|

Jelentés az F-22 gyártósor újraindításáról

A Lockheed Martin F-22A Raptor gyártásának befejeződése óta időnként visszatérő téma, hogy vajon van-e értelme újrakezdeni az 5. generációs típus gyártását. Legutóbb 2016 tavaszán rebbentek fel ez ügyben hírek, mikor is publikussá vállt, hogy a 2017-es nemzeti védelmi felhatalmazási törvényben (National Defense Authorization Act – NDAA) szerepel az F-22 Raptor gyártásának újraindításával kapcsolatos lehetőségek vizsgálata. Az akkori hírek szerint a Pentagon és az USAF egyaránt érdeklő a téma kapcsán.

Az utolsó F-22 Raptor Lockheed Martin,

A törvényhozás illetékesei által tavaly megrendelt titkosított jelentés képviselőházi források alapján pár napja landolt a Képviselőház fegyveres erőket felügyelő bizottsága (House Armed Services Committee) előtt.

Mint arról akkoriban mi is beszámoltunk a Raptor gyártásának befejeztével a Lockheed Martin lekonzerválta a gyártósor összetevő elemeit  – részben bízva az újraindításban, részben pedig egy jövőbeni üzemidő hosszabbításra gondolva. Ez a része tehát úgymond rendezett a dolognak. A költségek persze kérdésesek.

Az utolsó Raptor is elhagyta az összeszerelő sort. Lockheed Martin,

Fórum hozzászólások

  • joker
    ...De a lényeg, hogy most nem kell semmit kifejleszteni, csak leporolni a terveket és újra felépíteni a gyártósort és betanítani az embereket, hogy tökéletesen kövessék a már rég kitalált és leírt gyártási procedúrákat. ....
    ...Nem kell ott semmit feltámasztani, nem a régi gyártósort kell renoválni, hanem az egészet ugyanúgy legyártani....
    Azért az furcsa lenne ha az F-22 elektronikájának az alapját adó régi (90-es évek eleji) 25 Mhz-es processzorokat nekiállnának újra legyártani. :)
    http://www.thedailybeast.com/americas-advanced-stealth-jet-flies-on-1990s-tech
    Lássuk be erre azért kevés az esély. Ha meg nekiállnak az elektronikát újra tervezni - ami a gép értékének igen markáns része - akkor már érdemes lenne megvárni a közeljövőben elkészülő új adaptív ciklusú (ADVENT) hajtóművet és korszerűbbre cserélni a minimum egy generációval régebbi munkaigényes radarabszorbens bevonatot.
    http://www.defenseone.com/technolog...eres-what-would-take/127729/?oref=search_f-22
    A végeredmény már csak nyomokban emlékeztetne az F-22-re.

