|

Az A400M esete a német haderővel – helyzetjelentés

Ellentmondásos hírek láttak napvilágot az utóbbi hetek-hónapok során a német A400M flottát illetően. Decemberben arról adott ki közleményt az Airbus Defence and Space, hogy a Bundeswehr legújabb Atlas teherszállítójának konfigurációja akár éles, konfliktusövezetekben való bevetések végrehajtását is lehetővé tenné. A napokban pedig beszámolhattunk róla, hogy Berlin nem feltétlenül adná el a korábban feleslegesnek titulált 13 A400M-jét, hanem közösen üzemeltetné azokat más európai országokkal. A kép azonban nem ennyire fényes, sőt.

Már az említett, nemzetközi együttműködésben fenntartott flotta gondolatát ismertető hírünkben is szóba került, hogy a múlt hét során Ursula von der Leyen védelmi miniszter asszony a litvániai Kaunasba utazott egy A400M fedélzetén – hazafelé viszont már egy C-160 Transall szállította, mivel az Atlas hajtóműgondok miatt erre képtelenné vált. Az ügy kapcsán a német sajtót elkezdte foglalkoztatni a teljes, jelenleg nyolcgépes flotta állapota. A nyilvánosságra került adatok alapján a helyzet nem túl rózsás, de nem is annyira siralmas, mint elsőre tűnne.

A hatodik német A400M Atlas | Fotó: Airbus Defence and Space ,

A Bundeswehr szóvivője sajtótájékoztató keretében tudatta, hogy a meglévő nyolc A400M-ből három – beleértve a Litvániában rekedt példányt is – előre nem tervezett javítás alatt áll, kettőn pedig időszakos karbantartást hajtanak végre. A maradék kettőből pedig az egyiket csak január 31-én kapták meg a gyártótól, ezért még folyamatban van az átvételi procedúrája. Látható tehát, hogy az elsőre borzasztónak tűnő állapot – nyolc gépből pusztán egy bevethető valamilyen szinten – leginkább annak köszönhető, hogy eddig alig néhány példányt vettek át a németek, ráadásul egy új típusról beszélünk, amit természetszerűleg sújtanak váratlan meghibásodások.

A szóvivő szerint természetesen a légierő is szeretné, ha több használható A400M-je lenne, és mindent meg is tesznek ennek érdekében, de például az időszakos karbantartást nem lehet kihagyni, ez pedig jelenleg a nyolcból két gépet is érint. Sokkal érdekesebb viszont a három meghibásodott Atlas esete: kiderült, hogy a Kaunasban lévő példány hajtóműproblémáját olajszivárgás okozta. A másik kettő közül az egyiket január 29-én Cipruson érte baleset, a szélvédő plexije repedt meg, a harmadiknak pedig a futóművével akadt probléma, ám még nem érkeztek meg a szükséges alkatrészek ennek kijavításához.

A Luftwaffe egyik A400M-je | Fotó: Anna Zvereva, Tallinn, Estonia ,

Valószínűleg egy-két héten belül helyreáll a rend, és az ilyen-olyan okból javítás alatt álló öt német A400M visszatér a rendes szolgálatba. Ettől függetlenül a Bundeswehr jelezte az Airbus számára a problémákat, és remélik, hogy a gyártó igyekszik megoldást találni ezekre. A cég részéről egyelőre annyi kommentárt fűztek hozzá a dologhoz, hogy minden tőlük telhető segítséget megadnak partnereiknek az A400M üzemeltetése során, és ez Németország esetében sincs másként.

Az Airbus ígérete szerint egyébként a németek idén 10, 2018-ban pedig 13 új A400M-et vehetnek át, ami mindkét esetben egyel kevesebb a tervezettnél. Ennek ellenére mégis az mondható el, hogy a gyártás üteme növekszik, hiszen nem csak Németország, hanem a többi megrendelő is jó néhány Atlas átvételét prognosztizálja a következő egy-két éven belül. Eddig egyébként 40 A400M került leszállításra Franciaország, Németország, Nagy-Britannia, Spanyolország, Törökország és Malajzia számára.

Fórum hozzászólások

  • molnibalage
    Békeidőben nem faktor? Nincs repülési limit a gép zaj függvényében? Tehát adott esetben civil reptérre nem biztos, hogy leszállhat. A civileknél a zajkorlátozás hogyan működik?
    Azt gondolom ez olyan mint amikor a Honvédség ivóvizet szállított néhány alföldi településre. (arzénos volt a helyi víz...).
    Megállította a MAN-t a rendőr hogy ide 7,5 t felett behajtani tilos! Mire a gk. vezető: Nekem meg parancsom van!
    A rendőr válasza: OK főnök mehet!
    Bocs az OF-ért.

