|

HTKA Hírhalom 2017. 31. hét

A HTKA HÍRHALOM olyan hírek gyűjtőhelye, amiket rövidségük, vagy éppen időnk hiánya miatt nem tudtunk kellő formában megírni, így igen lényegre törően, de mégis közzétesszük ezeket minden hét elején egy csokorba fűzve.

Ezen a héten dél-keleti szomszédainknál kezdünk, ahol a Saber Guardian 17 hadgyakorlat keretein belül július 22-én éjjel amerikai ejtőernyősök gyakorolták az éjjeli ugrást. A hírek szerint körülbelül 500-an vettek részt az aznap esti gyakorlatban, közülök sajnálatos módon 12-en megsérültek. Azonban egyikük esete sem súlyos, egy embert leszámítva másnap már mindenkit elengedtek a kórházból.


A kenyai amerikai nagykövetség július 19-én jelentette be, hogy az utolsó két példány július 19-i átadásával teljessé vált a 8 darabot számláló kenyai UH-1H Huey flotta.


Angola tárgyalásokba kezdett a 2013-ban velük szóba hozott Szu-30-asok megvásárlásáról. 4 éve 12-őt rendeltek az ex-indiai Szu-30K vadászbombázókból, de a fennmaradó 6 példány beszerzését is fontolgatták, azonban utóbbiról döntés nem született. Most úgy tűnik, utóbbiak is a dél-afrikai országba kerülhetnek, azonban még az első 12 példány leszállítására sem került sor.


Az orosz védelmi minisztérium és az Egyesült Repülőgépgyártó Konzorcium (UAC – United Aircraft Corporation)  tárgyalásokat folytatnak a jövő évben leszállítandó PAK-FA ötödik generációs vadászbombázók számáról. A gyártó cég elnöke, Yury Slyusar arról számolt be, hogy a legvalószínűbb forgatókönyv, hogy jövőre 12 példányt adnak át az alacsony észlelhetőségű típusból.


2018-ban indulhat meg a továbbfejlesztett Mi-28NM sorozatgyártása. Viktor Bondarev vezérezredes, a légierő parancsnoka a MAKS kiállításon, júlis 23-án számolt be a fejleményekről, melyek szerint jövőre kezdik meg a típus sorozatgyártását, és az első példányok még abban az évben a csapatokhoz is kerülnek. Az összes egység kap ebből a verzióból, mivel a személyzet képzésénél előnyös, hogy mindkét ülésből irányítható a helikopter. A Mi-28MN a típus N variánsának továbbfejlesztése, melyen 2009-ben kezdték meg a munkát a mérnökök. Az újdonságok között szerepel új radar és irányítórendszer, emellett több precíziós fegyver integrálását is elvégezték.


Ha már szóba került a moszkvai MAKS nemzetközi repülőnap és kiállítás, említsük meg, hogy Kína 4 Mi-171-es megrendelése mellett döntött. A Roszoboronexport által nyilvánosságra hozott üzlet négy Klimov VK-2500 hajtóművet is tartalmaz, a csomag leszállítása már jövőre megkezdődik.


Lejárt az Indiai Légierő 75 PC-7 Mk II-esének karbantartói szerződése. A hírek szerint utóbbit nem hosszabbítják meg, így innentől kezdve teljesen hazai körülmények között kell megoldaniuk a kihívást. Két lehetséges okot is említettek a hírforrások a sikertelen megegyezésre, az egyik, hogy a Pilatus magas árképzése nem tetszett az indiai védelmi minisztériumnak, a másik, hogy a gyártó azért tagadta meg a szerződéskötést, Új Delhi nem vásárol több gépet.


Lezuhant a Mianmari Légierő egyik Y-8-as szállítógépe, megölve a fedélzetén tartózkodó 122 embert, ezzel ez lett az ország történetének legtöbb halálos áldozatot követelő balesete. Az állami média által nyilvánosságra hozott előzetes kivizsgálási eredmény szerint a repülőgép vesztét a rossz időjárás okozta. Olyan körülmények között repültek, ahol jegesedés lépett fel, majd a motorok légcsavartollai átestek, ezt követően pedig a szárnyról is levállt az áramlás és megszűnt a felhajtóerő termelés, a pilóták pedig már nem tudták kivenni a zuhanásból a gépet.