    A korábbi gyártósor gondos lezsírozása pedig csak egy mítosz. Érdemes elolvasni ezzel kapcsolatban ezt a cikket. (a gondosan elraktározott gyártókészülékek konténerét amikor kinyitották mert szükség lett volna egy készülékre egy sérült F-22 javításánál - a konténer tök üres volt)
    http://warisboring.com/will-we-ever-build-more-f-22s/#.hsmsdl1m5
  • rudi
    Azért az furcsa lenne ha az F-22 elektronikájának az alapját adó régi (90-es évek eleji) 25 Mhz-es processzorokat nekiállnának újra legyártani. :)
    Azért az a 25MHz nem ugyanaz a 25MHz, mint egy asztali PC-nél! Hőterhelés/hőingadozás, g-erők, vibráció stb. mellett kellett lefagyás nélkül megbízhatóan dolgoznia. Autós pédát hoznék, (ahhoz értek) a ZF 6HP26 automata váltójában kb. 12 évvel ezelőtt (alkalmazók: Aston Martin, Bentley, BMW, Audi, Ford) egy olyan vezérlő van, melyben 10MHz az órajel, a memória összesen 440kB, amiből 370 kB volt a Fuzzy logicos bezérlő program. A vezérlőt 50 g erőhatásra méretezték.
  • speziale
    Szerintem teljes marhaság lenne már feltámasztani az f22 gyártósorát. Az f35 EOTS+DAS+AESA radar kombója sokkal alkalmasabbá teszi a hálózat alapú hadviselésre. Egy zsír új f22 a gyártósor feltámasztásának fix költségei miatt ára alsó hangon lenne 200 millió USD. Abból kijön két f35. Számomra nem kérdés, hogy melyik opciót választanám.
    (mondjuk én az Usákok helyében elgondolkoznék a Meteor rendszeresítésén, mert az aztán tényleg overkill képességet adna az f35-nek)
    Halkan kérdem ki mondta, hogy Európa eladná az USA-nak a Meteort? :)
  • rudi
    Azért az furcsa lenne ha az F-22 elektronikájának az alapját adó régi (90-es évek eleji) 25 Mhz-es processzorokat nekiállnának újra legyártani. :)
    http://www.thedailybeast.com/americas-advanced-stealth-jet-flies-on-1990s-tech
    Lássuk be erre azért kevés az esély. Ha meg nekiállnak az elektronikát újra tervezni - ami a gép értékének igen markáns része - akkor már érdemes lenne megvárni a közeljövőben elkészülő új adaptív ciklusú (ADVENT) hajtóművet és korszerűbbre cserélni a minimum egy generációval régebbi munkaigényes radarabszorbens bevonatot.
    http://www.defenseone.com/technolog...eres-what-would-take/127729/?oref=search_f-22
    A végeredmény már csak nyomokban emlékeztetne az F-22-re.

    A korábbi gyártósor gondos lezsírozása pedig csak egy mítosz. Érdemes elolvasni ezzel kapcsolatban ezt a cikket. (a gondosan elraktározott gyártókészülékek konténerét amikor kinyitották mert szükség lett volna egy készülékre egy sérült F-22 javításánál - a konténer tök üres volt)
    http://warisboring.com/will-we-ever-build-more-f-22s/#.hsmsdl1m5
    Hát igen. A fejlesztések része a katonáknál az, hogy egy meglevő képességhez terveznek úgy berendezést, mert a supportja megszűnik a réginek. AIM-120-nál is nemrég volt erről hír, the a AM és FM vezérlésű IR rakéták zavarására szolgáló thermal brick jammereknél is ez helyzet. Az 15 évvel ezelőtti F-22 gyártásnak semmi értelme nincs.
  • torsen
    Azért az a 25MHz nem ugyanaz a 25MHz, mint egy asztali PC-nél! Hőterhelés/hőingadozás, g-erők, vibráció stb. mellett kellett lefagyás nélkül megbízhatóan dolgoznia. Autós pédát hoznék, (ahhoz értek) a ZF 6HP26 automata váltójában kb. 12 évvel ezelőtt (alkalmazók: Aston Martin, Bentley, BMW, Audi, Ford) egy olyan vezérlő van, melyben 10MHz az órajel, a memória összesen 440kB, amiből 370 kB volt a Fuzzy logicos bezérlő program. A vezérlőt 50 g erőhatásra méretezték.
    Ő arra utal, hogy ma már katonai volnalon is az átlalad említett követelményekkel van ennél jobb is. Ja, hogy nem occsó...? Az már mellékes egyeseknek...
  • Úgy csináltok, mintha a beszállítókkal a szerződéseket nem kellett volna első körben is megkötni, nem kellett volna az embereket betanítani és a gyártósort felépíteni. Most is ugyanezt kell csak a fejlesztési költségek kiesnek, a gyártás megkezdésével kapcsolatos bizonytalanságok és a gyártósor kialakításának próbái meg a hibaelhárítás jó része megint csak kiesik. Hülye kell legyél-, szakorvos által lepapirozott kib*szott retardált ahoz, hogy több pénzből valósítsd meg mint az első körben, még akkoris retardált vagy és a szakmádban alkalmatlan ha ugyanannyiba kerűl legyártani mint először. Az, hogy most sokkal drágábban adnák egy dolog, az a profitéhség, de semmi köze a gyártási költségekhez.
  • joker
    Gondolom anno sem önkéntesként dolgozó analfabéták dolgoztak az F-22 gyártósorán, hanem jól képzett jól fizetett emberek. De a lényeg, hogy most nem kell semmit kifejleszteni, csak leporolni a terveket és újra felépíteni a gyártósort és betanítani az embereket, hogy tökéletesen kövessék a már rég kitalált és leírt gyártási procedúrákat. Akik a hajtóművet, radart, bevonatot, formát, futóművet, stb tervezték azokból egy sem kell oda, csak olyan aki a gyártás- és összeszerelésnél elég agysejttel rendelkezik ahoz, hogy kövesse azt amit már rég kitaláltak és leteszteltek.


