|

HTKA Hírhalom 2017. 25. hét

A HTKA HÍRHALOM olyan hírek gyűjtőhelye, amiket rövidségük, vagy éppen időnk hiánya miatt nem tudtunk kellő formában megírni, így igen lényegre törően, de mégis közzétesszük ezeket minden hét elején egy csokorba fűzve.

Ugyan Kanada továbbra is részt vesz az F-35 fejlesztésének támogatásában, egyre inkább hajlanak az F/A-18E/F Super Hornet rendszeresítése felé. Ezt most annak ellenére is megerősítették, hogy jelenleg ellentét feszül a Boeing és a kanadai kormány között – utóbbi erősen támogatja a Bombardiert, így az konkurenciát jelent a Boeingnak a keskenytörzsű utasszállítók piacán. A Kanadai Légierő a tervek szerint első körben 18 Super Hornetet kapna a nagyjavításra küldött CF-188-asok pótlására.


Földhöz szegezték a Luke légibázis F-35A gépeit, miután a pilóták többször hypoxia szerű tünetekről számoltak be. Május 2-a óta ötször fordult elő, hogy az oxigénellátó rendszer hibásan működött. Szerencsére a tartalék rendszer minden alkalommal a tervezettnek megfelelően lépett a helyébe, így a pilótáknak biztonságosan leszálhattak a gépekkel. Az esetek okainak kivizsgálásáig beszüntették a típus repüléseit, a felszabadult időt pedig arra használják ki az 56. vadász ezrednél, hogy a hypoxia tüneteiről és a szükséges óvintézkedésekről tartsanak előadást a hazai és külföldi F-35 pilóta növendékeknek.


Az Amerikai Haitengerészetnél úgy döntöttek, hogy a CVN-69 USS Dwight D. Eisenhower és a CVN-77 USS George H.W. Bush lesznek az első hordozók, melyek tengerre viszik az MQ-25A Stingray pilóta nélküli légi utántöltőket. A két hajó hamarosan megkapja az UAV-k üzemeltetéséhez szükséges módosításokat, az irányíró központokat és az adatátviteli rendszert.


Az Amerikai Légierő összes nehézbombázó típusából állomásozik legalább 1 példány jelenleg Európában. A RAF Fairford légibázisra érkezett korábban 3 B-1B és 3 B-52-es, majd őket követte egy B-2 Spirit. A bombázók a Saber Strike és a BALTOPS hadgyakorlatokon való részévtel miatt érkeztek az öreg kontinensre.

B-2-es talajt fog Nagy-Britanniában | Fotó: U.S. Air Force/Tech. Sgt. Miguel Lara III ,


A Flight Global információ szerint a KC-390-es rendszeresítéséről kezdett tárgyalásokba az Embraerrel Portugália. Várhatóan 3 hónapon belül lezárják az 5 szállítógépről, egy szimulátorról, pótalkatrészekről valamint opcionálisan egy hatodik gépről szóló tárgyalásokat. Sikeres megegyezés esetén Portugália lesz a típus 6. megrendelője Brazília, Argentína, Chile, Kolumbia és a Cseh Köztársaság után.


Az Airbus egy új vadászbombázó fejlesztésének lehetőségeit mérlegeli. Fernando Alonso, az Airbus Military vezetője Toulouse-ban arról számolt be, hogy több európai országban is elérkezett a meglévő típusok, a Tornado, az F-16-osok és az F/A-18-asok leváltásának ideje. Elsősorban Németország és Spanyolország áll a projekt mögött, ami teljesen érthető, lévén a két ország nem vesz részt a JSF programból – habár utóbbi haditengerészeténél erős érdeklődést mutatnak az F-35B iránt. Persze fenn áll az opció mindkét ország számára, hogy amerikából szerezzék be az 5. generáció képviselőjét, azonban ezzel drasztikusan rontanák Európa önállóságát az ipar eme területén. Alonso többek között emaitt is bízik abban, hogy sikerül elindítani a fejlesztést, ez azonban úgy lenne a legcélszerűbb ha egységesen venné ki belőle a részét az európai védelmi ipar jelentősebb része, így a francia kormány, és a Dassault Industries meggyőzése és bevonása kulcsfontosságú sarokpontja a tervnek.


