|

Amerikai szállítógépeket vásárol Németország az A400M kiegészítésére

Az utóbbi évek során több ízben is lehetett hallani-olvasni Németország szállítógép-problémáiról, illetve dilemmáiról. Ha csak a közelmúltra koncentrálunk, akkor is találkozhatunk érdekes hírekkel: februárban látott napvilágot Berlin azon terve, miszerint közösen üzemeltetnének néhány A400M-et más európai országokkal, később pedig fény derült néhány információra az Atlas-flottájuk állapotát illetően. A hírfolyam a jelek szerint nem szakad meg: a napokban két adalékkal bővült a történet.

Kezdjük az érdekesebbel: a Reuters hírügynökség birtokába jutott dokumentumok szerint Németország 2019-től kezdve hat darab Lockheed Martin C-130J Super Hercules repülőgépet vásárol majd, amiket Franciaországgal közösen fognak üzemeltetni. A közös flotta, amelybe Párizs is delegálja a saját Herculeseit, 2021-től kezdheti meg működését. Berlin a fél tucat C-130J-ért körülbelül 900 millió eurót tervez kifizetni, ami kiegészül további 110 millióval – ezt egy németországi bázis kiépítésére fordítanák, ahol szimulátorokat is telepítenének.

Előtérben egy norvég C-130J Super Hercules – nemsokára még gyakoribb látvány lesz a típus Európában | Fotó: Lockheed Martin ,

A Reuters úgy tudja, hogy a tervet már benyújtották a német honatyáknak, akik hamarosan meghozzák döntésüket az ügyben. Mint ismeretes, Németország és Franciaország már egy ideje tervezi egy közös C-130J-flotta létrehozását. Ennek oka leginkább az A400M késésében és számos gyermekbetegségében keresendő, de sokszor felmerül az európai típus azon problémája is, hogy helikopterek légi-utántöltésében nem kifejezetten erős. Az eddigi hírek szerint a Super Herculesek Franciaországban állomásoztak volna, de most kiderült, hogy a németek is szeretnének egy támaszpontot a számukra.

A hatodik német A400M Atlas | Fotó: Airbus Defence and Space ,

Szintén a napokban derült ki, hogy ez utóbbi bázison akár A400M-ekkel közösen düböröghetnek majd a C-130J-k hajtóművei. Berlin ugyanis kormányzati források szerint feladta azt a tervét, hogy értékesítsen 13 darab Atlast. Németország az eredetileg tervezett 60 helyett ugyanis 53 A400M-et rendelt meg, amikből később további 13-at feleslegesnek ítéltek, és eladásra kínáltak. Miután ez hosszú ideig eredménytelennek bizonyult, felvetették a közös üzemeltetés lehetőségét más európai országokkal – mostanra pedig ez vált az elsődleges céllá.

Ha pedig ezt sem sikerül elérniük, akkor nem marad más választásuk, mint saját maguk szolgálatába állítani a 13 Atlast. Ehhez viszont – így a helyi illetékesek – szükség lesz némi kapacitás-bővítésre, ami alatt az üzemeltető komplexumok számának növelését is érthetjük. Benne van tehát a pakliban egy olyan új német légitámaszpont létrehozása, ahonnan a franciákkal közös Super Hercules-flotta gépei, valamint az A400M-ek indulhatnak bevetésekre – utóbbiak akár szintén nemzetközi személyzettel.

Fórum hozzászólások

  • Terminator
    Arról tudsz valahol egy listát hogy jelenleg melyik misszióban mennyi a parlament által engedélyezett létszám?
    Szerintem ez nagyjából mindegy, mert a kapacitásokat nem az aktuális létszámokhoz kell igazítani, hanem az elfogadott keretszámokhoz. Az meg ugye az 1200.
    Szállítógépet nem 2 éves időtávlatokra vesz senki.
    Illetve ne feledjük, hogy a NATO Response Force felé is van teljesítendő vállalásunk, holott az ténylegesen békeidőben nincs kihasználva. Mégis azokkal a kapacitásokkal is kell számolni. :rolleyes:
  • pöcshuszár
    Bár én nagy A400M "hívő" vagyok (talán a legnagyobb a fórumon :oops::rolleyes:) , és az Airbusnak hogyne kéne nagyon a megrendelés. Ha nem is gazdaságilag, inkább presztizsből. De szerintem a 3 szállítógép messze van attól, hogy kulcsbeszerzés legyen a Z2026-ban. Továbbra is azt mondom, hogy bármelyik gép kerül végül is a Légierőhöz, csak jól járhatunk. Mindazonáltal az A400M képességeit valamilyen úton-módon mindenképpen ki kellene használni a Magyar Honvédségnek. Még ha csak valamelyik közös légiflottával is. Aztán ha a németek tényleg nem tudnak mit kezdeni a túlrendelt flottával.... :rolleyes:
    Teherszállító terén én spártai vagyok :) Persze valós döntéshez én nem ismerem kellőképpen a honvédség jelenlegi és jövőbeni igényeit.

