|

Félmilliárdos Hornet-korszerűsítés Kanadában

A Kanadai Királyi Légierő félmilliárd dollárból korszerűsítené az észak-amerikai ország CF-18 Hornet flottáját.

A kanadai katonai vezetés komoly pénzügyi kérelmet nyújtott be a kormány felé, mely szerint 500 millió dollárt költenének a McDonnell Douglas CF-18 Hornet típusú vadászbombázók korszerűsítésére és üzemidő-hosszabbítására, melynek köszönhetően 2025 után is repülőképesek lennének az észak-amerikai ország vasmadarai. A modernizáció keretében új kommunikációs rendszereket kapnának a gépek, melynek köszönhetően a polgári légtérben zajló feladatok is biztonságosabbá válnának, illetve erősödne a barát-ellenség felismerés képessége is. A Hornetek fegyverzetéhez is hozzányúlnak, de hivatalosan még nem erősítették meg, hogy mely típusokkal bővül a paletta. A modernizációról szóló döntést várhatóan 2017 elején hozzák meg a parlamentben.

A gépek élettartamának kitolása egyébként nagyobb lehetőséget enged az utódlás kérdésében is, több idejük marad így a megfelelő váltótípus kiválasztására és hadrendbe állítására.

Kanadai CF-188 akcióban | Forrás: whethearmed.com

Kanadai CF-188 akcióban | Forrás: whethearmed.com ,

A Kanadai Királyi Légierő (RCAF) számára 138 darab CF-18 típusú vadászbombázó készült. A McDonnell Douglas F/A-18A/B Hornet átalakításával létrehozott alváltozatból 138 gépet (98 együléses és 40 oktató változat) rendeltek 1980-ban. A típus erős reflektort kapott (elfogáskor azonosításhoz), melyet a kabin bal oldalán, a gépágyú tárazását segítő egyik szerelőnyílás ajtajába építettek be. A kanadai Hornetek alsó részére emellett megtévesztésként “álkabintetőt” festettek. A 2000-es évek elején komoly modernizációs programot kezdtek a 80 gépen (62 együléses és 18 oktató változat), melynek köszönhetően elérték a C/D változat szintjét.

A típus kivonása régóta napirenden van, legfőbb esélyesként a Lockheed Martin F-35 Lightning II indul, ám fel-felütik a fejüket olyan kezdeményezések, melyek szerint elég lenne 4++ generációs típust is rendszeresíteni. Nyomták már az F/A-18E/F Super Hornet, a Saab JAS-39 Gripent, a Dassault Rafale-t és a Eurofighter Typhoont is, de továbbra sem született döntés az utódról.

Fórum hozzászólások

  • Terminator
    Ibériai Darázs

    https://jetplanes.blog.hu/2018/09/08/iberiai_darazs
    Kicsit off de úgy vélem elfér itt

    Szerencsére idén Varasdon a CIAV keretében sikerült élőben is lássam (na meg halljam!) az egyik spanyol Hornetet és meg kell valljam valami hihetetlenül színvonalas és jó programot sikerült a hispánoknak összerakniuk amivel kb meg is mentették az első napot. Mivel a varasdi reptéren nem volt elegendő hely, illetve megfelelő pálya a Galebnél nagyobb típusoknak, így mind a MiG-21-ek mind a Hornet Zágrábból érkeztek a repnapra. (A mieink pótossal ugrottak át Kecsóról hisz kb 30 kilométerre voltunk a magyar határtól) Sajnos pont a Hornet programjára köszöntött be a rossz idő, de a szervezők végül nem töröltek egy programot se.

