|

Félmilliárdos Hornet-korszerűsítés Kanadában

A Kanadai Királyi Légierő félmilliárd dollárból korszerűsítené az észak-amerikai ország CF-18 Hornet flottáját.

A kanadai katonai vezetés komoly pénzügyi kérelmet nyújtott be a kormány felé, mely szerint 500 millió dollárt költenének a McDonnell Douglas CF-18 Hornet típusú vadászbombázók korszerűsítésére és üzemidő-hosszabbítására, melynek köszönhetően 2025 után is repülőképesek lennének az észak-amerikai ország vasmadarai. A modernizáció keretében új kommunikációs rendszereket kapnának a gépek, melynek köszönhetően a polgári légtérben zajló feladatok is biztonságosabbá válnának, illetve erősödne a barát-ellenség felismerés képessége is. A Hornetek fegyverzetéhez is hozzányúlnak, de hivatalosan még nem erősítették meg, hogy mely típusokkal bővül a paletta. A modernizációról szóló döntést várhatóan 2017 elején hozzák meg a parlamentben.

A gépek élettartamának kitolása egyébként nagyobb lehetőséget enged az utódlás kérdésében is, több idejük marad így a megfelelő váltótípus kiválasztására és hadrendbe állítására.

Kanadai CF-188 akcióban | Forrás: whethearmed.com

Kanadai CF-188 akcióban | Forrás: whethearmed.com ,

A Kanadai Királyi Légierő (RCAF) számára 138 darab CF-18 típusú vadászbombázó készült. A McDonnell Douglas F/A-18A/B Hornet átalakításával létrehozott alváltozatból 138 gépet (98 együléses és 40 oktató változat) rendeltek 1980-ban. A típus erős reflektort kapott (elfogáskor azonosításhoz), melyet a kabin bal oldalán, a gépágyú tárazását segítő egyik szerelőnyílás ajtajába építettek be. A kanadai Hornetek alsó részére emellett megtévesztésként “álkabintetőt” festettek. A 2000-es évek elején komoly modernizációs programot kezdtek a 80 gépen (62 együléses és 18 oktató változat), melynek köszönhetően elérték a C/D változat szintjét.

A típus kivonása régóta napirenden van, legfőbb esélyesként a Lockheed Martin F-35 Lightning II indul, ám fel-felütik a fejüket olyan kezdeményezések, melyek szerint elég lenne 4++ generációs típust is rendszeresíteni. Nyomták már az F/A-18E/F Super Hornet, a Saab JAS-39 Gripent, a Dassault Rafale-t és a Eurofighter Typhoont is, de továbbra sem született döntés az utódról.

Fórum hozzászólások

  • Jön az F414GE400 a US Navy még meglévő klasszikus Hornetjeibe:



    Gondolom, a kisebb szívócsatorna átmérő miatt lesz valamivel kisebb a tolóereje a Super Hornetbe építettekhez képest, de így is 18%-al lesz erősebb, mint az eddigi F404GE400.
    Ez azt is jelentheti, hogy ez a köztes verzió akkor a Gripen RM12-eseit is váltani tudná a C/D verziókon.
  • Allesmor Obranna
    Jön az F414GE400 a US Navy még meglévő klasszikus Hornetjeibe:



    Gondolom, a kisebb szívócsatorna átmérő miatt lesz valamivel kisebb a tolóereje a Super Hornetbe építettekhez képest, de így is 18%-al lesz erősebb, mint az eddigi F404GE400.
    Ez azt is jelentheti, hogy ez a köztes verzió akkor a Gripen RM12-eseit is váltani tudná a C/D verziókon.
    Na erre a húzásra nem számítottam. Főleg ennyire az élettartamuk végén. Ennyire elfogyott az F404...???
  • molnibalage
    Na erre a húzásra nem számítottam. Főleg ennyire az élettartamuk végén. Ennyire elfogyott az F404...???
    Ugye? Én ezt már mikor javasoltam!
    Csak én a javaslataimat a HTKA-n teszem és nem a Pentagonban...
  • Allesmor Obranna
    Ugye? Én ezt már mikor javasoltam!
    Csak én a javaslataimat a HTKA-n teszem és nem a Pentagonban...
    Ok, csak ennek fényében irtó nehéz megmegyarázni azt, hogy az F-15C GE miért nem kapott legalább -229-es F100-ast, mert elférne benne. Vagy a továbbszolgáló F-15E gépek 60%-án miért van -220-as.

