|

F-16-ossal ütné ki riválisait a Discovery Air Defence

Az Egyesült Államok Légierejénél terítéken van egy bizonyos Adversary Air (AdAir) megmérettetés. Civil szolgáltatók számára meghirdetett dologról van szó, melyben a pilótaképzést támogatandó ellenséges gépek szimulálásáról van szó. Agresszor gépek civil szolgáltatótól igénybe vétele persze nem új keletű és nem is csak az amerikaik csinálják, de a szóban forgó program jelentős érdeklődést generál, hiszen potenciálisan dollármilliárdok elköltése várható az elkövetkező években: az USAF 10 éves távon akár 37 000 repórát is leköthet 12-13 bázis között szétosztva.

Cirka 1 hónapja írtunk róla, hogy az AdAir kapcsán érdekelt egyik cég, az Airborne Tactical Advantage Company (ATAC) szeptember elején fillérekért vásárolt 63 darab Dassault Mirage F1 vadászgépet Franciaországtól, aminek egy jó részét modernizálni szándékoznak annak érdekében, hogy azok megfeleljenek az USAF által támasztott elvárásoknak.

De persze nem csak az ATAC pályázik az USAF milliárdjaira, hanem például a Discovery Air Defence is. Utóbbiak a Jane’s aktuális értesülései alapján nem bíznák a véletlenre a dolgot, ugyanis meg nem nevezett, de a vállalat egyik alelnökének elmondása szerint “nagy mennyiségű” F-16-os beszerzéséről állapodtak meg nemrégiben. Amivel véleménye szerint meglesz az az előnyük, hogy míg a konkurencia feltuningolt 3. generációs gépeket kínál, addig ők egy 4. generációs ellenfelet dobhatnak be.

USAF agresszor századhoz tartozó F-16C a szovjet/orosz jellegű kamuflázsban. U.S. Air Force photo by Master Sgt. Kevin J. Gruenwald,

Utóbbi kijelentés kapcsán persze nem szabad elfelejteni, hogy múlt havi sajtóbejelentés alapján a Saab AB is érdeklődik a nemrégiben bejelentett Gripen Agressor apropóján.

Fórum hozzászólások

  • Csak a számítás van elbaszva...
    Véletlenül a póttank teljes tömegét vettem kerónak. Hülye vagyok...
    Itt véletlenül a per jel bal oldalát néztem a tömeg miatt és elfelejtettem, hogy...


    [​IMG]

    A lenti érték van.

    [​IMG]
    • A teljes keró mennyiség így csak kb. 14200 font. Upsz.

    • A végig kisebb tömeg picit javít a fogyasztási adatokon, de ez legfeljebb 2-3%, illetve a gép gyorsításához kevesebb keró kell támadásnál és az emelkedésnél is könnyebb a gép, mint F-16CJ esetén.

    • Így az alapjáratos ereszkedés a végén inkább kényszerré válik.

    • Ha valahol komoly ellenszelet kaptak volna, akkor ott lett volna a térdre ima...

    • És teljesen érthető, hogy a beton végén miért tankolták meg. Az a kb. 300 font start-up és taxi mennyiség is nagyon kellett.
    Szóval ez így istentelenül szűkös volt.
    Ha szaddam kb. 50 km-mel odébb teszi és nincs az az ma már egyiptomi reptér, akkor nem igazán jön ki a matek, hogy hogyan érték el volna az F-16-osok, akkor legfeljebb az F-15 jöhetett volna szóba, de ki kéne azt is számolni.

    Vagy a szír-jordán határ mentén...
    Az jó 100 km-re rövidebb, de mennyivel rizikósabb...
  • Nah, akkor az utolsó crosscheck.

