|

Az A400M esete a német haderővel – helyzetjelentés

Ellentmondásos hírek láttak napvilágot az utóbbi hetek-hónapok során a német A400M flottát illetően. Decemberben arról adott ki közleményt az Airbus Defence and Space, hogy a Bundeswehr legújabb Atlas teherszállítójának konfigurációja akár éles, konfliktusövezetekben való bevetések végrehajtását is lehetővé tenné. A napokban pedig beszámolhattunk róla, hogy Berlin nem feltétlenül adná el a korábban feleslegesnek titulált 13 A400M-jét, hanem közösen üzemeltetné azokat más európai országokkal. A kép azonban nem ennyire fényes, sőt.

Már az említett, nemzetközi együttműködésben fenntartott flotta gondolatát ismertető hírünkben is szóba került, hogy a múlt hét során Ursula von der Leyen védelmi miniszter asszony a litvániai Kaunasba utazott egy A400M fedélzetén – hazafelé viszont már egy C-160 Transall szállította, mivel az Atlas hajtóműgondok miatt erre képtelenné vált. Az ügy kapcsán a német sajtót elkezdte foglalkoztatni a teljes, jelenleg nyolcgépes flotta állapota. A nyilvánosságra került adatok alapján a helyzet nem túl rózsás, de nem is annyira siralmas, mint elsőre tűnne.

A hatodik német A400M Atlas | Fotó: Airbus Defence and Space ,

A Bundeswehr szóvivője sajtótájékoztató keretében tudatta, hogy a meglévő nyolc A400M-ből három – beleértve a Litvániában rekedt példányt is – előre nem tervezett javítás alatt áll, kettőn pedig időszakos karbantartást hajtanak végre. A maradék kettőből pedig az egyiket csak január 31-én kapták meg a gyártótól, ezért még folyamatban van az átvételi procedúrája. Látható tehát, hogy az elsőre borzasztónak tűnő állapot – nyolc gépből pusztán egy bevethető valamilyen szinten – leginkább annak köszönhető, hogy eddig alig néhány példányt vettek át a németek, ráadásul egy új típusról beszélünk, amit természetszerűleg sújtanak váratlan meghibásodások.

A szóvivő szerint természetesen a légierő is szeretné, ha több használható A400M-je lenne, és mindent meg is tesznek ennek érdekében, de például az időszakos karbantartást nem lehet kihagyni, ez pedig jelenleg a nyolcból két gépet is érint. Sokkal érdekesebb viszont a három meghibásodott Atlas esete: kiderült, hogy a Kaunasban lévő példány hajtóműproblémáját olajszivárgás okozta. A másik kettő közül az egyiket január 29-én Cipruson érte baleset, a szélvédő plexije repedt meg, a harmadiknak pedig a futóművével akadt probléma, ám még nem érkeztek meg a szükséges alkatrészek ennek kijavításához.

A Luftwaffe egyik A400M-je | Fotó: Anna Zvereva, Tallinn, Estonia ,

Valószínűleg egy-két héten belül helyreáll a rend, és az ilyen-olyan okból javítás alatt álló öt német A400M visszatér a rendes szolgálatba. Ettől függetlenül a Bundeswehr jelezte az Airbus számára a problémákat, és remélik, hogy a gyártó igyekszik megoldást találni ezekre. A cég részéről egyelőre annyi kommentárt fűztek hozzá a dologhoz, hogy minden tőlük telhető segítséget megadnak partnereiknek az A400M üzemeltetése során, és ez Németország esetében sincs másként.

Az Airbus ígérete szerint egyébként a németek idén 10, 2018-ban pedig 13 új A400M-et vehetnek át, ami mindkét esetben egyel kevesebb a tervezettnél. Ennek ellenére mégis az mondható el, hogy a gyártás üteme növekszik, hiszen nem csak Németország, hanem a többi megrendelő is jó néhány Atlas átvételét prognosztizálja a következő egy-két éven belül. Eddig egyébként 40 A400M került leszállításra Franciaország, Németország, Nagy-Britannia, Spanyolország, Törökország és Malajzia számára.

Fórum hozzászólások

  • Speziale:"Egyébként meg, hogy a méretkategóriának van létjogosultsága szerintem az mutatja a legjobban, hogy az angolok is beszálltak, pedig náluk van Herki és C17 is."
    Ők éppen kitáncolni akartak a programból és rendeltek 3x is c-17-et! Meg
    nekik emiatt kellett új herkyket venni amik ráadásul be is válltak! :)

    Rudi: a c17-hez kell hasonlítani azzal van egy árban! Inkább az új francia herkyről linkelj valami képet! :)
  • Speziale:"Egyébként meg, hogy a méretkategóriának van létjogosultsága szerintem az mutatja a legjobban, hogy az angolok is beszálltak, pedig náluk van Herki és C17 is."
    Ők éppen kitáncolni akartak a programból és rendeltek 3x is c-17-et! Meg
    nekik emiatt kellett új herkyket venni amik ráadásul be is válltak! :)

    Rudi: a c17-hez kell hasonlítani azzal van egy árban! Inkább az új francia herkyről linkelj valami képet! :)
    A Franciák tudtommal azért vesznek 4 herkit mert az A400 beígért helikopter utántöltő képessége.... nos hát az nem lesz :-(
    (mondjuk kicsit furcsa is lett volna..)
    Ha megnézed a lenti ábrát szerintem érthető hogy miért nem túl egyszerű összehozni a két dolgot (repülőgép és heli utántöltés).