    Mindazonáltal az A400M képességeit valamilyen úton-módon mindenképpen ki kellene használni a Magyar Honvédségnek.
    Ez alatt mit értesz? Olyat amúgy korábban mintha olvastam volna, hogy a NATO-n belül nagy az igény a szállító kapacitásra növelésére. Tehát bármilyen ilyen irányú növekedésnek örülnek.
  • Terminator
    Arról tudsz valahol egy listát hogy jelenleg melyik misszióban mennyi a parlament által engedélyezett létszám?
    Olvass utána, ez publikus.
  • dudi
    Nincs ott egy perc maradék sem.
    Mindenki annyit használhat a repidőből, amennyit bele tesz a kasszába. Mi azt a keveset maximálisan kihasználjuk.
  • Parapitecus
    Mindenki annyit használhat a repidőből, amennyit bele tesz a kasszába. Mi azt a keveset maximálisan kihasználjuk.
    Pont ezt írtam.
  • Parapitecus
    Mindenki annyit használhat a repidőből, amennyit bele tesz a kasszába. Mi azt a keveset maximálisan kihasználjuk.
    Ráadásul mi a reptérrel "fizetünk"...;)
  • beta
    Teherszállító terén én spártai vagyok :) Persze valós döntéshez én nem ismerem kellőképpen a honvédség jelenlegi és jövőbeni igényeit.



    Ez alatt mit értesz? Olyat amúgy korábban mintha olvastam volna, hogy a NATO-n belül nagy az igény a szállító kapacitásra növelésére. Tehát bármilyen ilyen irányú növekedésnek örülnek.
    Abszolút ez a helyzet. A németek durván túlrendelték magukat A400M-ből. Az eredeti 60 helyett náluk a valós igény valahol 40 körül lenne. Az eredeti állapothoz képest elvileg 7 megrendelést opcióra változtattak 12 gépet először tovább akartak értékesíteni, aztán meggondolták magukat, és az utolsó tervek szerint Lichtfeldben alapítanak egy nemzetközi szállító ezredet, ami bérszállítana. Elsősorban a k-európai országoknak.
    Csakhogy a tervek szerint majd csak valamikor 2025-re lesz kész a repülőtér rekonstrukciója.
    Nagy kérdés, hogy mi lesz az EU afrikai missziójával, mert több ország, köztük maguk a németek is jelezték, hogy komolyan növelnék a szerepvállalást.
    Ha ez realizálódik, akkor az további drasztikus légiszállítasi igényt fog generálni. Pl. A németek jelenleg is tartanak egy gépet Jordániában a harci gépeik tankolasa okán.
  • pöcshuszár
    Szerintem ez nagyjából mindegy, mert a kapacitásokat nem az aktuális létszámokhoz kell igazítani, hanem az elfogadott keretszámokhoz. Az meg ugye az 1200. Szállítógépet nem 2 éves időtávlatokra vesz senki. Illetve ne feledjük, hogy a NATO Response Force felé is van teljesítendő vállalásunk, holott az ténylegesen békeidőben nincs kihasználva. Mégis azokkal a kapacitásokkal is kell számolni. :rolleyes:
    dudi
    Ez pont nyilvános bárkinek hozzáférhető adat.
    Parapitecus
    Olvass utána, ez publikus.
    Bakker, épp azért kértem.... hogy ha tudtok, adjatok egy linket ahol táblázatos formában össze van gyűjtve, mert én nem tudok ilyet. :hadonaszos:

    Hogy ne nekem kelljen összegyűjteni...