    Na de visszatérve a programra a spanyolok nem csak szimplán gépet küldtek, hanem komplett személyzettel érkeztek Varasdra és amellett, hogy lehetett a pilótákkal beszélgetni/fotózkodni (én örültem hogy találtam egy viszonylag normális fotós helyet, így sajnos ezt a részét kihagytam) maguk a pilóták adták a narrációt is a repülés közben. Ahogy Kővári is írta leginkább fordulókkal és nagy állásszögű repüléssel demonstrálták a típus képességeit, mely során a közönség nagy örömére a pilóta nem spórolt az utánégető használatával sem. Igaz, hogy csak kb 10 perces hosszúságú volt összesen, de abba igyekeztek lehetőleg minél több elemet belefoglalni, úgy, hogy némelyiknél szinte leesett a közönség álla (a Szuhojos hasonlat teljesen megállja a helyét).
    Ahogy feljebb is írtam az egész eget betakaró szürke felhőháttér és az eső kombinációja révén nemigen sikerült jó képeket lőjek a Darázsról, de lehet majd valamikor nekiesek a Varasdi mappámnak.
  • Korábban már tűnődtem olyasmin, hogy a SAAB-nak mellékesként, amolyan Joint Venture keretében kéne modernizálnia a Boeing engedélyével a finnek és a svájciak Hornet flottáját. RM-12-es hajtómű, Ericson radar, új műszerfal, egyéb dolgok.

    Más.
    A linkelt cikkben lévő spanyol Hornet beszerzés volt anno a szakítás elég csúnya oka a McDonnell és a Northrop között.
    Ez a két cég ugyanis korábban megállapodott, hogy az F-18-asból a Northrop ki fog fejleszteni egy könnyített land based F-18L verziót és a potenciális szárazföldi légierők felé mind a promóciót, mind pedig az értékesítést is maga fogja végezni. Az könnyen látható, hogy így a US Navy és Marines mellet más már nem jut a McDonnell-nek, így az utóbbiak, kihasználva, hogy a már meglévő verziók az ő nevük alatt futnak, nomeg eleve nagyobb a befolyásuk is, mindenhol a saját, hajófedélzeti gépüket kínálták.
    A Northrop perre vitte a dolgot, de veszített. Súlyos ára lett a dolognak, mert az F-18L kifejlesztését törölni kellett, az elvégzett dizájn munka eredményei a McDonnell Douglas-ra szálltak és még a perköltséget is fizetniük kellett. A Northrop később az F-20-assal is bukott, a GD F-16-osai nem engettek teret nekik. Érdekes, hogy bár az F-18L per 1986-ban ért véget, az YF-23-ason a közös munkát mégis tovább vitték, egészen annak bukásáig.
    Ezután végleg szétváltak. A Northrop egyesült a Grummann-al (akik klasszikus piacát amúgy szintén "bitorolta" az McD), míg az McD indult a JSF pályázaton is. Itt is bukott és tönkrement. A Boeing teljesen felvásárolta és még a McDonnell-Douglas névhasználati jogot is megszerezte, ami azt jelenti a gyakorlatban, hogy minden McD fejlesztette termék Boeing név alá került. Ezt később a McDonnell család vissza akarta perelni, de belebuktak.

    És mi lett az McD "károsultjaival"?
    Nos, a Northrop-Grumman jelenleg is él és virul és egykori örökös ellenfelükkel, a GD-t is felvásároló Lockheed Martinnal közösen gyártják a McDonnell Douglas utolsó koporsószegének számító JSF F-35-ösök egyik legnagyobb szerkezeti darabját.
  • Allesmor Obranna
    Korábban már tűnődtem olyasmin, hogy a SAAB-nak mellékesként, amolyan Joint Venture keretében kéne modernizálnia a Boeing engedélyével a finnek és a svájciak Hornet flottáját. RM-12-es hajtómű, Ericson radar, új műszerfal, egyéb dolgok.
    • A Boeing erre miért adna engedélyt?
    • Mi értelme lenne az áthajtóművezésnek? Olyan gépeknél sem lépik meg, ahol a csere elég szép tólóerő növekedéssel járna. Miért éri meg a RM-12-re lépni? Csak azért, mert a C/D Gripen még legalább 20 évet repül?
    • A jelenlegi Hornet üzemeltetők nagy részén nem látom azt, hogy hosszútávon üzemeltetni akarnák a flottát, egy részük cserélni fogja és 99%, hogy F-35-re.
    • Ha meg nem akar F-35-öt, akkor Boeing termék a Super Hornet.
    Saját magát szúrná csak ezzel tökön a Boeing.

