|

HTKA Hírhalom 2017. 18. hét

A HTKA HÍRHALOM olyan hírek gyűjtőhelye, amiket rövidségük, vagy éppen időnk hiánya miatt nem tudtunk kellő formában megírni, így igen lényegre törően, de mégis közzétesszük ezeket minden hétfőn egy csokorba fűzve.

Új-Zéland P-8 Poseidonok beszerzését fontolgatja. A Védelmi Biztonsági Együttműködési Ügynökség (Defense Security Cooperation Agency – DSCA) április 27-én értesítette a Kongresszust a szigetállam azon szándékáról, hogy 4 példányt vásárolnának a tengerészeti járőrgépből. A beszerzés becsült költsége 1,46 milliárd dollár. Wellington döntéséből legrosszabbul a japánok jönnek ki, nagyszabású terveik voltak ugyanis a P-1-es eladására.

A Trump adminisztráció jóváhagyta Ausztrália kérését 70 AGM-88B Harm és 44 AGM-88E AARGM radargyilkos rakéta beszerzésére. Az üzlet 137,6 millió dollárjába kerül az ausztrál adófizetőknek, a rakéták az EA-18G Growlerek fegyverpalettáját szélesítik majd.

Lezuhant az Amerikai Haditengerészet egyik MH-60R helikoptere április 27-én, Guam közelében. A HSM-78-as század kötelékébe tartozó Romeo fedélzetén a két pilótán kívül egy személy tartózkodott, őket a USS Dewey romboló mentette ki.

Japánban az újonnan beszerzésre kerülő katonai repülőeszközök üzemeltetési költségei miatt aggódnak. Asahi Shimbun védelmi tisztviselő szerint a 42 F-35A, 17 MV-22, 3 RQ-4 és a 4 E-2D éves üzemeltetési költsége elérheti a 771 millió zöldhasút, ez pedig a költségvetés jelentős részét emészti fel, és akár a többi típus repülési óraszámának csökkenéséhez vezethet.

Sor került a BrahMos szárazföldi célpontok elleni verziójának első tesztrepülésére Indiában. A fegyvert április 21-án indította az INS Teg irányított rakltás fregatt.

Elvesztette egyik AH-1 Cobra harci helikopterét Jordánia. A forgószárnyas április 26-án kiképzőrepülésen vett részt a fővárostól, Ammántól keletre amikor a baleset bekövetkezett. A pilótát és a fegyverkezelőt is sikerült kimenteni a roncsok közül.

Ugorjunk át az előbb említett állam a nyugati határának másik oldalára – Izraelben az F-16-os flotta fejlesztésén dolgoznak, fel akarják szerelni a vadászbombázókat AGCAS (Automatic Ground Collision Avoidance System) rendszerrel. Utóbbi feladata, hogy adott helyzetben a pilóta közbeavatkozása nélkül is, egy maximum 5 g túlterhelésű manőverrel kivezesse a gépet a veszélyes süllyedésből. Jelenleg már folynak a tárgyalások a szükséges hardveres és szoftveres módosításokról.

Újabb 3 F-35A érkezett meg Izraelbe, a Nevatim légibázisra április 23-án. Az első két gép még decemberben települt át új hazájukba, az akkori repülésről meg is osztott egy videót az Izraeli Légierő, melyen a légi-utántöltés látható. Azért a videóért erre tessék, a mostani 3 példány első méterei izraeli földön pedig itt láthatók:



Május 3-án Szocsiban találkozik Recep Tayyip Erdoğan török, és Vlagyimir Putyin orosz elnök. A két államfő az Sz-400-as légvédelmi rendszer adás-vételének ügyében tárgyal majd. A török védelmi miniszter, Fikri Isik annyit tett hozzá, hogy a beszerzés további lépéseit majd a tárgyalások után vitatják meg.

A törökökkel rossz szomszédi viszonyt ápoló görögök eközben a helikopterflottájuk erősítésén munkálkodnak. 5, az Amerikai Hadsereg állományából kivont CH-47D-t szeretnének csatasorba állítani. A forgószárnyasokhoz rakéta közeledés figyelmeztető rendszert is igényelnek, emellett a 80 millió dolláros üzlet tartalma két extra T55-GA-714A gázturbina, a földi kiszolgáló eszközök és pótalkatrészek.

Ahogy a héten meg is írtuk, kedden első alkalommal látogattak Észtországba az USAF F-35-ösei. A gépek érkezéséről több videó is készült, erről szerepeljen itt most egy:

A prototípus decemberi szűzfelszállása után áprilisban végrehajtotta első repülését az egyelőre csak Boeing T-X névvel illetett típus második példánya. A gép katapultüléseiben a T-X program vezető tesztpilótája, Steve Schmidt, és a Boeing légierős tesztprogramjainak pilótája, Matt Giese foglalt helyet. Giese elégedetten nyilatkozott a repülésről: „A gép teljesen úgy viselkedett ahogy az első prototípus és ahogy a szimulátorban, teljesítve minden elvásárunk. Az első és hátsó fülke között zökkenőmentes az együttműködés, és a kezelhetőség is kitűnő. A repülőgép tökéletes a harci pilóták következő generációinak kiképzéséhez.”

T-X T2 első repülésén | Fotó: Boeing ,