|

Új Gripen-változatot mutatott be a SAAB

Ha bármilyen fórumon szóba kerül a SAAB JAS-39 Gripen jövője, a katonai repülés világában tájékozott ember számára automatikusan a JAS-39E ugrik be – legalábbis így volt ez eddig. A svéd gyártó ugyanis a Londonban megrendezett DSEI 2017 kiállításon bemutatta a Gripen Aggressort, beemelve a köztudatba a típus egy újabb változatát. A név nem véletlen: a SAAB a JAS-39C alapján kívánja létrehozni a variánst, ami – mint azt neve is mutatja – agresszor feladatok végrehajtására lesz optimalizálva.

Bár sokak számára világos ez a szerepkör, azért érdemes néhány szót ejteni arról, mit is takar pontosan az „agresszor feladatkör”. A modern légi harcászat kialakulásával párhuzamosan, az 1970-es évek elején jelent meg az igény arra, hogy a harci repülőgépek pilótái a valósághoz minél jobban közelítő körülmények között gyakorolhassanak. Ennek egyik aspektusaként több országban létrehoztak olyan repülőszázadokat, amelyek a potenciális ellenség taktikáinak imitálására szakosodtak. A szemben álló fél típusait azonban csak a legritkább esetben és akkor is csekély mennyiségben sikerült beszerezni, a hatékonyság növeléséhez viszont szükség volt olyan típusokra, amik eltérnek a saját erők által alkalmazottaktól.

A bemutatott grafikák is a Gripen Aggressor “szellemiségéhez” hű festéssel ábrázolják az új változatot |Forrás: SAAB ,

Utóbbi problémát kétféleképpen szokták megoldani a világ légierői: saját maguk által is használt, de átalakított típusokkal, vagy pedig szövetségeseiktől beszerzett, számukra idegen repülőgépekkel. Napjainkban reneszánszát éli a második változat, amit számos civil vállalat is kihasznál. Ezek a cégek általában olyan repülőgépeket használnak, amiket az aktív katonai szolgálatból már kivontak, azonban még sokáig üzemben tarthatók. De például az Egyesült Államok Haditengerészete is vásárolt már olyan vadászbombázókat (F-21 Lion, az izraeli Kfir ottani néven), amikre eredeti tulajdonosuknál a békés nyugdíjas évek vártak volna.

Ezt a trendet szeretné meglovagolni a SAAB, amihez a Gripen ideális platformnak tekinthető. Természetesen a Gripen Aggressorral leginkább a tehetősebb országokat céloznák meg, hiszen egy modern vadászbombázóról beszélünk, aminek – céges marketing ide vagy oda – bizony igen magasak az üzemeltetési költségei. Ettől függetlenül tökéletesen szimulálhat egy sor olyan típust, amik a mai nyugati légierők számára potenciális ellenségként jelennek meg. Kis mérete, fürgesége és modern avionikája miatt kemény ellenfél egy légi összecsapásban, bizonyos helyzetekben pedig lényegesen jobban megfelelhet a gyakorláshoz, mint például egy átalakított kiképzőgép.

Svéd JAS-39C Gripen a 2008-as Kecskeméti Repülőnapon | Fotó: Block50, HTKA.hu ,

A SAAB az alap JAS-39C-hez képest némileg eltérő konfigurációban kínálja a Gripen Aggressort. A főbb változtatások az új radar (PS-05 MK IV), az éles fegyverzet alkalmazási lehetőségének hiánya (a gépágyút is eltávolítanák), valamint az ACMI (Air Combat Maneuvering Instrumentation) konténer. Ez utóbbi a légi helyzetképet képes élőben lesugározni a földi állomásoknak, és azon túl, hogy on-line követhető vele a légi harc, a kiértékelésnél is elengedhetetlen. Az új változat minden egyéb jellemzőjében megegyezik a sztenderd Gripen C/D-vel, kommunikációs, navigációs és egyéb rendszerei NATO-kompatibilisek. Így tehát, az a vásárló, aki a Gripen Aggressor beszerzése mellett dönt, kézhez kaphat egy olyan platformot, amit saját szakállára végzett átalakítás nélkül integrálhat a kiképzési rendszerébe.

Mint a közleményükből kiderült, a svédek elsősorban az Egyesült Államok és Nagy-Britannia igényeinek megfelelően alakították ki a Gripen Aggressor koncepcióját, ami logikus, hiszen ez a két ország aktívan használ ilyen feladatkörű repülőgépeket, ráadásul anyagilag is megengedhetnek maguknak egy relatíve drága típust. Ám ettől függetlenül is lehet esélye az új változatnak a piacon, hiszen a napjainkban elterjedt agresszor-gépek sem üzemelhetnek örökké – például a civil szolgáltatók által is kedvelt A-4 Skyhawk felett is eljár az idő hamarosan. Arról nem is beszélve, hogy a generációváltással az „ellenséget” is fejleszteni kell, és a Gripen ebből a szempontból is jó választás lehet.

