|

Új Gripen-változatot mutatott be a SAAB

Ha bármilyen fórumon szóba kerül a SAAB JAS-39 Gripen jövője, a katonai repülés világában tájékozott ember számára automatikusan a JAS-39E ugrik be – legalábbis így volt ez eddig. A svéd gyártó ugyanis a Londonban megrendezett DSEI 2017 kiállításon bemutatta a Gripen Aggressort, beemelve a köztudatba a típus egy újabb változatát. A név nem véletlen: a SAAB a JAS-39C alapján kívánja létrehozni a variánst, ami – mint azt neve is mutatja – agresszor feladatok végrehajtására lesz optimalizálva.

Bár sokak számára világos ez a szerepkör, azért érdemes néhány szót ejteni arról, mit is takar pontosan az „agresszor feladatkör”. A modern légi harcászat kialakulásával párhuzamosan, az 1970-es évek elején jelent meg az igény arra, hogy a harci repülőgépek pilótái a valósághoz minél jobban közelítő körülmények között gyakorolhassanak. Ennek egyik aspektusaként több országban létrehoztak olyan repülőszázadokat, amelyek a potenciális ellenség taktikáinak imitálására szakosodtak. A szemben álló fél típusait azonban csak a legritkább esetben és akkor is csekély mennyiségben sikerült beszerezni, a hatékonyság növeléséhez viszont szükség volt olyan típusokra, amik eltérnek a saját erők által alkalmazottaktól.

A bemutatott grafikák is a Gripen Aggressor “szellemiségéhez” hű festéssel ábrázolják az új változatot |Forrás: SAAB ,

Utóbbi problémát kétféleképpen szokták megoldani a világ légierői: saját maguk által is használt, de átalakított típusokkal, vagy pedig szövetségeseiktől beszerzett, számukra idegen repülőgépekkel. Napjainkban reneszánszát éli a második változat, amit számos civil vállalat is kihasznál. Ezek a cégek általában olyan repülőgépeket használnak, amiket az aktív katonai szolgálatból már kivontak, azonban még sokáig üzemben tarthatók. De például az Egyesült Államok Haditengerészete is vásárolt már olyan vadászbombázókat (F-21 Lion, az izraeli Kfir ottani néven), amikre eredeti tulajdonosuknál a békés nyugdíjas évek vártak volna.

Ezt a trendet szeretné meglovagolni a SAAB, amihez a Gripen ideális platformnak tekinthető. Természetesen a Gripen Aggressorral leginkább a tehetősebb országokat céloznák meg, hiszen egy modern vadászbombázóról beszélünk, aminek – céges marketing ide vagy oda – bizony igen magasak az üzemeltetési költségei. Ettől függetlenül tökéletesen szimulálhat egy sor olyan típust, amik a mai nyugati légierők számára potenciális ellenségként jelennek meg. Kis mérete, fürgesége és modern avionikája miatt kemény ellenfél egy légi összecsapásban, bizonyos helyzetekben pedig lényegesen jobban megfelelhet a gyakorláshoz, mint például egy átalakított kiképzőgép.

Svéd JAS-39C Gripen a 2008-as Kecskeméti Repülőnapon | Fotó: Block50, HTKA.hu ,

A SAAB az alap JAS-39C-hez képest némileg eltérő konfigurációban kínálja a Gripen Aggressort. A főbb változtatások az új radar (PS-05 MK IV), az éles fegyverzet alkalmazási lehetőségének hiánya (a gépágyút is eltávolítanák), valamint az ACMI (Air Combat Maneuvering Instrumentation) konténer. Ez utóbbi a légi helyzetképet képes élőben lesugározni a földi állomásoknak, és azon túl, hogy on-line követhető vele a légi harc, a kiértékelésnél is elengedhetetlen. Az új változat minden egyéb jellemzőjében megegyezik a sztenderd Gripen C/D-vel, kommunikációs, navigációs és egyéb rendszerei NATO-kompatibilisek. Így tehát, az a vásárló, aki a Gripen Aggressor beszerzése mellett dönt, kézhez kaphat egy olyan platformot, amit saját szakállára végzett átalakítás nélkül integrálhat a kiképzési rendszerébe.

Mint a közleményükből kiderült, a svédek elsősorban az Egyesült Államok és Nagy-Britannia igényeinek megfelelően alakították ki a Gripen Aggressor koncepcióját, ami logikus, hiszen ez a két ország aktívan használ ilyen feladatkörű repülőgépeket, ráadásul anyagilag is megengedhetnek maguknak egy relatíve drága típust. Ám ettől függetlenül is lehet esélye az új változatnak a piacon, hiszen a napjainkban elterjedt agresszor-gépek sem üzemelhetnek örökké – például a civil szolgáltatók által is kedvelt A-4 Skyhawk felett is eljár az idő hamarosan. Arról nem is beszélve, hogy a generációváltással az „ellenséget” is fejleszteni kell, és a Gripen ebből a szempontból is jó választás lehet.

