|

Hazaérkeztek az első kengurus Growlerek

A modern katonai repülés világában sűrűn előfordul, hogy egy repülőgépgyártónak nem sikerül idejében leszállítania termékeit a megrendelőnek. Ez még a kiforrott, nagyobb sorozatban gyártott típusok esetében is igaznak bizonyulhat, ezért mindig jó látni, ha ennek ellenkezője érvényesül, és egy ország az előre kalkuláltak szerint hozzájut új repülőgépeihez. Ebben a szerencsés helyzetben van most Ausztrália, amely tegnap első ízben köszönthette otthon első Boeing EA-18G Growler elektronikai hadviselési repülőgépeit.

Mint ismeretes, az Ausztrál Királyi Légierő 24 darab Boeing F/A-18F Super Hornet vadászbombázója mellé egy tucatnyi EA-18G Growlert is megrendelt még 2013-ban. Bár eredetileg arról volt szó, hogy a meglévő flotta felét alakítják át az elektronikai harcra specializált változattá, végül – jelentős részben az F-35A késése miatt – úgy döntöttek, inkább tovább növelik a repülőgépek mennyiségét. Az első kengurus Growler 2015-ben készült el, azóta az Amerikai Egyesült Államokban folyt a leendő ausztrál hajózók kiképzése.

Az első két ausztrál EA-18G úton leendő otthonuk felé |Fotó: SGT Mick Bott, Ausztrál Királyi Légierő ,

Az első ausztrál EA-18G-k a február 28-án megnyílt Avalon 2017 repülőgép- és hadiipari szakkiállításon debütáltak. A rendezvény péntekig zártkörű, március 3-tól 5-ig pedig Australian International Airshow néven a nagyérdemű számára is megnyitja kapuit. Az első két kengurus Growler a NAS Whidbey Island támaszpontról érkezett, a rendezvény végeztével pedig átköltöznek leendő bázisukra, a Super Horneteknek is otthont adó RAAF Amberley repülőterére.

Ausztrália az EA-18G első és eddig egyelten külföldi vásárlója, és azon túl, hogy szorosan együttműködik az Egyesült Államok Haditengerészetével a rendszerbe állítás kapcsán, a típus számára készülő Next Generation Jammer elektronikai hadviselési rendszer fejlesztésében is részt vesz. A Growlerek átvételének kapcsán is elhangzott, hogy az ország kormánya 250 millió dollárral támogatja a programot, amely számukra is biztosítja majd azokat az elektronikai hadviselési képességeket, amikkel az amerikai EA-18G rendelkezni fognak. A tervek szerint 2017 során a teljes flotta megérkezik Ausztráliába.

Ez a kép már az Avalon 2017-re való megérkezésükkor készült, a “beköszönő” áthúzás közben |Fotó: CPL Ben Dempster, Ausztrál Királyi Légierő ,

A 2017-es Australian International Airshow egyébként több érdekességet is tartogat, hiszen most kerül sor az F-35A Lightning II debütálására is a legkisebb kontinensen, ráadásul az Amerikai Egyesült Államok Légiereje F-22 Raptor vadászrepülőgépeit is elküldte, így igazán high-tech típuspaletta áll majd össze Avalonban. Ausztrália az F-35A egyik legnagyobb üzemeltetője lesz: a 71 F/A-18A/B Hornetet helyére 72 Lightning II érkezik a következő évtizedben – igaz, egyelőre komoly csúszásban van a program.

Fórum hozzászólások

  • @independence

    http://htka.hu/kerekasztal/tema/javaslatok-eszrevetelek/page/13/#post-44255

    Köztük lesznek molnibalage írásai is.
  • <p class="new-blogpost-comment-notice">Komment ehhez a hírhez: Kengurus repülőbiznisz
    Tetszik a hozzáállásuk az aussziknak!
    Ráadásul ezzel a Growlerrel és annak képességével egy elég szűk, VIP társaságba léptek be!
  • Kolombusz said
    <p class="new-blogpost-comment-notice">Komment ehhez a hírhez: Kengurus repülőbiznisz
    A vadászbombázókhoz képest nem lesz aránytalanul nagy a Growlerek aránya?
    Csak az SH flottához képest igen. Viszont az egész RAAF méretéhez képest kell mérni. Tehát az átmenti időszakban több tucatnyi Hornet, Super Hornet és némi F-35 támogatása a feladat. A teljes vérfrissítés után is ~100 gépes vadászgépflottája lesz a RAAF-nak.
  • Kell az EA-18G Growler a lopakodók mellé is

