A HTKA HÍRHALOM olyan hírek gyűjtőhelye, amiket rövidségük, vagy éppen időnk hiánya miatt nem tudtunk kellő formában megírni, így igen lényegre törően, de mégis közzétesszük ezeket minden hét elején egy csokorba fűzve.
Kezdjük a hetet a távol-keleten: a Japán Tengerészeti Önvédelmi erő a két héttel ezelőtti eset után múlt héten is elvesztette egyik helikopterét. Ezúttal egy SH-60J került veszteséglistára augusztus 26-án, Honsu szigetének legészakibb pontján található Aomori városától nem messze. A forgószárnyas a tengerbe zuhant, a 4 fős személyzet egyik tagját kimentették, a többiek után még folyik a kutatás.
Láthatáron van az első Kawasaki C-2-es exportüzlet megkötése. A japán hazai fejlesztésű szállítógép iránt az Egyesült Arab Emírségek mutat erős érdeklődést. Mielőtt azonban nyélbe üthetnék az üzletet, mindkét félnek alá kell írnia egy a technológia átadására vonatkozó szerződést. A típus hatótávolsága 20 tonna rakománnyal 7 600 kilométer, ami közel a duplája az Egyesült Arab Emírségek által is üzemeltetett C-130-as hasonló értékének. A Kawasaki C-2 által hordozható maximálisan 36 tonna teher az emírségek által használt 2 típus, a C-130H és a C-17 között található. Cserébe az árcédulán 173 millió dolláros összeg szerepel. Egy esetleges üzletet nehezít, hogy enyhítés ide-oda, a japán haditechnikára vonatkozó exportszabályozás nem teszi lehetővé haditechnikai eszközök és technológia átadását konfliktusban álló ország számára. Márpedig az Egyesült Arab Emírségek érintett a Jemenben beavatkozott, a szaúdiak által vezetett koalícióban.
Kissé nyugatabbra, Dél-Koreában a Korean Aerospace Industries-nél áll a bál. A kormány korrupcióval gyanúsítja a vállalatot, ez pedig oda fajulhat, hogy ki kell szállniuk a T-X tenderből. Természetesen a KAI ezt nem hagyhatja, ezért a szakszervezet augusztus 24-én tartott sajtótájékoztatóján siettette a kormányt, hogy zárják le a vezetőségük ellen irányuló nyomozást. Új vezérigazgató kijelölésével akarják megoldani a helyzetet, ugyanis az amerikai 350 példányra kiírt kiképzőgép beszerzés a 15,1 milliárd dolláros üzlet egy nagy szeletének megszerzésével kecsegtet.
A BAE Systems is kap egy kis szeletet az új tajvani kiképzőgép fejlesztésből. Tajpejben úgy döntöttek, hogy a brit vállalat szállíthatja a típus pilótafülkéjébe kerülő kijelzőket.
Egy nagysebességű harci helkiopter koncepciójának kifejlesztésébe kezd a Russian Helicopters. A megrendelést az orosz védelmi minisztériumtól kapták, a következő 2 évben együtt fognak dolgozni a lehetséges technikai megoldásokon és a távlati lehetőségeken. Felhasználják majd a tapasztalatokat, amiket a Mi-24K nagysebességű tesztpaddal szereztek.
Íme egy videó, melyen az látható, ahogy az Egyesült Repülőgépgyártó Konzorcium (UAC – United Aircraft Corporation) munkatársai a MiG-31-esek modernizálásán dolgoznak.
Augusztus 22-én szolgálatba állt az Izraeli Légierő legújabb UAV típusa, a Hermes 900, avagy helyi nevén Kochav. A gépet üzemeltető század parancsnoka az esemény alkalmából tartott ceremónián azt emelte ki, hogy már 2014 óta dolgoznak a típus integrációján a légierőbe, munkásságukat pedig végre megkoronázhatják az üzemeltetés megkezdésével.
Afrikából érkezhet a következő megrendelés a Jak-130-ra. A nigériai védelmi miniszter oroszországi látogatása során többek között gépkarabélyok, tüzérségi eszközök, helikopterek után is érdeklődött. Szóba került továbbá MiG vadászgépek megvásárlása is, de a legnagyobb érdeklődést az új kiképzőgép iránt mutatta. A miniszter és munkatársai még megvitatják a lehetőségeket, mielőtt bármi megrendelése mellett köteleznék el magukat.
A Jane’s információ szerint Maliban veti be a MANTIS (Modular, Automatic and Network capable Targeting and Interception System) rakéták, tüzérségi lövedékek és aknák elleni önműködő légvédelmi rendszert a Luftwaffe. A 35 miliméteres űrméretű gépágyúval felszerelt rendszer veszély észlelése esetén hangjelzést is kiad, így figyelmeztetve a közelben lévő gyalogságot a veszélyről.
Az amerikai Airborne Tactical Advantage Company (ATAC) magánvállalat, mely légiharc gyakorlási lehetőséget biztosít az Amerikai Légierő és Haditengerészet vadászpilótái számára, 63 Mirage F1-es beszerzésével növelte vadászgép flottáját. Az ex-francia gépekért 21 millió eurót csengettek ki, közülük 30-45 példányt hoznak újra repülőképes állapotba.
Két résztvevősre szűkült az AGM-86-os váltótípusának szállítására pályázó cégek száma. A B-52-esek elsődleges csapásmérő eszközeként szolgáló fegyver felett már eljárt az idő, így 2012-ben az USAF elindította a Long Range Standoff, azaz LRSO projektet, melynek célja az 1000 kilométernél is nagyobb távolságról bevethető csapásmérő robotrepülőgép váltótípusának megtalálása. Akkoriban a négy legnevesebb amerikai fegyveripari vállalat, a Boeing, a Northrop Grumman, a Raytheon és a Lockheed Martin indult el a megmérettetésen. Mostanra csak utóbbi kettő maradt talpon, ők egyenként 900 millió dollárt és 5 évet kapnak hogy befejezzék a fejlesztés technológiai értékelő és kockázatcsökkentő szakaszát. Az LRSO végterméke az AGM-86B mellett az AGM-129 ACM-eket is a nyugdíjba küldi.