|

Homokos futópályáról való üzemelési képességét is bizonyította az A400M

Bár az elmúlt hónapokban nem szerepelt túl sokat a hírekben, az élet nem állt meg az egyik legfontosabb, Európában fejlesztett és gyártott katonai repülőgéptípus, az A400M „Atlas” körül. Olyannyira nem, hogy a napokban egy háromhetes tesztsorozat végére ért, amit sikerrel teljesített – és ezzel egy több éve elkezdett tanúsítási szériát is végleg maga mögött tudhat. Az Airbus Defence & Space közleménye szerint az Egyesült Királyságban található Woodbridge-ben, egy speciálisan erre a célra kialakított futópályán az MSN2 jelű tesztpéldány sikerrel demonstrálta a típus le- és felszálló képességét homokos terepen.

Annak ellenére, hogy a modern korban már a Föld legtöbb országában kiépült a mesterséges burkolatú repülőterek hálózata, bizonyos típusok esetében továbbra is fontos a nehéz terepviszonyok közötti le- és felszállás lehetőségének biztosítása. Különösen igaz ez a katonai teherszállítókra, amelyeknek sokszor távoli földrészek eldugott pontjaira kell eljuttatniuk rakományukat, olyan helyekre, ahol maximum ideiglenes repülőtér áll rendelkezésre – vagy az sem. Erre pedig fel kell készülni, úgy a személyzet, mint a repülőgép szintjén. A nem konvencionális terepviszonyok közötti üzemelést éppen ezért az A400M-nek is szükséges demonstrálnia.

Az Airbus három fázisban végezte ez a teszteket: az utóbbi években a spanyolországi Ablitasban a kavicsos, a franciaországi Écuryban pedig a füves repülőterekről történő fel- és leszállásokat tesztelték az Atlas prototípusaival. A projekt utolsó lépéseként a homokos terep következett, amelyhez a helyszínt az angliai Woodbridge adta. A tesztek megkezdése előtt a Brit Hadsereg 16. Légi Mozgékonyságú Dandárja készítette elő a terepet némi földmunkával, akik végi felügyelték is a műveleteket. Az MSN2 három héten át végzett különféle feladatokat az 1600 méteres ideiglenes futópályáról: talajérintéses átstartolásokat (touch-and-go), lassú és gyors taxizásokat és természetesen „hagyományos” fel- és leszállásokat is végzett, többféle terheléssel.

Fórum hozzászólások

  • Az Airbus az osztrâk vadászgèp vâsârlâssal kapcsolatban 14 szemèlynek 55 mio eurot fizetettt.
    Aki akarja, szâmitsa ât forintra. Ez aztân a korrupció.....:)
    Mellèkesen az osztrák alkotmánybirósâg minden tagjának pârthoz való tarzozâsa nyilvânos. Most éppen a zölfek jogosultak egy uj tag kinevezèsère... Birói függetlensèg? Szabaf nevetni.
    De mi vagyunk a barbárok.....
  • pöcshuszár
    Egy kis ismeretterjesztés (55perc, angolra feliratozható a youtube-bal):
    Egy hetet lapozz vissza a topikban... ;)

    (Bár ha te linkeled, lehet többen megnézik. Én még egy lájkot sem kaptam rá :D)
  • Terminator
    Egy hetet lapozz vissza a topikban... ;)

    (Bár ha te linkeled, lehet többen megnézik. Én még egy lájkot sem kaptam rá :D)
    Őszintèn szólva nem.sok érdekes volt a videóban (egy jordániai út...)
    Legfeljebb annyi hogy az A400 hőszigetelése nem lehet valami tökéletes mert személy szállításnál fel kell rakni a ràmpánàl azt az elválasztó ponyvát mert hátul k.hideg van...
    Én szívesebben látnék videót a harcászati képességeiről. (pl.: kis magasságú terepkövető repülés, teher kidobás alacsony áthúzás közben meg ilyesmi)
  • Terminator
    Egy hetet lapozz vissza a topikban... ;)

    (Bár ha te linkeled, lehet többen megnézik. Én még egy lájkot sem kaptam rá :D)
    opardon! :oops:
    Nekem az a poszt teljesen kimaradt! o_O
    Van olyan, hogy ha túl sok poszt kerül be a topicba, és nem az értesítésekre kattintok, akkor már nem jelzi nekem újként, ha véletlenül egyszerűen a topicot simán kikeresem. PFFff:hadonaszos:

    Szolgálati közlemény:
    Szóval aki esetleg az enyémet like-olta volna, az menjen vissza - legyen kedves - az eredeti forrásra!
  • rudi
    Őszintèn szólva nem.sok érdekes volt a videóban (egy jordániai út...)
    Legfeljebb annyi hogy az A400 hőszigetelése nem lehet valami tökéletes mert személy szállításnál fel kell rakni a ràmpánàl azt az elválasztó ponyvát mert hátul k.hideg van...
    Én szívesebben látnék videót a harcászati képességeiről. (pl.: kis magasságú terepkövető repülés, teher kidobás alacsony áthúzás közben meg ilyesmi)
    Ezeket küldetéstípusokat az angolok csinálják, és ők nem nagyon szoktak ilyen promó/ismeretterjesztő jellegű videókat csinálni. Spotterek pakolnak fel low level flightokat a Mach Loopból, aztán szevasz.

    Alapvetően a drop teszteket és az alacsony repüléses teszteket az angolok csinálják.