    BMS4.34 szimulátorral Block 15-öt használva lerepültem a bevetést kb,18 fokos levegő hőmérséklettel. A játék modelljéről tudom, hogy 2-3%-on belül van. A másodvonalas F-15 Streak Eagle gépnél is csak úgy jött ki a valóság a rekordrepüléseknél, hogy a gép üres tömegét és az atmoszféra hőmérsékletét be kellett állítani télire, -10C tájára. Még az F-15A is ennyire pontos, pedig "másodvonalas gép" a modellezés terén. Az F-16 ehhez képest sokkal pontosabb, minden téren, nem csak 1G és útvonal repülgetés, meg tolóerő és légellenállásban pontos.
    • Mivel a játékban F-16C kabin van és sajnos fontra pontosan mutatja a digi kijelző a kerót azonnal dobtam a pótost, amit tudtam, hogy üres. A valóságban azért mindkét estben ez 1-2 perc rátartást jelentene, ezzel nyertem kis kerót, de ez legfeljebb 200 font. Ennyivel lenne tovább nagyobb légellenállású a gép. Meg a pótosnak is van nem kifogyasztható mennyisége tudtommal. Ez viszont lehet akár 100-200 font is talán. Nem tudom.

    • Viszont mivel egyedül repültem nem vártam meg mást, ezzel spóroltam megint max. 200 fontot, végig ideálisan repültem.

    • A felszállás, 355 csomóra gyorsítás nem igényelt 1100 font kerót. Bőven elég volt a 600 font. Itt lőtt mellé nagyon a számolt modellem.

    • Végig az F-16CJ számára számolt fuel flow értékeket repültem 100 méteren. Ez egyfelől rontott a valósághoz képest, ahol át kellett repülni 1200 méteres hegyek felett is, viszont az arab-félszigeten 500 km hosszon 500-800 méter feletti tszfm van, ami javítja a fogyasztás és csak a végén van tényleg 100-200 méter. Én végig 150 méter tszfm-on repültem.

      A fuel flow és a kapott sebesség 4-5 csomón belül volt a táblázatból interpolált értékekhez képest, ami fogalmazzunk úgy, hogy szerintem ütős.

    • Elvileg 20 fok táján volt a külső hőmérséklet, ami, ha a valóságban 30 fok volt, azért felső becslést jelent. Akkor kicsit romlott volna a fogyasztásom.

    • A bombázásnál megcsináltam az ugrást és még utánégetővel emelkedtem, ahogy a videón volt. Utána max MIL teljesítményen mentem fel 400 csomó TAS felett tartva végig 42 lábig. Talán nem volt meg a 40 sec utánégetés, csak 30, mert gyorsan elértem az 6 ezer láb táját.

    • Hazáig 42 ezer lábon. A végén alapjáraton ereszkedtem a támaszponttól kb. 50 km-re. Tettem még egy kört, még egy kis utánégetős 180 fokos fordulót és leszálltam. 1400 font keróval álltam meg a pályavégen.

    A valóságban nem tudni, hogy meddig mentek a gépek utánégetővel emelkedve és meddig max MIL-en, hogy javítsák az esélyt, hogy ha üldözné őket iraki vadász.
    A fenti elhanyagolásokat nézve, amik hátrányok, ha bevárok elképzelt gépeket felszállás után, nem totál sterilen repülök akkor a szimulátorban is biztosan elveszik 400 font +, ha pótosok nem kifogyasztható mennyisége, ami ki tudja lehet, hogy 300 font. Ez meg bőven 1000 font alatti landolást jelent főleg, ha nem engedem meg a jordán terület feletti lassan alapjáratú ereszkedést.

    Szóval ez alapján nekem használhatónak tűnik az F-16CJ manual is F-16A-ra jó közelítéssel, a PW-229-es hajtóművel erre a célra.

    Ha a számolt modellben korrigálom a felszállási értéket és a támadás gyorsításnál nem utánégetőt feltételezek, akkor kijön vagy +500 font, ami nem fogy el és akkor igen közel lesz a szimulátor és számolás is.

    Egy biztos. Komoly légi harc nem fért volna bele és menekülés esetén is nagyon kevés utánégető, de az is csak inkább emelkedés és 30 ezer láb felett, de ott is talán csak 2-3 perc.
  • molnibalage
    Nah, akkor az utolsó crosscheck.