    A GE F110 már komoly átépítést igényelne, azért az már tényleg erős álom, na de egy -220 ---> 229 csere az nem olyasmi lenne, mint F404 ---> F414? Ez megy strukturális átépítés nélkül? Ha nem megy, akkor meg simán lehetne álmodni GE F110-est is a Sasokba. Na, az obaszna...
  • molnibalage
    Ok, csak ennek fényében irtó nehéz megmegyarázni azt, hogy az F-15C GE miért nem kapott legalább -229-es F100-ast, mert elférne benne. Vagy a továbbszolgáló F-15E gépek 60%-án miért van -220-as.

    A GE F110 már komoly átépítést igényelne, azért az már tényleg erős álom, na de egy -220 ---> 229 csere az nem olyasmi lenne, mint F404 ---> F414? Ez megy strukturális átépítés nélkül? Ha nem megy, akkor meg simán lehetne álmodni GE F110-est is a Sasokba. Na, az obaszna...
    A NAVY-nak nincsenek olyan költséges programjai mint ami az AIR FORCE-ak vannak.Szerintem egész egyszerűen nincs rá pénzük.
  • Csak felesleges lenne.
    Itt azonban a részben a GE/Boeing páros továbbetetéséről is szó lehet.
    Egy ilyen átépítés a külföldi üzemeltetők fele is jó referencia lenne.

    Az lett volna szép, ha tényleg a Super Hornet F414-eseit kapnák meg a Hornetek.
  • Allesmor Obranna
    Csak felesleges lenne.
    Itt azonban a részben a GE/Boeing páros továbbetetéséről is szó lehet.
    Egy ilyen átépítés a külföldi üzemeltetők fele is jó referencia lenne.

    Az lett volna szép, ha tényleg a Super Hornet F414-eseit kapnák meg a Hornetek.
    Sanszosan átépítés nélkül nem megy. Akkor most 18 db gép számára kifejlesztettek egy új F414-es modifikációt...?
  • Úgy fest, ami meg mégfurcsább, hogy ezt is F414GE400-nak nevezik, mint a 97kN-ost, illetve, hogy még nagyobb legyen a zavar, egy helyen a cikk Enhanced Engine-nek.
    Namost a probléma az, hogy egy C/D Hornetben még a 18 százalékkal erősebb F414-es is "enhanced". De az F414 Enhanced Engine idáig a 110kN-os projekt volt a Super Hornethez, amit sose rendelt meg senki.
    A Super Hornet, illetve Growler flotta F414GE400-asa 97 kN tolóerőre képes, ezt már idáig is keveselték, de az erősebb EE variánst financiális okokból mégse rendelték meg.
    Az F414GE400-asa kb 35 százalékkal erősebb, mint a kifutó F404GE402-esek.
    Ehhez képest a most bejelentett F414GE400 a Hornethez csak 18 százalékkal erősebb, de megkapta az Enhanced Engine jelölést.
    Csak viszonyításképp, az eddig megadott F414 Enhanced Engine az eddigi F414GE400-ashoz képest kb 15 százalékkal volt (vagy lett volna) erősebb, az F404GE402-höz képest meg közel 50%-al.
  • Nos én kicsit utánaolvastam ennek a dolognak és úgy fest, hogy ez a hír már zzerepelt idén júliusban, de akkor még csak a Super Hornet/Growler flotta remotorizációja volt a plusz 18 százalék tolóerő növekedés.
    Azaz a fenti cikk úgy néz ki egy nagy katyvasz, ahol is nagyvonalúan keverik a Hornet és Super Hornet családot illetve valahogy a júliusi és a mostani szerződés tárgyát. Gondolok itt a lazán copy/paste-elt szövegrészekre az alábbi cikkből:

    https://www.google.com/amp/s/defenc...d-f414-engines-support-f-18-aircraft.html/amp
  • Allesmor Obranna
    Nos én kicsit utánaolvastam ennek a dolognak és úgy fest, hogy ez a hír már zzerepelt idén júliusban, de akkor még csak a Super Hornet/Growler flotta remotorizációja volt a plusz 18 százalék tolóerő növekedés.
    Azaz a fenti cikk úgy néz ki egy nagy katyvasz, ahol is nagyvonalúan keverik a Hornet és Super Hornet családot illetve valahogy a júliusi és a mostani szerződés tárgyát. Gondolok itt a lazán copy/paste-elt szövegrészekre az alábbi cikkből:

    https://www.google.com/amp/s/defenc...d-f414-engines-support-f-18-aircraft.html/amp
    Na de akkor a eredeti hírt sem értem. A Navy akkor megrendelte 10+ év után az F414 EPE-t? Ez elég nagy szó lenne azért, mert annak fejlesztését tudtommal nem fejezték be soha, gépbe se volt építve soha.

    Nagyon ráncoltam a szemem az elő komment kapcsán, hogy a legutolsó betűig egyezett a típusjelzés. Ezek szerint viszont a szerző keverte a szezont a fazonnal.
  • Allesmor Obranna
    Biznisz.
    Biznisz alatt a bújtatott állami támogatást érted?Ugymint fent akarják tartani a GE és a Boeing hadiipari fejlesztőkapacitását is
  • Ez nem fejlesztő kapacitás. Ez csak a már most is meglévő gyártósor munkával való ellátása. Ezt nem a szövetségi kormányzat akarja, hanem az ipar akarja az USA-tól a lobbystáin keresztül.
    Hornetet már húsz éve nem gyártanak és a SH/Growler gyártása is szünetel, új megrendelés nincs.
    A Hornet kezd eltűnni a US Navy és lassan a Marines kötelékéből, tehát nagyjavításokra, upgrade-ekre se lehet már számítani.

    Az a helyzet, hogy tetszik vagy sem, az F-35-nek lényegében mind a három altípusával ki lehetne váltani minden más amerikai típust, talán a Raptort kivéve. De annak kezelését is a Lockheed/P&W páros intézi, a Boeingnek csak a fejlesztéshez és a gyártáshoz volt némi köze, a GE-nek meg még ahhoz sem.
  • Allesmor Obranna
    Ez nem fejlesztő kapacitás. Ez csak a már most is meglévő gyártósor munkával való ellátása. Ezt nem a szövetségi kormányzat akarja, hanem az ipar akarja az USA-tól a lobbystáin keresztül.
    Hornetet már húsz éve nem gyártanak és a SH/Growler gyártása is szünetel, új megrendelés nincs.
    Áprilisban még elég optimisták voltak a Boeingnél...

    https://www.flightglobal.com/news/a...uper-hornet-production-line-busy-unti-447363/
  • Allesmor Obranna
    Ez nem fejlesztő kapacitás. Ez csak a már most is meglévő gyártósor munkával való ellátása. Ezt nem a szövetségi kormányzat akarja, hanem az ipar akarja az USA-tól a lobbystáin keresztül.
    Hornetet már húsz éve nem gyártanak és a SH/Growler gyártása is szünetel, új megrendelés nincs.
    A Hornet kezd eltűnni a US Navy és lassan a Marines kötelékéből, tehát nagyjavításokra, upgrade-ekre se lehet már számítani.

    Az a helyzet, hogy tetszik vagy sem, az F-35-nek lényegében mind a három altípusával ki lehetne váltani minden más amerikai típust, talán a Raptort kivéve. De annak kezelését is a Lockheed/P&W páros intézi, a Boeingnek csak a fejlesztéshez és a gyártáshoz volt némi köze, a GE-nek meg még ahhoz sem.
    Csak azt nem értem, hogy akkor a GE miért nem lobbizik az F-15 átépítésekért úgy, hogy még vagy 20-30 évig itten lesznek. Vagy az USAF részéről 0 igény van erősebb F-15-re legyen az C vagy E?

Ugrás a fórum topichoz