Fórum hozzászólások

  • rudi
    Kár hogy nem olvastad el...
    A gépsérülésnek abszolút semmi köze nem volt a futópálya állapotához.
    Egyszerűen túl keményen tette le.
    szerintem csak viccelt :D
  • pöcshuszár
    Akkor ezek szerint mégsem dobta a koncepciót a svéd légierő? :)
    De, dobta. Az, hogy alkalomszerűen ezt csinálják azt nem jelenti azt, hogy a hh-s 100+ aktív airstrip megvan. Linkeltem. Nem értem, hogy mi szükség van az ilyen beszólásokra.
  • molnibalage
    Törölték a képet sajnos. Mi volt rajta?
    Svéd Gripen 2db AMRAAM, 2 db Meteor és 2db Iris T vegyes fegyverzettel + egy törzs alatti pótos
  • rudi
    Svéd Gripen 2db AMRAAM, 2 db Meteor és 2db Iris T vegyes fegyverzettel + egy törzs alatti pótos
    Ez svéd gépeken már normál, ha saját rakéta volt. A Gripen lett az MS20 (?) által az első Meteor kompatibilis gép tudtommal. Bármi is legyen az ok, ez már tudtommal széria gép csak felrakták rá az összes lehetséges rakétát (kivéve AIM-9, ami helyett IRIS-T volt.) Ez pont olyan, mint az 1999-es AF alatti 29-es keszi a teljes légiharc-fegyverzettel. Ez a realitás.
  • molnibalage
    Ez svéd gépeken már normál, ha saját rakéta volt. A Gripen lett az MS20 (?) által az első Meteor kompatibilis gép tudtommal. Bármi is legyen az ok, ez már tudtommal széria gép csak felrakták rá az összes lehetséges rakétát (kivéve AIM-9, ami helyett IRIS-T volt.) Ez pont olyan, mint az 1999-es AF alatti 29-es keszi a teljes légiharc-fegyverzettel. Ez a realitás.
    Csak fura volt az Amraam és a Meteor egymás mellett. :)
  • arbalest
    Csak fura volt az Amraam és a Meteor egymás mellett. :)
    Én amikor tavaly a RIATon beszéltem a svéd pilótával, ő azt mondta, hogy mindkét rakétának meg van a maga jó tulajdonsága. Szerintem van értelme a párhuzamos üzemeltetésnek. Óriási taktikai rugalmasságot adhat.
  • Pocok75
    Én amikor tavaly a RIATon beszéltem a svéd pilótával, ő azt mondta, hogy mindkét rakétának meg van a maga jó tulajdonsága. Szerintem van értelme a párhuzamos üzemeltetésnek. Óriási taktikai rugalmasságot adhat.
    Konkrétan több képességet nézve ez a Gripen a legerősebb mecha legyezésű radaros 4+(+) vadászgép.
  • Pocok75
    Én amikor tavaly a RIATon beszéltem a svéd pilótával, ő azt mondta, hogy mindkét rakétának meg van a maga jó tulajdonsága. Szerintem van értelme a párhuzamos üzemeltetésnek. Óriási taktikai rugalmasságot adhat.
    Ha nem is sokat, csak 30 darabot vennénk Meteorból, már az hatalmas ugrás lenne előre légiharcászkodásban. Mármint megtartva az AMRAAMokat.
  • borisz
    Ha nem is sokat, csak 30 darabot vennénk Meteorból, már az hatalmas ugrás lenne előre légiharcászkodásban. Mármint megtartva az AMRAAMokat.
    Szerintem inkább egy rakat új Csörgőkígyó kellene! Plusz tolni a AG képességet.
  • borisz
    Ha nem is sokat, csak 30 darabot vennénk Meteorból, már az hatalmas ugrás lenne előre légiharcászkodásban. Mármint megtartva az AMRAAMokat.
    Lehet, hogy a döntéshozók már a 2026 utáni F-35-ben gondolkoznak és van egy olyan érzésem, hogy az Amerikaiak nem fogják az F-35-höz integrálni a Meterort.
  • Pocok75
    Szerintem inkább egy rakat új Csörgőkígyó kellene! Plusz tolni a AG képességet.
    Is.
    De inkább mi lőjünk először.
    "Az üt először, aki igazán nagyot üt! És először!"
  • Terminator
    Ja nem, a Scramble benezte... ez egy eve tortent, csak most hoztak nyilvanossagra a jegyzokonyvet.
    Legalább megtették. A magyar Gripen 4 éve lett széttörve és nem nyilvános azóta sem...
  • ms07
    Mennyire régi hír, hogy a svájci tenderről kizárták a Gripent? Miért? (mostani AS-ben volt rövidhír)
    Csak olyan gép indulhat, ami már rendszerben áll. A Gripen E/F nem ilyen. A svéd nyilatkozat szerint akkora a különbség a C/D és az E/F között, hogy az előbbi teszteredményei nem lennének relevánsak az utóbbi teljesítményére, ezért nem indulnak.
  • ms07
    Mennyire régi hír, hogy a svájci tenderről kizárták a Gripent? Miért? (mostani AS-ben volt rövidhír)
    2019 június közepe.

Ugrás a fórum topichoz