|

B-1B itatás RAAF tankerből

USAF B-1B és RAAF KC-30A találkozása Kalifornia légterében.

USAF B-1B és RAAF KC-30A találkozása Kalifornia légterében. U.S. Air Force photo by Christian Turner,

Az Ausztrál Királyi Légierő tankergépei alkalmasak szoros szövetségesük, az Egyesült Államok gépeinek légi utántöltésére is – azonban hogy ilyesmire adott esetben sor kerülhessen, az engedélyek megadása előtt szükség van a folyamat tesztelésére. Ennek apropóján vendégeskedett október végétől a RAAF egyik KC-30A típusú tankergépe a kaliforniai Edwards légibázison ahol november folyamán az USAF stratégiai bombázó típusai közül a B-1B Lancerrel való kompatibilitása került validálásra.

A Kaliforniában lefolytatott, igen alapos, minden lehetőségre kitérő tesztek alatt az amerikai bombázó és az Airbus A330 MRTT összesen 201 alkalommal kapcsolódott össze – ebből 16 esetben került üzemanyag is átadásra.

 

Fórum hozzászólások

  • formosa1
    A "szándéknyilatkozat" nem jár kötelezettséggel, ám csehek már sok mindent összevásároltak, így nem kizárt a két KC-390 beszerzése sem...
    Igen, ez igaz, csak megjegyeztem.
  • "Airbus has deployed a new air-bridge flight between Europe and China to deliver additional face mask supplies to France, Germany, Spain and United Kingdom health systems in support of the COVID-19 crisis efforts.

    The aircraft, an Airbus A330-200 undergoing conversion as Multi-Role Tanker Transport (MRTT), took off on 26 March at 19.15 local time (CET) from Airbus’ Getafe site near Madrid (Spain) reaching the Airbus site in Tianjin (China) on 27 March. The aircraft, operated by an Airbus crew, returned to Spain on 28 March at 04.05 local time (CET) with a cargo of more than 4 million face masks."


    [​IMG]

    [​IMG]

    Videó

    Az mennyire árt a gépnek, hogy még végleges festés nélkül repült? Vagy az már csak "díszfestés" hogy lefestik szürkére, a korrrózióvédelem szempontjából nincs jelentősége?
  • Terminator
    Czech Republic joins NATO Multi-Role Tanker Transport Fleet program

    "The participants – Belgium, Germany, Luxembourg, the Netherlands, Norway and the Czech Republic - are now awaiting the delivery of eight Airbus A330 Multi Role Tanker Transport aircraft. The first two aircraft are expected to be delivered in May and June 2020, respectively."


    Akkor ez most azt jelenti hogy a csehek nem vesznek saját tankert (KC-390)? :eek:
    Az MMF program egy olyan új változatú gépeket kap amelyiknek az utántöltő csöve (boom) leszerelhető lesz.
    Az előny nyilvánvaló...olyan feladatoknál mint ami a mostani eü.felszerelés szállítás Kínából a merev utántöltő cső csak felesleges súly és ellenállás.
    Csekély átalakítással a már üzemelő MRTT gépek boomját is leszerelhetővé lehet alakítani.

    https://aviationweek.com/defense-sp...m=email&elq2=296b125ecd454efaa33e496fb65b43a8
  • A legalsó képen mik azok a kitüremkedések a hajtóművek házán? Kinyitható pót beömlők? Vagy leszállásnál sugárfék?
  • arbalest
    A legalsó képen mik azok a kitüremkedések a hajtóművek házán? Kinyitható pót beömlők? Vagy leszállásnál sugárfék?
    Fix 2
  • Terminator
    Úgy tűnik a csehek örülnek az európai közös tanker flottának és épp a tankerkapacitás tervezhetőségét emelik ki előnyként a jelenlegi helyzettel szemben...

    1 CZK = 12,84480 HUF


    A cseh légierő hamarosan hozzáférhet egy olyan képességhez, amelyeket valószínűleg nem engedhet meg saját magának...
    Terminator

    A Cseh Köztársaságnak évente hozzávetőlegesen 32 millió koronát kell hozzájárulnia a művelethez, további 10 milliót a személyzethez. A várható 30 működési év költsége körülbelül 1,87 milliárd korona lesz. A hadsereg azt is várja, hogy a jövőben több tanker-személyzetet biztosítson, hasonlóan az AWACS repülőgépekhez.

