A HTKA HÍRHALOM olyan hírek gyűjtőhelye, amiket rövidségük, vagy éppen időnk hiánya miatt nem tudtunk kellő formában megírni, így igen lényegre törően, de mégis közzétesszük ezeket minden hétvégén egy csokorba fűzve.
Kamerát dobott az idei sí világbajnokság egyik pályájára a Svájci Légierő PC-7 bemutató csapatának egyik gépe. Na persze nem szándékos esetről van szó, az történt, hogy a gyakorlógép az egyik pálya felett repült, és összeütközött a közvetítés egyik kamerájának kábelezésével. A 20 kilogrammos kamerarendszer az egyik pálya utolsó szakaszára esett, míg a repülőgép sikeres kényszerleszállást hajtott végre sérült szárnyával egy közeli repülőtéren.
—
Madárral ütközött egy svéd Agusta A109. A forgószárnyas 180-200 km/órás sebességgel repült alacsony magasságban, amikor egy 4-6 kilós Siketfajd nekicsapódott a szélvédőnek. A madár 50-70 cm-es sérülést okozott a légi járművön, melyet egy tapasztalt oktatópilóta irányított. A baleset akár az életébe is kerülhetett volna, de szerencsére egy orr és arccsonttöréssel megúszta.
—
Maradjunk még északi szövetségesünknél, ahol 2016-ban 600 órával csökkent a légierő repült óra száma az egy évvel korábbihoz képest. A felmérésből a JAS-39-est emelnénk ki, a svéd griff lovagok 2016-ban 10 974 órát tölthettek a levegőben szemben a 2015-ös 11 287 órával.
—
Keleti szomszédjuk a hadsereg tüzérségét erősíti Dél-Koreából érkező K9 Thunder önjáró lövegekkel. Használt példányokból vásárolnak 48 példányt potom 146 millió euróért. Az összeg a járműveken kívül a kiképzést, a pótalkatrészeket és a karbantartás költségeit is magában foglalja. Dél-Korea 2018 és 2024 között szállítja le a megrendelt mennyiséget, a személyzetek kiképzése pedig 2019-ben kezdődik. A lövegeket a Finn Hadsereg tavaly tesztelte Lappföldön, a 155 milliméteres kaliberhez 40 kilométeres hatótávolság párosul, emellett a járművek akár 60 km/órás sebességgel is haladhatnak megfelelő útviszonyok mellett.
Ugorjunk keletebbre: az orosz védelmi miniszter, Sergey Shoigu, a nemzeti fiatalsági fórumon tartott nyitóbeszédében számolt be egy újabb Kínával kötött haditechnikai üzletről. A világ legnépesebb országa az Sz-400-asok és Szu-35-ösök után hajók elleni rakétákat is rendelt Oroszországból. További információk egyelőre nem láttak napvilágot az üzletről.
—
Az egyiptomi MiG-29 beszerzés is hírbe került az elmúlt napokban, egy orosz tisztviselő az Egyesült Arab Emirátusokban megrendezett IDEX 2017 kiállításon beszélt az exportról. A szerződést még 2014. februárjában írták alá Vlagyimir Putyin egyiptomi vezetőkkel való találkozása után, ezzel nyélbe ütve a posztszovjet éra legnagyobb MiG-29 exportját. Egyiptom a már így is 200+ F-16-osból álló flottáját így egyszerre erősíti 24 Dassault Rafale és 50 M2-es verziójú Fulcrum beszerzésével. Utóbbiak leszállításának szűkös a határideje, de a kiállításon elhangzottak szerint tartani tudják a 2020-as dátumot.
—
Ha már szóba jött az IDEX 2017, egy másik orosz kötődésű hírt is meg kell, hogy említsünk: a kiállítás házigazdája modernizálni szeretné a 2000-ben rendelt Pancir Sz-1 légvédelmi lövegeit. 50 példányt szereztek be a gépágyúval közeli, és irányított lövedékkel közepes távolságban lévő célok leküzdésére is alkalmas rendszerből, melyeket MAN teherautó platformra építettek. Jelenleg a modernizációs csomagról és a szállítások üteméről folynak az egyeztetések.
Ellenvetőkre talált a kenyai könnyű harci gép beszerzési projekt. Az amerikai kormány múlt hónapban hagyta jóvá egy tucat AT-802-es eladását Nairobinak, ám most 5 amerikai törvényhozó kérelmet nyújtott be a kenyai washingtoni nagykövetnél az üzlet átgondolására. Az ellenzők azt mondják, hogy okuk van megkérdőjelezni a beszerzést, mert azzal a vevő fél rosszul járna. Arra alapozzák feltevésüket, hogy az L3-nak – mely a program elsődleges kivitelezője -, nincs tapasztalata a mezőgazdasági gépek harci fegyverré alakításában. Nairobiban elsősorban Al-Shabaab és bűnszervezete ellen akarják használni az olcsón üzemeltethető harci gépeket.
