|

RAAF A330 MRTT tankerek szemben állása

Az Airbus Defence and Space vállalat multifunkciós, tanker és szállító feladatok ellátására is alkalmas típusának az Ausztrál Királyi Légierőnél KC-30A lett a jelölése. Az Airbus A330 alapú gépen szemből leginkább a szárnyak alatti, hajlékony csöves rendszer podjai szúrnak szemet egy polgári A330-assal összevetve. SGT Christopher Dickson, © Commonwealth of Australia,

Oldalnézetben egyből más a helyzet, hiszen a gép törzsének végében ott látható a tekintélyes méretű, merev csöves utántöltő rendszer. SGT Christopher Dickson, © Commonwealth of Australia,

Az Ausztrál Királyi Légierő, a RAAF ezen két tankergépét a Közel-Keleten örökítették meg, ahol az ausztrálok többek között ilyen formában is kiveszik a részüket. Az ausztrál gépek státuszát 2017 márciusában billentették át teljes műveleti képességűre, (Full Operational Capability – FOC) így lényegében bármilyen szövetséges merevszárnyas gép légi utántöltésére alkalmasak. A minősítés megszerzéséhez az utolsó lépcsőfok a merev csöves rendszerrel kapcsolatos minősítés megszerzése volt. Utóbbit az Egyesült Államok Légierejével együttműködve szerezték meg, lévén az USAF csak ilyen módon utántölthető gépeket repül.

Canberra összesen 7 példányt rendelt a típusból – ebből kettőt egy 2014-es utánrendelés keretében. Utóbbi rendelést 2019-re kell teljesítenie az európai vállalatnak.

A jelenleg 8 ország által megrendelt típus teljes értékben többfeladatú: személy- és teherszállításra, valamint légi-utántöltésre egyaránt bevethető. Utóbbi esetben pedig rendelkezésre áll a hajlékony csöves és a merev csöves rendszer is a levegőben kiszolgálható típusok maximalizálása érdekében.

Ha ausztrál gépek nem is, de egy másik nemzetközösségi tag, Anglia A330 MRTT gépei viszonylag rendszeren áthaladnak hazánk légterében: szállítógép feladatkörben a RAF Brize Norton-i és a ciprusi Akrotiri bázisai között repülve. Ezen fotóposzt megjelenésének napján is volt egy ilyen útja az egyik gépüknek például. Tipp: a Flightradar24, vagy hasonló oldalakon legcélszerűbb a Brize Norton, vagy Akrotiri kódjára (BZZ, illetve AKT), mint indulási/érkezési reptérre rászűrni.

Fórum hozzászólások

  • [
    arcas
    Nagyon - nagyon érdekelne, hogy az ilyen programoknál mint ez is (vagy akár a SAC), hogyan vannak megfogalmazva a szerződésben a jogok/prioritások az egyes résztvevő nemzetek között, ki ki után és milyen alapon következik a sorban, hogyan néz ki az igénylés békeidős ill. háborús időszakban stb. stb.
    Egy biztos, a saját önerőből rendelkezésre álló képességnek nincs párja!


    [
    rudi
    Bizonyára a jogászok valamit szépen megfogalmaztak a szerződésben, de amikor egy országban különleges jogrend lép életbe - azt hiszem még frissek az emlékek - az az első hogy megtiltják a stratégiai anyagok és erőforrások külföldre vitelét.
    Szerintem 100% hogy egy háborús helyzetben amikor a Német meg a Holland gépeket kell utántölteni, meg hordani kell az USA-ból az utánpótlást meg a csapatokat ezek a gépek NEM FOGNAK Csehek rendelkezésére állni.