    http://www.aviationweek.com/Article.aspx?id=/article-xml/AW_03_24_2014_p24-674336.xml&p=1
  • Nem vagyok meggyőződve róla, hogy tényleg olyan jó választás lenne a Growler Japánnak, mint azt a mai cikk írja.
    Egy újabb típust kéne rendszerben tartsanak, kifejezetten alacsony darabszámban.
    A F-2 átkalapálását nem vették számba vajon?
  • borisz
    Nem vagyok meggyőződve róla, hogy tényleg olyan jó választás lenne a Growler Japánnak, mint azt a mai cikk írja.
    Egy újabb típust kéne rendszerben tartsanak, kifejezetten alacsony darabszámban.
    A F-2 átkalapálását nem vették számba vajon?
    ???

    Lényegében egy új képességgel bővülna a JSDF, mert SOJ gépe eddig nem volt. A stealth mellett sem haszontalan a SOJ képesség és az F-35 mellett még jóieig lesz F-2 is.
  • molnibalage
    ???

    Lényegében egy új képességgel bővülna a JSDF, mert SOJ gépe eddig nem volt. A stealth mellett sem haszontalan a SOJ képesség és az F-35 mellett még jóieig lesz F-2 is.
    De én nem erről beszéltem.
  • Azt, hogy kell-e nekik SOJ gép, biztos jobban tudják nálam.
    Magát a platformot vitatom. Jön az F-35, valamit ők is építenek, Az F-2 meg egy darabig úgy is meglesz még nekik. Egy darabig azt hiszem, hogy az F-15 is marad. Erre jönne még egy típus, a Phantom meg talán még szolgálatba van. Ha az F-2 ehhez kicsi, tfh tényleg az, akkor ennyi erővel mehetne F-15 sárkányra is, az biztos nem lesz kicsi, és már rendszerben van.
    Most őszintén hány darab jönne hozzájuk? 10? 14? 24? Az előző két típusból meg százas nagyságrendben.
  • borisz
    Azt, hogy kell-e nekik SOJ gép, biztos jobban tudják nálam.
    Magát a platformot vitatom. Jön az F-35, valamit ők is építenek, Az F-2 meg egy darabig úgy is meglesz még nekik. Egy darabig azt hiszem, hogy az F-15 is marad. Erre jönne még egy típus, a Phantom meg talán még szolgálatba van. Ha az F-2 ehhez kicsi, tfh tényleg az, akkor ennyi erővel mehetne F-15 sárkányra is, az biztos nem lesz kicsi, és már rendszerben van.
    Most őszintén hány darab jönne hozzájuk? 10? 14? 24? Az előző két típusból meg százas nagyságrendben.
    Az F-15 gépek legfiatalabb példányai is lasan 30 évesek. Azokat átmókolni erre kb. semmi értelme. 5-6 éves videón még olyan F-15 is volt, amiben F-15A kabinbelső volt....
  • borisz
    Hát jó. Csak túl ne vállalják magukat.
    A Phantom , F-15 , F-2 -es csapat már nagyjából nyugdíjba megy mire ez szolgálatba áll . Tehát vele együtt max 3 tìpus szolgál majd , ha egyáltalán a saját fejlesztésükből lesz valami. Még nehogy a végén Silent Hornettel egészüljön ki a rendelés, mint puffer gép.(mellesleg Growler kombóban 10-20 évig bőven elég a környékre az is)
  • Az F-2-es gyakorlatilag új típus, még évtizedekig szolgálatban marad, az F-15 előtt még szintén áll vagy 2 évtizednyi japán szolgálat, a Phantomok helyett kell új gép, elvileg az F-35-ös lett ezért megrendelve.

Ugrás a fórum topichoz