|

Az utolsó mohikán – Vége a Raptor gyártásának

A Lockheed Martin mariettai üzemében történelmi jelentőségű pillanat zajlott le a napokban, ugyanis kigurult a gyárkapun az utolsó F-22A Raptor, ezzel lezárult az első ötödik generációs vadászbombázó gyártása.

A tegnapi napon megtartották a 4195-as sorozatszámú példány ünnepélyes „roll-out” ceremóniáját az amerikai vállalatóriás Georgia állambeli telephelyén. A 187., egyben utolsó Raptor a lefestését és berepülését követően 2012 második félévében adhatják át az USAF számára.

Miután teljesítette a Pentagon által rendelt 187 példány legyártását, a korábbi típusokkal ellentétben a Raptor gyártásához használt eszközöket nem darabolják fel, mivel a Lockheed Martin szerint az üzemidő-hosszabbításhoz jól jönnek majd, hisz nem szabad elfelejteni, hogy az elsőként szolgálatba állt F-22-esek már közel 15 éve repülnek. Persze azt sem szabad elfelejteni, hogy az LM nem tett még le a gyártósor későbbi újraindításáról sem, bár a légierő vezetése kijelentette, hogy márpedig nincs szükségük további példányokra. Mindezek miatt az összeszerelő-üzemben található összes berendezést és dokumentációt elraktároznak, hogy később reaktiválni lehessen a részleget.

A Pentagon eredetileg 780 darab F-22-es beszerzését tervezte, majd ezt később 300-ra, végül 187 példányra csökkentette. Az átadott sorozatgyártású példányokból eddig kettő vesztett oda balesetben.

A Raptor gyártásának beszüntetésével felszabaduló hangárrészt az F-35 Lightning II típus törzsközéprészének összeszerelésére rendezik be. Mariettában készül egyébként még a C-130J Super Hercules, valamint a C-5M Super Galaxy program során megújuló C-5-ösök átépítését és a P-3C Orionok szárnyának gyártását is végzik a több mint 353 ezer négyzetméter területű egységben.

82 hozzászólás “Az utolsó mohikán – Vége a Raptor gyártásának”

  1. Gondolom könnyűszerkezetes. Nem lehet olyan nagy összeg. 350 méterszer 1 kilóméteres? Az olyan 50 teszkó, és a régivel nincs több gond. Különben is azt hiszem, 1 új gépre való átszerszámozás sokkal többe kerül, mint az épület.

  2. Vállalom, hogy kapok majd hideget-meleget ezért a beírásért…

    Akár tetszik akár nem, ennyivel van Amerika a világ előtt. Ezen a téren mindenképp. Itt egy olyan ellenfél nélküli gép gyártósorát zárják be, amelyhez ennyi év alatt megközelítőleg se zárkózott fel semmi.
    Ők meg már azt is megengedhetik maguknak, hogy felhagyjanak a további gyártással. Még legalább 30 évig repülni fognak ezzel a ragadozóval, és egyenlőre exportra se szorulnak rá, hogy rentábilis legyen.

    Azt ugye mondanom se kell, hogy az eddigi tapasztalatok alapján természetesen már nyilván dolgoznak a Raptor utódján is. A gyár bezár, a fejlesztés megy tovább…

    Viszont az F-35 újabb problémákat okoz a hírek szerint – vagy ez csak a választási kampány része.

  3. Dudi, én nem is hinném, hogy a Raptort elsősorban a légvédelemre használnák, szánják. Amerikát megtámadni jelenleg senki semmilyen eszközrendszerrel (kivéve a rakétákat) nem képes. Repülőkkel csapást mérni gyakorlatilag kizárt Amerika területén. Az oroszok Alaszkánál, esetleg. De azt meg minek?

    A Raptor csapásmérő lesz olyan helyzetekben, ahol más gépekkel nagyobb a kockázat. Szerintem.

