|

Jelentés az F-22 gyártósor újraindításáról

A Lockheed Martin F-22A Raptor gyártásának befejeződése óta időnként visszatérő téma, hogy vajon van-e értelme újrakezdeni az 5. generációs típus gyártását. Legutóbb 2016 tavaszán rebbentek fel ez ügyben hírek, mikor is publikussá vállt, hogy a 2017-es nemzeti védelmi felhatalmazási törvényben (National Defense Authorization Act – NDAA) szerepel az F-22 Raptor gyártásának újraindításával kapcsolatos lehetőségek vizsgálata. Az akkori hírek szerint a Pentagon és az USAF egyaránt érdeklő a téma kapcsán.

Az utolsó F-22 Raptor Lockheed Martin,

A törvényhozás illetékesei által tavaly megrendelt titkosított jelentés képviselőházi források alapján pár napja landolt a Képviselőház fegyveres erőket felügyelő bizottsága (House Armed Services Committee) előtt.

Mint arról akkoriban mi is beszámoltunk a Raptor gyártásának befejeztével a Lockheed Martin lekonzerválta a gyártósor összetevő elemeit  – részben bízva az újraindításban, részben pedig egy jövőbeni üzemidő hosszabbításra gondolva. Ez a része tehát úgymond rendezett a dolognak. A költségek persze kérdésesek.

Az utolsó Raptor is elhagyta az összeszerelő sort. Lockheed Martin,

Fórum hozzászólások

  • Celebra
    http://files.mkle.net/200008253-acd4aadcd5/10 Babusa Bianki Különleges STOL és WIG képességű jav.FORM.pdf
    Elnézést,hogy újra megprbálom,de kiváncsi természet vagyok.És hsz-aid alapján meg tudod itélni,hogy ez a tervezet életképes és repülőképes eszközt eredményezne megépitve,vagy csak egy humbuk?
    Bocsi, de ez nem ebbe a topicba való.
    Amúgy a légcsavarjai inkább egy UL gépéről lettek véve (tudom, hogy csak 3D), miközben azt olvasom, hogy 1100 lóerős gázturbina hajtja.
  • boki
    [​IMG]
    [​IMG]
    Mondjuk írtak lehetsége engine failuret is, fene se tudja, milyen magasságon húzta be a futót - én az előbbire hajlok, egyrészt a nyomvonal, másrészt a decision point miatt.
    Futót ugye akkor húzzuk be, mikor a pálya elment, vagyis "re-land not possible". Na most itt kellett elmennie a hajtóműnek, mivel rotate után még megnézed kinn van e a három zöld, full klapni, aztán visszaszállsz - na itt ez nem volt meg.
    Na itt töprengek azon, hogy volt-e engine failure. Elvileg ha nem rotate közben húzza be, nem eshet vissza hasra (de azt sem engedi a súlykapcsló gondolom ennél sem), nem hinném olyan nyomatékot okozna a légerőváltozás.
    Ha viszont kipurcant egy hajtómű, akkor esett a teljesítmény annyit, hogy hiába ment a memory items (belépsz, fullgáz, Go-around pitch, etc...), a gép pöttyet korai húzásnál visszaeshetett. Gondolom ennél nem nagy az asszimetria, ha kidöglik egy hajtómű, hiszen közel vannak, de a tolóerővesztés bőven elég.
  • wankel
    https://thediplomat.com/2018/05/f-3...rough-japans-next-generation-fighter-options/
    [​IMG]
    A cikk azt taglalja, hogy a japánok miként képzelik el ezt az F-22/F-35 hybrid-et. F-22-es sárkányát szeretnék az F-35-ös elektronikai rendszereivel (agyával?) párosítani. Reménykednek abban is, hogy estleg USA is rendelne a típusból.
    Elég vicces lenne, mert ez még degradált technikával is ütne túl sok jenk gépet. Nagyot pislognék, ha erre rábólintana az USA. Ez még annyira sem reális, mint amikor keringett a hír, hogy India megveszi a Kitty Hawk-ot. Ez szerintem csak álom.
  • Ha megcsinalnak a 22 sarkamy 35 avionikat +20 evre bealapoznak az elso helyet maguknak./nem matol szamolva/ minimumba. De szerintem se lepnek meg mert ugye az usa 2-300 at bizos rendelne a japokx et. De ekkora es ilyen szintu 5 gen flotta mellett 22 35 22+ az osszes 4+±+ os gep mehetne a sivatagba. Max a nemzeti gardanal maradna par 4 gen mutatoba. /mondjuk hosszutavon anyagilag lehet megerne elobb utobb ugyis gatya a 4 gennek/ de addig meg egy ket haboruba resztvesznek usa reszrol
  • Szittya
    Ha megcsinalnak a 22 sarkamy 35 avionikat +20 evre bealapoznak az elso helyet maguknak./nem matol szamolva/ minimumba. De szerintem se lepnek meg mert ugye az usa 2-300 at bizos rendelne a japokx et. De ekkora es ilyen szintu 5 gen flotta mellett 22 35 22+ az osszes 4+±+ os gep mehetne a sivatagba. Max a nemzeti gardanal maradna par 4 gen mutatoba. /mondjuk hosszutavon anyagilag lehet megerne elobb utobb ugyis gatya a 4 gennek/ de addig meg egy ket haboruba resztvesznek usa reszrol
    Dehogy gatya a 4 gennek...

