|

Homokos futópályáról való üzemelési képességét is bizonyította az A400M

Bár az elmúlt hónapokban nem szerepelt túl sokat a hírekben, az élet nem állt meg az egyik legfontosabb, Európában fejlesztett és gyártott katonai repülőgéptípus, az A400M „Atlas” körül. Olyannyira nem, hogy a napokban egy háromhetes tesztsorozat végére ért, amit sikerrel teljesített – és ezzel egy több éve elkezdett tanúsítási szériát is végleg maga mögött tudhat. Az Airbus Defence & Space közleménye szerint az Egyesült Királyságban található Woodbridge-ben, egy speciálisan erre a célra kialakított futópályán az MSN2 jelű tesztpéldány sikerrel demonstrálta a típus le- és felszálló képességét homokos terepen.

Annak ellenére, hogy a modern korban már a Föld legtöbb országában kiépült a mesterséges burkolatú repülőterek hálózata, bizonyos típusok esetében továbbra is fontos a nehéz terepviszonyok közötti le- és felszállás lehetőségének biztosítása. Különösen igaz ez a katonai teherszállítókra, amelyeknek sokszor távoli földrészek eldugott pontjaira kell eljuttatniuk rakományukat, olyan helyekre, ahol maximum ideiglenes repülőtér áll rendelkezésre – vagy az sem. Erre pedig fel kell készülni, úgy a személyzet, mint a repülőgép szintjén. A nem konvencionális terepviszonyok közötti üzemelést éppen ezért az A400M-nek is szükséges demonstrálnia.

Az Airbus három fázisban végezte ez a teszteket: az utóbbi években a spanyolországi Ablitasban a kavicsos, a franciaországi Écuryban pedig a füves repülőterekről történő fel- és leszállásokat tesztelték az Atlas prototípusaival. A projekt utolsó lépéseként a homokos terep következett, amelyhez a helyszínt az angliai Woodbridge adta. A tesztek megkezdése előtt a Brit Hadsereg 16. Légi Mozgékonyságú Dandárja készítette elő a terepet némi földmunkával, akik végi felügyelték is a műveleteket. Az MSN2 három héten át végzett különféle feladatokat az 1600 méteres ideiglenes futópályáról: talajérintéses átstartolásokat (touch-and-go), lassú és gyors taxizásokat és természetesen „hagyományos” fel- és leszállásokat is végzett, többféle terheléssel.

Fórum hozzászólások

Ugrás a fórum topichoz