    Nem kell ott semmit feltámasztani, nem a régi gyártósort kell renoválni, hanem az egészet ugyanúgy legyártani. A program beszállító cégeinek anno ha megérte a termelést beindítani akkor most is megéri ugyanekkora mennyiségnél. Ha meg egy gyártó megszűnt, akkor legyártja valaki más, elég nagy az az ország. Az oldtimer példád nagyon rossz, mert ott egy régi valamihez kell alkatrész, itt meg az összes régi gépet akarod újra legyártani és neked gyár kell hozza.
    Joker, te soha semmt nem akarsz megérteni, csak szajkózod a magadét...
  • speziale
    Szerintem teljes marhaság lenne már feltámasztani az f22 gyártósorát. Az f35 EOTS+DAS+AESA radar kombója sokkal alkalmasabbá teszi a hálózat alapú hadviselésre. Egy zsír új f22 a gyártósor feltámasztásának fix költségei miatt ára alsó hangon lenne 200 millió USD. Abból kijön két f35. Számomra nem kérdés, hogy melyik opciót választanám.
    (mondjuk én az Usákok helyében elgondolkoznék a Meteor rendszeresítésén, mert az aztán tényleg overkill képességet adna az f35-nek)
    A korszerűbb F-22 ezek egy részét megkaphatja, sanszosan emiatt is drágább.
    Pont ezért van az, hogy a B-21 az nem B-2 előkapása lesz, hanem új gép...
    Az F-22 repteljesíménye egészen más kategória, mint az F-35-é...
  • molnibalage
    Joker, te soha semmt nem akarsz megérteni, csak szajkózod a magadét...
    Irreális hülyeségeket eröltettek. Ugyanaz a gép, hasonló legyártott mennyiségben nincs ahogy drágább legyen második körben előállítási oldalon.
  • joker
    Irreális hülyeségeket eröltettek. Ugyanaz a gép, hasonló legyártott mennyiségben nincs ahogy drágább legyen második körben előállítási oldalon.
    Látom nem sikerül megérteni. Kurvára nem ugyanazt a gépet gyártanák le, annak nincs értelme és sanszosan nem is menne... Te komolyan azt hiszed, hogy 2017-ben egy AIM-120C-7 pontosan ugyanaz, mint ami volt 2000-es évek elején...?

    Vagy szerinted az első szériás F-4E az ugyanazt tudta, mint az utolsó és mindenben egyeztek?

    Az megvan, hogy az F135 hajtóműnél is egy olyan szintű ráncfelvarrás várható, mint anno az F100-nál a 220 és 229 között? Na, akkor szerinted az F119 az milyen lenne?

    Joker, ha ennyire 0 vagy a témában, akkor ezek után nagyon, de nagyon bölcs dolog lenne, ha csak kérdeznél...
  • molnibalage
    Joker, te soha semmt nem akarsz megérteni, csak szajkózod a magadét...
    Én azt nem szeretem az emberekben, hogy mindenki mindig általánosít:rolleyes:
  • Joker, egyszer gyárts le egy gépészeti rendszert. 8 évig voltam az egyik vezető beosztású mérnök hullámvasútak gyártásában, több tíz ezer alkatrész. A gyártás csak egy dolog. Azt össze kell járatni, stb. Ha kettő érzékelőt kicserelész az utas reteszelő rendszerében, akkor azt több ezer alkalommal teszteled, hogy elérd a 95%-os megbízhatóságot. Ha az előírt 20000 cikluson belül egy hiba van, akkor újra minden.