    Nem csak olyan feladat van a világon, ahol 5 gen ellen kell légiharcot, vagy full kiépített és rétegzett légvédelem ellen SEAD-ot nyomni(amit azért eddig is volt hogy megoldottak jó tervezéssel/profi végrehajtással sima 4gen vagy még korábbi gépekkel).

    Arról nem is beszélve, hogy még ha ilyen is fordulna elő, a jelenlegi korszerű 4+ genek még az US-nak is simán jól jönnének akkor is, mint második, harmadik hullám, miután előttük söprögettek a saját 5 genek. Nehogy már csak egy nemzeti gárdához legyen jó egy új gyártású F-15/16/18, amiről akár nagy távolságra is lehet prec csapást mérni, tud repülni felderítő bevetést, meg simán vihet egy rakat légiharc rakétát is.

    Miután kiütötték egy térségnek a légvédelmi radarjait, utána egy F-15E szerintem ér annyit mint egy F-35, sok terhet visz messzire, ugyan úgy prec képességgel is. Ha stand off fegyverzettel támad, még a saját első hullám stealth gépekre sincs feltétlen néhány csapásmérő feladatnál szükség. Miért kéne kukázni ezeket?
  • Terminator
    Ez volt már?

    Az USAF tanulmánya az F-22 gyártásának újrakezdéséről (2017 február):

    https://www.documentcloud.org/documents/4452474-F-22A-Production-Restart-Assessment.html


    Állítólag ez a tanulmány csak most lett nyilvános:

    The F-22 Production Restart Study The USAF Has Kept Secret For Over A Year....

    http://www.thedrive.com/the-war-zon...tudy-the-usaf-has-kept-secret-for-over-a-year
    Nem biztos, hogy ez, de hír volt, hogy tanulmány készült és eszement összeg jött ki a végén.
  • zsolti
    Dehogy gatya a 4 gennek...

    Nem csak olyan feladat van a világon, ahol 5 gen ellen kell légiharcot, vagy full kiépített és rétegzett légvédelem ellen SEAD-ot nyomni(amit azért eddig is volt hogy megoldottak jó tervezéssel/profi végrehajtással sima 4gen vagy még korábbi gépekkel).

    Arról nem is beszélve, hogy még ha ilyen is fordulna elő, a jelenlegi korszerű 4+ genek még az US-nak is simán jól jönnének akkor is, mint második, harmadik hullám, miután előttük söprögettek a saját 5 genek. Nehogy már csak egy nemzeti gárdához legyen jó egy új gyártású F-15/16/18, amiről akár nagy távolságra is lehet prec csapást mérni, tud repülni felderítő bevetést, meg simán vihet egy rakat légiharc rakétát is.