    2017-es adatok: (tényleges / engedélyezett)


    Bosznia: 163/
    Koszovó: 373/

    Irak: 150/
    Afganisztán 90/120
    Ciprus 77/150
    Libanon 4/10
    Grúzia: 5/

    Mali: 3/15
    Szomália: 8/
    Nyugat-Szahara: 7/
    Közép-Afrika: 4/

    Ebből Irakhoz és Afganisztánhoz kellett(?) nagyméretű szállítógépet használni. Számold ki hogy az évi 50 óra az hány oda-vissza útra elég...

    Pápa - Afganisztán - Pápa: 2 * ~7 óra repülés (2 x 4500 km) = 14 óra
    Pápa - Irak - Pápa: 2* ~5 óra repülés (2 x 3000 km) = 10 óra

    2-2 út és marad még 2 óra az 50 órából, ami kb. ejtőernyős ugrások gyakorlásra jó.

    Ezért kérdeztem, hogy hogyan történik a repült idő elszámolása a SAC-nál...
    Pl. ha Afganisztánba egyszerre 5 ország küldeményét viszi a gép, akkor a 14 óra repült időnek csak az 1/5-e jut egy országra? Akkor az csak 2,8 óra/ország? Így viszont akkor már nagyon sok mindenre elég lehet az 50 óra a magyaroknak. Vagy ilyenkor mindenkinek levonják a 14 órát?
  • Terminator
    Bakker, épp azért kértem.... hogy ha tudtok, adjatok egy linket ahol táblázatos formában össze van gyűjtve, mert én nem tudok ilyet. :hadonaszos:

    Hogy ne nekem kelljen összegyűjteni...

    2017-es adatok: (tényleges / engedélyezett)


    Bosznia: 163/
    Koszovó: 373/

    Irak: 150/
    Afganisztán 90/120
    Ciprus 77/150
    Libanon 4/10
    Grúzia: 5/

    Mali: 3/15
    Szomália: 8/
    Nyugat-Szahara: 7/
    Közép-Afrika: 4/

    Ebből Irakhoz és Afganisztánhoz kellett(?) nagyméretű szállítógépet használni. Számold ki hogy az évi 50 óra az hány oda-vissza útra elég...

    Pápa - Afganisztán - Pápa: 2 * ~7 óra repülés (2 x 4500 km) = 14 óra
    Pápa - Irak - Pápa: 2* ~5 óra repülés (2 x 3000 km) = 10 óra

    2-2 út és marad még 2 óra az 50 órából, ami kb. ejtőernyős ugrások gyakorlásra jó.

    Ezért kérdeztem, hogy hogyan történik a repült idő elszámolása a SAC-nál...
    Pl. ha Afganisztánba egyszerre 5 ország küldeményét viszi a gép, akkor a 14 óra repült időnek csak az 1/5-e jut egy országra? Akkor az csak 2,8 óra/ország? Így viszont akkor már nagyon sok mindenre elég lehet az 50 óra a magyaroknak. Vagy ilyenkor mindenkinek levonják a 14 órát?
    Bocsi, de szerintem nem sok értelme van annak hogy a C17-es általunk bérelt MÚLTBÉLI repült óráiból akarsz következtetéseket levonni arra vonatkozóan hogy mi is az MH teherszállítási igénye a JÖVŐBEN.
    Egy rámpás teherszállító gép elég multi funkcionális harcászati eszköz (ha jó típust választanak !)
    Olyan feladatai lehetnek (a teljesség igénye nélkül) mint:
    - teherszállítás (külszolgálatosok és felszerelésük oda-vissza szállítása, Gripen kitelepülések logisztikai támogatása, javításra szoruló külföldi haditechnika ki- és hazaszállítása, stb...)
    - légi üza. utántötés,
    - eje. és teher dobás (speciálisok és felszerelésük telepítése mindenféle időjárási helyzetben és magasságban)
    - MEDEVAC feladatok,
    - tűzoltás,
    - ELINT feladatok (a C-130-nak van ilyen opciója)
    - stb...