    Megjegyzés: Véleményem szerint nincs olyan (baráti!) reptér ahová nem kapná meg a leszállási engedélyt egy katonai gép, ha ott van dolga.
  • oregbogaras
    Azt gondolom ez olyan mint amikor a Honvédség ivóvizet szállított néhány alföldi településre. (arzénos volt a helyi víz...).
    Megállította a MAN-t a rendőr hogy ide 7,5 t felett behajtani tilos! Mire a gk. vezető: Nekem meg parancsom van!
    A rendőr válasza: OK főnök mehet!
    Bocs az OF-ért.

    Megjegyzés: Véleményem szerint nincs olyan (baráti!) reptér ahová nem kapná meg a leszállási engedélyt egy katonai gép, ha ott van dolga.
    A régi katonai szállítógépek a civil légiforgalomban nem tudnak/tudtak részt venni úgy, mint a korszerű civil gépek, más határok szerint repülnek.
    Ezért kérdeztem meg, hogy zajnál mi a helyzet. Parancs vagy nem parancs, de repülés szabályai vonatkoznak rájuk is navigációban. A kérdés az, hogy akkor zajjal mi van. [fejvakarás]
  • molnibalage
    A régi katonai szállítógépek a civil légiforgalomban nem tudnak/tudtak részt venni úgy, mint a korszerű civil gépek, más határok szerint repülnek.
    Ezért kérdeztem meg, hogy zajnál mi a helyzet. Parancs vagy nem parancs, de repülés szabályai vonatkoznak rájuk is navigációban. A kérdés az, hogy akkor zajjal mi van. [fejvakarás]

    Ha nagyon kell úgy is megengedik,hogy leszálljon.A Catryna után a kutyát sem érdekelt a zajszint,ez tökéletesen biztos.
    Ha meg annyira nem fontos akkor meg viszik másként.
  • dudi
    Ha nagyon kell úgy is megengedik,hogy leszálljon.A Catryna után a kutyát sem érdekelt a zajszint,ez tökéletesen biztos.
    Ha meg annyira nem fontos akkor meg viszik másként.
    Most nem szükséghelyzetekről van szó...
  • rudi
    ...Úgyhogy NEM, szerintem az A400 arra amire kitalálták szerintem tökéletes. Valószínű nálatok az kavar be hogy a mérete miatt stratégia szállítógépnek képzelitek, pedig ez csak egy nagyra nőtt taktikai szállítógép...
    Nem tökéletes, de számomra nem azokért, amit a többiek itt elemezgettek, hiszen ha ismerjük a képességeit, s azokat ki tudják elégíteni az igényeket, akkor egy jó gép.
    De nem az, mert gyakorlatilag majdhogynem használhatatlan.
    A leszállítása a megrendelőknek a végtelenbe tart, a az ára az egekbe, a leszállított példányok bevethetősége alacsony, a beígért (kierőszakolt?) képességeket csak korlátozásokkal tudja, ha tudja.
    Ez így - még - nem tökéletes gép.
  • oregbogaras
    Megállította a MAN-t a rendőr hogy ide 7,5 t felett behajtani tilos! Mire a gk. vezető: Nekem meg parancsom van!
    A rendőr válasza: OK főnök mehet!
    Na de a rendőrnek egyáltalán figyelembe kell vennie a katonai parancsot?
  • Franfurt Am Main, déli reptere egészen a közelmúltig katonai repülőtér volt C-5A gépekkel (is). Nem szükséghelyzetből. Ott éltek a nagy reptérrel szimbiózisban. Szélirány szerint időnként annak pályáját használva. A C-5A minden, csak nem csendes.

    És mi a helyzet Oregon ANG F-15C-ivel Portland AFB-n? Portland AFB nem más, mint a Portland International Airport.
    Vegyes használatú repülőtér jó halk utasgépekkel és forszázzsal dübörgő vadászgépekkel.

    Ferihegy (Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér) egy vegyes használató magyar civil nemzetközi légikikötő és NATO kitérő repülőtere. Ide nem csak szükséghelyzetben esik be egy két hajtóműhibás F-15C vagy C-5B, hanem állomásozhatnak is ideiglenesen mindenféle zajos vasak.
  • molnibalage
    Amikor nem tud másol leszállni. Pl. az An-124/225 vagy a Galaxy Ferihegyen.
    Ez pont az az eset amikor senkit nem érdekel a zaj mert amit hoztak az kell és kész.
  • molnibalage
    Ez semmilyen harci gépnél nem történik meg a nagyon komoly széria ugrásokat leszámítva.

    Az F-15C/D-k gyártásának végénél is volt GE F110, nem kapták meg. Mit F-15C/D... Az USAF F-15E gépek picit nagyobb részén van -220 mint -229-es PW hajtómű...
    Az F-16-nál azonos Block szérián belül nem volt váltás.

