|

Akár éles bevetéseket is repülhetne a legújabb német A400M

Mint ismeretes, az Airbus Defence and Space – korábban Airbus Military – már leszállított öt A400M Atlas teherszállítót a Német Légierő számára, a dolognak azonban volt egy kis szépséghibája. A repülőgépek ugyanis még korántsem voltak bevethetők, számos képességük hiányzott – hiányzik, így kizárólag tesztelési és kiképzési célra szolgáltak. A napokban viszont sor került a hatodik, immáron „taktikai” konfigurációban készült A400M átadására a Luftwaffe számára – ami persze még mindig nem jelenti azt, hogy a Német Légierő teljes értékű szállítógépként számolhat a típussal, de mindenképpen előrelépés.

Bár a cég közleménye szerint a hatodik német Atlas „alkalmas taktikai műveletek végrehajtására, akár háborús körülmények között is”, az ilyen és ehhez hasonló esetekre még várnunk kell egy pár évet. Már csak azért is, mert a repülőgép mellett ehhez elegendő számú kiképzett hajózó és karbantartó szakember szükséges, valamint ki kell dolgozni a megfelelő előírásokat és taktikai elemeket, valamint be is kell gyakorolni ezeket. Ami pedig nyilvánvalóan nem megy egyik napról a másikra.

A hatodik német A400M Atlas | Fotó: Airbus Defence and Space ,

A három fő képesség-terület, amiben az új német A400M már jeleskedhet, a légi teherdobás, az ejtőernyős-ugratás és az önvédelem. Utóbbi elég lényeges, a gép rendelkezik DASS rendszerrel (Defensive Aids Sub-System), ami magában foglalja a közeledő rakétákra figyelmeztető rendszert, a radarbesugárzás-jelzőt, valamint az automatikus radar- és infracsaliszórót. Ez a későbbiekben minden német A400M-en megjelenik majd, az integrációt a gyártó Ulmban végzi.

Ami pedig a taktikai képességeket illeti: a közelmúltban jó néhány tesztet hajtottak végre a típussal, ami így folyamatosan szerezte meg a különféle kvalifikációkat. Mostanra például utántölthető a levegőben, valamint képes más típusokat is ellátni üzemanyaggal – ha pedig úgy hozza a helyzet, akár olyan szükségrepülőterekről is üzemelhet, amik homokos vagy füves futópályával rendelkeznek. Ezen a ponton egyébként meg kell jegyezni, hogy pont a németek részéről jelent meg egy tanulmány, ami szerint az A400M nem kifejezetten erős az ilyen jellegű műveletekben, sőt, képességei jócskán elmaradnak a C-130J Super Hercules hasonló paramétereitől.

Utóbbi típus egyébként minden jel szerint párhuzamosan üzemel majd az európai teherszállítóval a Luftwaffe kötelékében: Berlin alig két hónapja írt alá szándéknyilatkozatot a franciákkal egy közös Hercules-flotta fenntartásáról. Ennek ellenére azonban biztosított az A400M jövője a Német Légierőben, ami az egyik legnagyobb üzemeltető lehet néhány év múlva.

Fórum hozzászólások

  • svajcibeka
    Te valszeg többet tudtsz mint én,De nem tudom hogy megéri e Pápából nuki zielpunktot csinálni.Mi van akkor a bennünket is majd a jövöben úgy zsarolnak mint a németeket,ha nem teszünk nekik eleget elhuznak onnan(vagy nem).A válaszodat mond azoknak az embereknek és családtagjaiknak akik akkor munkanélkülik lesznek.vajon a köv.választáskor kire vagy kikre fognak szavazni(politika)?Most gyakorlatilag munkahelyekel,adóbevételekel,szavazatokal zsarolnak!De lehet hogy én vaok a hülye.
    "A három teherszállító gép kiszolgálására egy 150 fős többnemzetiségű állomány fog a repülőtéren tartózkodni, a Honvédség 340 fősre emeli a repülőtéren szolgálatot teljesítők számát, illetve körülbelül 300-400 fős polgári lakos is munkát fog tudni vállalni a repülőtéren."