  4. Roni, ez az, miért is gyártanának többet, ha egyszer mire az ellenfeleik megközelítőleg hasonló mennyiségű hasonló képességű gépet összehoznak, már bőven készül a következő típus. Mellétéve, hogy addigra a Raptor mögött 25 év (!!!) gyártási és üzemeltetési tapasztalat lesz. A Raptor pilóták közül a legtöbb nyugdíjas lesz, mire a világ bármely hatalma rendszerbe állítja száz fölötti darabszámban a saját gépét…

  5. Ez is eljött bezár a „Raptor farm”…
    Kicsikét hiány érzete van az embernek, mivel egy generációt teremtő gyártása fejeződött be. De az is elég beszédes, hogy az amik befejezték a gyártást, míg a többiek még most is küszködnek a saját 5.g gépeiken…
    Lehet, úgy látják, hogy fölösleges több, mivel az F35-ből sokkal több lesz, s a repülési jellemzőiket leszámítva már az egységes szoftvereken gondolkodnak. Szóval a lényeg, hogy még 30 évig meghatározó lesz és reménykedjünk, hogy egyszer nálunk is látható lesz!

  6. Érdekes ez! Az F-16- ból gondolom több 100 db van aktív szolgálatban, az f22 esetében pedig megálltak 187-nél.

    Csatlakoznék igla-hoz. Az oroszok még sehol sem tartanak a saját 5. gen gépükkel,a kínaiak nem tudnak egy épkézláb 5. gen gépet összelopkodni (megjegyzem addig jó) az amcsik meg épp leállítják az egyik gyártását.

    Egyébként hogyan szerepelnek ezek a gépek? Van valami gond velük?

  7. Ha megvan hozzá a leírás, persze.

    Ugyanakkor amit írtam azzal nem az oroszokat vagy a kínaiakat írtam le. Csak egy megállapítás volt.
    Szerintem az oroszok repüléstrechnika terén még mindig lemaradásban van. A kínaiak pedig eredményeiket nem hatalams szellemi kapacitásuknak köszönhetik.
    Az usa eladósodása pedig a 80-as évek eleje óta vett hatalamas méreteket és ez ma mégnagyobb. Ugyanakkor haditechnikára mindig van zseton.

  8. Én se áldoznék 200 millió/darab+ 400 millió dollár karbantartást/infrastruktúrát egy ilyenre amikor egy új radar kifejlesztése kb 5 évente esedékes és jellemzően 100 milliónál kevesebbe kerül, sőt többnyire 30 millió alatti a fejlesztési költség.
    A többi csak lárifári. Ha annyira utolérhetetlen miért nem reptetik, miért nem vetik be sehol?
    Pár hónapos rendszeres bevetéssorozat után a figyelő szemek azonnal kiszúrnák a gyenge pontjait. Anno az F117 úgy repkedett Bagdaban ahogy csak akart. 8 évvel később már csak a radarok helyét ismerve, azokat elkerülve, hegyek takarásában , SEAD és egyéb zavaró gépek kíséretében merték bevetni a szerbek ellen.

  9. tallking: Az első részt nem értem.

    „A többi csak lárifári. Ha annyira utolérhetetlen miért nem reptetik, miért nem vetik be sehol?”
    Mondj egy helyet ahol amióta rendszerben van szükség lett volna rá?

    „Anno az F117 úgy repkedett Bagdaban ahogy csak akart. 8 évvel később már csak a radarok helyét ismerve, azokat elkerülve, hegyek takarásában , SEAD és egyéb zavaró gépek kíséretében merték bevetni a szerbek ellen.”
    Nézz már egy picit utána az ominozus esetnek. Annak az egy azaz egy esetnek pont az volt az oka, hogy nem kerülgette a radarokat, sött Szerbek tudták előre az utvonalát és „alá” áltak. Sead? Tudod egyaltalán a szó mit jelent?

    Csinálod amit mindig, osztod az észt miközben láthatólag semmit nem olvastál az ominozus esetről.

  10. Fade:
    az ominózus eset kivizsgálásakor derült ki, írta Top Gun is, hogy milyen zavarógép bagázst kellett az F117 bevetései alatt alkalmazni meg, hogy előzőleg tesztelni kellett minden bevetés előtt a radarok helyét, típusát, útvonalat kidolgozni stb. Épp, hogy az átlagtudás annyi, hogy tudták előre az útvonalát és valszeg a felhők alá ereszkedett és valszeg rádióparancs irányításúra átbarkácsolt rakétával és éjellátó segítségével szedték le. De ennél még többet is lehet tudni.

  11. jancsiga:
    Lehet. De nem úgy mint anno a Szovjet. Egyrészt nem valószínű, hogy Ukrajna méretű országok csatlakoznának le róla. Másrészt a US gazdaság nagy része most is igencsak versenyképes, miközben 89ben a Szovjet semennyire se volt az. Gondolhatsz itt a HT/SW iparrol mint (Intel, Micron, Google, MS, Apple, IBM, Oracle…), olajiparrol ami persze nem illik ide (mint XOM, Chevron…), vegyiparrol, könnyüiparrol, de még nehéziparban is meglehetősen komoly cégeik vannak legyen az épp a Boeing vagy a sokat szidott GM.

