséből. A légierő hosszútávra tervez az új járőrgéppel, ennek tudható be, hogy a Tokió által felajánlott használt, ingyen átvehető P-3 Orion gépeket csak legvégső megoldásnak tekintik. Elvárás az új típussal szemben, hogy a képes legyen a tengeralattjárók elleni harcra.


Késik a KF-X programban való részvétel miatti fizetéssel a PT Dirgantara Indonesia (PTDI). Tavaly év elején itt is beszámoltunk róla, hogy Indonézia a fejlesztési költségek ötödét vállalja magára, mely 1,3 milliárd dollárt jelent. Ebből az első 124,5 milliós részlet fizetésével késlekednek, melynek a Korean Aerospace Industries-nél örülnek a legkevésbé, ugyanis ha Indonéziának nem sikerül rendeznie tartozását, a saját 20 százaléka mellett ezt is a fejlesztő cégnek kell állnia.


A South China Morning Post november 1-i jelentése szerint kína második hazai építésű hordozója immár elektromágneses működtetésű katapulltal (EMALS) lesz felszerelve. A Kínai Haditengerészethez közel álló névtelen források szerint a központi katonai bizottság áldását adta az ötletre. A Nimitz osztályú hordozókkal azonos méretkategóriába eső, egyelőre Type 002-es jelzéssel illetett hajó hagyományos meghajtást kap, ám egy új, áttörést hozó tehcnológiának köszönhetően annak hatásfoka jelentősen nő, így képes lesz az elektromágneses katapult óriási energia igényének biztosítására.

Alul a Lianongon alapuló Type 001A, felül az immár katapultos indítórendszert kapó Type 002 | Forrás: scmp.com ,


Vadászgép fedélzeti lézer kifejlesztésére kapott megrendelést a Lockheed Martin. Az Amerikai Légierő kutatólaboratóriuma (AFRL) által adott feladat, hogy kifejlesszenek és legyártsanak egy nagy eneregiájú lézerfegyvert, és legkésőbb 2021-ben megkezdjék annak tesztelését egy vadászgép fedélzetén. A Lockheed által kiadott sajtónyilatkozat alapján a megrendelés az AFRL frappánsan Pajzs nevet kapott Self-protect High Energy Laser Demonstrator (SHiELD) programjának része.


260 millió dollárért rendelt 196 BGM-109 Tomahawk Block IV-es csapásmérő robotrepülőgépet az Amerikai Haditengerészet. A szerződés a pótalkatrészek gyártását is magába foglalja, a Raytheon-nak 2019 augusztusáig kell leszállítania a fegyvereket.


22 Mirage F1M-el és F1B-vel bővült a Draken International vadászgép flottája. A Spanyolországban 2013. februárjában szolgálatból kivont gépek az Albacete légibázison várták sorsuk jobbrra fordulását, mely idén szeptemberben jött el, amikor is a légiharc kiképzést biztosító vállalat döntött a megvásárlásuk mellett. Ezek a típus legmodernebb, legkevesebbet repült példányai, melyek Cyrano IVM radarral vannak ellátva. Nem indokolatlan a vállalat flotta fejlesztése, az ATAC augusztusban vásárolt 63 Mirage F1-est Franciaországból, melyek jelentős felújítását és modernizálását is tervezik, emellett a Discovery Air Defence F-16-osokkal szeretné kivenni a saját részér a zsíros megrendelést ígérő piacról.