    Németország évi 5500 repülési órát, Hollandia 2000 óra, Belgiumban 1000, Luxemburgban 200, Norvégiában és a Cseh Köztársaság 100-100 repülési órája van évente. A várható felhasználás évente körülbelül 1100 repülési óra lesz repülõgépenként, azaz a nyolc gépes légi flotta teljes mértékben fedezi a hat ország igényeit.


    Nem kell mindig utántölteni a levegőben, rakományszállításra és orvosi evakuálásra is lehet használni a gépeket.
    A gép 45 tonna rakomány vagy 267 utas szállítására képes. Az orvosi változatban 6 intenzív osztály vagy 16 ágy lehet a fedélzeten.

    Két bázisa lesz a 8 gépnek: Eindhovenben 5, a németországi Kölnben 3 gép fog állomásozni.

    A cseh Gripen pilóták leggyakrabban az olasz, svéd vagy amerikai tankereket használják gyakorlásra vagy az izlandi misszióknál.

    ------------

    (Mi lesz így a KC-390 tervekkel?)
    Ugyebár lesz 8 db repülőgép. 5 db gép Eindhovenben fog állomásozni, 3 db Cologne-ban. Magyarán a Hollandok és és a Németek lesznek ténylegesen birtokában a gépeknek.
    Kíváncsi lennék hogy egy krízis helyzetben - nem is háborús csak pl. mint pl. a mostani sürgősségi eü. szállítások - hogyan játszák majd le hogy ki használhatja a repülőgépet és ki nem...
    A mostani Eü. válságnak szerintem az egyik leg fontosabb tanulsága hogy válsághelyzetben nincs barátság, az országok borzasztó önzőek tudnak lenni. (lsd. pl.: maszk szállítmányok lefoglalása)
    Abban bízni hogy majd a Csehek az 1.11% tulajdon részüket majd pont akkor hívhatják le amikor a Németeknek meg a Hollandoknak - meg az összes tulajdonosnak egyszerre - szüksége van a gépre több mint naívság...

    Krízis helyzetben az a tied ami ténylegesen a te birtokodban van !!!

    (A KC390-re meg azért adtak le rendelést mert az Aero Vodochody részegységeket gyárt a géphez. A gyártó, fejlesztő országoknak ezt kb. kötelező megtenni, de nem azt jelenti hogy ténylegesen is kell nekik a gép)​
  • rudi
    Krízis helyzetben az a tied ami ténylegesen a te birtokodban van !!!
    Nagyon - nagyon érdekelne, hogy az ilyen programoknál mint ez is (vagy akár a SAC), hogyan vannak megfogalmazva a szerződésben a jogok/prioritások az egyes résztvevő nemzetek között, ki ki után és milyen alapon következik a sorban, hogyan néz ki az igénylés békeidős ill. háborús időszakban stb. stb.
    Egy biztos, a saját önerőből rendelkezésre álló képességnek nincs párja!
  • arcas
    Nagyon - nagyon érdekelne, hogy az ilyen programoknál mint ez is (vagy akár a SAC), hogyan vannak megfogalmazva a szerződésben a jogok/prioritások az egyes résztvevő nemzetek között,
    Bizonyára a jogászok valamit szépen megfogalmaztak a szerződésben, de amikor egy országban különleges jogrend lép életbe - azt hiszem még frissek az emlékek - az az első hogy megtiltják a stratégiai anyagok és erőforrások külföldre vitelét.
    Szerintem 100% hogy egy háborús helyzetben amikor a Német meg a Holland gépeket kell utántölteni, meg hordani kell az USA-ból az utánpótlást meg a csapatokat ezek a gépek NEM FOGNAK Csehek rendelkezésére állni.
  • [
    arcas
    Nagyon - nagyon érdekelne, hogy az ilyen programoknál mint ez is (vagy akár a SAC), hogyan vannak megfogalmazva a szerződésben a jogok/prioritások az egyes résztvevő nemzetek között, ki ki után és milyen alapon következik a sorban, hogyan néz ki az igénylés békeidős ill. háborús időszakban stb. stb.
    Egy biztos, a saját önerőből rendelkezésre álló képességnek nincs párja!