    Más.
    A linkelt cikkben lévő spanyol Hornet beszerzés volt anno a szakítás elég csúnya oka a McDonnell és a Northrop között.
    Ez a két cég ugyanis korábban megállapodott, hogy az F-18-asból a Northrop ki fog fejleszteni egy könnyített land based F-18L verziót és a potenciális szárazföldi légierők felé mind a promóciót, mind pedig az értékesítést is maga fogja végezni. Az könnyen látható, hogy így a US Navy és Marines mellet más már nem jut a McDonnell-nek, így az utóbbiak, kihasználva, hogy a már meglévő verziók az ő nevük alatt futnak, nomeg eleve nagyobb a befolyásuk is, mindenhol a saját, hajófedélzeti gépüket kínálták.
    A Northrop perre vitte a dolgot, de veszített. Súlyos ára lett a dolognak, mert az F-18L kifejlesztését törölni kellett, az elvégzett dizájn munka eredményei a McDonnell Douglas-ra szálltak és még a perköltséget is fizetniük kellett.
    A végét nem értem a történetnek, hogy ez hogyan lehetséges.
  • molnibalage
    • A Boeing erre miért adna engedélyt?
    • Mi értelme lenne az áthajtóművezésnek? Olyan gépeknél sem lépik meg, ahol a csere elég szép tólóerő növekedéssel járna. Miért éri meg a RM-12-re lépni? Csak azért, mert a C/D Gripen még legalább 20 évet repül?
    • A jelenlegi Hornet üzemeltetők nagy részén nem látom azt, hogy hosszútávon üzemeltetni akarnák a flottát, egy részük cserélni fogja és 99%, hogy F-35-re.
    • Ha meg nem akar F-35-öt, akkor Boeing termék a Super Hornet.
    Saját magát szúrná csak ezzel tökön a Boeing.


    A végét nem értem a történetnek, hogy ez hogyan lehetséges.
    Erről az F35 váltjárol jut eszembe,mennyire lenne nekünk opció használt,felújitott Hornettek beszerzése az amiktol?Megérné a dolog?
  • Celebra
    Erről az F35 váltjárol jut eszembe,mennyire lenne nekünk opció használt,felújitott Hornettek beszerzése az amiktol?Megérné a dolog?
    Tökéletesen értelmetlen. A Gripen már most többet tud bizonyos szinten és a svédek igen valószínű, hogy vállalják a C/D gépekre applikálását az NG technológia egy részének. AESA radar (kisebben) meg ezt-azt.

    Egy régebbi 4. gen géppel semmi értelme "váltani" egy újabbat.
  • molnibalage
    Tökéletesen értelmetlen. A Gripen már most többet tud bizonyos szinten és a svédek igen valószínű, hogy vállalják a C/D gépekre applikálását az NG technológia egy részének. AESA radar (kisebben) meg ezt-azt.

    Egy régebbi 4. gen géppel semmi értelme "váltani" egy újabbat.
    Ném váltásra,bővitésre gondoltam.Mariner gépek modernizációjával(tudom,álmodozok).Bár én inkáb a koreai FA50 körül szaglálódnék-ha lehet az RM-12 hajtóművel
  • Celebra
    Ném váltásra,bővitésre gondoltam.Mariner gépek modernizációjával(tudom,álmodozok).Bár én inkáb a koreai FA50 körül szaglálódnék-ha lehet az RM-12 hajtóművel
    Szintén értelmetlen. 14+néhány gépes vegyes flotta? Hülye ötlet. A svédek szinte biztosan vállalják C/D gépek átadását, ha ők E-re váltanak majd. Pénz.

    Az FA-50-ről volt szó, jenki részről "no go" van rá. És minek kéne bele RM12...?
    Egyesek úgy kezelik az áthajtóművezést, mint valami sétát a parkban. Nagyon nem ez a helyzet.
  • molnibalage
    Szintén értelmetlen. 14+néhány gépes vegyes flotta? Hülye ötlet. A svédek szinte biztosan vállalják C/D gépek átadását, ha ők E-re váltanak majd. Pénz.

