|

Elindult az Amerikai Légierő új gigabeszerzése

Az utóbbi hónapok során több ízben is lehetett olvasni róla, hogy az Amerikai Egyesült Államok Légiereje tendert írna ki egy könnyű harci repülőgépre. Ennek oka, hogy a Pentagonban rájöttek: szükség van egy olyan típusra, ami ugyanabban a feladatkörben tud tevékenykedni, mint az A-10 Thunderbolt II, és közel hasonló csapásmérő erőt tud felmutatni, ám mindemellett jóval olcsóbban üzemeltethető. Miután a terv mellé kellő politikai támogatás is társult, a USAF elkezdte előkészíteni az OA-X néven ismertté vált tendert, aminek következő lépcsőfoka a potenciális résztvevők meginvitálása.

Arnold Bunch vezérőrnagy, a Légierő fejlesztésekért és kutatásokért felelős helyettes államtitkára, egy csütörtöki sajtóreggeli keretében jelentette be, hogy a március 17-én sor kerül a pályázati felhívások kiküldésére azon cégek részére, amelyeket érdemesnek tartanak az OA-X-en való részvételre.  Arról, hogy pontosan mely vállalatok kapják meg a dokumentációkat, Bunch nem ejtett szót, ahogy arról sem, milyen feltételeket szabnak a leendő versenyzőknek (ezekre azóta sem derült fény). Kiderült viszont, hogy a cégeknek nyárig van idejük beküldeni pályázataikat.

Amerikai F-16C Block 40 2008-ban, Irak felett – a 4. generációs vadászbombázók élettartamát komolyan megcsappantották az iraki és afganisztáni missziók |Fotó: Amerikai Egyesült Államok Légiereje, Master Sgt. Andy Dunaway ,

Több szó esett viszont a tender kiírásának okairól. A vezérőrnagy felsorolta a már korábban hangoztatott indokokat, amelyek között első helyen áll a negyedik és ötödik generációs vadászbombázók leterheltségének csökkentése, elhasználódási ütemük redukálása. Az elmúlt húsz év konfliktusaiban, amelyek jellemzően az aszimmetrikus hadviselés jegyében zajlottak, olyan feladatkörökben vetették be az F-16 és F-15 típusokat (ez igaz a haditengerészet és a tengerészgyalogság vadászbombázóira is, de most csak a USAF flottájára koncentrálunk – a szerk.), amik a tervezettnél gyorsabb ütemben fogyasztották azok élettartamát. A Pentagon viszont még hosszú távon számol velük, így valamit ki kellett találni a probléma megoldására.

Ráadásul ezek a repülőgépek igen drágán üzemeltethetők, aminek költségei a védelmi büdzsében is megmutatkoztak. Ez a kijelentés a már említett A-10-re is igaz: az eredetileg a Varsói Szerződés páncélosai ellen kifejlesztett Thunderbolt II manapság leginkább élőerő ellen tevékenykedik a Közel-Keleten, ami szintén drága mulatság. A cél tehát egy olyan típus létrehozása, ami elsősorban könnyű csapásmérőként funkcionál, modern fedélzeti rendszerekkel rendelkezik, és alacsonyak az egy repült órára vonatkoztatott költségei.

Az A-10 Thunderbolt II kiválóan teljesít, ám még ez a típus is túl drága a legtöbb feladathoz |Fotó: Amerikai Egyesült Államok Légiereje, Master Sgt. Blake R. Borsic ,

A koncepció életképességét több tanulmány is bizonyította. Ezek egyik közös jellemzője, hogy elhúzódó, még legalább 15 évig tartó konfliktus-hullámmal számolnak a Közel-Keleten, illetve a világ más részeire is prognosztizálnak hasonlókat. Kiegészülve azzal, hogy a mai 4. generáció helyébe hamarosan az F-35 Lightning II lép (ami még drágábban üzemeltethető), abszolút helyes döntésnek mutatkozik az OA-X elindítása.

Bár John McCain republikánus szenátor, korábbi elnökjelölt javaslata szerint a tendert minden eddiginél gyorsabban kell lefuttatni, és 2022-ig legalább 200 példányt szolgálatba kell állítani az új típusból, ez valószínűleg nem fog megvalósulni. Sokkal reálisabbnak tűnik az az elképzelés, miszerint az OA-X győztesének 2030-ig fokozatosan kell átvennie az A-10 szerepét, valamint kiváltani a nagysebességű típusokat a földközeli csapásmérő – csapattámogató bevetések során. McCain egyébként összesen 300 példány szolgálatba állítását javasolta, ami akkor bizonyulhat reálisnak, ha tényleg sikerül a gyártási és üzemeltetési költségeket alacsony szinten tartani.

A második Textron AirLand Scorpion |Fotó: Textron AirLand ,

Kapcsolódó hír, hogy a Textron AirLand vállalat csütörtökön bejelentette: nem kívánnak indulni a Scorpion típussal a T-X tenderen, ami a USAF sugárhajtású kiképzőgépre kiírt pályázata, hanem teljes energiájukkal az OA-X-re fognak fókuszálni. Ez a döntés egyértelműen összefügg Bunch nyilatkozatával, és teljesen logikusnak mutatkozik a tények ismeretében. A Scorpion egy teljesen új tervezésű, szubszonikus repülőgép, amit kifejezetten a megváltozott harctéri igényeknek megfelelően hozott létre a Textron AirLand. A gép tulajdonképpen ideális is lenne a USAF számára – kérdés, hogy ezt a szakértők is így látják-e majd, illetve, hogy milyen ellenfelei akadnak a típusnak.