    Valamiért úgy érzem, hogy ha konfliktus helyzetben szükségünk lenne a nekünk járó kapacitásra, és Németországnak, vagy a Franciáknak "elfogyott", politikusaink ugranának felajánlani a "Hu" feliratú időt: :(

    ...és soha -tizen-ötven év múlva- (se biztos, hogy) kiderülne a háttétalku. :mad:
    Szeretnék tévedni!!!
  • rudi
    Bizonyára a jogászok valamit szépen megfogalmaztak a szerződésben, de amikor egy országban különleges jogrend lép életbe - azt hiszem még frissek az emlékek - az az első hogy megtiltják a stratégiai anyagok és erőforrások külföldre vitelét.
    Szerintem 100% hogy egy háborús helyzetben amikor a Német meg a Holland gépeket kell utántölteni, meg hordani kell az USA-ból az utánpótlást meg a csapatokat ezek a gépek NEM FOGNAK Csehek rendelkezésére állni.
    A pápai C-17-esek Magyarországon vannak és magyar jelzés van rajtuk... persze sokat értünk volna vele ha lefoglaljuk mert három fő a magyar személyzet és egyike sem pilóta... helyette lehetett volna szállításokat rendelni tőlük. De nem rendeltek, mert a Cargo city-t és a keleti nyitást tolták a gazdaság érdekében.
  • rudi
    Ugyebár lesz 8 db repülőgép. 5 db gép Eindhovenben fog állomásozni, 3 db Cologne-ban. Magyarán a Hollandok és és a Németek lesznek ténylegesen birtokában a gépeknek.
    Kíváncsi lennék hogy egy krízis helyzetben - nem is háborús csak pl. mint pl. a mostani sürgősségi eü. szállítások - hogyan játszák majd le hogy ki használhatja a repülőgépet és ki nem...
    A mostani Eü. válságnak szerintem az egyik leg fontosabb tanulsága hogy válsághelyzetben nincs barátság, az országok borzasztó önzőek tudnak lenni. (lsd. pl.: maszk szállítmányok lefoglalása)
    Abban bízni hogy majd a Csehek az 1.11% tulajdon részüket majd pont akkor hívhatják le amikor a Németeknek meg a Hollandoknak - meg az összes tulajdonosnak egyszerre - szüksége van a gépre több mint naívság...

    Krízis helyzetben az a tied ami ténylegesen a te birtokodban van !!!

    (A KC390-re meg azért adtak le rendelést mert az Aero Vodochody részegységeket gyárt a géphez. A gyártó, fejlesztő országoknak ezt kb. kötelező megtenni, de nem azt jelenti hogy ténylegesen is kell nekik a gép)​
    Szerintem meg azt mutatta meg a koronavírus, hogy ha lett volna akár 3-4 db A400M-ünk és 40 teljesen kiképzett pilótánk az összes szállítógépre, akkor sem lettünk volna sokkal előrébb. Persze kell a saját gép és nagyon sok mindenre jó, csak csodát ne várjunk tőle...

    A pápai C-17-esek egész májusban nem csináltak semmit, csak gyakorló repüléseket. Áprilisban is szinte csak az a néhány segélyszállítmány volt a nagyobb feladat. A csehekhez, lengyelekhez annyi An-124-es ment, amennyit lehívtak a SALIS-on keresztül.
  • Azt azért ne felejtsük el, hogy a száznál több Wizzair járat és a Ferihegyre érkező civil szállítógépek mind "bérelt gépek" voltak. A menetrend szerinti cargo járatok pedig mind "közös gépek", mert a távol-keletről mennek Nyugat-Európába, Budapest érintésével. Pl. a járvány első napjaiban megérkező és nagyon reklámozott koreai szállítógép járatnyitás Ferihegyre az tulajdonképpen egy Szöul-Frankfurt-Szöul járat Budapesti kitérővel. Itt is azé a raktér nagyobb része aki hamarabb lefoglalja vagy többet fizet érte.
  • Terminator
    Szerintem meg azt mutatta meg a koronavírus, hogy ha lett volna akár 3-4 db A400M-ünk és 40 teljesen kiképzett pilótánk az összes szállítógépre, akkor sem lettünk volna sokkal előrébb. Persze kell a saját gép és nagyon sok mindenre jó, csak csodát ne várjunk tőle...