Kényszerleszállást hajtott végre az Afgán Hadsereg egyik MD530G-I típusú helikoptere február 23-án. A forgószárnyas személyzete megúszta a balesetet, őket egy másik helikopter szállította el a helyszínről. A megrongálódot gépet a tálibok később teljesen ronccsá változtatták.
—
Felfüggesztették szolgálatai alól az Indiai Légierő egyik kapitányát, aki december 13-án megrongálta az egyik C-130J szállítógépet. Éjszakai feladaton vettek részt az említett napon, a Thoise reptérre kellett eljutniuk. Utóbbiról tudni kell, hogy nagy tengerszint feletti magasságban fekszik, ez a körülmény, főleg kombinálva az éjszakai látásviszonyokkal pedig jelentősen megnehezíti a pilóták dolgát. Jasveen Singh Chatrath kapitányt is ez tréfálta meg: elnézte a pálya középvonalát, és akadálynak vezette repülőgépét, melynek megsérült egyik légcsavarja és a szárnya. A baleset jelentősen csökkenti az IAF szállítókapacitását, a megrendelt 13 Super Herculesből ugyanis még csak hatot szállított le a Lockheed Martin, ebből pedig egy már baleset áldozatává vált 2014-ben.
—
Ha már India, meg kell említenünk hogy a Hindustan Aeronautics Limited elnöke, T Suvarna Raju február 17-én beszélt a médiának a hazai fejlesztésű kiképzőgépük kapcsán. Elmondása szerint jól haladnak a HTT-40 alapfokú kiképző tesztelésével, és jövőre meg is kaphatják a típusengedélyt, és év végén az alacsony ütemű sorozatgyártás is beindulhat.
Olvasóink még emlékezhetnek az FA-50-es első harci bevetéséről írt rövid szösszenetünkre, most ismét előkerül az ott említett légierő. A Fülöp-Szigetekre megérkezett újabb 2 FA-50PH, ezzel már megkapták a megrendelt 12 példány felét.
—
Dél-koreai kollégáik vendégszeretetét élvezték az USAF 25. vadász századénak pilótái és A-10-es csatarepülőik. A Buddy Wing gyakorlat célja az volt, hogy javítsák az együttműködésüket a feladattervezés, kivitelezés, kiképzés területén, és hogy jobban megismerjék a másik taktikáit. A házigazdák a KA-1-es könnyű támadó gépekkel vettek részt a gyakorlaton.
Japánban szemléletmódváltást hajtanak végre a hadihajók építését illetően. Eddig a nagyobb, 5000 tonnás rombolók készítésére fókuszáltak, most áttérnek a kisebb, 3000 tonnás, többfeladatú fregattok építésére. Összesen 8 ilyen hajót rendel a felkelő nap országa, melyeket évi két példányos sebességgel vehetnek át.
—
Két kaliforniai vállalat ügyvédjeinek is alaposan fel kell kötniük a gatyájukat, ugyanis a Boeing vádat emelt munkaadójukkal szemben. Az Able Aerospace Adhesives és AlfaKleen Chemical Labs vállalatok a KC-46 beszállítóiként dolgoznak együtt a gyártóóriással, ám utóbbi szerint súlyos hibákat követtek el két évvel ezelőtt. A KC-46-os szűzrepülését egy hónappal kellett eltolni az üzemanyag utántöltő rendszerben lévő alkatrészek meghibásodása miatt. Utólag kiderült, a gondot egy folyadék okozta, melyet az említett két vállalat szállított le. A folyadéktól elvárták, hogy megfeleljen a MIL-PRF-680 Type III szabványnak, ám valamivel savasabb volt az elvártnál és átcsúszott az ellenőrzéseken, végül ez vezetett az alkatrészek meghibásodásához.
—
A Brit Királyi Légierő előtt is jól vizsgázott az USAF 55. ezredének karbantartó részlege. A RAF egyik RC-135-ös felderítője a Nellis légibázison vendégeskedett az idei első Red Flag hadgyakorlat alkalmából, ám problémák adódtak a gép futóműjével. A gépet átrepülték az Offut légibázisra, ahol sor került a javítására. Normál esetben a Királyi Légierő honi bázisáról szállítanának cserealkatrészt a repülőgéphez, amit aztán a saját szerelőik beépítenek, de most az Offut légibázis, és az ott állomásozó karbantartó csoport közelsége miatt ezt a megoldást választották.
—