Fórum hozzászólások

  • arcas
    Lényegében akkor 9 milliárd forint egy gép?
    Idézet a cikkből:
    "A pótlás annak a korábban bejelentett, mintegy kilencmilliárd forintos ügyletnek a része, amelyet a svéd és a magyar fél a honvédség két tavalyi Gripen-balesete nyomán kötött." Darabonként ~4,5 Mrd Ft, azaz ~12-15 Mio EUR. De azt figyelembe kell venni, hogy ezek továbbra is svéd tulajdonban vannak.
  • arcas
    Lényegében akkor 9 milliárd forint egy gép?
    A kétüléses kb. ennyi, de az együlésesnél ez kicsit drágább lehet, mert két katapultülés, dupla műszerezettség és kabinberendezés kell bele, és csak a gépágyúval kevesebb mint az együléses.
  • Masztiff
    Idézet a cikkből:
    "A pótlás annak a korábban bejelentett, mintegy kilencmilliárd forintos ügyletnek a része, amelyet a svéd és a magyar fél a honvédség két tavalyi Gripen-balesete nyomán kötött." Darabonként ~4,5 Mrd Ft, azaz ~12-15 Mio EUR. De azt figyelembe kell venni, hogy ezek továbbra is svéd tulajdonban vannak.
    Nem éppen: a szövegből következően szerintem az a helyzet, hogy az együléses javítási költségei a műszaki hiba miatt elvileg a SAAB-ot terhelik, a mi pénztárcánkat csak a magyar pilótahiba miatti kétüléses terheli.
  • Masztiff
    Idézet a cikkből:
    "A pótlás annak a korábban bejelentett, mintegy kilencmilliárd forintos ügyletnek a része, amelyet a svéd és a magyar fél a honvédség két tavalyi Gripen-balesete nyomán kötött." Darabonként ~4,5 Mrd Ft, azaz ~12-15 Mio EUR. De azt figyelembe kell venni, hogy ezek továbbra is svéd tulajdonban vannak.
    Ez már eleve nem igaz így. Az egyik gép megsemmisült, a másik meg nem, javítható maradt.

    emel
    Nem éppen: a szövegből következően szerintem az a helyzet, hogy az együléses javítási költségei a műszaki hiba miatt elvileg a SAAB-ot terhelik, a mi pénztárcánkat csak a magyar pilótahiba miatti kétüléses terheli.
    Pontosan.

    A fentiekből igen erős hasalás, hogy kb. 30M USD-be fájt.
  • molnibalage
    Ez már eleve nem igaz így. Az egyik gép megsemmisült, a másik meg nem, javítható maradt.


    Pontosan.

    A fentiekből igen erős hasalás, hogy kb. 30M USD-be fájt.
    Gyakorlatilag a magyar igényekre átalakitott használt svéd D gép hardware-ára ennyi. Azaz a vas ára tisztán ennyi.
  • Saab Offers Gripen to Finland

    Supported by Sweden, Saab has today submitted its proposal for the Finnish HX fighter procurement to the Finnish defence procurement agency, the Logistics Command of the Finnish Defence Forces. The proposal comprises 64 Gripen aircraft, both single-seat Gripen E and dual-seat Gripen F, and is the formal response to the customer’s Request for Quotation (RFQ) issued in April 2018.

    According to the customer’s planning, a procurement decision is anticipated in 2021.
  • "The Gripen E: A viable alternative to stealth ?

    Saab is advertising its new multirole jet Gripen-E as a viable low cost alternative to stealth aircraft.

    To do so, the Gripen E relies on powerful sensor and communication suites. The pilot can use his passive sensors and the data provided by its "battle cloud" (data fusion provided by his own aircraft as well as other nearby Gripen-E and various other sensor platform, airborne and land based) to detect his enemies before he is detected himself. He can also take a more proactive approach and use his powerful radar and Electronic Warfare suite to jam nearby enemy platforms and proceed undetected or with enemies having difficulties having a positive ID and lock on him.

    The Gripen is a true multi-role platform. it is a fighter that can be equipped with a variety of pods, from ground attack targeting pods to reconnaissance pods. The E variant also has a longer range than its predecessors thanks to larger fuel tanks.