    Ezeket a feladatokat jelenleg azért nem repüljük mert nincs alkalmas gépünk, de ha lenne akkor ezeket is kéne repülni, illetve folyamatosan gyakorolni.
    Ezekre a feladatokra több gépszemélyzetet is fel kellene készíteni és folyamatosan fenn kellene tartani a jártasságukat.
    Őszintén szólva én a legkevésbé azért aggódnék hogy nem fogjuk tudni kihasználni 3-4 rámpás kapacitását....
  • rudi
    Bocsi, de szerintem nem sok értelme van annak hogy a C17-es általunk bérelt MÚLTBÉLI repült óráiból akarsz következtetéseket levonni arra vonatkozóan hogy mi is az MH teherszállítási igénye a JÖVŐBEN.
    Egy rámpás teherszállító gép elég multi funkcionális harcászati eszköz (ha jó típust választanak !)
    Olyan feladatai lehetnek (a teljesség igénye nélkül) mint:
    - teherszállítás (külszolgálatosok és felszerelésük oda-vissza szállítása, Gripen kitelepülések logisztikai támogatása, javításra szoruló külföldi haditechnika ki- és hazaszállítása, stb...)
    - légi üza. utántötés,
    - eje. és teher dobás (speciálisok és felszerelésük telepítése mindenféle időjárási helyzetben és magasságban)
    - MEDEVAC feladatok,
    - tűzoltás,
    - ELINT feladatok (a C-130-nak van ilyen opciója)
    - stb...

    Ezeket a feladatokat jelenleg azért nem repüljük mert nincs alkalmas gépünk, de ha lenne akkor ezeket is kéne repülni, illetve folyamatosan gyakorolni.
    Ezekre a feladatokra több gépszemélyzetet is fel kellene készíteni és folyamatosan fenn kellene tartani a jártasságukat.
    Őszintén szólva én a legkevésbé azért aggódnék hogy nem fogjuk tudni kihasználni 3-4 rámpás kapacitását....
    Egy több ezer km-re települt 150-200 fős missziónak ellátásához, ahol különféle járművek is kinn vannak, valószínűleg hasonló dolgok fognak kelleni, mint a mostanihoz. Ebbe segítene kicsit belelátni, ha tudnánk hogy mire vették igénybe a C-17-eseket és hányszor. Régen újságírókat utaztattak pl. C-17-esen is, hogy lássák mi hogy történik.
  • Terminator
    Egy több ezer km-re települt 150-200 fős missziónak ellátásához, ahol különféle járművek is kinn vannak, valószínűleg hasonló dolgok fognak kelleni, mint a mostanihoz. Ebbe segítene kicsit belelátni, ha tudnánk hogy mire vették igénybe a C-17-eseket és hányszor. Régen újságírókat utaztattak pl. C-17-esen is, hogy lássák mi hogy történik.
    Én ezt úgy közelíteném ha logisztikus lennék, hogy
    - a kint lévő misszió embereit cserélni kell rendszeresen, plusz a szabadságosok, betegek, elöljárók látogatása - ez egy bizonyos utasforgalmat jelent, de hetente, max. kéthetente kell egy járat.
    - a kint lévő embereknek kell kaja, váltás ruha, üzemanyag, egyéb felszerelések (a WC-papírtól kezdve az fogkeféig minden..) meg néha lőszer. Ezt le het fordítani kg/fő/nap mutató számra és ezt rendszeresen ki kell vinni a csapatnak. Ez a kg/fő/nap szerintem valahol 20-40 kg/fő/nap között van (de ha valaki tud pontosabb számot szívesen veszem)
    Szerény becslésem szerint egy 150 fős misszióhoz egí 25 tonnás kapacitású teherszállítót hetente ki lehet küldeni fullra megpakolva.
  • Terminator
    Az Airbus 630 alkalmazott elbocsátását jelentette be Spanyolországban

    "A társaság szerdán arról számolt be, hogy 2021 végéig 2362 fő létszámcsökkentést visz végbe, ebből 829 Németországban; 357 az Egyesült Királyságban; 630 Spanyolországban; 404 Franciaországban és 142 más országokban."

    Mégsem csak nyomásgyakorlás volt néhány napja az a Reutrers cikk...
    Erre térjünk majd vissza március végén. De nézd meg a számokat! Kinek fog ez a belengetett létszámcsökkentés legjobban fájni? Ha nem nyomásgyakorlás céljából csinálnák mindezt, akkor miért jelentenek be egy csoportos leépítést 2 évvel előre? :rolleyes:
    Meglátjuk ki győz! Igazság szerint az Airbusnak nincs nagyon mit vesztenie. A gyártási éves darabszámot már lejjebb vették. Jó előre be vannak tárazva gépekkel. Még 8-10 évig működhet a gyártósor. Ha addig valami még beesik, az már csak plussz...
  • Terminator
    Az Airbus 630 alkalmazott elbocsátását jelentette be Spanyolországban

    "A társaság szerdán arról számolt be, hogy 2021 végéig 2362 fő létszámcsökkentést visz végbe, ebből 829 Németországban; 357 az Egyesült Királyságban; 630 Spanyolországban; 404 Franciaországban és 142 más országokban."