Vizsgálatot indítottak a márciusban korrupció vádja miatt leváltott dél-koreai elnök, Park Geun-hye, a Korean Aerospace Industries korábbi vezérigazgatója, Ha Sung-yong és a védelmi beszerzésekért felelős hivatal, azaz a DAPA korábbi vezetője, Chang Myoung-jin ellen. Mindhármójukat korrupcióval vádolják, többek között az általuk jóváhagyott 40 példányos F-35 megrendelés, és a KF-X program elindítása ami a célkereszt közepébe mozdította őket.


A Japán Parti Őrség úgy döntött, hogy ahelyett, hogy a haditengerészetre bízná merevszárnyű gépekre kerülő pilótáinak képzését, mostantól kezdve saját maguk oldják meg a feladatot. A tervek szerint a következő költségvetési évben már szerepel kiképző gépek beszerzése, valamint a majdani oktatók képzésének megkezdése.


Az Amerikai Hadsereg robotokkal szeretné kiváltani az előretolt bázisokon a helikopterek utántöltését végző katonákat. Utóbbiak közel az ellenséges csapatokhoz nagy veszélynek vannak kitéve, így indokolt a fejlesztés. Az Amerikai Hadsereg Repülési és Rakéta Kutatási, Fejlesztési és Mérnöki Központja (U.S. Army Aviation and Missile Research, Development and Engineering Center) egy új technológiájú robotot fejleszt, mely egy csuklós karral és szenzorokkal önállóan képes lesz a helikopterek üzemanyaggal való feltöltésére. A mérnökök azt remélik, hogy a fejlesztés 4. szakaszában sikeresen feltöltenek majd egy AH-64-es Virginiában, a Fort Eustis bázison.

A fejlesztés alatt álló robot | Fotó: U.S. Army/Mrs. Kathleen Edwards ,


37,7 millió dolláros támogatást kapott a Lockheed Martin, hogy új szárnyat fejlesszen az AGM-158 JASSM-ER manőverező robotrepülőgéphez. Az új szárny, mellyel előzetes tanulmányok szintjén tavaly márciusban kezdtek el foglalkozni, tovább növeli az amúgy is 900 kilométeres hatótávolságú fegyver indítási távolságát. A cégnek a 17-es gyártási szériától kell az új, hatékonyabb szárnnyal szállítania a fegyvert.


Repülési tilalom alá vonták a Dover légibázis C-5M szállítógépeit. A korlátozás bevezetésére azért volt szükség, mert 60 nap alatt kétszer is ugyanaz a hiba lépett fel, ami akár a repülésbiztonságot is fenyegetheti. Először május 23-án blokkoltak az egyik példány orrfutójának kerekei egy spanyolországi leszállás közben, a repülőgép akkor a kifutópályán ragadt. A második esetre szintén Spanyolországban került sor, emiatt július 17-én az AMC (Air Mobility Command) parancsnoka repülési tilalmat rendelt el a Dover légibázison állomásozó 18 példányra.


Az Amerikai Haditengerészet új tervezetet adott ki az MQ-25-össel szemben támasztott követelményeiket illetően. Azt eddig is tudtuk, hogy a gépnek tanker feladatokat szánnak elsősorban, azonban a felderítés és a bombák és rakéták hordozásának és bevetésének képessége is ott szerepelt a kívánságlistán. Úgy tűnik, utóbbi kívánalmaikat elvetették, és az új géptől csupán két dolgot várnak el: képes legyen a többi gép levegőben történő utántöltésére, és az autonóm fel-, illetve leszállásra egy repülőgép-hordozó fedélzetére.

Kapcsolódó téma, hogy a négy pályázó egyike, a Lockheed Martin, miután nyilvánosságra került az előző bekezdésben szereplő tervezet, egy képet hozott nyilvánosságra, melyen egy utántöltő konténer szerepel, melyhez épp egy Super Hornet közelít. Felmerült, hogy a cég talán az S-3-as pilóta nélküli üzemre átalakított verziójával pályázik. A típus karrierjét már más szerepkörre való felkészítéssel is próbálták kitolni, a C-2-es hajófedélzeti szállítógép leváltására végül a CMV-22B konvertiplánt választotta a U.S. Navy.

Fotó: Lockheed Martin ,