|

Végrehajtotta szűzfelszállását az M-345HET első prototípusa

Örömhírrel zárja az évet az olasz Leonardo (ex-Finmeccanica) cégcsoport: december 29-én teljesítette első repülését legújabb repülőgépük, az M-345HET (High Efficiency Trainer) első prototípusa. A kétüléses gyakorlógép az Alenia Aermacchi M-311 némileg áttervezett, modernizált változata – ez utóbbi pedig a SIAI-Marchetti S.211 leszármazottja. A gyártó a nagyobb M-346 Master könnyebb, olcsóbb alternatívájának szánja, és ezen a téren van is esélye érvényesülni a piacon.

Az M-345 az olaszországi Varese település közelében található Venegono Superiore repülőtérről szállt fel első útjára, Quirino Bucci és Giacomo Iannelli gyári tesztpilótákkal a kabinban. A 30 perces repülés után Bucci, aki egyben a Leonardo cégcsoport vezető berepülő pilótája, elismerően nyilatkozott a repülőgépről. Véleménye szerint az M-345 jól kezelhető, könnyen repülhető gép. Külön dicsérte a Williams FJ44-4M-34 hajtóművet, ami a gép tömegéhez képest relatíve magas tolóerővel rendelkezik.

Leonardo-Finmeccanica M-345 HET | Forrás: Julian Herzog, WikiMédia Commons ,

Az M-345HET berepülési programját a tervek szerint még 2017-ben befejezi a Leonardo, és reményeik szerint akkorra sikerül megrendelést is bezsebelni rá. Komoly érdeklődőkről egyelőre nem érkezett hír: eddig egyetlen esetben emlegették esélyesként, de a francia Alpha Jetek leváltását célzó tenderen nem bizonyult sikeresnek. Ettől függetlenül olyan országokban, ahol korábban volt tapasztalat az S.211-el, vagy más olasz kiképzőgépekkel, jó esélyekkel indulhat. Az M-346 kategóriájába eső trénereknek nem lehet ellenfele, a sugárhajtású és a turbólégcsavaros típusok közé eső árával és teljesítményével viszont hiánypótló a piacon.