    A pápai C-17-esek egész májusban nem csináltak semmit, csak gyakorló repüléseket. Áprilisban is szinte csak az a néhány segélyszállítmány volt a nagyobb feladat. A csehekhez, lengyelekhez annyi An-124-es ment, amennyit lehívtak a SALIS-on keresztül.
    10-20t-s szállítmányokért kicsit borsos lenne C-17-et küldeni. Ha elfogadjuk (én nem tudom, de valaki ezt tette be múltkor a SAC-ra) a 35.000 USD/órás díjazást akkor azért sokkal viccesebb, ha nem 10-20 tonnákkal járatjuk ennyiért, hanem mondjuk 50t-val. Annyit meg ugye összeszedni....olyan környezetben...
    Ha jól emlékszem nekünk a C-17 Koreából szállított csak. Ott meg azért nincs olyan, hogy stipi-stopi.
  • pöcshuszár
    10-20t-s szállítmányokért kicsit borsos lenne C-17-et küldeni. Ha elfogadjuk (én nem tudom, de valaki ezt tette be múltkor a SAC-ra) a 35.000 USD/órás díjazást akkor azért sokkal viccesebb, ha nem 10-20 tonnákkal járatjuk ennyiért, hanem mondjuk 50t-val. Annyit meg ugye összeszedni....olyan környezetben...
    Ha jól emlékszem nekünk a C-17 Koreából szállított csak. Ott meg azért nincs olyan, hogy stipi-stopi.
    Ezt is kitárgyaltuk már több topikban is. Általában 3-5 Wizzair gép ment ki egyszerre váltószemélyzettel. Tehát volt egy C-17-es szállítmányra való védőeszköz egy időben egy helyen. Hogy a Wizzairnek mennyit fizettek ezért, azt nem tudjuk. A Wizzair támogatása és ezáltal hosszabb távon a turizmus megmentése volt a gazdasági cél. Ha még olcsóbb is volt, mint a C-17-est küldeni, akkor még jobban megérte. Azt se tudjuk, hogy 3 db C-17-essel hány utat tudtak volna teljesíteni, mielőtt közbe szól valamelyik hosszabb karbantartási ciklus. Egynél azért biztos többet. De nem illett volna bele a kommunikációba.
  • rudi
    Ugyebár lesz 8 db repülőgép. 5 db gép Eindhovenben fog állomásozni, 3 db Cologne-ban. Magyarán a Hollandok és és a Németek lesznek ténylegesen birtokában a gépeknek.
    Kíváncsi lennék hogy egy krízis helyzetben - nem is háborús csak pl. mint pl. a mostani sürgősségi eü. szállítások - hogyan játszák majd le hogy ki használhatja a repülőgépet és ki nem...
    A mostani Eü. válságnak szerintem az egyik leg fontosabb tanulsága hogy válsághelyzetben nincs barátság, az országok borzasztó önzőek tudnak lenni. (lsd. pl.: maszk szállítmányok lefoglalása)
    Abban bízni hogy majd a Csehek az 1.11% tulajdon részüket majd pont akkor hívhatják le amikor a Németeknek meg a Hollandoknak - meg az összes tulajdonosnak egyszerre - szüksége van a gépre több mint naívság...

    Krízis helyzetben az a tied ami ténylegesen a te birtokodban van !!!

    (A KC390-re meg azért adtak le rendelést mert az Aero Vodochody részegységeket gyárt a géphez. A gyártó, fejlesztő országoknak ezt kb. kötelező megtenni, de nem azt jelenti hogy ténylegesen is kell nekik a gép)​

    Németország évi 5500 repülési órát, Hollandia 2000 óra, Belgiumban 1000, Luxemburgban 200, Norvégiában és a Cseh Köztársaság 100-100 repülési órája van évente. A várható felhasználás évente körülbelül 1100 repülési óra lesz repülõgépenként, azaz a nyolc gépes légi flotta teljes mértékben fedezi a hat ország igényeit.


    Ez gyakorlatilag azt jelenti, hogy a németek vettek 5 gépet, a benelux államok pedig 3 gépet. A csehek és a norvégok pedig lecsaptak a maradék időre mint lehetőség és beszállnak a költségekbe.


