|

Az A400M esete a német haderővel – helyzetjelentés

Ellentmondásos hírek láttak napvilágot az utóbbi hetek-hónapok során a német A400M flottát illetően. Decemberben arról adott ki közleményt az Airbus Defence and Space, hogy a Bundeswehr legújabb Atlas teherszállítójának konfigurációja akár éles, konfliktusövezetekben való bevetések végrehajtását is lehetővé tenné. A napokban pedig beszámolhattunk róla, hogy Berlin nem feltétlenül adná el a korábban feleslegesnek titulált 13 A400M-jét, hanem közösen üzemeltetné azokat más európai országokkal. A kép azonban nem ennyire fényes, sőt.

Már az említett, nemzetközi együttműködésben fenntartott flotta gondolatát ismertető hírünkben is szóba került, hogy a múlt hét során Ursula von der Leyen védelmi miniszter asszony a litvániai Kaunasba utazott egy A400M fedélzetén – hazafelé viszont már egy C-160 Transall szállította, mivel az Atlas hajtóműgondok miatt erre képtelenné vált. Az ügy kapcsán a német sajtót elkezdte foglalkoztatni a teljes, jelenleg nyolcgépes flotta állapota. A nyilvánosságra került adatok alapján a helyzet nem túl rózsás, de nem is annyira siralmas, mint elsőre tűnne.

A hatodik német A400M Atlas | Fotó: Airbus Defence and Space ,

A Bundeswehr szóvivője sajtótájékoztató keretében tudatta, hogy a meglévő nyolc A400M-ből három – beleértve a Litvániában rekedt példányt is – előre nem tervezett javítás alatt áll, kettőn pedig időszakos karbantartást hajtanak végre. A maradék kettőből pedig az egyiket csak január 31-én kapták meg a gyártótól, ezért még folyamatban van az átvételi procedúrája. Látható tehát, hogy az elsőre borzasztónak tűnő állapot – nyolc gépből pusztán egy bevethető valamilyen szinten – leginkább annak köszönhető, hogy eddig alig néhány példányt vettek át a németek, ráadásul egy új típusról beszélünk, amit természetszerűleg sújtanak váratlan meghibásodások.

A szóvivő szerint természetesen a légierő is szeretné, ha több használható A400M-je lenne, és mindent meg is tesznek ennek érdekében, de például az időszakos karbantartást nem lehet kihagyni, ez pedig jelenleg a nyolcból két gépet is érint. Sokkal érdekesebb viszont a három meghibásodott Atlas esete: kiderült, hogy a Kaunasban lévő példány hajtóműproblémáját olajszivárgás okozta. A másik kettő közül az egyiket január 29-én Cipruson érte baleset, a szélvédő plexije repedt meg, a harmadiknak pedig a futóművével akadt probléma, ám még nem érkeztek meg a szükséges alkatrészek ennek kijavításához.

A Luftwaffe egyik A400M-je | Fotó: Anna Zvereva, Tallinn, Estonia ,

Valószínűleg egy-két héten belül helyreáll a rend, és az ilyen-olyan okból javítás alatt álló öt német A400M visszatér a rendes szolgálatba. Ettől függetlenül a Bundeswehr jelezte az Airbus számára a problémákat, és remélik, hogy a gyártó igyekszik megoldást találni ezekre. A cég részéről egyelőre annyi kommentárt fűztek hozzá a dologhoz, hogy minden tőlük telhető segítséget megadnak partnereiknek az A400M üzemeltetése során, és ez Németország esetében sincs másként.

Az Airbus ígérete szerint egyébként a németek idén 10, 2018-ban pedig 13 új A400M-et vehetnek át, ami mindkét esetben egyel kevesebb a tervezettnél. Ennek ellenére mégis az mondható el, hogy a gyártás üteme növekszik, hiszen nem csak Németország, hanem a többi megrendelő is jó néhány Atlas átvételét prognosztizálja a következő egy-két éven belül. Eddig egyébként 40 A400M került leszállításra Franciaország, Németország, Nagy-Britannia, Spanyolország, Törökország és Malajzia számára.

