|

Európai típus válthatja az amerikai UH-1N-eket

Az Amerikai Egyesült Államok Légierejének ballisztikusrakéta-mezőit őrző UH-1N Twin Huey helikopterek története bizonyára nem ismeretlen Olvasóink egy részének. Amellett, hogy az öregecske forgószárnyasok szóba kerültek annak az ajánlatnak kapcsán, amit Washington tett hazánknak a Mil Mi-8/17 típusok leváltására, az ottani nyugdíjazásuk körüli vitákról is írtunk már. Ugyanis annak ellenére, hogy a Huey kiváló és időtálló konstrukció (gondoljunk csak az UH-1Y Venomra), azért örökké ezt sem lehet üzemeltetni. A feladatkör fontosságából fakadóan pedig különösen időszerű lenne eldönteni, mivel is váltsák az UH-1N-eket.

Bár a Minuteman-telepeket és azok környékét védelmezni hivatott egységek szállítása, kiegészülve különböző járőr- és futárfeladatokkal nem a leginkább „helikoptergyilkos” munka, de az évtizedek alatt elhasználta az UH-1N-eket. Váltótípusként felmerült már az UH-72 Lakota, ami kiképzőként kiválóan bevált Amerikában – s vált az egyik legsikeresebb európai típussá a tengeren túl. Most viszont kapott egy szintén európai gyökerekkel rendelkező konkurenst: a Boeing ajánlatot nyújtott be a légierőnek 84 darab MH-139 helikopterre.

A Minot légibázis egyik, zöld terep festésű UH-1N helikoptere készül leszálláshoz - a háttérben a préri

Az USAF, azon belül is a Minot légibázis egyik UH-1N forgószárnyasa – háttérben a Minot városa körül 150 ballisztikus rakétát rejtő észak-dakotai préri | Fotó: Jesse Lopez, USAF ,

A típusjelzés nem véletlenül lehet ismerős, ugyanis az AgustaWestland AW-139-ről, illetve annak „amerikanizált” változatáról van szó, amit az azóta Leonardo Helicopters néven futó gyártó Philadelphiában szerel össze. Mivel azonban az amerikai haderő tenderein való induláshoz az ottani gyártósor mellett szükség van egy helyi partnerre is, a Boeing közvetítőként beszállt az üzletbe – és ezért lettek ők az ajánlat benyújtói. Arról egyébként nem szól a közlemény, hogy mennyit kérnének a 84 helikopterért, viszont annyit elárultak, hogy kalkulációik szerint a gépek teljes élettartamára vetítve több mint 1 milliárd dollárt spórolhatna a USAF, ha az MH-139-et választanák.

Olasz CSAR feladatkörű AW139 változat, egy HH-139 |Fotó: Antonio Stellato ,

Természetesen ahhoz, hogy megítélhessük ennek valószerűségét, ismernünk kéne, milyen bemenő adatokkal számoltak a Boeingnál, illetve, hogy mit értenek „teljes élettartam” alatt. S bár valószínűleg sok helyen túloznak, attól még tény, hogy a légierő egyre többet kell költsön az 1970-es évek óta rendszerben lévő UH-1N-ekre, és ez a jövőben sem fog változni. Mindenesetre az európai repülőipar újabb sikerként könyvelhetné el, ha az MH-139 lenne a befutó – bár az UH-72 esetében is igaz mindez.

Fórum hozzászólások

  • Elvégezte az első felszállását az első Oroszországban gyártott AW-139.

    http://www.russianhelicopters.aero/en/press/news/3955.html

    http://www.youtube.com/watch?v=HeU2sqhkuUE&feature=youtu.be

     
  • Az Orosz Védelmi Minisztérium 7 db AW139-est rendelt (630 millió Rubel = ~20 millió USD)

    http://ria.ru/arms/20130128/920059047.html

    Ugyanez a hír angol "fordításban":
    http://en.ria.ru/business/20130128/179086046/Russia-to-Buy-7-AW139-Helicopters.html

     

    És magyarul:

    http://www.jetfly.hu/rovatok/repules/katonai/tipusok/olasz_vip_helikoptereket_vasarol_az_orosz_vedelmi_miniszterium/

    http://iho.hu/hir/orosz-helikopter-rendeles-az-olasz-orosz-aw139-bol-130128

     

    Néhány "érdekesség":
    "The joint venture is expected to build 15 to 20 helicopters annually."