    BMS4.34 szimulátorral Block 15-öt használva lerepültem a bevetést kb,18 fokos levegő hőmérséklettel. A játék modelljéről tudom, hogy 2-3%-on belül van. A másodvonalas F-15 Streak Eagle gépnél is csak úgy jött ki a valóság a rekordrepüléseknél, hogy a gép üres tömegét és az atmoszféra hőmérsékletét be kellett állítani télire, -10C tájára. Még az F-15A is ennyire pontos, pedig "másodvonalas gép" a modellezés terén. Az F-16 ehhez képest sokkal pontosabb, minden téren, nem csak 1G és útvonal repülgetés, meg tolóerő és légellenállásban pontos.
    • Mivel a játékban F-16C kabin van és sajnos fontra pontosan mutatja a digi kijelző a kerót azonnal dobtam a pótost, amit tudtam, hogy üres. A valóságban azért mindkét estben ez 1-2 perc rátartást jelentene, ezzel nyertem kis kerót, de ez legfeljebb 200 font. Ennyivel lenne tovább nagyobb légellenállású a gép. Meg a pótosnak is van nem kifogyasztható mennyisége tudtommal. Ez viszont lehet akár 100-200 font is talán. Nem tudom.

    • Viszont mivel egyedül repültem nem vártam meg mást, ezzel spóroltam megint max. 200 fontot, végig ideálisan repültem.

    • A felszállás, 355 csomóra gyorsítás nem igényelt 1100 font kerót. Bőven elég volt a 600 font. Itt lőtt mellé nagyon a számolt modellem.

    • Végig az F-16CJ számára számolt fuel flow értékeket repültem 100 méteren. Ez egyfelől rontott a valósághoz képest, ahol át kellett repülni 1200 méteres hegyek felett is, viszont az arab-félszigeten 500 km hosszon 500-800 méter feletti tszfm van, ami javítja a fogyasztás és csak a végén van tényleg 100-200 méter. Én végig 150 méter tszfm-on repültem.

      A fuel flow és a kapott sebesség 4-5 csomón belül volt a táblázatból interpolált értékekhez képest, ami fogalmazzunk úgy, hogy szerintem ütős.

    • Elvileg 20 fok táján volt a külső hőmérséklet, ami, ha a valóságban 30 fok volt, azért felső becslést jelent. Akkor kicsit romlott volna a fogyasztásom.

    • A bombázásnál megcsináltam az ugrást és még utánégetővel emelkedtem, ahogy a videón volt. Utána max MIL teljesítményen mentem fel 400 csomó TAS felett tartva végig 42 lábig. Talán nem volt meg a 40 sec utánégetés, csak 30, mert gyorsan elértem az 6 ezer láb táját.

    • Hazáig 42 ezer lábon. A végén alapjáraton ereszkedtem a támaszponttól kb. 50 km-re. Tettem még egy kört, még egy kis utánégetős 180 fokos fordulót és leszálltam. 1400 font keróval álltam meg a pályavégen.

    A valóságban nem tudni, hogy meddig mentek a gépek utánégetővel emelkedve és meddig max MIL-en, hogy javítsák az esélyt, hogy ha üldözné őket iraki vadász.
    A fenti elhanyagolásokat nézve, amik hátrányok, ha bevárok elképzelt gépeket felszállás után, nem totál sterilen repülök akkor a szimulátorban is biztosan elveszik 400 font +, ha pótosok nem kifogyasztható mennyisége, ami ki tudja lehet, hogy 300 font. Ez meg bőven 1000 font alatti landolást jelent főleg, ha nem engedem meg a jordán terület feletti lassan alapjáratú ereszkedést.

    Szóval ez alapján nekem használhatónak tűnik az F-16CJ manual is F-16A-ra jó közelítéssel, a PW-229-es hajtóművel erre a célra.

    Ha a számolt modellben korrigálom a felszállási értéket és a támadás gyorsításnál nem utánégetőt feltételezek, akkor kijön vagy +500 font, ami nem fogy el és akkor igen közel lesz a szimulátor és számolás is.