    US mint állam van bajba, elfogadhatatlan ~10%os ÁHT hiányával, ~100%os GDP arányos eladosodottásgával, de még itt is előnyben van konkrétan lassan évek óta a fél világ „ingyen” finanszirozza a hiányának egy jó részét, EU… hoz képest nagyon alacsonyak az adók jópár államban nincs vagy 6-9%os az ÁFA, eközben mindent összeadva 800-1000b$ megy el évente a „honvédelem” jellegű kiadásokra. Ha tetszik van hova adót emelni és van honnan elvonni.

  12. Talán nem topic off:

    http://index.hu/tech/2011/12/14/tucatnyi_tervezesi_hibat_fedeztek_fel_az_f-35-os_gepeken/

    Vesszek meg, ha értem:
    Anno a szovjeteknél készült olyan jelentés, hogy gépeik tele vannak tervezési hibával.

    De hát az egy más mentalitású nép…

    „…az F-35-ös gépeken még manapság is olyan hibákat találnak, amiket más repülőgépeknél a fejlesztés korai stádiumában szoktak észrevenni. A számítógépes tesztelés ráadásul számos olyan hibát figyelmen kívül hagyott, amivel éles helyzetben kellett szembesülni…”
    Nem ment az amcsik agyára a számítógép?
    A Boeing 787-esről is összeszerelésnél derült ki kiderült, hogy konstrukciós hibás a szárnybekötés…
    Addig meg büszkén vernyákoltak, hogy tisztán ámítógépes tervezés.

    Annyira ciki már /mint szemlélet/ a kétkezi prototípus alkotás!?

  13. tallking:
    „hogy előzőleg tesztelni kellett minden bevetés előtt a radarok helyét, típusát, útvonalat kidolgozni stb.”

    Hát ezt pedig pont nem csinálták. Ez volt az F117 lelövésének fő oka. Ugyanazon az útvonalon haladt és alá álltak.

    SEAD fogalmának már utána néztél vagy még mindig tartod a hülyeséget?

  14. Az ominózus esetben pont nem csinálták. de kellett volna csinálják, mert máskor ezt csinálták rendszeresen ez maradt ki az ominózus esetben.

    Jó, nem durrantottak a szerb radarokra, de zavarták őket, kellett a hamis radarjelek visszaverődése. Továbbá az F117 útvonalát még az is befolyásolta, hogy bizonyos esetekben úgy kellett fordulnia, hogy kisebb radarkeresztmetszetű oldalát mutassa a radarnak, szóval elég körülményeseket kellett kacskaringózni vele. Ennyire volt csodafegyver.

    Minden csodafegyver addig jó amíg senki nem tudja mi az adu ásza. Ha az kitudódik, akkor fuccs, vége. Ezért féltik a k…va drága Raptort. Oda lenne a sok pénz , propaganda stb.

  15. misinator: Sok új nekünk ebben nincs. Folyik a tesztelés, folyamatosan jönnek elő a hibák, az egész program durván csuszik (a full integrált szenzorcsomag miatt rendesen kész SW ~2020fele) IOC 2018fele és az átlagár már ~150m$ fele tippelhető.

    Teszem hozzá az F22 se volt könnyű szülés de a SU50/J20 se lesz az.

  16. Csak gondolom a TU-104-nek nem EGY – végzetes – hibája volt…

    Visszakanyarodva: Ép ésszel fel nem tudom fogni, hogy pl. a sárkánytervezők hogy a búbánatba tudnak ma is szarvashibákat véteni.

    Értem én, hogy új technológiák, de azért az elmúlt 100 év felhalmozott tudása minek van?…:
    Hogy lenézzük…

  17. Úgy látszik, ez szokás volt a Tupoljev házban:
    A fia is a berepülőpilótákat hibáztatta, mert a Tu-144 proto a tervezett hatótávolság felét(!) sem érte el.

    Mondjuk azt tisztelem a mérnökökben, hogy tudni kell faragni, karcsúsítani.
    S ha tévednek, akkor mindenki hörög.

