|

Akár éles bevetéseket is repülhetne a legújabb német A400M

Mint ismeretes, az Airbus Defence and Space – korábban Airbus Military – már leszállított öt A400M Atlas teherszállítót a Német Légierő számára, a dolognak azonban volt egy kis szépséghibája. A repülőgépek ugyanis még korántsem voltak bevethetők, számos képességük hiányzott – hiányzik, így kizárólag tesztelési és kiképzési célra szolgáltak. A napokban viszont sor került a hatodik, immáron „taktikai” konfigurációban készült A400M átadására a Luftwaffe számára – ami persze még mindig nem jelenti azt, hogy a Német Légierő teljes értékű szállítógépként számolhat a típussal, de mindenképpen előrelépés.

Bár a cég közleménye szerint a hatodik német Atlas „alkalmas taktikai műveletek végrehajtására, akár háborús körülmények között is”, az ilyen és ehhez hasonló esetekre még várnunk kell egy pár évet. Már csak azért is, mert a repülőgép mellett ehhez elegendő számú kiképzett hajózó és karbantartó szakember szükséges, valamint ki kell dolgozni a megfelelő előírásokat és taktikai elemeket, valamint be is kell gyakorolni ezeket. Ami pedig nyilvánvalóan nem megy egyik napról a másikra.

A hatodik német A400M Atlas | Fotó: Airbus Defence and Space ,

A három fő képesség-terület, amiben az új német A400M már jeleskedhet, a légi teherdobás, az ejtőernyős-ugratás és az önvédelem. Utóbbi elég lényeges, a gép rendelkezik DASS rendszerrel (Defensive Aids Sub-System), ami magában foglalja a közeledő rakétákra figyelmeztető rendszert, a radarbesugárzás-jelzőt, valamint az automatikus radar- és infracsaliszórót. Ez a későbbiekben minden német A400M-en megjelenik majd, az integrációt a gyártó Ulmban végzi.

Ami pedig a taktikai képességeket illeti: a közelmúltban jó néhány tesztet hajtottak végre a típussal, ami így folyamatosan szerezte meg a különféle kvalifikációkat. Mostanra például utántölthető a levegőben, valamint képes más típusokat is ellátni üzemanyaggal – ha pedig úgy hozza a helyzet, akár olyan szükségrepülőterekről is üzemelhet, amik homokos vagy füves futópályával rendelkeznek. Ezen a ponton egyébként meg kell jegyezni, hogy pont a németek részéről jelent meg egy tanulmány, ami szerint az A400M nem kifejezetten erős az ilyen jellegű műveletekben, sőt, képességei jócskán elmaradnak a C-130J Super Hercules hasonló paramétereitől.

Utóbbi típus egyébként minden jel szerint párhuzamosan üzemel majd az európai teherszállítóval a Luftwaffe kötelékében: Berlin alig két hónapja írt alá szándéknyilatkozatot a franciákkal egy közös Hercules-flotta fenntartásáról. Ennek ellenére azonban biztosított az A400M jövője a Német Légierőben, ami az egyik legnagyobb üzemeltető lehet néhány év múlva.

Fórum hozzászólások

  • Az Airbus az osztrâk vadászgèp vâsârlâssal kapcsolatban 14 szemèlynek 55 mio eurot fizetettt.
    Aki akarja, szâmitsa ât forintra. Ez aztân a korrupció.....:)
    Mellèkesen az osztrák alkotmánybirósâg minden tagjának pârthoz való tarzozâsa nyilvânos. Most éppen a zölfek jogosultak egy uj tag kinevezèsère... Birói függetlensèg? Szabaf nevetni.
    De mi vagyunk a barbárok.....
  • pöcshuszár
    Egy kis ismeretterjesztés (55perc, angolra feliratozható a youtube-bal):
    Egy hetet lapozz vissza a topikban... ;)

    (Bár ha te linkeled, lehet többen megnézik. Én még egy lájkot sem kaptam rá :D)
  • Terminator
    Egy hetet lapozz vissza a topikban... ;)