    Egy biztos. Komoly légi harc nem fért volna bele és menekülés esetén is nagyon kevés utánégető, de az is csak inkább emelkedés és 30 ezer láb felett, de ott is talán csak 2-3 perc.
    Szóval ha utánuk mennek vagy rosszabb esetben eléjük akkor ha meg is nyerik a légi harcot elvesznek a gépek mert valahol Jordánia felett kifogy a kerozin?
  • dudi
    Szóval ha utánuk mennek vagy rosszabb esetben eléjük akkor ha meg is nyerik a légi harcot elvesznek a gépek mert valahol Jordánia felett kifogy a kerozin?
    Nagyjából igen. Vagy a vége tényleg az, ha jordán-izraeli határtól kb. 50 km-re kifogy a keró 42 ezer lábon, akkor onnantól fogva vitorlázás egy próbálkozás fér bele leszállásra.

    Az F-15-ösöknek kellett volna akkor lekötni a támadókat, ha azok elbohóckodnak az iraki gépekkel csak 4-5 percig, akkor azok is annyi kerót elégetnek adott estben, hogy az akkori iraki rakétákat és pilótákat nézve talán leesik pár gép iraki oldalon és talán egy Sas és aztán mindenki megy a haza. Csak addigra az F-16-osok 550 csomóra gyorsítva már eltávolodtak 80 km-re. Ezt már nem dolgoznák le az iraki vadászok, vagy ha utánuk mennek, akkor az F-15-ösök lövik seggbe azt, aki azok utánuk menne őket megkerülve.

    A kérdés persze az lett volna, hogy ha több iraki elfogó kötelék egymás után jön be 4-5 perccel, akkor meg a Sasokkal mi lesz...
    De, egyik sem következett be. Felemelkedtek és hazarepültek. Ami valahol egészen elképesztő...
  • Ha van rá igény, akkor megpróbálhatom az F-15A-ra is számolgatni a fogyasztás értékeket. Amennyire látom az FM-ben, ami megvan ehhez megvannak a szükséges értékek. Illetve azt is lerepülhetem szimulátorban, de ezen gépek profiljáról kevesebb adatom van, hogy mit csináltak az F-16-osok támadása alatt és meddig.
  • molnibalage
    Nah, akkor az utolsó crosscheck.

    BMS4.34 szimulátorral Block 15-öt használva lerepültem a bevetést kb,18 fokos levegő hőmérséklettel. A játék modelljéről tudom, hogy 2-3%-on belül van. A másodvonalas F-15 Streak Eagle gépnél is csak úgy jött ki a valóság a rekordrepüléseknél, hogy a gép üres tömegét és az atmoszféra hőmérsékletét be kellett állítani télire, -10C tájára. Még az F-15A is ennyire pontos, pedig "másodvonalas gép" a modellezés terén. Az F-16 ehhez képest sokkal pontosabb, minden téren, nem csak 1G és útvonal repülgetés, meg tolóerő és légellenállásban pontos.
    • Mivel a játékban F-16C kabin van és sajnos fontra pontosan mutatja a digi kijelző a kerót azonnal dobtam a pótost, amit tudtam, hogy üres. A valóságban azért mindkét estben ez 1-2 perc rátartást jelentene, ezzel nyertem kis kerót, de ez legfeljebb 200 font. Ennyivel lenne tovább nagyobb légellenállású a gép. Meg a pótosnak is van nem kifogyasztható mennyisége tudtommal. Ez viszont lehet akár 100-200 font is talán. Nem tudom.

    • Viszont mivel egyedül repültem nem vártam meg mást, ezzel spóroltam megint max. 200 fontot, végig ideálisan repültem.

    • A felszállás, 355 csomóra gyorsítás nem igényelt 1100 font kerót. Bőven elég volt a 600 font. Itt lőtt mellé nagyon a számolt modellem.

    • Végig az F-16CJ számára számolt fuel flow értékeket repültem 100 méteren. Ez egyfelől rontott a valósághoz képest, ahol át kellett repülni 1200 méteres hegyek felett is, viszont az arab-félszigeten 500 km hosszon 500-800 méter feletti tszfm van, ami javítja a fogyasztás és csak a végén van tényleg 100-200 méter. Én végig 150 méter tszfm-on repültem.

      A fuel flow és a kapott sebesség 4-5 csomón belül volt a táblázatból interpolált értékekhez képest, ami fogalmazzunk úgy, hogy szerintem ütős.