    [​IMG]

    Az angol C17 programot meg jobb nem piszkálni. Ugye azt tudod hogy az angolok 2000-ben hajszál híján AN-124-eseket vettek? :)

    Itt van az eredeti parlamenti előterjesztés a teljes kiválasztási program leírásával:

    publications.parliament.uk/pa/cm200001/cmselect/cmpubacc/136/1011719.htm

    Erős USA politikai nyomásra változtatták meg a döntést és rendeltek végül is C17-eseket.
    Egy C17 áráért 4 AN-124-est kaptak volna ami többet visz és messzebbre mint a C17. (Az angolok ~ 400 millió USD/db áron kapták a C17-eseket, az A400 pedig kijön nekik ~ 200 millió USD/db-ból)

    A meglévő C-130-asok közül a K szériát már részben leállították vagy eladják, a J változatokat pedig átadják a különleges erőknek, megtartják heli utántöltésre illetve - nem túl régi ötlet - megpróbálják átalakítani tengeri járőrgéppé.
  • Úgy érzem, hogy játszol a számokkal...

    1. Mikori dollár volt a C-17 ára 400 mUSD.
    http://www.bga-aeroweb.com/Defense/C-17-Globemaster.html
    225 millió volt egy db C-17.

    2. A felajánlott An-124 műszerezését 2000 magasságában el tudom képzelni... (Ősrégi ótvar szar.)

    3. A orosz hajtómű csak annyira megbíható, hogy az An-124 és az An-225 is tudtommal rendszeresen tartalék hajtóművet visz magával. Ehhez képest a C-17-en levő? Izé...
  • "A meglévő C-130-asok közül a K szériát már részben leállították vagy eladják, a J változatokat pedig átadják a különleges erőknek, megtartják heli utántöltésre illetve - nem túl régi ötlet - megpróbálják átalakítani tengeri járőrgéppé."
    Azt csak a Lockheed meg a Marshall szerette volna! Poseidont rendeltek!
  • Two out of three German A400Ms have cracks in their propeller gearboxes

    http://www.reuters.com/article/airbus-a400m-germany-idUSL1N19M1HF
  • "First Spanish Air Force A400M makes its maiden flight.


    The first Airbus A400M new generation airlifter ordered by the Spanish Air Force has made its maiden flight, marking a key milestone towards its delivery. The aircraft, known as MSN44, took off from Seville, Spain where the A400M Final Assembly Line is located at 15:25 local time (GMT+1) on 5 September and landed back on site 3 hours and 45 minutes later.

    Test-Pilot Nacho Lombo, who captained the flight, said after landing: “As always, the aircraft was a pleasure to fly. I am confident that its unique combination of strategic and tactical capabilities will have a transformational effect on the Spanish Air Force’s air mobility operations as it has done in other countries already.” The aircraft is scheduled to be delivered in the coming weeks.

    Airbus Group Release"
  • Talán úgy jön ki, hogy tényleg minden benne van: eszközök, kiképzés, támogatás, számos póthajtómű stb. .
  • A németek 8 db A400M-jéböl jelenleg egy (1) hasznalhatò. ( Spiegel, 11.2.2017)
    Az alacsony üzemeltetési arànyt egyes katonai vezetök szerint az okozza, hogy a reménytelenül elcsùszott szàllitàsi hatàridök miatt Airbus a minöségellenörzésnél a gyàrtàs minden fàzisàban csökkentette a rendelkezèsre allò idöt.
  • rudi
    Azt írja az újság hogy a csehek és a svájciak együtt lízingelnének 13 db-ot a németek A-400-asai közül.
    Egyenlőre a hivatalos feltételekre várnak Berlinből.
    Ha megvalósul az üzlet a cseheknek szép vegyes flottája lesz:
    Yak-40, Let L-410, Bombardier CL-601 Challenger, CASA C-295M, Airbus A-319 CJ, Embraer KC-390 és A-400 :rolleyes:
    http://www.defensenews.com/articles/czech-swiss-militaries-could-lease-airbus-a400m-from-germany

    Egy hete megírtuk ;)
    https://htka.hu/2017/02/08/kozos-europai-a400m-flottat-vizionalnak-nemetek/
  • Off lesz, de remélem elnézitek nekem; hátha valaki nem ismeri.
    A400M demo repüléseket nézegettem a youtube-on, amikor beugrott, hogy anno a (most látom) Discovery csatornán volt szó a számítógépek elterjedéséről a repülőgépek vezetésében, s az azokat kísérő problémákról /ember-gép együttműködés problémái/ .
    Szerencsére megtaláltam; fent van a neten az ott bemutatott, 186 fővel végrehajtott A-310-es "műrepülés" szimulációja:

Ugrás a fórum topichoz