    Az FA-50-ről volt szó, jenki részről "no go" van rá. És minek kéne bele RM12...?
    Egyesek úgy kezelik az áthajtóművezést, mint valami sétát a parkban. Nagyon nem ez a helyzet.
    Gripenátadás is még a jövő zenéje.Ez az ami no go-részemröl fejvakarás.Szükségük lenne egy F5 szerű könnyűvadászra,amit az érdekövezetükben terithetnének.Főleg,ha megnyeri az T-X tendert,a koreai gép adja magát ilyen szerepre.Önként átadják a terepet a kinaiaknk...Fejvakarás-dilisek ezek eaz amerikaiak
    RM12 F404 változat.Angol F4 R-R hajtóművet kapot,szingapuriak A4be épitettek F404est-És logisztikai okbol lépném meg,ha pénzügyileg megéri.Mert csak úgy érdemes
  • molnibalage
    Szintén értelmetlen. 14+néhány gépes vegyes flotta? Hülye ötlet. A svédek szinte biztosan vállalják C/D gépek átadását, ha ők E-re váltanak majd. Pénz.

    Az FA-50-ről volt szó, jenki részről "no go" van rá. És minek kéne bele RM12...?
    Egyesek úgy kezelik az áthajtóművezést, mint valami sétát a parkban. Nagyon nem ez a helyzet.
    Az F404GE400, ami a mostani F/A-18C/D flottában dolgozik, a jelenlegi JAS-39C/D Gripenek RM12-es hajtóművének alapja, fizikai méretei, bekötési pontjai azonosak.
    A különbség annyi, hogy az RM12-es hajtóművek tolóerej kis mértékben nagyobb, de a fajlagos fogyasztása kisebb, mint az amerikai hajtóműveké.
    Mivel az RM12-es az 60%-ban ugyanúgy GE hajtómű, mint az F404GE400, így a GE részéről se volna ördögtől való, hogy a Volvo Flygmotor, mint kvázi alvállalkozója termékével upgrade-elje a még mindig futó C/D Hornet flottát a világban. A saját F414-eseit (melyekbe szintén bedolgozik a Volvo) ugyanis nem tudná rentábilisen integrálni a C/D Hornetek-be, mivel itt már komolyabbak az eltérések, ezekre igaz az, hogy indokolatlan költségekkel járna az áthajtóművezés.
    Az RM12-es az nem ilyen, az könnyebben beépíthető lenne és még a GE termelésébe se szólna bele, de 60%-ban még mindig nekik hozna pénzt.



    A mostani szliácsi spanyol Hornet-demo belső kamerás videója. Érdemes megfigyelni a sebesség értékeket.
  • Allesmor Obranna

    Nagyon jó a videó!
    Számomra az volt az érdekes benne, hogy nagyon alacsony sebességeken is repüli a gépet, 200 km/h alatt.
    Néha 30 km/h-át mutat a számláló és közben is képes fordulni:eek:
  • fip7
    Allesmor Obranna

    Nagyon jó a videó!
    Számomra az volt az érdekes benne, hogy nagyon alacsony sebességeken is repüli a gépet, 200 km/h alatt.
    Néha 30 km/h-át mutat a számláló és közben is képes fordulni:eek:
    Adott sebesség alatt nem mér pontosan, az F-16C-n 50-60 csomó alatt kis sem jelez emiatt sebességet. Nézd meg hogyan ugrik fel a skála 60-ra 0-ról.



    Ez még jobban látszik.
  • Allesmor Obranna
    A mostani szliácsi spanyol Hornet-demo belső kamerás videója. Érdemes megfigyelni a sebesség értékeket.
    Jó nagyot esik a gép sebessége egy fordulóban
    Az f-35-nél meg nézve a videot 0:3-0nál alig veszít sebességet egy forduló után .Mintha egy hollywoodi filmből lenne
    Inkább itt mutatkozik meg a nagy tolóerő mintsem a végsebességben

Ugrás a fórum topichoz