    • Elvileg 20 fok táján volt a külső hőmérséklet, ami, ha a valóságban 30 fok volt, azért felső becslést jelent. Akkor kicsit romlott volna a fogyasztásom.

    • A bombázásnál megcsináltam az ugrást és még utánégetővel emelkedtem, ahogy a videón volt. Utána max MIL teljesítményen mentem fel 400 csomó TAS felett tartva végig 42 lábig. Talán nem volt meg a 40 sec utánégetés, csak 30, mert gyorsan elértem az 6 ezer láb táját.

    • Hazáig 42 ezer lábon. A végén alapjáraton ereszkedtem a támaszponttól kb. 50 km-re. Tettem még egy kört, még egy kis utánégetős 180 fokos fordulót és leszálltam. 1400 font keróval álltam meg a pályavégen.

    A valóságban nem tudni, hogy meddig mentek a gépek utánégetővel emelkedve és meddig max MIL-en, hogy javítsák az esélyt, hogy ha üldözné őket iraki vadász.
    A fenti elhanyagolásokat nézve, amik hátrányok, ha bevárok elképzelt gépeket felszállás után, nem totál sterilen repülök akkor a szimulátorban is biztosan elveszik 400 font +, ha pótosok nem kifogyasztható mennyisége, ami ki tudja lehet, hogy 300 font. Ez meg bőven 1000 font alatti landolást jelent főleg, ha nem engedem meg a jordán terület feletti lassan alapjáratú ereszkedést.

    Szóval ez alapján nekem használhatónak tűnik az F-16CJ manual is F-16A-ra jó közelítéssel, a PW-229-es hajtóművel erre a célra.

    Ha a számolt modellben korrigálom a felszállási értéket és a támadás gyorsításnál nem utánégetőt feltételezek, akkor kijön vagy +500 font, ami nem fogy el és akkor igen közel lesz a szimulátor és számolás is.

    Egy biztos. Komoly légi harc nem fért volna bele és menekülés esetén is nagyon kevés utánégető, de az is csak inkább emelkedés és 30 ezer láb felett, de ott is talán csak 2-3 perc.
    Ezt szívesen megnéztem volna Youtube-on.
    Kellene egy olyan csatorna, ahol történelmi missziókat repülnek le, mindent tűpontosan, bemutatva, elmagyarázva, grafikonokkal, táblázatokkal, tuti függővé válnék. :)
  • Horizon
    Ezt szívesen megnéztem volna Youtube-on.
    Kellene egy olyan csatorna, ahol történelmi missziókat repülnek le, mindent tűpontosan, bemutatva, elmagyarázva, grafikonokkal, táblázatokkal, tuti függővé válnék. :)
    Dögunalmas lenne, de lerepülhetem újra és a acmi fájlt meg tudom osztani, amin látnád azt, hogy mit csináltam. Azt a Tacview ingyenes progival vissza tudod nézni, de az se mutatna semmi érdemlegeset, mert a pro változat, amim van, asszem az se mutatja a gépen levő kerót, de megnézem majd.

    A repülés abból állt, hogy felszálltam, és a tenger felett kijelöltem 1060 km utat oda és 1000 km utat vissza. A robot repülte az irányt, én csak a gázt állította be a fuel flow alapján.Sajátos tapasztalat, hogy nem a sebességmérő, hanem a fuel flow a barátod, iszonyatosan pontosan be lehet állítani a fogyasztást.

    Meg lehet fejleszteni a lerepülést, mert a terep adaottságok alapján akkor betehetem azt, hogy az elején átrepülök a hegyek felett, majd 500 km-en 700 méteren repülök és utána megyek le 150-re. Meg fentebb állítom a hőmérsékletet, stb.

    Az útvonalrepülés egyes részeit videón megmutathatom és összevághatom, előtte a felszállás, a "harc", majd az emelkedés és leszállással.. Nem nagy trvuáj.

    A Streak Eagle repüléseket is meg tudom mutatni, ha valakit érdekel...
  • WASHINGTON, July 23, 2020

    The State Department has made a determination approving a possible Foreign Military Sale to the Government of Chile of equipment and related services for F-16 Modernization for an estimated cost of $634.70 million. The Defense Security Cooperation Agency delivered the required certification notifying Congress of this possible sale today.