    Körülbelül 1000-1500 hatályos szabványt kell használni az egész projekt során. Ha azt vesszük alapul, hogy a szabványokat átlag 5 évente felülvizsgálják, akkor más a leányzó fekvése... Tök egyszerű dolog: Régen volt 4,3-as vastagságú cső. Most nincs. van 4 vagy 4,5mm-es falvastagságú. Ez az utas reteszelője, hogy ne essen ki. A 4mm-es nem éri el a kívánt biztonsági tényezőt, a 4,5mm-es meg nehéz az alap pneumatikus rendszerre. Vagy más anyagot használsz, akkor újra kell csinálni az egész szilárdsági méretezést + típusengedély + tartós tesztek + kiegészítő készülékek (habosító készülék, stb..), vagy nagyobb anyagvastagság (nehezebb szerkezet), emiatt újra kell számolni mindent, mivel 4,5 (illetve 5,2) g gyorsulásnál nagyobb a ráadódó erő az egész szerkezetre. Csak egy ilyen módosítás olyan 150-200k Euro. Csak egy ilyen pitiáner dolog miatt... Szóval ez nem ilyen egyszerű, mint tűnik elsőre
  • molnibalage
    Látom nem sikerül megérteni. Kurvára nem ugyanazt a gépet gyártanák le, annak nincs értelme és sanszosan nem is menne... Te komolyan azt hiszed, hogy 2017-ben egy AIM-120C-7 pontosan ugyanaz, mint ami volt 2000-es évek elején...?

    Vagy szerinted az első szériás F-4E az ugyanazt tudta, mint az utolsó és mindenben egyeztek?

    Az megvan, hogy az F135 hajtóműnél is egy olyan szintű ráncfelvarrás várható, mint anno az F100-nál a 220 és 229 között? Na, akkor szerinted az F119 az milyen lenne?

    Joker, ha ennyire 0 vagy a témában, akkor ezek után nagyon, de nagyon bölcs dolog lenne, ha csak kérdeznél...
    Szóval kifejlesztenek egy teljesen új gépet? Akkor ezt mondjad baszdmeg ahelyett, hogy hisztizel, mint egy ovodás!
  • joker
    Szóval kifejlesztenek egy teljesen új gépet? Akkor ezt mondjad baszdmeg ahelyett, hogy hisztizel, mint egy ovodás!
    Nem egy teljesen új gépet, de ha a gép számítógépes rendszere teljesen új, akkor a régi szofvter kb. kuka. Az új F-22 kb. annyira hasonlítana a mostani Raptorra, mint egy F-16 Block 50+ egy Block 25-re...

    Ja, egyébként meg sértegesd a jó tudodkidet annak fényében, hogy ki és mit tett itt le az asztalra..
  • ozymandias
    Joker, egyszer gyárts le egy gépészeti rendszert. 8 évig voltam az egyik vezető beosztású mérnök hullámvasútak gyártásában, több tíz ezer alkatrész. A gyártás csak egy dolog. Azt össze kell járatni, stb. Ha kettő érzékelőt kicserelész az utas reteszelő rendszerében, akkor azt több ezer alkalommal teszteled, hogy elérd a 95%-os megbízhatóságot. Ha az előírt 20000 cikluson belül egy hiba van, akkor újra minden.