    A környéken nagyon nagy a munkaerőhiány. Sok cég örülne a felszabaduló munkaerőnek.
    Atomfegyver 3 szállítógép ellen? Ha meg nincsenek a gépek a reptéren, akkor meg minek?
    A SAC 3 gépe egy pillanat alatt áttelepülhet Ramsteinbe vagy Angliába és semmi fennakadás nem lenne a további üzemeltetésükben.
  • svajcibeka
    Te valszeg többet tudtsz mint én,De nem tudom hogy megéri e Pápából nuki zielpunktot csinálni.Mi van akkor a bennünket is majd a jövöben úgy zsarolnak mint a németeket,ha nem teszünk nekik eleget elhuznak onnan(vagy nem).A válaszodat mond azoknak az embereknek és családtagjaiknak akik akkor munkanélkülik lesznek.vajon a köv.választáskor kire vagy kikre fognak szavazni(politika)?Most gyakorlatilag munkahelyekel,adóbevételekel,szavazatokal zsarolnak!De lehet hogy én vaok a hülye.
    Nem mondasz magadnak ellent?
  • pöcshuszár
    Szerintem a IAI is inkább csak pótcselekvésnek talált ki ilyen marhaságot, hogy korszerűsítési csomagot fejleszt mig21-hez.
    Kinek is van még olyanja?
    A horvátok már nem használják. A bulgárok f16-ot vesznek helyette, a románok már el is mezdték a leváltást/kivonást. India 22-ig kivonja az összeset.
    Ha leszámítom Észak -Koreát, Szíriát és Kubát, amik szintén embargósok, akkor marad fekete Afrika.
    Végülis stimmelhet az egyedülállósága. Szerintem a demó gépen kívül egyetlen legyártott kereskedelmi megrendelés sem fog teljesülni! :D:D:D
    Az S80-PT- t viszont milyen feladatokra is gondoltad ideálisnak?
    Az 1300 km-es hatótávolsággal, ami mellé 3t payload párosul. Mert vagy 30 katonát visz, vagy fegyvereket.
    Értem én, hogy az orosz határőrség szempontjából réteggépnek megfelelő, de a sebessége sincs meg a CAS feladatokhoz (még egy super tucanohoz képest sem) sem a mozgékonysága nincs meg egy bármilyen harci helikopterhez képest.
    Cserébe csak kifutópályáról tud üzemelni.
    A "kiforrottságáról" ne is beszéljünk: még csak prototípus szintjén létezik, (PT-ből 1db? Talán?!?) amerikai hajtóművekkel, a full embargó kellős közepén! :D:D:D
    Mondom én, hogy én kimondottan szórakoztatónak tartom az "agymacskáidat". (no offense!!!)
    http://real-j.mtak.hu/11406/2/HT_2013-2_teljes_red.pdf
    48.oldaltol,AC-47 alkalmazásábol némi izelitő
  • Celebra
    Őőőő,ez egy harcászati kérdés,egy különben jelenleg valőban jegelt gép példáján keresztül.
    Mert nem csak 20+ tonna szállitógépekböl áll a világ.Más harcászati kategóriák,és szerepkörök is léteznek.És más a szerepköre a könnyűszállitó gépnek és a helikopternek is.
    De az egész vitát valóban át kéne mozgatni a szállitógépek váltása rovatba
    Világos, nincs azzal baj, hogy vannak elképzeléseid. Pusztán azt állítom, hogy ennek a topicnak Airbus A400M Atlas a neve.
    Arról már letettem, hogy bárkit megpróbáljak meggyőzni bármiről is, szóval, csak bátran az elképzelésekkel, akár a Szu80-nal is. De nem ide való.
  • pöcshuszár
    A járőrözési idő irreleváns Magyarország felett.
    ezt molni meg ne hallja .... unom már ezt a vitát olvasni
    pöcshuszár
    Ugye azt érzed, hogy egy AC-130-at a maga 105mm-esével elég vicces ezzel a Szu-80PT-vel egy lapon említeni...o_O:D
    Akkor mégegyszer gondold végig!
    A H225M nagyjából mindent meg tud csinálni, amire ez képes. És még többet is. A járőrözési idő irreleváns Magyarország felett.
    Ha kell ballisztikus, vagy rakéta fegyvereket hordoz, csapatot szállít 28 főig, és azokat tetszőleges helyen kirakja. Függőlegesen fel és leszáll. Függesztve 6t szállít bárhonnan bárhova. 857km a hatótávolsága!!! Azaz Szolnokról gyakorlatilag a Kárpát-medence teljes területét lefedi.
    Felderítésre meg a drón olcsóbb és hatékonyabb, és még a pilóta élete sincs veszélyben.
    A H225M-ből lesz nekünk 16!
    Tudom! De akkor is jó lenne egy ilyen nekünk!;)
    Celebra
    Azt hiszem nem kezeled helyén a légi járőr jelentőségét,sem itt,sem honi légvédelmi szerepben.
    És nem a H225M helyett,hanem mellet.Más szerepkör.
    H225M-et mind támadó helikopter,nem venném komolyan.
    AC130 nem a mi kategóriánk,és nem is ugyanaz a szerepköre.
    fogjátok már fel hogy a 225-ös szállítóheli!!!!!!! az ég szerelmére , és csak 16 fog érkezni , már a támadóheli és a h225m együtt említése is akkora hülyeség mint az AC-t egylapon említeni a Szu80-nal , nem értem mi a halálnak akárjátok/akarják itt egyesek a 225-ösöket támogatónak felfegyverezni olyan dolgokkal hogy eszméletlen... , arra inkább a kis fürge és gyors h145m-et sokkal jobban eltudnám képzelni ATGM-el meg egy minigunnal a fedélzeten , agymenések ...
    a két gépről meg csak annyit hogy tény ami tény tényleg kellene egy könnyű szállító STOL futárgép de azért ilyen területekre elkanyarodni szerencsétlen A400-as topikjában :D , a fejlesztős topicban ezt szívesebben látnám ám ,
  • fedett_mókus
    ezt molni meg ne hallja .... unom már ezt a vitát olvasni
    Sajnálatos azért az, hogy valaki képes ilyen hülyeséget leírni...

