|

HTKA Hírhalom 2017. 39. hét

A HTKA HÍRHALOM olyan hírek gyűjtőhelye, amiket rövidségük, vagy éppen időnk hiánya miatt nem tudtunk kellő formában megírni, így igen lényegre törően, de mégis közzétesszük ezeket minden hét elején egy csokorba fűzve.

Végleg búcsúzik szeretett F/A-18C/D Hornet gépeitől az Amerikai Haditengerészet VFA-131-es „Wildcats” százada. A hagyományos Hornet variánst a típus modernebb, megnövelt méretű és képességű verziójával, az F/A-18E/F Super Hornettel váltják. A Virginiában állomásozó század volt az első a haditengerészet Atlanti flottájában, mely 1984-ben szolgálatba állította az F/A-18-ast. Az ő átállásukkal immár csak 3 század, a VFA 34, 37 és 83 viszi tovább a Hornet örökségét. A „Vadmacskák” típusváltása a tervek szerint 2019-re fejeződik be.


Az Amerikai Tengerészgyalogság megkezdte a gyalogos egységei felszerelését kisméretű UAV-kal. A NAVAIR sajtónyilatkozata alapján minden zászlóalja kap majd InstantEye Nano-VTOL és PD-100 Black Hornet micro-VTOL típusokat, a hozzájuk tartozó irányító és adatközlő rendszerekkel. Később egy nagyobb méretű, hatótávolságú és teljesítményű típussal is ellátják majd az egységeket.

Az bőrnyakúak 1. zászlóaljának egyik aszisztens járőrvezetője készül egy Mark-2 Instant Eye kvadrokopter indítására | Fotó: U.S. Marine Corps / Lance Cpl. Michaela R. Gregory ,


Végetért egy korszak az Amerikai Hadsereg repülőerőinél, miután nyugdíjazták a földi egységek közeli támogatásáról valamint a felderítésről évtizedekig gondoskodó OH-58D Kiowa Warriort. Az utolsó még üzemben álló példány szeptember 19-én, a floridai Langley légibázisról felszállva teljesítette utolsó repülését. A már a vietnami háborúban is feladatokat teljesítő típus 48 évig szolgálta a U.S. Armyt, kivonásáról 2014-ben hoztak döntést.

Az utolsó repülés utáni vízsugaras búcsúztatás | Fotó: U.S. Air Force / Staff Sgt. Teresa J. Cleveland ,


Az Amerikai Légierő Különleges Műveleti Parancsnokságának (U.S. Air Force Special Operations Command) vezetője bejelentette, hogy az AC-130J gépek még a hónap vége előtt elérik a kezdeti műveleti képességet (IOC – Initial Operating Capability). A típus ennek ellenére még nem kerül a harcmezőre a közeljövőben, késésben vannak a személyzetek kiképzésével. Hogy élesben is bizonyíthassanak, arra még legalább 2 évet kell várniuk.

Az AFSOC első AC-130J Ghostridere | Fotó: ,


Az USAF a Lockheed Martin által fejlesztett Legion Pod-ot választotta az F-15C IRST pályázat győzteseként. A törzs alatti felfüggesztőre szerelhető konténer orrában található a képalkotó infravörös kamera, melynek segítségével tiszta időben nagy távolságból, akár a radar használata nélkül is azonosíthatók a repülőeszközök.

Legion Pod egy F-15-ös törzs alatti felfüggesztőjén | Fotó: Lockheed Martin ,


Augusztusban közösen tesztelte a Lockeed Martin továbbfejlesztett ATHENA lézeres légvédelmi rendszerét az Amerikai Hadsereg és a Rakétavédelmi Parancsnokság. Az új-mexikói White Sands lőtéren a 30 kilowattos teljesítményű lézerfegyverek kategóriájába eső típussal sikeresen megsemmisítettek 5 pilóta nélküli célgépet.


San Diegoban találkoztak a vietnami háborúban egymás ellen harcoló amerikai és vietnami pilóták. Az Amerikai Légierő, Haditengerészet és Tengerészgyalogság egykori vadászpilótái a nyugati parton található Holiday Inn Bayside Hotelbe kaptak meghívást, 12 vietnami kollégájukkal együtt, a közös nap nagy részét pedig azzal töltötték, hogy egykori csatáikat elevenítették fel. Egy hasonló találkozóra került sor tavaly Vietnamban, oda 11 amerikait hívtak meg. Az esemény Nguyen Duc Soat, a Vietnami Légierő altábornagyának, valmint Charlie “Shark” Tutt, az Amerikai Haditengerészet ezredesének közös ötlete. Soat beszédet is mondott a legutóbbi találkozón, ahol a korábbi ellenségeit testvéreinek nevezte.


Németországban a Tiger harci helikopterekre érvényes repülési tilalom feloldását fontolgatják. Utóbbi az augusztusi baleset óta érvényes, amikor Maliban veszett oda a Német Hadsereg egyik példánya, mely után az Airbus Helicopters is figyelmeztette az alkalmazókat, hogy a típussal nem biztonságos a repülés. A német katonai vezetés ennek ellenére úgy találja, folytathatók a repülések, feltéve ha betartanak néhány a sebességre, felszálló tömegre és a robotpilótára vonatkozó korlátozást.


Megérkezett Angola első két Szu-30K vadászbombázója. Az afrikai ország az ex-indiai gépekből rendelt 12 példányt, melyek most Fehéroroszországban, az 558. légijármű javítóüzemben várják átrepülésüket új otthonukba. Ha minden rendben megy, következő év elejére befejeződhetnek a szállítások.


Iránban szeptember 23-án tesztelték a legújabb, a nyilvánosságnak egy nappal korábban bemutatott Khorramshahr nevű közepes hatótávolságú ballisztikus rakétát.


Szeptember 18-án megérkezett a Kandahar légibázisra az Afgán Légierő új UH-60-as helikoptereinek első szállítmánya. Összesen 53 darab használt, UH-60A kerül majd az ásziai országba az USA által leállított példányok közül, némi modernizálás után.

Az első afgán UH-60-asok egyike | Fotó: U.S. Air Force / Tech. Sgt. Veronica Pierce ,


Dél-koreai hírek szerint az USAF legújabb harci típusa, az F-35A néhány példányát is az ázsiai régióba küldi, és az F-22 Raptorok mellett ezek a gépek részt vesznek majd a Szöül ADEX nemzetközi repülési és haditechnikai kiállításon. Utóbbi október 17-én kezdődik, és 6 napon át tart majd.


A már többször említett dél-koreai megvesztegetési ügy immár emberáldozatot is követelt: a Korean Aerospace Industries (KAI) egyik alelnöke öngyilkosságot követett el. Kim In-sik, aki a cég vezérigazgatójának egyik tanácsadója volt, 3 oldalas levelet hagyott döntésének magyarázatáról. Ő felelt a vállalat külföldi eladásaiért, többek között az iraki T-50IQ beszerzésért.