Fórum hozzászólások

  • Az Airbus az osztrâk vadászgèp vâsârlâssal kapcsolatban 14 szemèlynek 55 mio eurot fizetettt.
    Aki akarja, szâmitsa ât forintra. Ez aztân a korrupció.....:)
    Mellèkesen az osztrák alkotmánybirósâg minden tagjának pârthoz való tarzozâsa nyilvânos. Most éppen a zölfek jogosultak egy uj tag kinevezèsère... Birói függetlensèg? Szabaf nevetni.
    De mi vagyunk a barbárok.....
  • pöcshuszár
    Egy kis ismeretterjesztés (55perc, angolra feliratozható a youtube-bal):
    Egy hetet lapozz vissza a topikban... ;)

    (Bár ha te linkeled, lehet többen megnézik. Én még egy lájkot sem kaptam rá :D)
  • Terminator
    Egy hetet lapozz vissza a topikban... ;)

    (Bár ha te linkeled, lehet többen megnézik. Én még egy lájkot sem kaptam rá :D)
    Őszintèn szólva nem.sok érdekes volt a videóban (egy jordániai út...)
    Legfeljebb annyi hogy az A400 hőszigetelése nem lehet valami tökéletes mert személy szállításnál fel kell rakni a ràmpánàl azt az elválasztó ponyvát mert hátul k.hideg van...
    Én szívesebben látnék videót a harcászati képességeiről. (pl.: kis magasságú terepkövető repülés, teher kidobás alacsony áthúzás közben meg ilyesmi)
  • Terminator
    Egy hetet lapozz vissza a topikban... ;)

    (Bár ha te linkeled, lehet többen megnézik. Én még egy lájkot sem kaptam rá :D)
    opardon! :oops:
    Nekem az a poszt teljesen kimaradt! o_O
    Van olyan, hogy ha túl sok poszt kerül be a topicba, és nem az értesítésekre kattintok, akkor már nem jelzi nekem újként, ha véletlenül egyszerűen a topicot simán kikeresem. PFFff:hadonaszos:

    Szolgálati közlemény:
    Szóval aki esetleg az enyémet like-olta volna, az menjen vissza - legyen kedves - az eredeti forrásra!
  • rudi
    Őszintèn szólva nem.sok érdekes volt a videóban (egy jordániai út...)
    Legfeljebb annyi hogy az A400 hőszigetelése nem lehet valami tökéletes mert személy szállításnál fel kell rakni a ràmpánàl azt az elválasztó ponyvát mert hátul k.hideg van...
    Én szívesebben látnék videót a harcászati képességeiről. (pl.: kis magasságú terepkövető repülés, teher kidobás alacsony áthúzás közben meg ilyesmi)
    Ezeket küldetéstípusokat az angolok csinálják, és ők nem nagyon szoktak ilyen promó/ismeretterjesztő jellegű videókat csinálni. Spotterek pakolnak fel low level flightokat a Mach Loopból, aztán szevasz.

    Alapvetően a drop teszteket és az alacsony repüléses teszteket az angolok csinálják.

    Ez utóbbit szerintem eredetileg az Airbus csinálta. Mert a mérföldköveket mindig maguk dokumentálják.
    A refuelling teszteket a franciák. Az ejtőernyősöket meg a franciák a spanyolokkal vegyesen. Kinek mire van szüksége.
    Mert ugye mindenkinek magának kell a certifikációkat megszereznie.
    A németek utántöltenek meg szállítanak velük...
  • https://www.ladepeche.fr/2020/03/06...u-coeur-dune-premiere-pour-la400m,8780365.php

    Ha jol ertem (botranyos a franciam, remelem van valaki, aki folyekony), akkor kozvetlenul Tolousebol dobtak le supplyt a Mali, NIger es Burkina Faso harmas hatarnal onalloan harcolo, 200 legiosnak, egyelore gepenkent 20 tonnat, 6400 kilometerre, ezzel minositve Tolouse-t az uj, next generation legi muveleti kozpontta.

    (Pszt, en meg mindig nem zarom ki, hogy a vegen par A400M lesz belole odahaza is, valami kreativ penzugyi konstrukcioban, valakiktol atveve a felesleget.)
  • kamm
    https://www.ladepeche.fr/2020/03/06...u-coeur-dune-premiere-pour-la400m,8780365.php

    Ha jol ertem (botranyos a franciam, remelem van valaki, aki folyekony), akkor kozvetlenul Tolousebol dobtak le supplyt a Mali, NIger es Burkina Faso harmas hatarnal onalloan harcolo, 200 legiosnak, egyelore gepenkent 20 tonnat, 6400 kilometerre, ezzel minositve Tolouse-t az uj, next generation legi muveleti kozpontta.