    Körülbelül 1000-1500 hatályos szabványt kell használni az egész projekt során. Ha azt vesszük alapul, hogy a szabványokat átlag 5 évente felülvizsgálják, akkor más a leányzó fekvése... Tök egyszerű dolog: Régen volt 4,3-as vastagságú cső. Most nincs. van 4 vagy 4,5mm-es falvastagságú. Ez az utas reteszelője, hogy ne essen ki. A 4mm-es nem éri el a kívánt biztonsági tényezőt, a 4,5mm-es meg nehéz az alap pneumatikus rendszerre. Vagy más anyagot használsz, akkor újra kell csinálni az egész szilárdsági méretezést + típusengedély + tartós tesztek + kiegészítő készülékek (habosító készülék, stb..), vagy nagyobb anyagvastagság (nehezebb szerkezet), emiatt újra kell számolni mindent, mivel 4,5 (illetve 5,2) g gyorsulásnál nagyobb a ráadódó erő az egész szerkezetre. Csak egy ilyen módosítás olyan 150-200k Euro. Csak egy ilyen pitiáner dolog miatt... Szóval ez nem ilyen egyszerű, mint tűnik elsőre
    De itt sorozatgyártásról van szó, gondolom ha nagyobb mennyiséget rendeltetek volna a 4,3-mas csőből (csak nálatok nem volt sorozatgyáráts így nem kellett) akkor legyártották volna nektek, vagy másik beszállítónál lett volna stb. Beszerzéssel is foglalkozom a munkám során, látom, hogy van hiány spéci anyagokból meg alkatrészekből, de azért sokmindent meg lehet találni a piacon.
    Visszatérve, a repülőiparban is megvannak az előírásaik, ha azzal most repülhet a 20 évvel ezelőtt gyártott F-22, akkor ugyanazok alapján most is legyárthatod, hanem nem repülhetne a jelenlegi állomány sem bizonyos módosítások nélkül, hogy megfeleljenek annak az előírásnak.
  • molnibalage
    Ja, egyébként meg sértegesd a jó tudodkidet annak fényében, hogy ki és mit tett itt le az asztalra..
    Te vagy a legnagyobb paraszt a fórumon, de ha rólad mondanak valamit akkor egyből besértődsz és jön a hiszti.
  • joker
    De itt sorozatgyártásról van szó, gondolom ha nagyobb mennyiséget rendeltetek volna a 4,3-mas csőből (csak nálatok nem volt sorozatgyáráts így nem kellett) akkor legyártották volna nektek, vagy másik beszállítónál lett volna stb. Beszerzéssel is foglalkozom a munkám során, látom, hogy van hiány spéci anyagokból meg alkatrészekből, de azért sokmindent meg lehet találni a piacon.
    Visszatérve, a repülőiparban is megvannak az előírásaik, ha azzal most repülhet a 20 évvel ezelőtt gyártott F-22, akkor ugyanazok alapján most is legyárthatod, hanem nem repülhetne a jelenlegi állomány sem bizonyos módosítások nélkül, hogy megfeleljenek annak az előírásnak.
    jó, a példám lehet, hogy sarkos volt, mert hülyére lekönnyítenek mindent, de a nehézségek megvannak. A sorozatgyártásról nehéz beszélni - évi 400 darab, de a gondok meg vannak. Másrészt az a vállalati szinten űzött korrupciónak odaát is megvannak a hagyományai. (B-52-esre készített milliódolcsis kávéfőző és társai..)
  • dudi
    Molni amíg te sértegetsz egy szavad sem lehet ha visszakapod...
    A nagy különbség az, hogy nem beszélek technikai és fizikai marhaságokat... Hogyan is volt éppen 1-2 napja aerodinamika terén, mikor felsírtak itt többen is. Joker koma megint osztotta azt észt ott, ahol a 2x2 sem megy neki és másnak is feltűnt és kommentelte is...