    Furthermore, the open architecture of the Gripen-E's avionics enables it to be adaptable: Its onboard computers and software suites can be easily adapted and upgraded making them future proof.

    Saab has enough confidence in its new baby that it openly markets it as the best platform to take on Russia's Flankers and Anti Access/Area Denial (A2/AD) bubbles.
    "
  • arcas
    Pontosan így kell(ene) kinéznie majd a magyar gripennek.
    Jó lenne, de persze az is jó lenne ha a magyar gazdaság/gazdagság is pontosan úgy nézne ki mint a svéd!
  • Terminator
    [​IMG]

    (Biztosan volt már, de jól néz ki.)
    Svédek vajon mennyit repülnek Meteorral? Náluk állt ugye először rendszerbe, bő egy éve. Azóta "megérkeztek" az angolok is, decemberben adtak vele először keszit Eurofighterrel
  • Én beszéltem egy svéd pilótával a RIATon tavaly, ő azt mondta, hogy inkább csak taktikai rugalmasság szempontjából jobb a Meteor, halálos fegyver az Aim-120al együtt. A nagyobb hatótávot majd csak az új Gripenekkel tudják igazán kihasználni a radar miatt, de többet bem mondhatott.
  • Új Gripen: indul a sorozatgyártás!

    A Saab szokásos évi prezentécióján Hakan Buskhe vezérigazgató bejelentette, még januárban beindította az új széria elkészítését. A Magyarországon is szolgáló svéd többfeladatú harci gép új változatára egyelőre hatvan példányban tart igényt a svéd légierő, 36 kerül majd az együléses E és a kétüléses F verzióból a brazil hadsereghez, ezek legyártása az Embraerrel partnerségben történik.
    A legelső példány a tervek szerint még az idén elkészül, de a jelek szerint még bőven kell tesztelni az alaposan átalakított Griff-változatot. A kezdeti hadrafoghatóságot a típus 2023-ra éri el.

    További gépekről is zajlanak tárgyalások, egyrészt a brazilokkal, a többletmegrendelések 2021-22-ben realizálódhatnak. A gyártó ugyancsak jelezte, hogy a már fixen lekötötteken kívül a svéd légierő további hatvan Gripen E beszerzésében érdekelt.

    [​IMG]

    És persze a nagy kérdés, hogyan alakulnak a további exportesélyek. Buskhe elmondta, eljuttatták javaslatukat Finnországba és Svájcba – mint emlékezetes, utóbbi már közel állt a megrendeléshez, de aztán egy népszavazás a teljes harcigép-programot blokkolta. Ugyancsak tárgyal a Saab Kanadával a lehetséges Gripen-vásárlásáról, az észak-amerikai óriásállam jónéhány éve készül – az ilyenkor már szinte mindenütt szokásos nagy politikai-szakmai viták közepette – F-18-asai leváltására.

    A lehetséges vásárlók sorába ismét bekerült Horvátország, azután, hogy – amint erről beszámoltunk – amerikai adminisztráció leállította a használt izraeli F-16-osok leszállítását szomszédunknak, ugyanakkor tegyük hozzá, a folyamat blokkolása sok forrás szerint csak ideiglenes.

    A Saab 64 Gripen E/F finnországi exportját reméli, ők szintén F-18-asaikat szeretnék leváltani, a svájciaknak 30-40 új gép kellene.

    [​IMG]

    Érdekes válaszokat adott Bushke arra a kérdésre, vajon a Saab – nyilván mint egyike az európai negyedik generációs harci gépek gyártóinak – szándékozik-e kooperálni a most indulófélben lévő programokkal, amelyek ötödik generációs harci gépek fejlesztésével próbálkoznak. A diplomatikus válasz egyik fele úgy hangzott, hogy a francia–angol projekt részletei még nem ismeretesek, viszont a Saab máris sikeres tárgyalásokat folytatott az Egyesült Királysággal és a partnerekkel a brit Tempest harci gépről és annak koncepciójáról. Emlékezetes, hogy a Saabnak egy időben elég komoly partnere volt az akkori British Aerospace a Gripen projektben, és Gripeneket használ az Empire Test Pilots' School is.

    Az eredetihez képest megnövelt hatótávolságú, átalakított, modernizált harci gép 2017-ben szállt fel először, akkor magyar katonai vezetők arról nyilatkoztak, hogy lehetséges további Gripenek beszerzése a honi légierőnek, ha a svéd légierő fokozatosan átáll az E/F-ek használatára, és ezzel C/D változatok szabadulnak fel.

    http://iho.hu/hir/uj-gripen-indul-a-sorozatgyartas-190217

Ugrás a fórum topichoz