    (Pszt, en meg mindig nem zarom ki, hogy a vegen par A400M lesz belole odahaza is, valami kreativ penzugyi konstrukcioban, valakiktol atveve a felesleget.)
    Bonjour!
    (én még itt tartok a franciával)
    Viszont a gugli szerint az van, amit mondasz. 20 tonna élelemet, vízet, üzemanyagot és lőszert dobtak le. Kicsit fényezik a gépet, hogy teherbírásban, gyorsaságban és a megtett távolságban a világon a lehető legjobb.
  • SilvioD
    Bonjour!
    (én még itt tartok a franciával)
    Viszont a gugli szerint az van, amit mondasz. 20 tonna élelemet, vízet, üzemanyagot és lőszert dobtak le. Kicsit fényezik a gépet, hogy teherbírásban, gyorsaságban és a megtett távolságban a világon a lehető legjobb.
    A C-17 itt meg röhög egy nagyot. De 20 tonnát még a C-130J is tud tudtommal így dobni.
    Megint csak az A400 marketingese akciózik itt, ha jól látom...
  • molnibalage
    A C-17 itt meg röhög egy nagyot. De 20 tonnát még a C-130J is tud tudtommal így dobni.
    Megint csak az A400 marketingese akciózik itt, ha jól látom...
    Csak C-17-ből nehezen veszel újat.
  • molnibalage
    Mondom, nem ez a kérdés. Nem arról beszélt, hogy tudsz-e venni. Képességekről. Pont.
    KI? Kérdőjel.
  • molnibalage
    Figyu, a marketing maszlaggal mást kéretik fárasztani.
    Ha valami nem vilagos, inkabb kerdezz. Az okoskodasoddal eddig rendszeresen beegtel, lassan at kellene terni az ertelmezo olvasasra...

    Gy.k.: a franciak szimplan annyit mondtak, hogy ezzel egy ujabb operational funkciot allitottak rendbe, direkt dobalhatnak Toulousebol akarhova. A 20 tonna eppen a mostani meret volt, ez lehet 35 is, mint tudjuk, a C-17-et meg nem gyartjak, no meg 2x annyiba kerul egy kanyar vele, tehat ritka ostoba valasz volt (arrol mar nem is beszelve, hogy szazszor vegigmentunk azon, hogy az Atlas kismillio helyen le- es felszall, ahol a C-17 sosem fog. A kulcs ehhez a gephez a kepessegek *osszessege*, egy gepben, nem masik kettot-harmat uzemeltetni kulonbozo scenariokra, pazarlo amerikai modra.)
  • kamm
    Ha valami nem vilagos, inkabb kerdezz. Az okoskodasoddal eddig rendszeresen beegtel, lassan at kellene terni az ertelmezo olvasasra...

    Gy.k.: a franciak szimplan annyit mondtak, hogy ezzel egy ujabb operational funkciot allitottak rendbe, direkt dobalhatnak Toulousebol akarhova. A 20 tonna eppen a mostani meret volt, ez lehet 35 is, mint tudjuk, a C-17-et meg nem gyartjak, no meg 2x annyiba kerul egy kanyar vele, tehat ritka ostoba valasz volt (arrol mar nem is beszelve, hogy szazszor vegigmentunk azon, hogy az Atlas kismillio helyen le- es felszall, ahol a C-17 sosem fog. A kulcs ehhez a gephez a kepessegek *osszessege*, egy gepben, nem masik kettot-harmat uzemeltetni kulonbozo scenariokra, pazarlo amerikai modra.)
    Figyukám, ezt vot az eredeti komment.

    Kicsit fényezik a gépet, hogy teherbírásban, gyorsaságban és a megtett távolságban a világon a lehető legjobb.
    Ez simán nem igaz.
  • molnibalage
    Figyukám, ezt vot az eredeti komment.


    Ez simán nem igaz.
    Csak az idézett cikkben - amire ez a komment vonatkozik - ilyen állítás / fényezés egyszerûen csak ... nincs.
    Ne haragudj, nem értjük, kivel vitatkozol.

Ugrás a fórum topichoz