    [
    rudi
    Bizonyára a jogászok valamit szépen megfogalmaztak a szerződésben, de amikor egy országban különleges jogrend lép életbe - azt hiszem még frissek az emlékek - az az első hogy megtiltják a stratégiai anyagok és erőforrások külföldre vitelét.
    Szerintem 100% hogy egy háborús helyzetben amikor a Német meg a Holland gépeket kell utántölteni, meg hordani kell az USA-ból az utánpótlást meg a csapatokat ezek a gépek NEM FOGNAK Csehek rendelkezésére állni.


    Valamiért úgy érzem, hogy ha konfliktus helyzetben szükségünk lenne a nekünk járó kapacitásra, és Németországnak, vagy a Franciáknak "elfogyott", politikusaink ugranának felajánlani a "Hu" feliratú időt: :(

    ...és soha -tizen-ötven év múlva- (se biztos, hogy) kiderülne a háttétalku. :mad:
    Szeretnék tévedni!!!
  • rudi
    Bizonyára a jogászok valamit szépen megfogalmaztak a szerződésben, de amikor egy országban különleges jogrend lép életbe - azt hiszem még frissek az emlékek - az az első hogy megtiltják a stratégiai anyagok és erőforrások külföldre vitelét.
    Szerintem 100% hogy egy háborús helyzetben amikor a Német meg a Holland gépeket kell utántölteni, meg hordani kell az USA-ból az utánpótlást meg a csapatokat ezek a gépek NEM FOGNAK Csehek rendelkezésére állni.
    A pápai C-17-esek Magyarországon vannak és magyar jelzés van rajtuk... persze sokat értünk volna vele ha lefoglaljuk mert három fő a magyar személyzet és egyike sem pilóta... helyette lehetett volna szállításokat rendelni tőlük. De nem rendeltek, mert a Cargo city-t és a keleti nyitást tolták a gazdaság érdekében.
  • rudi
    Ugyebár lesz 8 db repülőgép. 5 db gép Eindhovenben fog állomásozni, 3 db Cologne-ban. Magyarán a Hollandok és és a Németek lesznek ténylegesen birtokában a gépeknek.
    Kíváncsi lennék hogy egy krízis helyzetben - nem is háborús csak pl. mint pl. a mostani sürgősségi eü. szállítások - hogyan játszák majd le hogy ki használhatja a repülőgépet és ki nem...
    A mostani Eü. válságnak szerintem az egyik leg fontosabb tanulsága hogy válsághelyzetben nincs barátság, az országok borzasztó önzőek tudnak lenni. (lsd. pl.: maszk szállítmányok lefoglalása)
    Abban bízni hogy majd a Csehek az 1.11% tulajdon részüket majd pont akkor hívhatják le amikor a Németeknek meg a Hollandoknak - meg az összes tulajdonosnak egyszerre - szüksége van a gépre több mint naívság...

    Krízis helyzetben az a tied ami ténylegesen a te birtokodban van !!!

    (A KC390-re meg azért adtak le rendelést mert az Aero Vodochody részegységeket gyárt a géphez. A gyártó, fejlesztő országoknak ezt kb. kötelező megtenni, de nem azt jelenti hogy ténylegesen is kell nekik a gép)​
    Szerintem meg azt mutatta meg a koronavírus, hogy ha lett volna akár 3-4 db A400M-ünk és 40 teljesen kiképzett pilótánk az összes szállítógépre, akkor sem lettünk volna sokkal előrébb. Persze kell a saját gép és nagyon sok mindenre jó, csak csodát ne várjunk tőle...