    Ez utóbbit szerintem eredetileg az Airbus csinálta. Mert a mérföldköveket mindig maguk dokumentálják.
    A refuelling teszteket a franciák. Az ejtőernyősöket meg a franciák a spanyolokkal vegyesen. Kinek mire van szüksége.
    Mert ugye mindenkinek magának kell a certifikációkat megszereznie.
    A németek utántöltenek meg szállítanak velük...
  • https://www.ladepeche.fr/2020/03/06...u-coeur-dune-premiere-pour-la400m,8780365.php

    Ha jol ertem (botranyos a franciam, remelem van valaki, aki folyekony), akkor kozvetlenul Tolousebol dobtak le supplyt a Mali, NIger es Burkina Faso harmas hatarnal onalloan harcolo, 200 legiosnak, egyelore gepenkent 20 tonnat, 6400 kilometerre, ezzel minositve Tolouse-t az uj, next generation legi muveleti kozpontta.

    (Pszt, en meg mindig nem zarom ki, hogy a vegen par A400M lesz belole odahaza is, valami kreativ penzugyi konstrukcioban, valakiktol atveve a felesleget.)
  • kamm
    https://www.ladepeche.fr/2020/03/06...u-coeur-dune-premiere-pour-la400m,8780365.php

    Ha jol ertem (botranyos a franciam, remelem van valaki, aki folyekony), akkor kozvetlenul Tolousebol dobtak le supplyt a Mali, NIger es Burkina Faso harmas hatarnal onalloan harcolo, 200 legiosnak, egyelore gepenkent 20 tonnat, 6400 kilometerre, ezzel minositve Tolouse-t az uj, next generation legi muveleti kozpontta.

    (Pszt, en meg mindig nem zarom ki, hogy a vegen par A400M lesz belole odahaza is, valami kreativ penzugyi konstrukcioban, valakiktol atveve a felesleget.)
    Bonjour!
    (én még itt tartok a franciával)
    Viszont a gugli szerint az van, amit mondasz. 20 tonna élelemet, vízet, üzemanyagot és lőszert dobtak le. Kicsit fényezik a gépet, hogy teherbírásban, gyorsaságban és a megtett távolságban a világon a lehető legjobb.
  • SilvioD
    Bonjour!
    (én még itt tartok a franciával)
    Viszont a gugli szerint az van, amit mondasz. 20 tonna élelemet, vízet, üzemanyagot és lőszert dobtak le. Kicsit fényezik a gépet, hogy teherbírásban, gyorsaságban és a megtett távolságban a világon a lehető legjobb.
    A C-17 itt meg röhög egy nagyot. De 20 tonnát még a C-130J is tud tudtommal így dobni.
    Megint csak az A400 marketingese akciózik itt, ha jól látom...
  • molnibalage
    A C-17 itt meg röhög egy nagyot. De 20 tonnát még a C-130J is tud tudtommal így dobni.
    Megint csak az A400 marketingese akciózik itt, ha jól látom...
    Csak C-17-ből nehezen veszel újat.
  • molnibalage
    Mondom, nem ez a kérdés. Nem arról beszélt, hogy tudsz-e venni. Képességekről. Pont.
    KI? Kérdőjel.
  • molnibalage
    Figyu, a marketing maszlaggal mást kéretik fárasztani.
    Ha valami nem vilagos, inkabb kerdezz. Az okoskodasoddal eddig rendszeresen beegtel, lassan at kellene terni az ertelmezo olvasasra...

    Gy.k.: a franciak szimplan annyit mondtak, hogy ezzel egy ujabb operational funkciot allitottak rendbe, direkt dobalhatnak Toulousebol akarhova. A 20 tonna eppen a mostani meret volt, ez lehet 35 is, mint tudjuk, a C-17-et meg nem gyartjak, no meg 2x annyiba kerul egy kanyar vele, tehat ritka ostoba valasz volt (arrol mar nem is beszelve, hogy szazszor vegigmentunk azon, hogy az Atlas kismillio helyen le- es felszall, ahol a C-17 sosem fog. A kulcs ehhez a gephez a kepessegek *osszessege*, egy gepben, nem masik kettot-harmat uzemeltetni kulonbozo scenariokra, pazarlo amerikai modra.)
  • kamm
    Ha valami nem vilagos, inkabb kerdezz. Az okoskodasoddal eddig rendszeresen beegtel, lassan at kellene terni az ertelmezo olvasasra...

    Gy.k.: a franciak szimplan annyit mondtak, hogy ezzel egy ujabb operational funkciot allitottak rendbe, direkt dobalhatnak Toulousebol akarhova. A 20 tonna eppen a mostani meret volt, ez lehet 35 is, mint tudjuk, a C-17-et meg nem gyartjak, no meg 2x annyiba kerul egy kanyar vele, tehat ritka ostoba valasz volt (arrol mar nem is beszelve, hogy szazszor vegigmentunk azon, hogy az Atlas kismillio helyen le- es felszall, ahol a C-17 sosem fog. A kulcs ehhez a gephez a kepessegek *osszessege*, egy gepben, nem masik kettot-harmat uzemeltetni kulonbozo scenariokra, pazarlo amerikai modra.)
    Figyukám, ezt vot az eredeti komment.

    Kicsit fényezik a gépet, hogy teherbírásban, gyorsaságban és a megtett távolságban a világon a lehető legjobb.
    Ez simán nem igaz.
  • molnibalage
    Figyukám, ezt vot az eredeti komment.


    Ez simán nem igaz.
    Csak az idézett cikkben - amire ez a komment vonatkozik - ilyen állítás / fényezés egyszerûen csak ... nincs.
    Ne haragudj, nem értjük, kivel vitatkozol.

Ugrás a fórum topichoz