    Megint visszatérve, úgy érzem, hogy túl sokat várnak el a mai konstrukcióktól. /F-22, F-35, stb./
    Nem hiába húzódik a korszerű anyagok, tervező, szimuláló hardverek, szoftverek korában is a fejlesztés akár évtizedekig.
    /Az ötvenes években csak a MiG iroda tucatszám ontotta a konstrukciókat szinte évente, pedig ha valami, akkor az járatlan ösvény volt/

  18. Nem értem mi kerül ennyi időbe a mostani gépeken Van egy rövidzárlat és fél évig leáll minden Számomra ez érdekes Meg a tervezésben mi kerül ennyi időbe pénzbe Úgy tudom ma már mindent számítógépél terveznek meg ott meg egyből látszik ha valami nem stimel Lefuttatnak egy szimulációt A régi világban mikor még papíron és logar lécel dolgoztak megértem hogy voltak hibák

    Van egy fogadásom hogy pl egy olyan gépet mint az SR-71 es ma nem tudnának annyi idő alatt és annyi pénzből összedobni mint annak idején

  19. jancsiga „nem értem mi kerül olyan sokba”… „miért kell olyan soká letiltani”

    az, hogy több van a mai gépekben mint a régiekben. Több funkció. integrálva.
    És ezért áll sokáig a dolog, mert komplexebb. nehezebb behatárolni a hibát. Komplexitáskezelés jelenleg a legnagyobb kihívás a mérnöki tudományokban (legalábbis olyan komplex rendszereknél, mint egy repülőgép, illetve pl. annak az integrált szoftverrendszere. Erre különböző módszereket dolgoztak ki a szoftvertechnológiában (oop, v modell, sok minden más, ezekkel már egy távlati képet kaphatsz a wikipédia cikkekből (talán) milyen kihívásokkal kell a mai (sw) mérnöknek megküzdeni.), hogy emberileg átlátható és minimális nem várt kölcsönhatással (mellékhatással) bíró egységekre bontható legyen a szoftver. De a módszer magában nem ér semmit, kell aki alkalmazza, és aki csinál valamit az hibázhat is, és a módszer sem szükségszerűen tökéletes,plusz az egységnyi részletekben is lehet ugye hiba, nem csak a módszertan alkalmazásában… de csak az nem hibázik, aki nem csinál semmit!)

    esti kommentjeimhez szokásosan terjengős, csapongó, de sokan nem is látják át a mai világ komplexitását, és ennek kezelésének nehézségeit (amiért a digitális technika elterjedt az analóggal szemben (többek közt): hibákra kevésbé érzékeny, jobban skálázható a komplexitás tekintetében mint az analóg rendszerek…)

  20. Allesmor Obranna

    Én nagyon utálom ezt a Marietta-i gyárat. Tavaly ott dolgoztam mellette két hétig, pár Orion és nemzeti gárdista Hercules-en kívül senki nem repült. Utolsó nap gyönyörű előtavaszi időben jött egy F-15-ös géppár, majd mire kiértem, el is ment.
    Odaérkezésem előtt két héttel húzott el egy századnyi Hornet a tengerészgyalogságtól és a maradék agresszor 16-os is hazament Nellis-re.
    A 22-esek épp nem repültek. Előttem másfél héttel F-35B-t fotóztak spotterek, de nekem az se jött össze.
    Utána, hogy elmentem, visszatelepült (valószínű valami műszaki okból kifolyólag) pár Raptor a bázisra és ott rajcsúroztak több mint egy hétig.

    Az összes csöves technika amit kint sikerült fotóznom…na, majdnem leesett az állam, szóval egy low visibility szürke L-39-es Albatrosz.
    Ezek után csináljanak, amit akarnak…

  21. Tekintve hogy a saját elveszett pilótájukat 1 hónapig keresték. Amúgy a Tu160asnak 1 csomó passzív zavarója van, ami működik is. A toronyrobbantók valamelyike is eltünt, pedig azt nem is arra tervezték.
    TopGun szerint
    Radaros: hol vagytok?
    B1es: épp fölöttetek.
    Sokkal nagyobb nehézség lenne az Engelszről észrevétlenül eltünni. Úgy megtankolni, hogy ne tünjön fel senkinek.

  22. Amúgy a Tu160asnak 1 csomó passzív zavarója van, ami működik is.

    Ez a rész úgy értelmezhetetlen. A passzív zavarás ma jelenti a vontatott csalit – ilyen tudtommal nincs a gépen – és chaff-et, amiből lövésem sincs, hogy mennyi van. Az, hogy működik vagy sem, az már szintén olyan mikor és mi ellen…

    Erről beszélek, amikor azt mondom, a Moszkvics megbízhatóbb. Legrosszabb esetben szerelsz 1 órát az út szélén. Az AUDIt meg elviszi a tréler a szaxervízbe.

