Mint ismeretes, az Airbus Defence and Space – korábban Airbus Military – már leszállított öt A400M Atlas teherszállítót a Német Légierő számára, a dolognak azonban volt egy kis szépséghibája. A repülőgépek ugyanis még korántsem voltak bevethetők, számos képességük hiányzott – hiányzik, így kizárólag tesztelési és kiképzési célra szolgáltak. A napokban viszont sor került a hatodik, immáron „taktikai” konfigurációban készült A400M átadására a Luftwaffe számára – ami persze még mindig nem jelenti azt, hogy a Német Légierő teljes értékű szállítógépként számolhat a típussal, de mindenképpen előrelépés.
Bár a cég közleménye szerint a hatodik német Atlas „alkalmas taktikai műveletek végrehajtására, akár háborús körülmények között is”, az ilyen és ehhez hasonló esetekre még várnunk kell egy pár évet. Már csak azért is, mert a repülőgép mellett ehhez elegendő számú kiképzett hajózó és karbantartó szakember szükséges, valamint ki kell dolgozni a megfelelő előírásokat és taktikai elemeket, valamint be is kell gyakorolni ezeket. Ami pedig nyilvánvalóan nem megy egyik napról a másikra.
A három fő képesség-terület, amiben az új német A400M már jeleskedhet, a légi teherdobás, az ejtőernyős-ugratás és az önvédelem. Utóbbi elég lényeges, a gép rendelkezik DASS rendszerrel (Defensive Aids Sub-System), ami magában foglalja a közeledő rakétákra figyelmeztető rendszert, a radarbesugárzás-jelzőt, valamint az automatikus radar- és infracsaliszórót. Ez a későbbiekben minden német A400M-en megjelenik majd, az integrációt a gyártó Ulmban végzi.
Ami pedig a taktikai képességeket illeti: a közelmúltban jó néhány tesztet hajtottak végre a típussal, ami így folyamatosan szerezte meg a különféle kvalifikációkat. Mostanra például utántölthető a levegőben, valamint képes más típusokat is ellátni üzemanyaggal – ha pedig úgy hozza a helyzet, akár olyan szükségrepülőterekről is üzemelhet, amik homokos vagy füves futópályával rendelkeznek. Ezen a ponton egyébként meg kell jegyezni, hogy pont a németek részéről jelent meg egy tanulmány, ami szerint az A400M nem kifejezetten erős az ilyen jellegű műveletekben, sőt, képességei jócskán elmaradnak a C-130J Super Hercules hasonló paramétereitől.
Utóbbi típus egyébként minden jel szerint párhuzamosan üzemel majd az európai teherszállítóval a Luftwaffe kötelékében: Berlin alig két hónapja írt alá szándéknyilatkozatot a franciákkal egy közös Hercules-flotta fenntartásáról. Ennek ellenére azonban biztosított az A400M jövője a Német Légierőben, ami az egyik legnagyobb üzemeltető lehet néhány év múlva.