    Mégsem csak nyomásgyakorlás volt néhány napja az a Reutrers cikk...
    Ha jól számolok akkor ez egy 8% os leépítés.

    Igen, a "nyomásgyakorláson" én is jót kuncogtam. :D
    Ugyan kire akarnának nyomást gyakorolni azzal hogy bejelntik a létszámleépítést és mit remélnének elérni ezáltal...:rolleyes:
    Az Airbus részvények 74%-a a közkézhányad ès a maradék 26% on osztozik a Német a Francia és a Spanyol kormány (11-11 ès 4%)
    A részvényesek 75%-a örül hogy a cèg kezd kifarolni egy masszívan veszteséges projektből.
    A tulajdonos kormányok épp most készülnek belevàgni egy újabb mega projektbe (FCAS) amiben az Airbusnak is szánnak szerepet.
    Tuti hogy az A400 programból.most leépítèsre kerülő fejlesztő csapat nem lesz sokáig munkanélküli...
  • Jelenleg 890 ember van kint misszióban, olvastam délelött. Ez megfelel Terminator adatainak. Hogy lâtjuk el ezeket most? Mibe kerül ez most? Kedvezöbb lenne sajât géppel ( gèpekkel ) megoldani?
    Rudi számaival szâmolva ezhavonta elmèletileg kb 800 tonna lenne? Hü b+....
  • rudi
    Ha jól számolok akkor ez egy 8% os leépítés.

    Igen, a "nyomásgyakorláson" én is jót kuncogtam. :D
    Ugyan kire akarnának nyomást gyakorolni azzal hogy bejelntik a létszámleépítést és mit remélnének elérni ezáltal...:rolleyes:
    Az Airbus részvények 74%-a a közkézhányad ès a maradék 26% on osztozik a Német a Francia és a Spanyol kormány (11-11 ès 4%)
    A részvényesek 75%-a örül hogy a cèg kezd kifarolni egy masszívan veszteséges projektből.
    A tulajdonos kormányok épp most készülnek belevàgni egy újabb mega projektbe (FCAS) amiben az Airbusnak is szánnak szerepet.
    Tuti hogy az A400 programból.most leépítèsre kerülő fejlesztő csapat nem lesz sokáig munkanélküli...
    Mondjuk a Német Államra? Ami 1 hónapon belül dönt arról, hogy a szaudiak által megrendelt 48db Eurofightert (és a hírek szerint 12-15db A400M) leszállíthatja-e?
    Ha most is beintenek a németek, akkor az Airbus szerintem hagyni fogja a szaudi üzletet, mert egyszer már ki kellett emiatt 300+M EUR-t csengetnie.
    Mikor is lesz választás? Ja '21-ben. Meddig ígérték a leépítést? '21 év végéig. A 829 fő nem tűnik soknak, de ez nem csak ennyi negatív szavazó, de az adott tartomány bevételeit is igen komolyan befolyásolja majd ez a döntés.
    Ahogy most kinéz, a következő választáson pedig minden körzet számítani fog!
    De most komolyan! Csoportos létszámleépítést minimum 30 nappal előre kell bejelenteni az EU-ban. Nem majdnem 2 évvel! :eek:
  • aquarell
    Jelenleg 890 ember van kint misszióban, olvastam délelött. Ez megfelel Terminator adatainak. Hogy lâtjuk el ezeket most? Mibe kerül ez most? Kedvezöbb lenne sajât géppel ( gèpekkel ) megoldani?
    Rudi számaival szâmolva ezhavonta elmèletileg kb 800 tonna lenne? Hü b+....
    És fajlagosan, ha minél többet viszel, annál olcsóbb! ;)
    Persze a teher egy részét, és a személyszállítást intézik az A319-esek, de úgy is marad bőven.
  • pöcshuszár
    Mondjuk a Német Államra? Ami 1 hónapon belül dönt arról, hogy a szaudiak által megrendelt 48db Eurofightert (és a hírek szerint 12-15db A400M) leszállíthatja-e?
    Ha most is beintenek a németek, akkor az Airbus szerintem hagyni fogja a szaudi üzletet, mert egyszer már ki kellett emiatt 300+M EUR-t csengetnie.
    Mikor is lesz választás? Ja '21-ben. Meddig ígérték a leépítést? '21 év végéig. A 829 fő nem tűnik soknak, de ez nem csak ennyi negatív szavazó, de az adott tartomány bevételeit is igen komolyan befolyásolja majd ez a döntés.
    Ahogy most kinéz, a következő választáson pedig minden körzet számítani fog!
    De most komolyan! Csoportos létszámleépítést minimum 30 nappal előre kell bejelenteni az EU-ban. Nem majdnem 2 évvel! :eek:
    Nem arról van szó, hogy idén is kaptak már egy nagy büntetést korrupciógyanús esetek miatt, így 2020 is valószínűleg veszteséges lesz, ezért valahogy csökkenteni kell a költségeket? 2362 ember elbocsátása az mekkora bérköltség megtakarítást jelent 2 év alatt, kb. 500 milliót vagy 1 milliárd Eurót?
  • Az Airbus az osztrâk vadászgèp vâsârlâssal kapcsolatban 14 szemèlynek 55 mio eurot fizetettt.
    Aki akarja, szâmitsa ât forintra. Ez aztân a korrupció.....:)
    Mellèkesen az osztrák alkotmánybirósâg minden tagjának pârthoz való tarzozâsa nyilvânos. Most éppen a zölfek jogosultak egy uj tag kinevezèsère... Birói függetlensèg? Szabaf nevetni.
    De mi vagyunk a barbárok.....
  • pöcshuszár
    Egy kis ismeretterjesztés (55perc, angolra feliratozható a youtube-bal):
    Egy hetet lapozz vissza a topikban... ;)