    Nem tudok olyan típust mondani, ahol ugyanaz a gép lényegesen erősebb hajtóművet kapott volt az évtizedes gyártási szakaszában, sem harcit, sem katonai szállítót. Az F-15E legacy gépeknél a GE hajtóművesek és az F-16 Block 60 a maga különlegesen erős kivétel, de ezek az alapváltozathoz képest 20-30 évvel később érkeztek.
    A 21-eseknél volt, igaz altípus váltásnál. Fitteréknél meg a franc igazodik ki azon, hogy mit variáltak össze-vissza. Én legalább is emlékezetből nem.
    De van itt egy Esőemberünk... :D

    molnibalage
    A régi katonai szállítógépek a civil légiforgalomban nem tudnak/tudtak részt venni úgy, mint a korszerű civil gépek, más határok szerint repülnek.
    Ezért kérdeztem meg, hogy zajnál mi a helyzet. Parancs vagy nem parancs, de repülés szabályai vonatkoznak rájuk is navigációban. A kérdés az, hogy akkor zajjal mi van. [fejvakarás]
    Ezen ne feszülj be. :)
    Akarat meg pár telefon kérdése az egész.
    Ők a hadsereg, az állam egyik fő pillére. A helóták meg legyen szívesek elviselni.
    Olyan szabályozás is van civilben, hogy adott polgári típus adott reptéren milyen időintervallumban szállhat le/fel. Késő is van, meg régen is volt, de olyan is rémlik légijogból, hogy hajtómű típusra is ki lehet kötni. Pl CFM-56-al reggel hét és este hét között hétköznap.
  • borisz
    Ezen ne feszülj be. :)
    Akarat meg pár telefon kérdése az egész.
    Ők a hadsereg, az állam egyik fő pillére. A helóták meg legyen szívesek elviselni.
    Olyan szabályozás is van civilben, hogy adott polgári típus adott reptéren milyen időintervallumban szállhat le/fel. Késő is van, meg régen is volt, de olyan is rémlik légijogból, hogy hajtómű típusra is ki lehet kötni. Pl CFM-56-al reggel hét és este hét között hétköznap.
    Igen, erről beszélek. Én úgy emkékszem a Galaxy is ezért ment még el este előtt és volt is belőle AP blogos komment, hogy basztak időben kifordulni és ezzel a zajvédelmi előírást megsértették.

    (BTW a '90-es években egyes német repterekre ezért nem szállhattak a régi orosz zajos gépek emlékeim szerint. Háborúban senkit sem érdekel, de átlag napi üzem esetén igenis faktor szerintem a zaj, ami az ütemezést beleszól.)
  • molnibalage
    Igen, erről beszélek. Én úgy emkékszem a Galaxy is ezért ment még el este előtt és volt is belőle AP blogos komment, hogy basztak időben kifordulni és ezzel a zajvédelmi előírást megsértették.

    (BTW a '90-es években egyes német repterekre ezért nem szállhattak a régi orosz zajos gépek emlékeim szerint. Háborúban senkit sem érdekel, de átlag napi üzem esetén igenis faktor szerintem a zaj, ami az ütemezést beleszól.)
    Szerintem függ azért a mértéktől.
    Heti egy belefér, ha óránként megy, nyilván nem.
  • Az A400M-nek tudtommal van teljeskörű civil üzemeltetési engedélye is.
    Kicsit off: A németekhez kimegy Afghanisztànba a TÜV, levizsgàztatni (kètevente?) minden katonai jàrművet. Ha pl. lejàr egy Dingo, Marder stb. környezetvédelmije, azt nem hasznàljàk, amig nincs új TÜV plakettàja. Rend a lelke mindennek:)
  • aquarell
    Az A400M-nek tudtommal van teljeskörű civil üzemeltetési engedélye is.
    Kicsit off: A németekhez kimegy Afghanisztànba a TÜV, levizsgàztatni (kètevente?) minden katonai jàrművet. Ha pl. lejàr egy Dingo, Marder stb. környezetvédelmije, azt nem hasznàljàk, amig nincs új TÜV plakettàja. Rend a lelke mindennek:)
    Elmebetegek.
  • Sztem simán a balfaxkodás... a kitört a világbéke, szopjanak a katonák elv mentén..
    hány katonai szállító repül naponta eurrópai légtérben? hány száll le civil reptérre?
    hány utas és teherszállító civil gép?
    mekkora a zajterhelés?

    már várom a harckocsik kitiltását Európából, mert nem teljesíti a motorjuk az új károsanyag kibocsátási szabványokat, és tiltakozik a Greenpeace...

Ugrás a fórum topichoz