    (Bár ha te linkeled, lehet többen megnézik. Én még egy lájkot sem kaptam rá :D)
    Őszintèn szólva nem.sok érdekes volt a videóban (egy jordániai út...)
    Legfeljebb annyi hogy az A400 hőszigetelése nem lehet valami tökéletes mert személy szállításnál fel kell rakni a ràmpánàl azt az elválasztó ponyvát mert hátul k.hideg van...
    Én szívesebben látnék videót a harcászati képességeiről. (pl.: kis magasságú terepkövető repülés, teher kidobás alacsony áthúzás közben meg ilyesmi)
  • Terminator
    Egy hetet lapozz vissza a topikban... ;)

    (Bár ha te linkeled, lehet többen megnézik. Én még egy lájkot sem kaptam rá :D)
    opardon! :oops:
    Nekem az a poszt teljesen kimaradt! o_O
    Van olyan, hogy ha túl sok poszt kerül be a topicba, és nem az értesítésekre kattintok, akkor már nem jelzi nekem újként, ha véletlenül egyszerűen a topicot simán kikeresem. PFFff:hadonaszos:

    Szolgálati közlemény:
    Szóval aki esetleg az enyémet like-olta volna, az menjen vissza - legyen kedves - az eredeti forrásra!
  • rudi
    Őszintèn szólva nem.sok érdekes volt a videóban (egy jordániai út...)
    Legfeljebb annyi hogy az A400 hőszigetelése nem lehet valami tökéletes mert személy szállításnál fel kell rakni a ràmpánàl azt az elválasztó ponyvát mert hátul k.hideg van...
    Én szívesebben látnék videót a harcászati képességeiről. (pl.: kis magasságú terepkövető repülés, teher kidobás alacsony áthúzás közben meg ilyesmi)
    Ezeket küldetéstípusokat az angolok csinálják, és ők nem nagyon szoktak ilyen promó/ismeretterjesztő jellegű videókat csinálni. Spotterek pakolnak fel low level flightokat a Mach Loopból, aztán szevasz.

    Alapvetően a drop teszteket és az alacsony repüléses teszteket az angolok csinálják.

    Ez utóbbit szerintem eredetileg az Airbus csinálta. Mert a mérföldköveket mindig maguk dokumentálják.
    A refuelling teszteket a franciák. Az ejtőernyősöket meg a franciák a spanyolokkal vegyesen. Kinek mire van szüksége.
    Mert ugye mindenkinek magának kell a certifikációkat megszereznie.
    A németek utántöltenek meg szállítanak velük...
  • https://www.ladepeche.fr/2020/03/06...u-coeur-dune-premiere-pour-la400m,8780365.php

    Ha jol ertem (botranyos a franciam, remelem van valaki, aki folyekony), akkor kozvetlenul Tolousebol dobtak le supplyt a Mali, NIger es Burkina Faso harmas hatarnal onalloan harcolo, 200 legiosnak, egyelore gepenkent 20 tonnat, 6400 kilometerre, ezzel minositve Tolouse-t az uj, next generation legi muveleti kozpontta.

    (Pszt, en meg mindig nem zarom ki, hogy a vegen par A400M lesz belole odahaza is, valami kreativ penzugyi konstrukcioban, valakiktol atveve a felesleget.)
  • kamm
    https://www.ladepeche.fr/2020/03/06...u-coeur-dune-premiere-pour-la400m,8780365.php

    Ha jol ertem (botranyos a franciam, remelem van valaki, aki folyekony), akkor kozvetlenul Tolousebol dobtak le supplyt a Mali, NIger es Burkina Faso harmas hatarnal onalloan harcolo, 200 legiosnak, egyelore gepenkent 20 tonnat, 6400 kilometerre, ezzel minositve Tolouse-t az uj, next generation legi muveleti kozpontta.