    Miután kiütötték egy térségnek a légvédelmi radarjait, utána egy F-15E szerintem ér annyit mint egy F-35, sok terhet visz messzire, ugyan úgy prec képességgel is. Ha stand off fegyverzettel támad, még a saját első hullám stealth gépekre sincs feltétlen néhány csapásmérő feladatnál szükség. Miért kéne kukázni ezeket?
    http://www.f-16.net/forum/viewtopic.php?f=36&t=53918

    F-22 USAF számára konkrétan egy félidős típus, nem sokáig tartható már a csúcson akkora gap-ként, aminek most számít. Az F-22 képességeit nagyrészt már behozta a Szu-57/J-20 kombó, nekik viszont air dominance az elvárás. Előny.
    Náluk már az NGAD a favorit a kérdéésben, abba öntenék a pénz (és van egy gyanúm, hogy nem az LM nyeri meg, ezért vergődnek azok annyira, hogy a saját gépeiket nyomják)
  • angelsoul
    http://www.f-16.net/forum/viewtopic.php?f=36&t=53918

    F-22 USAF számára konkrétan egy félidős típus, nem sokáig tartható már a csúcson akkora gap-ként, aminek most számít. Az F-22 képességeit nagyrészt már behozta a Szu-57/J-20 kombó, nekik viszont air dominance az elvárás. Előny.
    Náluk már az NGAD a favorit a kérdéésben, abba öntenék a pénz (és van egy gyanúm, hogy nem az LM nyeri meg, ezért vergődnek azok annyira, hogy a saját gépeiket nyomják)
    Öööööö. Már behozta....? Hadrendbe állítás közelében nincs a Szu-57, az új hajtóművel éppen csak elkezdett repülni a techdemó. Aztán gyártani is kellene belőle eleget...
  • angelsoul
    http://www.f-16.net/forum/viewtopic.php?f=36&t=53918

    F-22 USAF számára konkrétan egy félidős típus, nem sokáig tartható már a csúcson akkora gap-ként, aminek most számít. Az F-22 képességeit nagyrészt már behozta a Szu-57/J-20 kombó, nekik viszont air dominance az elvárás. Előny.
    Náluk már az NGAD a favorit a kérdéésben, abba öntenék a pénz (és van egy gyanúm, hogy nem az LM nyeri meg, ezért vergődnek azok annyira, hogy a saját gépeiket nyomják)
    Meglátjuk, van ebben is ráció. Akkor viszont pláne simán elképzelhetőnek tartom, hogy HA a japók kifizetik, akkor ők aztán gyárthatnak maguknak F-22-t majd. Ha az USA megint előttük jár ADF vonalon egy másik géppel, miért ne hagynák SZEMTELENÜL sok pénzért a japóknak, hogy leporolják a 20+ éves F-22t?
  • molnibalage
    Öööööö. Már behozta....? Hadrendbe állítás közelében nincs a Szu-57, az új hajtóművel éppen csak elkezdett repülni a techdemó. Aztán gyártani is kellene belőle eleget...
    Természetesen így van (J-20 egy század lehet, Szu-57 tesztgép és pont, harci pilóták sehol, stb...) de a kongresszusnak elég mutatni egy Vörös Tér/Tiananmen Tér fölött áthúzó nexgen köteléket és éppen elég indok, hogy az elcseszett F-22 beszerzés miatti fighter mennyiség korrigálását megkezdhessék. Politikusok olyanok, mint a nők - le kell őket nyűgözni látványos, bár nem szükségszerűen tökigaz tényekkel :D
  • molnibalage
    Nem biztos, hogy ez, de hír volt, hogy tanulmány készült és eszement összeg jött ki a végén.
    Ez nem a 2011es tanulmany.Hanem annak felulvizsgalata.

    A tanulmanyban szinte minden ki van elemezve, amirol az F35 topikban vitatkoztok...
  • Terminator
    Ez nem a 2011es tanulmany.Hanem annak felulvizsgalata.

    A tanulmanyban szinte minden ki van elemezve, amirol az F35 topikban vitatkoztok...
    Mjad átfutom. Amit én említettem az nem 2011-es tanulmány volt, kb. 1,5 éves történet. Emlékszem, mert javában írtam a nagy művet és arra is, hogy már akkor sem gyártották régesrég a Raptort. Akkor kommentelbe be valaki az üres lekonzervált gyártósoros konténer történetet.

Ugrás a fórum topichoz