    The Government of Chile has requested to buy equipment and related services for F-16 Modernization to include: nineteen (19) Joint Helmet-Mounted Cueing Systems (JHMCS); six (6) inert MK-82 (500LB) general purpose bomb bodies; two (2) MXU-650KB Air Foil Groups (AFG); forty-four (44) LN-260 Embedded GPS/INS (EGI); forty-nine (49) Multifunctional Information Distribution System Joint Tactical Radios (MIDS JTRS). Also included are avionics and Mode 5 equipment and software upgrades, integration, and test; software and software support; ARC-238 Radios; Combined Altitude Radar Altimeters (CARA); Joint Mission Planning System (JMPS) support; Identification Friend or Foe (IFF) AN/APX-126 Combined Interrogator Transponders, cryptographic appliques, keying equipment, and encryption devices; weapon system spares and support; bomb components; High-Bandwidth Compact Telemetry Modules (HCTMs); secure communications and precision navigation equipment; aircraft displays; additional spare and repair/return parts; publications, charts, and technical documentation; integration and test equipment; U.S. Government and contractor engineering, technical and logistical support services; and other related elements of logistics and program support. The total estimated program cost is $634.70 million.

    The principal contractor will be Lockheed Martin, Bethesda, MD. There are no known offset agreements in connection with this potential sale.
  • Have Glass V also for Spangdahlem F-16

    On 30 July 2020, 480th Fighter Squadron's flagship F-16CM, serial 96-0080, returned from overhaul with SABCA at Gosselies (Belgium). It was a surprise to see the aircraft received the Have Glass V paintwork.

    The Have Glass V (5th generation) painting is all about RAM (Radar Absorbent Material) and is made of microscopic metal grains degrading the radar signature of the Viper.

    Included is a photo of 96-0080 in its previous livery. Looking forward to see more SP Fighting Falcons with the new "colours".



    [​IMG]
    Credit photos: Adrian Stürmer


  • arbalest
    Elvileg egy Viper szimulátor.

    Ez szerintem biztosan nem.
    Osztott gazkar egyhajtóműves gépen?
    Egyetlen korábbi Viper valtozat ezen oldali panelje se így néz ki.
    Ha használt font type alapjan ez Hornet
  • arbalest
    Elvileg egy Viper szimulátor.

    Gyakorlatilag meg egy Super Hornet-é.;):) Ha más nem is tűnik föl, a gázkar két különálló részből áll hogy a két hajtóművet külön is lehessen indítani/vezérelni, vagyis ez egy kéthajtóműves gép kabinja/szimulátora.
  • molnibalage
    Ez szerintem biztosan nem.
    Osztott gazkar egyhajtóműves gépen?
    Egyetlen korábbi Viper valtozat ezen oldali panelje se így néz ki.
    Ha használt font type alapjan ez Hornet
    emel
    Gyakorlatilag meg egy Super Hornet-é.;):) Ha más nem is tűnik föl, a gázkar két különálló részből áll hogy a két hajtóművet külön is lehessen indítani/vezérelni, vagyis ez egy kéthajtóműves gép kabinja/szimulátora.
    Ok, fordítóba tettem a szöveget, volt benne viper, ezért gondoltam 16-osra, bocsi. :D
  • Megkezdődött a JHMCS II repülési tesztelése az F-16V-n
    [​IMG]
    The JHMCS II is the formal baseline Helmet Mounted Display (HMD) of F-16V and F-16 block 70/72 aircraft.
  • Az F-16I Sufa azaz „Vihar” az F-15-ösök mellett a Közel-Kelet egyik legnagyobb harcászati potenciált jelentő típusa, amely mögött jelentős „éles” tapasztalat is van. A típus gyökerei a kilencvenes évekre nyúlnak vissza, amikor az izraeli légierő állományából üzemidejük lejárta miatt sorra kellet kivonni az addig használt A-4 Skyhawk, F-4E Phantom és Kfir vadászbombázókat.
    Repülőgépek közelről: A "Vihar"

Ugrás a fórum topichoz