    Na erről ennyit...
    Egyébként hol sértegettem jokert...?
  • Tudtommal részben éppen az itt leírtak miatt említette az USAF, hogy 2030 környékére szertnék a 6.th gen platformot a betonon látni (ha "hiányosan" is, de az újabb berendezésekre felkészítve). Az F-22 újragyártása ennek fényéen tökfelesleges, az az esély már elment akkor, mikor abbahagyták. Mára simán több potenciál van abban, ha egy vadiúj, moduláris platformot csinálnak, amit majd szabadon lehet alakítgatni az aktuális fenyegetéshez, meg ami lesz (ADVENT, lézerek, CUDA és hasonlók). Továbbá talán 2030 körül lesznek valóban átállva az orosz és kínai légierők az 5.th gen gépekre, így az időzítés is jónak tűnik akkorra.
    Nekem nagyon úgy tűnik, hogy az LM nyomja ezt az F-22 témát, mivel abban ők érdekeltek, ellenben a 6.th gent nem biztos megkapják, mivel az F-35 miatt más is szóhoz akarnak engedni az iparban (+szerintem még pipák a Raptor rendelés visszavágása miatt).
  • molnibalage
    A nagy különbség az, hogy nem beszélek technikai és fizikai marhaságokat... Hogyan is volt éppen 1-2 napja aerodinamika terén, mikor felsírtak itt többen is. Joker koma megint osztotta azt észt ott, ahol a 2x2 sem megy neki és másnak is feltűnt és kommentelte is...

    Na erről ennyit...
    Egyébként hol sértegettem jokert...?
    Általában írtam,hogy amíg te sértegetsz addig egy szavad sem lehet.Ez egyébként független attól,hogy mit tudsz vagy mit nem.
  • dudi
    Általában írtam,hogy amíg te sértegetsz addig egy szavad sem lehet.Ez egyébként független attól,hogy mit tudsz vagy mit nem.
    Ott voltam mielött még beindult volna Mack. joker finoman szolvas is minősíthetetlen volt kb már 101*re, molni ehez képest meg baromira visszafogott. Tetszik vagy nem molni indulatkezelése mérföldekkel jobb mint pár éve amikor a hülyéktől rendszeresen kiborult. Oh még 2008? ban tacsk0 amikor jött a fa ICBMeivel, meg a négerek nem jó pilóták, fehér ember meg kihal USben, szóval hiába F22...

    Amúgy meg anno nekünk is voltak bajaink még ha nem is sülyedtünk joker szinvonalának a közelébe se soha, vagy ~1hete egy vagy ot elírtam emelnek meng nem tünt fel, hogy elírás... de joker szintére még úgy se süllyedt le. Szóval nem tudom mire nem lehet molninak szava. Főleg, hogy ő legalább hozzánk képest legalábbis ért hozzá. Még ha néha ő is téved vagy igen igazad van: lehülyézi a hülyét mert 101*edre már unja.
  • Allesmor Obranna
    F-22-es felszállásból emelkedik 35 ezer lábra, a videó az Edwardson készült:


    Elég "sok" van ebben a gépben. Érthető, hogy "classified" egy csomó paramétere.

    Fade
    Ott voltam mielött még beindult volna Mack. joker finoman szolvas is minősíthetetlen volt kb már 101*re, molni ehez képest meg baromira visszafogott. Tetszik vagy nem molni indulatkezelése mérföldekkel jobb mint pár éve amikor a hülyéktől rendszeresen kiborult. Oh még 2008? ban tacsk0 amikor jött a fa ICBMeivel, meg a négerek nem jó pilóták, fehér ember meg kihal USben, szóval hiába F22...

    Amúgy meg anno nekünk is voltak bajaink még ha nem is sülyedtünk joker szinvonalának a közelébe se soha, vagy ~1hete egy vagy ot elírtam emelnek meng nem tünt fel, hogy elírás... de joker szintére még úgy se süllyedt le. Szóval nem tudom mire nem lehet molninak szava. Főleg, hogy ő legalább hozzánk képest legalábbis ért hozzá. Még ha néha ő is téved vagy igen igazad van: lehülyézi a hülyét mert 101*edre már unja.
    Jokernek szerintem csak rossz napja volt (mert amúgy ő pont nem tűnt nekem soha egy légből kapott hülyeségekhez ragaszkodó és azokat fújó arcnak). Megesik bárkivel. :) Persze molnit is megértem, egyre jobban... Néha már az itteni fórumon is kezd kurucinfós kommentszekciói "magasságokat" megütni a színvonal...

Ugrás a fórum topichoz