    Nem. Te rohadtul összekevered egy már fennáló műszaki probléma elhárítását azzal, hogy egyáltalán mikor fordul elő probléma. Szóval lehet, hogy ma egyes hibával szakszervízbe kell vinni autókat, de alattam még csak ex. KGST autó rohadt el, nyugati még nem…

    (A bibi az, hogy ez elemes minta, statisztikailag nem értelmezhető…)

    Ja, és kit érdekel, ha a Moszkvicsban nincs lengéscsillapítás, nincs légkondi és n+1 másik rendszer. Ez kicsit olyan, mint a Hofi vicc, hogy mi kell a befőtthöz? Mire valaki beszól a nézőtérről, hogy szalicil. Mire Hofi. Remek, nincs semmink, de legalább nem romlik meg… Na, így van ez a gépekkel. Lehet, hogy az Albatroszon nincs radar és más ami nem romolhat él és villoghatsz az alacsony meghibásodásközi idővel, csak a gép alkalmatlan egy csomó feladatra.

    A kalapács rikán hibásodik meg mondjuk egy 6D-s CNC géphez képest, de mire is képes a másikkal szemben…?

    Lehet, hogy a mai gépek összetettebek, de az meg csak egy legenda, hogy az orosz cuccok „egy csavarkulccsal és egy fogóval” mindig javíthatóak.

  23. Újra és újra előkerül az F-117-es lelövésének esete, és még mindig egy sor tévedés forog közszájon ezzel kapcsolatban . Tallking és még néhányan, olvassátok már el végre a leghitelesebb anyagokat a témában, amelyek éppenséggel magyar nyelvűek és elsődleges információk alapján készültek. Zord barátomnak köszönhetően én is lehetőséget kaptam arra, hogy személyesen beszéljek a témáról Dani ezredessel, aki vendégül látott otthonában Székelykevén. Órákon át elemeztük a témát, ami közben kezünkben forgattuk az F-117-es tucatnyi alaktrészét.

    http://jets.hu/news?id=20

  24. aerophyl
    A méteres hullámhosszúságú radar is benne van az amerikai vizsgálatban, csak 3…4 sorokban nem ezt a történetet akartam megírni, másra válaszoltam Fade-nak. Amúgy a méteres hullámhosszúságú radarral nem lőtték le, csak viszonylag korai észlelésre alkalmazták mert egyébként köbkilométeres hibával műkődik. Kb. harmincméteres pontosság kell a lelövéshez.

  25. Rá fognak baszni erre a döntésre.
    Van egy -nagyjából- működő, élvonalat jelentő típusuk, tovább kellett volna gyártani, akár csak havi egy darabos (vagy a legalacsonyabb bruttó költségű) tempóban. Rövidesen borulnak a hosszútávú tervek és mindenki ott fog maradni a háború szélén (ne adj Isten, közepén) azzal, ami a kezében van – UFF, én beszéltem…

  26. A USAF a Ratot nélkül is burtálisan erős fölénnyel bír minden potenciális ellenféllel szember. A Rator nem a lehengerlő fölényt biztosítja, hanem annál többet. Dominanciát. A jelen állás szerint az USAF előbb fog egy-két TFW-nyi F-35-tel bírni, minthogy bárki elkezdene gyártani bármi stealth vadászt. Ezen felül 2020-ra elvben az AIM-120 is elég elterjedt lesz, minden F-15C/E gépen új radar lesz, stb.

    Egyszerűen nincs értlem gyártani a típust főleg, ha az F-35 és F-22 közös avionikával fog bítni egy idő után…

  27. Batka: a gépeket elrakják. A gyártás felfuttatásához még szakemberek kellenek, de a minimum tempóról felfuttatni lényegében majdnem ugyanannyi ember kell mint a leállított gyártásról. Az emberek kiképzése, betanítása az ami sok időbe telik, ha a gépek megvannak (márpedig megleszenek, arra biztos, hogy figyelni fognak). Márpedig ha nincs szükségük több ilyen gépre, akkor minek gyártsanak, ha a szükség idején ez nem biztosít jelentős előnyt? Ez egy összetett kérdés, és gyanítom, hogy nálunk jobban informáltak (és kulcskérdések terén valószínűleg jobban képzettek) is megvizsgálták, és mérlegelték.