    OFF
    Egyébként egyre ritkábban nézek fel egyes topikokba és úgy a HTKA-ra is. Kevesebb szabadidőm van most, ami van az a cikkírásra kéne fordítani. Olyan sokat vállaltam előre, hogy fájdalmas, hogy nem haladok vele.

    Lassan ott tartok, hogy odaadnám a Gripen FAQ és Honvédelem írást, hogy pár ember bővítse fel az utóbbi 1,5 év eseményeivel + a Gripen lízing költség részt kell korrigálni benne. Csak nem csináltam még ilyet soha és az, akikre tényleg rá merném bízni azok sem dúskálnak a szabadidőben... Az UAV vs AAA cikk egyes kitekintő és extra részeit emiatt (is) kukázom. Anélkül is elég terjedelmes lesz...

    ON
  • molnibalage
    OFF
    Egyébként egyre ritkábban nézek fel egyes topikokba és úgy a HTKA-ra is. Kevesebb szabadidőm van most, ami van az a cikkírásra kéne fordítani. Olyan sokat vállaltam előre, hogy fájdalmas, hogy nem haladok vele.

    Lassan ott tartok, hogy odaadnám a Gripen FAQ és Honvédelem írást, hogy pár ember bővítse fel az utóbbi 1,5 év eseményeivel + a Gripen lízing költség részt kell korrigálni benne. Csak nem csináltam még ilyet soha és az, akikre tényleg rá merném bízni azok sem dúskálnak a szabadidőben... Az UAV vs AAA cikk egyes kitekintő és extra részeit emiatt (is) kukázom. Anélkül is elég terjedelmes lesz...

    ON
    kitartás molni kitartás!
    molnibalage
    Sajnálatos azért az, hogy valaki képes ilyen hülyeséget leírni...
    OFF
    nézd , én sem értettem anno hogy miért is van ez , mert abszolute nem ezt tanultam , nem ebben nőttem fel , más gyakorlatot tanultam , elmagyaráztad megértettem , probléma az ha az ember nem nyitott erre szerintem , de mindegy hagyjuk is :D
    ON
  • fedett_mókus
    fogjátok már fel hogy a 225-ös szállítóheli!!!!!!! az ég szerelmére , és csak 16 fog érkezni , már a támadóheli és a h225m együtt említése is akkora hülyeség mint az AC-t egylapon említeni a Szu80-nal , nem értem mi a halálnak akárjátok/akarják itt egyesek a 225-ösöket támogatónak felfegyverezni olyan dolgokkal hogy eszméletlen... , arra inkább a kis fürge és gyors h145m-et sokkal jobban eltudnám képzelni ATGM-el meg egy minigunnal a fedélzeten , agymenések ...
    a két gépről meg csak annyit hogy tény ami tény tényleg kellene egy könnyű szállító STOL futárgép de azért ilyen területekre elkanyarodni szerencsétlen A400-as topikjában :D , a fejlesztős topicban ezt szívesebben látnám ám ,
    Ennek ellenere honvedsegi reszrol tobbszor elhangzott, hogy nem a kis gepet akarjak ATGM-mel felfegyverezni... lehet hogy aki a "kotelezo szoveget" irta felreertett valamit. De fel evente mast-mast nyilatkoznak minden temaban, igy nem kell ezen fennakadni. Majd ha itt lesznek, meglatjuk. Latod, mar a mindenttudok sem mernek semmit mondani, mert tudjak hogy minden valtozik/valtozhat. De ez mar tenyleg nagyon off itt az A400M topikban.
  • borisz
    Építik vagy bontják?
    svajcibeka
    Lehet mindkettő.
    Ez a belgák első gépe lesz. De majd csak 2020-ban lesz átadva. Ez egy nagyjából szerkezetkész állapot.
  • Hol marad a mi kedvenc A400 propagandistánk?