    A pápai C-17-esek egész májusban nem csináltak semmit, csak gyakorló repüléseket. Áprilisban is szinte csak az a néhány segélyszállítmány volt a nagyobb feladat. A csehekhez, lengyelekhez annyi An-124-es ment, amennyit lehívtak a SALIS-on keresztül.
  • Azt azért ne felejtsük el, hogy a száznál több Wizzair járat és a Ferihegyre érkező civil szállítógépek mind "bérelt gépek" voltak. A menetrend szerinti cargo járatok pedig mind "közös gépek", mert a távol-keletről mennek Nyugat-Európába, Budapest érintésével. Pl. a járvány első napjaiban megérkező és nagyon reklámozott koreai szállítógép járatnyitás Ferihegyre az tulajdonképpen egy Szöul-Frankfurt-Szöul járat Budapesti kitérővel. Itt is azé a raktér nagyobb része aki hamarabb lefoglalja vagy többet fizet érte.
  • Terminator
    Szerintem meg azt mutatta meg a koronavírus, hogy ha lett volna akár 3-4 db A400M-ünk és 40 teljesen kiképzett pilótánk az összes szállítógépre, akkor sem lettünk volna sokkal előrébb. Persze kell a saját gép és nagyon sok mindenre jó, csak csodát ne várjunk tőle...

    A pápai C-17-esek egész májusban nem csináltak semmit, csak gyakorló repüléseket. Áprilisban is szinte csak az a néhány segélyszállítmány volt a nagyobb feladat. A csehekhez, lengyelekhez annyi An-124-es ment, amennyit lehívtak a SALIS-on keresztül.
    10-20t-s szállítmányokért kicsit borsos lenne C-17-et küldeni. Ha elfogadjuk (én nem tudom, de valaki ezt tette be múltkor a SAC-ra) a 35.000 USD/órás díjazást akkor azért sokkal viccesebb, ha nem 10-20 tonnákkal járatjuk ennyiért, hanem mondjuk 50t-val. Annyit meg ugye összeszedni....olyan környezetben...
    Ha jól emlékszem nekünk a C-17 Koreából szállított csak. Ott meg azért nincs olyan, hogy stipi-stopi.
  • pöcshuszár
    10-20t-s szállítmányokért kicsit borsos lenne C-17-et küldeni. Ha elfogadjuk (én nem tudom, de valaki ezt tette be múltkor a SAC-ra) a 35.000 USD/órás díjazást akkor azért sokkal viccesebb, ha nem 10-20 tonnákkal járatjuk ennyiért, hanem mondjuk 50t-val. Annyit meg ugye összeszedni....olyan környezetben...
    Ha jól emlékszem nekünk a C-17 Koreából szállított csak. Ott meg azért nincs olyan, hogy stipi-stopi.
    Ezt is kitárgyaltuk már több topikban is. Általában 3-5 Wizzair gép ment ki egyszerre váltószemélyzettel. Tehát volt egy C-17-es szállítmányra való védőeszköz egy időben egy helyen. Hogy a Wizzairnek mennyit fizettek ezért, azt nem tudjuk. A Wizzair támogatása és ezáltal hosszabb távon a turizmus megmentése volt a gazdasági cél. Ha még olcsóbb is volt, mint a C-17-est küldeni, akkor még jobban megérte. Azt se tudjuk, hogy 3 db C-17-essel hány utat tudtak volna teljesíteni, mielőtt közbe szól valamelyik hosszabb karbantartási ciklus. Egynél azért biztos többet. De nem illett volna bele a kommunikációba.
  • rudi
    Ugyebár lesz 8 db repülőgép. 5 db gép Eindhovenben fog állomásozni, 3 db Cologne-ban. Magyarán a Hollandok és és a Németek lesznek ténylegesen birtokában a gépeknek.
    Kíváncsi lennék hogy egy krízis helyzetben - nem is háborús csak pl. mint pl. a mostani sürgősségi eü. szállítások - hogyan játszák majd le hogy ki használhatja a repülőgépet és ki nem...
    A mostani Eü. válságnak szerintem az egyik leg fontosabb tanulsága hogy válsághelyzetben nincs barátság, az országok borzasztó önzőek tudnak lenni. (lsd. pl.: maszk szállítmányok lefoglalása)
    Abban bízni hogy majd a Csehek az 1.11% tulajdon részüket majd pont akkor hívhatják le amikor a Németeknek meg a Hollandoknak - meg az összes tulajdonosnak egyszerre - szüksége van a gépre több mint naívság...

    Krízis helyzetben az a tied ami ténylegesen a te birtokodban van !!!