    (Pszt, en meg mindig nem zarom ki, hogy a vegen par A400M lesz belole odahaza is, valami kreativ penzugyi konstrukcioban, valakiktol atveve a felesleget.)
    Bonjour!
    (én még itt tartok a franciával)
    Viszont a gugli szerint az van, amit mondasz. 20 tonna élelemet, vízet, üzemanyagot és lőszert dobtak le. Kicsit fényezik a gépet, hogy teherbírásban, gyorsaságban és a megtett távolságban a világon a lehető legjobb.
  • SilvioD
    Bonjour!
    (én még itt tartok a franciával)
    Viszont a gugli szerint az van, amit mondasz. 20 tonna élelemet, vízet, üzemanyagot és lőszert dobtak le. Kicsit fényezik a gépet, hogy teherbírásban, gyorsaságban és a megtett távolságban a világon a lehető legjobb.
    A C-17 itt meg röhög egy nagyot. De 20 tonnát még a C-130J is tud tudtommal így dobni.
    Megint csak az A400 marketingese akciózik itt, ha jól látom...
  • molnibalage
    A C-17 itt meg röhög egy nagyot. De 20 tonnát még a C-130J is tud tudtommal így dobni.
    Megint csak az A400 marketingese akciózik itt, ha jól látom...
    Csak C-17-ből nehezen veszel újat.
  • molnibalage
    Mondom, nem ez a kérdés. Nem arról beszélt, hogy tudsz-e venni. Képességekről. Pont.
    KI? Kérdőjel.
  • molnibalage
    Figyu, a marketing maszlaggal mást kéretik fárasztani.
    Ha valami nem vilagos, inkabb kerdezz. Az okoskodasoddal eddig rendszeresen beegtel, lassan at kellene terni az ertelmezo olvasasra...

    Gy.k.: a franciak szimplan annyit mondtak, hogy ezzel egy ujabb operational funkciot allitottak rendbe, direkt dobalhatnak Toulousebol akarhova. A 20 tonna eppen a mostani meret volt, ez lehet 35 is, mint tudjuk, a C-17-et meg nem gyartjak, no meg 2x annyiba kerul egy kanyar vele, tehat ritka ostoba valasz volt (arrol mar nem is beszelve, hogy szazszor vegigmentunk azon, hogy az Atlas kismillio helyen le- es felszall, ahol a C-17 sosem fog. A kulcs ehhez a gephez a kepessegek *osszessege*, egy gepben, nem masik kettot-harmat uzemeltetni kulonbozo scenariokra, pazarlo amerikai modra.)
  • kamm
    Ha valami nem vilagos, inkabb kerdezz. Az okoskodasoddal eddig rendszeresen beegtel, lassan at kellene terni az ertelmezo olvasasra...

    Gy.k.: a franciak szimplan annyit mondtak, hogy ezzel egy ujabb operational funkciot allitottak rendbe, direkt dobalhatnak Toulousebol akarhova. A 20 tonna eppen a mostani meret volt, ez lehet 35 is, mint tudjuk, a C-17-et meg nem gyartjak, no meg 2x annyiba kerul egy kanyar vele, tehat ritka ostoba valasz volt (arrol mar nem is beszelve, hogy szazszor vegigmentunk azon, hogy az Atlas kismillio helyen le- es felszall, ahol a C-17 sosem fog. A kulcs ehhez a gephez a kepessegek *osszessege*, egy gepben, nem masik kettot-harmat uzemeltetni kulonbozo scenariokra, pazarlo amerikai modra.)
    Figyukám, ezt vot az eredeti komment.

    Kicsit fényezik a gépet, hogy teherbírásban, gyorsaságban és a megtett távolságban a világon a lehető legjobb.
    Ez simán nem igaz.
  • molnibalage
    Figyukám, ezt vot az eredeti komment.


    Ez simán nem igaz.
    Csak az idézett cikkben - amire ez a komment vonatkozik - ilyen állítás / fényezés egyszerûen csak ... nincs.
    Ne haragudj, nem értjük, kivel vitatkozol.

Ugrás a fórum topichoz