    Itt a nagy pillanat !
    [​IMG]

    Egyenlőre még csak száraz kapcsolat volt, de azt ígérik év végére lesz áttöltés is.
    Ha jól haladnak 2021-re lesz meg a certificate (jobb később mint soha)

    Arról egyenlőre nem szólnak a hírek hogy végül is milyen változtatásokat eszközöltek.
    Arról volt szó hogy hosszabb és vékonyabb csövet fejlesztenek ki, ami miatt kisebb lesz az áttöltési sebesség és új pod is kell.
    Így ránézésre mintha tényleg hosszabb lenne a cső és mintha a kosár is nagyobb lenne a korábbinál...
  • rudi
    Hol marad a mi kedvenc A400 propagandistánk?

    Itt a nagy pillanat !
    [​IMG]

    Egyenlőre még csak száraz kapcsolat volt, de azt ígérik év végére lesz áttöltés is.
    Ha jól haladnak 2021-re lesz meg a certificate (jobb később mint soha)

    Arról egyenlőre nem szólnak a hírek hogy végül is milyen változtatásokat eszközöltek.
    Arról volt szó hogy hosszabb és vékonyabb csövet fejlesztenek ki, ami miatt kisebb lesz az áttöltési sebesség és új pod is kell.
    Így ránézésre mintha tényleg hosszabb lenne a cső és mintha a kosár is nagyobb lenne a korábbinál...
    LINK. :oops:
  • További részletek és képek…
    Nagy az öröm az Airbus háza táján…
    Szept 24.-én Franciaországban hajtották végre az első sikeres összekapcsolásokat (az év elején csak a proximity - közelségi - próbák zajlottak)
    Egész pontosan 51 száraz kapcsolódásra került sor 1000 és 10000 láb között 105 csomós sebességnél H225M és az új H160-as helikopterekkel
    [​IMG]
    [​IMG]
    (minden további Airbus propagandát most már én is csak fizettség ellenében tolok…;))
  • "The Airbus A400M new generation airlifter has completed the certification flight test for the simultaneous dispatch of 80 (40+40) equipped paratroopers from both side doors on a single pass. Tests were performed in coordination with the French Armament General Directorate (DGA) together with French and Belgian Armed Forces.

    These major milestones conclude the certification test phase of the paratroop dispatch capability of the A400M, pending on the completion of certification activities in the first half of 2020, and paving the way for the simultaneous deployment of up to 116 paratroopers and the certification for mixed operations."

    https://www.airbus.com/newsroom/pre...pletes-paratrooper-simultaneous-dispatch.html

    [​IMG]
  • Terminator
    "The Airbus A400M new generation airlifter has completed the certification flight test for the simultaneous dispatch of 80 (40+40) equipped paratroopers from both side doors on a single pass. Tests were performed in coordination with the French Armament General Directorate (DGA) together with French and Belgian Armed Forces.

    These major milestones conclude the certification test phase of the paratroop dispatch capability of the A400M, pending on the completion of certification activities in the first half of 2020, and paving the way for the simultaneous deployment of up to 116 paratroopers and the certification for mixed operations."

    https://www.airbus.com/newsroom/pre...pletes-paratrooper-simultaneous-dispatch.html

    [​IMG]
    Akkor szerintem ez már hónapokon belül meglesz. Ha jól emlékszem az egyoldalas szám már megvolt. Azaz a kétoldalas 116-os már inkább csak formaság.
  • T.Tom
    Általában egy nappal Erdogan érkezése előtt hozza a kocsit és egyéb felszerelést, úgyhogy várhatóan menni is a látogatás után fog.
    Csak jelzem ;)

Ugrás a fórum topichoz