    (A KC390-re meg azért adtak le rendelést mert az Aero Vodochody részegységeket gyárt a géphez. A gyártó, fejlesztő országoknak ezt kb. kötelező megtenni, de nem azt jelenti hogy ténylegesen is kell nekik a gép)​

    Németország évi 5500 repülési órát, Hollandia 2000 óra, Belgiumban 1000, Luxemburgban 200, Norvégiában és a Cseh Köztársaság 100-100 repülési órája van évente. A várható felhasználás évente körülbelül 1100 repülési óra lesz repülõgépenként, azaz a nyolc gépes légi flotta teljes mértékben fedezi a hat ország igényeit.


    Ez gyakorlatilag azt jelenti, hogy a németek vettek 5 gépet, a benelux államok pedig 3 gépet. A csehek és a norvégok pedig lecsaptak a maradék időre mint lehetőség és beszállnak a költségekbe.


    A csehek 24 milliárd forintból 30 évre megoldották a tanker problémájukat. Azaz kevesebből, mint egy 10 éves használt A319-es ára.
    Az évi 100 óra alapján ők nem számolnak azzal hogy 7nap-24órás folyamatos őrjáratozással kell majd biztosítania cseh légteret 14 Gripennel... Vagy jobban bíznak a szövetségeseikben. A németektől évi 300 óra A400M kapacitást fognak rendelni. Persze lehet hogy csak megvárják, amíg kiforrott és olcsóbb lesz a KC-390 és rendelnek ők is kettőt-hármat. Főleg ha a cseheknél gyártott alkatrészek ára fedezi a beszerzési költségeket. A szállítási feladatokra van nekik két A319, hat C-295.


    A Norvégok 100 óráját nem teljesen értem. 30-40 F-16/F-35 mellé elég lenne évi 100 óra? Valószínűleg csak beszálltak, hogy több lábon álljanak és van megállapodásuk az amerikaiakkal és az angolokkal is. 4-5 C-130J van még nekik szállításra. És évi 400 órájuk a pápai C-17-esekre.


    Luxemburg 200 órája az inkább hozzájárulás lehet a közös védelemhez, mert se légierő se túl sok katonája nincs, így a szállítási igény nem tudom mi lehet. Valószínűleg ezt az időt a többi ország fogja felhasználni. Ahogy az egyetlen A400M-jük kapacitását is.


    A belgák évi 1000 órát vettek 34 F-16/F-35 mellé. És most cserélik le az öreg C-130H-kat 6 db A400M-re, de azzal F-35öst nem lehet utántölteni, csak szállításra jó.


    A hollandok hamarosan kivonják az utolsó megmaradt KDC-10-esüket is. Nekik ezért kell a 2000 óra. Úgy tűnik nekik megfelel a közös flotta, nem lesz saját.
    És úgy gondolják hogy 46 F-16/F-35-ös mellé elég lesz az évi 2000 óra mindenre. A 4 öreg C-130H-t nem tudom, mivel fogják leváltani.


    A németek évi 5500 órát vettek 150-200 vadászgéphez. Emellett néhány évig még van nekik négy harminc év feletti A310MRTT, a Transallokat lassan lecserélik 53 A400M-re, amiből 32 már rendszerbe állt.


    Érdekes hogy az elején még Magyarország is támogatta a szándékot:

    "In November 2012, the Ministers of Defence of 10 EDA member states (the Netherlands, Belgium, France, Greece, Spain, Hungary, Luxembourg, Poland, Portugal and Norway) signed a letter of intent to jointly procure a multi-role tanker transport."

    A franciák végül saját gépeket vettek. 15 A330MRTT-t rendeltek.
    A görögöknek és a portugáloknak valószínűleg nem volt erre pénze.
    A spanyoloknak az átalakítás miatt akkor is üzlet ha nem szállnak be. Lesz nekik elég A400M.
    A lengyelek inkább KC-46-ot fognak venni.

    Ha a szlovák, román, bolgár, horvát F-16-osok is akarnak valahol rendszeresen gyakorolni és a görögök, portugálok meggondolják magukat, akkor talán összejön majd egyszer egy kilencedik gép is...
  • The United Kingdom has rolled out an Airbus A330 Voyager tanker-transport aircraft painted in a special VIP livery for use by senior government officials and members of the royal family.

    [​IMG]


Ugrás a fórum topichoz