    (Bár ha te linkeled, lehet többen megnézik. Én még egy lájkot sem kaptam rá :D)
  • Terminator
    Egy hetet lapozz vissza a topikban... ;)

    (Bár ha te linkeled, lehet többen megnézik. Én még egy lájkot sem kaptam rá :D)
    Őszintèn szólva nem.sok érdekes volt a videóban (egy jordániai út...)
    Legfeljebb annyi hogy az A400 hőszigetelése nem lehet valami tökéletes mert személy szállításnál fel kell rakni a ràmpánàl azt az elválasztó ponyvát mert hátul k.hideg van...
    Én szívesebben látnék videót a harcászati képességeiről. (pl.: kis magasságú terepkövető repülés, teher kidobás alacsony áthúzás közben meg ilyesmi)
  • Terminator
    Egy hetet lapozz vissza a topikban... ;)

    (Bár ha te linkeled, lehet többen megnézik. Én még egy lájkot sem kaptam rá :D)
    opardon! :oops:
    Nekem az a poszt teljesen kimaradt! o_O
    Van olyan, hogy ha túl sok poszt kerül be a topicba, és nem az értesítésekre kattintok, akkor már nem jelzi nekem újként, ha véletlenül egyszerűen a topicot simán kikeresem. PFFff:hadonaszos:

    Szolgálati közlemény:
    Szóval aki esetleg az enyémet like-olta volna, az menjen vissza - legyen kedves - az eredeti forrásra!
  • rudi
    Őszintèn szólva nem.sok érdekes volt a videóban (egy jordániai út...)
    Legfeljebb annyi hogy az A400 hőszigetelése nem lehet valami tökéletes mert személy szállításnál fel kell rakni a ràmpánàl azt az elválasztó ponyvát mert hátul k.hideg van...
    Én szívesebben látnék videót a harcászati képességeiről. (pl.: kis magasságú terepkövető repülés, teher kidobás alacsony áthúzás közben meg ilyesmi)
    Ezeket küldetéstípusokat az angolok csinálják, és ők nem nagyon szoktak ilyen promó/ismeretterjesztő jellegű videókat csinálni. Spotterek pakolnak fel low level flightokat a Mach Loopból, aztán szevasz.

    Alapvetően a drop teszteket és az alacsony repüléses teszteket az angolok csinálják.

    Ez utóbbit szerintem eredetileg az Airbus csinálta. Mert a mérföldköveket mindig maguk dokumentálják.
    A refuelling teszteket a franciák. Az ejtőernyősöket meg a franciák a spanyolokkal vegyesen. Kinek mire van szüksége.
    Mert ugye mindenkinek magának kell a certifikációkat megszereznie.
    A németek utántöltenek meg szállítanak velük...

Ugrás a fórum topichoz