    Persze Magyarországon mindig mindenki mindenkinél jobban tud mindent :)

    És persze inkább van, aki moszkviccsal járna, mert azt könnyebb javítani, mint egy olyan autóval, ami előre szól, mielőtt meghibásodna, viszont csak szakszervízben javítható :P

  28. gacsat: a háborúk nem percek alatt robbannak ki, és nempercek alatt dőlnek el, bár a filmek és egyes kevéssé tehetséges történelemtanárok ezt sejtetik. Így is van/lesz idő megtenni a szükséges lépéseket idejében, ha úgy alakulna. Másfelől az USA szerintem mindenkinél jobban tudja mikor lesz olyan háború, ahol ilyen gépekre szüksége lehet, mert énnekem úgy tűnik, hogy ők kavarják a trutyit a legjobban, tehát csak tudni fogják előre, ha valakivel össze akarnak balhézni. A COD játékokkal ellentétben az amerikaik előbb fogják megtámadni a ruszkikat, mint fordítva, hisz esélyük is inkább nekik lenne ebben a remélhetőleg valószínűtlen esetben… Más meg még csak a közelében sincs annak, hogy fenyegetést jelentsen az USA hegemóniájára, már az USÁN kívül (értsd: legnagyobb ellensége önmaga, de nem a vadászgyártás leállítása miatt)

  29. Nyilván, ahogy mondani szokták, jósolni nehéz, főleg, ha a jövőről van szó… :)
    Amellett, ha olyan helyzet lesz, hogy a 185 Raptor kevés lesz, akkor nagy valószínűséggel atomot is fognak egymásra hajigálni és nagyjából vége is a dalnak.

    Az én érvem az, hogy most kellett volna legyártaniuk hardvert, amíg van rá zseton (hitel). Nyilván ezt ott is fölmérték és vesztes érv maradt.
    Az F-35 nagy volumenű gyártása pénzügyi tényezők miatt fog meghiúsulni. Szerintem a molni által emlegetett 1-2 TFW-nyi mennyiség épül meg.
    A meglévő gépek üzemeltetése ki fogja meríteni a keretet. (Bár láttunk már olyat, hogy gyári új gépek várták a végzetüket egy másik légierőnél.)

  30. „Másfelől az USA szerintem mindenkinél jobban tudja mikor lesz olyan háború,”

    Ez teljesen természetes ,hisz ő dönti el hogy mikor legyen balhé.
    „A meglévő gépek üzemeltetése ki fogja meríteni a keretet.”

    Ezért molni szétszed.
    2400 db f-35 van terven ebből elvonsz kb 400 db és még mindig vann 2000 géped.

  31. molni

    „Egyszerűen nincs értlem gyártani a típust főleg, ha az F-35 és F-22 közös avionikával fog bítni egy idő után…”

    Ilyen alapon nincs is értelme a típusnak,jobb ha kivonják mert ilyen kis mennyiségben csak pénznyelő.

  32. Veér: „a háborúk nem percek alatt robbannak ki, és nempercek alatt dőlnek el, bár a filmek és egyes kevéssé tehetséges történelemtanárok ezt sejtetik.”

    Nem percek hanem napok. Max hetek. Nagyon jól felismerték ezt amúgy Oroszoknál. 100éves!! alapokat vernek szét mert a jelen kor háborúi bezony nagyon gyorsan eldőlnek. Ha gondolod adok erről linkeket.

  33. Szerintem a molni által emlegetett 1-2 TFW-nyi mennyiség épül meg.

    Ezen a részen röhögnöm kell. A gép kerülhet ma már annyiba, amennyibe, akkor is ezres nagyságrenben fogják gyártani, mert enélkül sok légierő gép nélkül marad…

    Ha a gép ára mostantól duplája lenne, akkor mondjuk megfeleződik a rendelés és a kisebb államok meg törlik. Akkor is +1000 db-ról beszélnük. Ja, a gépet meg már elkezdték gyártani…

  34. Most pont nincs itt (dolgozom) majd linkelek pár anyagot az Orosz reform és okairól.

    Nagyon jól leírja azt a véleményt, hogy mért dölnek el a mai modern háborúk ilyen gyorsan és hogy mért kell teljesen átalakítani a „Lenini” rendszert.
    Teszem hozzá szerintem jól látják.