Egy új tanulmánya alapján a svájci védelmi minisztérium azt indítványozza, hogy 55-70 új vadászbombázót és mellé légvédelmi redszereket vásároljanak. A felvázolt opciók közül ez lenne a legdrágább, 15,3-18,4 milliárd dollárjába fájna az adófizetőknek. Alsó lehetőségként 20 gép vásárlását határozták meg, az előbb említett föld-levegő rendszerek mellé, ez hozávetőlegesen 5 milliárd dollárt emésztene fel az államkasszából. A két szám között bármi elképzelhető, attól függően, hogy mekkora összeget tudnak rászánni. Arról nem szól a tanulmány, hogy milyen típussal váltsák le az F-5E/F Tiger II és az F/A-18C/D Horneteket, azonban azt javasolják a kormánynak, hogy 2020-ra hozzák meg a döntést, különben az önvédelmi képességük bánja.


Amerikai harci gépeket fogott el egy orosz Szu-27-es a Balti-tenger felett. Két-két B-52H és B-1B egy KC-135-ös társaságában kapott díszkíséretet az Orosz Légierő vadászgépe által június 9-én.

Orosz Szu-27-es kíséri az amerikai nehézbombázókat | Fotó: Pentagon ,


A Török Hadsereg június 2-án szolgálatba állította az első Roketsan OMTAS infravörös önirányítású tankromboló rakétaüteget. Egyelőre egy indítót és 8 rakétát kaptak kézhet.


Az ukrán védelmi minisztérium az ország légi szállító kapacitásának bővítését tervezi. Az állami tulajdonú Kharkov repülőgépgyártó vállalat egyik tisztviselője szerint az Ukrán Légierő hamarosan 2 An-140-es és 3 An-74-es szállítógépet kap. Előbbiek a hamarosan 40 éve szolgálatban álló An-24-esek leváltására érkeznek.


Június 10-én ünnepelte fennállásának 25. évfordulóját az Orosz Légierő Berkut, azaz Sas helikopteres bemutató köteléke. Az évforduló alkalmából repülőnapot szerveztek Torzhok városában az ország nyugati felében, melyen a Mi-28N típusú forgószárnyasokkal repülő Berkut mellett az immár Szu-30SzM-eket használó Orosz Vitézek, valamint a MiG-29-est repülő Fecskék is részt vettek. A show leglátványosabb áthúzásán az Orosz Vitézek hatalmas gépeikkel, alacsony sebességgel kísérték a harci helikoptereket.

Mi-28N bemutató egyik leglátványosabb eleme, az infracsali szórás | Forrás: Marina Lystseva/TASS ,


Az Orosz Hadsereg 4. tank hadosztálya első alkalommal tesztelte a nemrég kézhez kapott Tor-M2 légvédelmi járműveit.


Ritka videofelvétel került nemrégiben nyilvánosságra. A képkockákon az látható, ahogy a szovjetek tesztelik a Vietnamban az amerikaiak által hátrahagyott F-5-öst. A vadászgépet saját színeikre festették, utána a tapasztalt pilóták keze közé adták, akik MiG-21-esen repülő honfitársaik ellen tesztelték a gép képességeit. Habár a szovjet mérnökök saját típusukat vélték jobbnak, az esetek nagy részében az amerikai „madár” kerekedett felül a légiharcokban. A tapasztalatok arra késztették a tervezőket, hogy alaposan gondolják át a követező generációs vadászbombázók tervezési elveit. A felvétel ide kattintva tekinthető meg.


Egy tavaly novemberi videó került fel a legnépszerűbb videómegosztó portálra, melyen a Malajziai Légierő Szu-30MKM gépe látható, miközben egy GBU-12-es bombát dob. Az orosz gyártású repülőgépet hazai körülmények között tették alkalmassá a nyugati lézeres vezérlésű bomba bevetésére.
A videón 1:28-tól látható a jelenet:


Szuhoj vadászbombázókhoz alkatrészeket gyártó vállalat épülhet Indonéziában. Az orosz gyártó a Szu-35-ös beszerzés részeként telepítené a gyárat az országba. Indonézia is profitál majd az építkezésből, Malajzia Szu-30MKM gépeihez szállíthatnak pótalkatrészeket.


Dél-Koreában megtalálták egy észak-koreai UAV roncsait a hegyekben Gangwon tartományban.