    Jetfly  fordításban ugyanez: "A HeliVert évente minimum 20 darab helikopter gyártására képes."

    Nem ugyanaz...

     

    A pénzre vonatkozó részt viszont nem tudom értelmezni.

    "a helikopterek beszerzése 630 millió rubelbe kerül."

    20 millió USD / 7 gép = 2,9 millió USD / gép = 630 millió Ft/gép

    (Ezek civil gépek személyszállításra és orosz (hazai) gyártással.)

     

    Az eredeti hírben ez nem szerepel, ezt a jetfly-osok írták bele:

    "Egy magát megnevezni nem kívánó hírforrás elmondása szerint egy olasz helikopter orosz „összeszerelésben” 15-20 millió dollárba kerül, így a hét darab forgószárnyas legkevesebb 105 millió dollár."

     

    Lehet gondolkodni hogy honnan van az infó és miért írták bele. A lenta.ru-n meg nem találtam a témával foglalkozó írást.
  • http://www.agustawestland.com/press_release

     

     

    AW139 Delivered to Incheon Fire-Fighting Department in the Republic of Korea.

    The helicopter, ICN002/HL9277 (c/n 41286, ex N420SH), AgustaWestland

     

    Japan’s National Police Agency Orders Two More AW139s

    March 7th, 2013 One of the Japan National Police Agency (JNPA) AW139s during a pre-delivery test flight. AgustaWestland announced yesterday that the JNPA has signed a contract for a further two of the type.

     

    Saudi Ministry of Defence Orders Air Ambulance AW139s

     

    Bristow Group Inc. Orders Six More AW139s

     
  • Érthető is, hiszen nekik van "hazai" dögivel ... Nálunk viszont más a leányzó fekvése. Kíváncsi vagyok, vajon nekünk fog-e kelleni ? Vagyis hát a politikusainknak ?
  • Azért az egy komoly szuri volt a cikkben, hogy: "Az AgustaWestland által közepes szállítóhelikopternek titulált..."!
  • We have taken part in a mission aboard a HH-139A multipurpose combat helicopter

    http://theaviationist.com/2015/07/18/we-have-taken-part-in-a-mission-aboard-a-hh-139a-multipurpose-combat-helicopter/
  • A Boeing/ Leonardo nyerte az UH-1 ket leváltani hivatott tendert az MH-139 helivel
    A siker egy $2.38 milliárdos megrendlést jelent amiért cserébe 84 db helit szállítanak le.
    Az új gépek feladatai:
    - konvoj kíséret
    - biztonsági őrjárat a ICBM telepek körül
    - 24/365 ügyelet a nukleáris biztonsági csapatnak

    Ennek megfelelően a felszerelésük más - egyszerűbb - lesz mint egy klasszikus harci helinek:
    - EO/IR rendszer
    - fedélzeti géppuska

    A gépeket teljes egészében az USA ban fogják gyártani.
  • rudi
    A Boeing/ Leonardo nyerte az UH-1 ket leváltani hivatott tendert az MH-139 helivel
    A siker egy $2.38 milliárdos megrendlést jelent amiért cserébe 84 db helit szállítanak le.
    Az új gépek feladatai:
    - konvoj kíséret
    - biztonsági őrjárat a ICBM telepek körül
    - 24/365 ügyelet a nukleáris biztonsági csapatnak

    Ennek megfelelően a felszerelésük más - egyszerűbb - lesz mint egy klasszikus harci helinek:
    - EO/IR rendszer
    - fedélzeti géppuska

    A gépeket teljes egészében az USA ban fogják gyártani.
    Nem meglepő.Alapvetően polgári üzleti üzemeltetési szabványú gép,ami még alkalmas a katonai szempontok kielégitésére.Modern UH1.149M nekünk is megfelelne.
  • Az ICBM járőrözés mellett ezekkel a gépekkel végzik egyébként a képviselők országon belüli szállítását. Kíváncsi vagyok itthon milyen visszhangja lenne egy ilyen hivatalos feladatkörnek...

Ugrás a fórum topichoz