    A csehek 24 milliárd forintból 30 évre megoldották a tanker problémájukat. Azaz kevesebből, mint egy 10 éves használt A319-es ára.
    Az évi 100 óra alapján ők nem számolnak azzal hogy 7nap-24órás folyamatos őrjáratozással kell majd biztosítania cseh légteret 14 Gripennel... Vagy jobban bíznak a szövetségeseikben. A németektől évi 300 óra A400M kapacitást fognak rendelni. Persze lehet hogy csak megvárják, amíg kiforrott és olcsóbb lesz a KC-390 és rendelnek ők is kettőt-hármat. Főleg ha a cseheknél gyártott alkatrészek ára fedezi a beszerzési költségeket. A szállítási feladatokra van nekik két A319, hat C-295.


    A Norvégok 100 óráját nem teljesen értem. 30-40 F-16/F-35 mellé elég lenne évi 100 óra? Valószínűleg csak beszálltak, hogy több lábon álljanak és van megállapodásuk az amerikaiakkal és az angolokkal is. 4-5 C-130J van még nekik szállításra. És évi 400 órájuk a pápai C-17-esekre.


    Luxemburg 200 órája az inkább hozzájárulás lehet a közös védelemhez, mert se légierő se túl sok katonája nincs, így a szállítási igény nem tudom mi lehet. Valószínűleg ezt az időt a többi ország fogja felhasználni. Ahogy az egyetlen A400M-jük kapacitását is.


    A belgák évi 1000 órát vettek 34 F-16/F-35 mellé. És most cserélik le az öreg C-130H-kat 6 db A400M-re, de azzal F-35öst nem lehet utántölteni, csak szállításra jó.


    A hollandok hamarosan kivonják az utolsó megmaradt KDC-10-esüket is. Nekik ezért kell a 2000 óra. Úgy tűnik nekik megfelel a közös flotta, nem lesz saját.
    És úgy gondolják hogy 46 F-16/F-35-ös mellé elég lesz az évi 2000 óra mindenre. A 4 öreg C-130H-t nem tudom, mivel fogják leváltani.


    A németek évi 5500 órát vettek 150-200 vadászgéphez. Emellett néhány évig még van nekik négy harminc év feletti A310MRTT, a Transallokat lassan lecserélik 53 A400M-re, amiből 32 már rendszerbe állt.


    Érdekes hogy az elején még Magyarország is támogatta a szándékot:

    "In November 2012, the Ministers of Defence of 10 EDA member states (the Netherlands, Belgium, France, Greece, Spain, Hungary, Luxembourg, Poland, Portugal and Norway) signed a letter of intent to jointly procure a multi-role tanker transport."

    A franciák végül saját gépeket vettek. 15 A330MRTT-t rendeltek.
    A görögöknek és a portugáloknak valószínűleg nem volt erre pénze.
    A spanyoloknak az átalakítás miatt akkor is üzlet ha nem szállnak be. Lesz nekik elég A400M.
    A lengyelek inkább KC-46-ot fognak venni.

    Ha a szlovák, román, bolgár, horvát F-16-osok is akarnak valahol rendszeresen gyakorolni és a görögök, portugálok meggondolják magukat, akkor talán összejön majd egyszer egy kilencedik gép is...
  • The United Kingdom has rolled out an Airbus A330 Voyager tanker-transport aircraft painted in a special VIP livery for use by senior government officials and members of the royal family.

    [​IMG]


  • Today, the second Multinational MRTT Fleet (MMF) aircraft was delivered to the Multinational MRTT Unit (MMU) during a delivery flight from Getafe in Spain, at the Main Operating Base in Eindhoven (The Netherlands).

  • Újabb lépés a RAAF Poseidon gépparkjának: a múlt hónapban első alkalommal vételezett üzemanyagot P-8A KC-30A-tól. Az esemény valahol Queensland partjai mentén:



    Szeptember 22 - október 1 között összesen 7 itatásra került sor.

Ugrás a fórum topichoz