|

Félmilliárdos Hornet-korszerűsítés Kanadában

A Kanadai Királyi Légierő félmilliárd dollárból korszerűsítené az észak-amerikai ország CF-18 Hornet flottáját.

A kanadai katonai vezetés komoly pénzügyi kérelmet nyújtott be a kormány felé, mely szerint 500 millió dollárt költenének a McDonnell Douglas CF-18 Hornet típusú vadászbombázók korszerűsítésére és üzemidő-hosszabbítására, melynek köszönhetően 2025 után is repülőképesek lennének az észak-amerikai ország vasmadarai. A modernizáció keretében új kommunikációs rendszereket kapnának a gépek, melynek köszönhetően a polgári légtérben zajló feladatok is biztonságosabbá válnának, illetve erősödne a barát-ellenség felismerés képessége is. A Hornetek fegyverzetéhez is hozzányúlnak, de hivatalosan még nem erősítették meg, hogy mely típusokkal bővül a paletta. A modernizációról szóló döntést várhatóan 2017 elején hozzák meg a parlamentben.

A gépek élettartamának kitolása egyébként nagyobb lehetőséget enged az utódlás kérdésében is, több idejük marad így a megfelelő váltótípus kiválasztására és hadrendbe állítására.

Kanadai CF-188 akcióban | Forrás: whethearmed.com

Kanadai CF-188 akcióban | Forrás: whethearmed.com ,

A Kanadai Királyi Légierő (RCAF) számára 138 darab CF-18 típusú vadászbombázó készült. A McDonnell Douglas F/A-18A/B Hornet átalakításával létrehozott alváltozatból 138 gépet (98 együléses és 40 oktató változat) rendeltek 1980-ban. A típus erős reflektort kapott (elfogáskor azonosításhoz), melyet a kabin bal oldalán, a gépágyú tárazását segítő egyik szerelőnyílás ajtajába építettek be. A kanadai Hornetek alsó részére emellett megtévesztésként “álkabintetőt” festettek. A 2000-es évek elején komoly modernizációs programot kezdtek a 80 gépen (62 együléses és 18 oktató változat), melynek köszönhetően elérték a C/D változat szintjét.

A típus kivonása régóta napirenden van, legfőbb esélyesként a Lockheed Martin F-35 Lightning II indul, ám fel-felütik a fejüket olyan kezdeményezések, melyek szerint elég lenne 4++ generációs típust is rendszeresíteni. Nyomták már az F/A-18E/F Super Hornet, a Saab JAS-39 Gripent, a Dassault Rafale-t és a Eurofighter Typhoont is, de továbbra sem született döntés az utódról.

Fórum hozzászólások

  • Madár került a Maláj légierő F/A-18D gépének egyik hajtómüvébe a LIMA-2019 légi bemutatóján. A sérült géppel sikerült leszállniuk a langkawi reptéren.

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
  • boki
    Madár került a Maláj légierő F/A-18D gépének egyik hajtómüvébe a LIMA-2019 légi bemutatóján. A sérült géppel sikerült leszállniuk a langkawi reptéren.

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    Aztarohadt, milyen jó képek.
  • dudi
    Ilyenkor a hajtómű kuka?
    Nem hinném, de hogy több lapátot cserélnek benne és műhely szintű beavatkozás kell, az erősen sejthető. Ilyen sérülést az üzemeltető egységnél nem nagyon javítanak tudtommal, de Allesmor majd felhomályosít minket.
  • molnibalage
    Nem hinném, de hogy több lapátot cserélnek benne és műhely szintű beavatkozás kell, az erősen sejthető. Ilyen sérülést az üzemeltető egységnél nem nagyon javítanak tudtommal, de Allesmor majd felhomályosít minket.
    Szóval a madár(vagy ami megmaradt belőle) megakadt a lapátok közt(nem megy át a hajtóművön)?
  • dudi
    Szóval a madár(vagy ami megmaradt belőle) megakadt a lapátok közt(nem megy át a hajtóművön)?
    Lényegtelen. Egy ilyen után szétszedik és kitakarítják és ellenőrzik az egészet, hogy sehol ne maradjon szennyezés és dirib darabok.
  • molnibalage
    Lényegtelen. Egy ilyen után szétszedik és kitakarítják és ellenőrzik az egészet, hogy sehol ne maradjon szennyezés és dirib darabok.
    Ez nyilvánvaló,nekem csak az volt fura,hogy marad olyan résza a hajtóműnek amit megéri javítani
  • dudi
    Ez nyilvánvaló,nekem csak az volt fura,hogy marad olyan résza a hajtóműnek amit megéri javítani
    A legsúlyosabb kár a kompresszor lapátokat éri. Ha csak olyan kis darab törik le belőle hogy nem darálódik le turbinalapát akkor drágán, de javítható egy hajótmű.
  • molnibalage
    A legsúlyosabb kár a kompresszor lapátokat éri. Ha csak olyan kis darab törik le belőle hogy nem darálódik le turbinalapát akkor drágán, de javítható egy hajótmű.

    Értem.Nekem ez úgy volt meg a fejemben,hogy egy ilyen madár az elejétől a végéig lekukázza a hajtóművet,nem gondoltam,hogy teszem azt az égéstérig el sem jut(nem a madár hanem a letört lapátok)így ott már különösebb kárt nem okoz.Azt hittem,hogy a lapátok annál sérülékenyebbek,hogy egészben kibírjanak egy olyan erejű becsapódást amit egy madár okoz.
  • dudi
    Értem.Nekem ez úgy volt meg a fejemben,hogy egy ilyen madár az elejétől a végéig lekukázza a hajtóművet,nem gondoltam,hogy teszem azt az égéstérig el sem jut(nem a madár hanem a letört lapátok)így ott már különösebb kárt nem okoz.Azt hittem,hogy a lapátok annál sérülékenyebbek,hogy egészben kibírjanak egy olyan erejű becsapódást amit egy madár okoz.
    Maga a madár nem tudja, hiszen nem olyan kemény anyagból van az állat. Ha nagyon nagy madár akkor tud ledarálni az elején többet, de azért hőmérséklet és más megoldják, hogy cafatok maradnak vissza csak.

    A komoly kárt a szétrepülő roncsdarab okozza illetve ha kiszakad a lapát, akkor az excentricitás. Konkrétan ilyen tesztet végeznek el hajtóműveket, ahol szándékosan lerobbantanak lapátot.


  • A madárral ott lehet gond, hogyha átszalad a kompresszor után és belesül a tüzelőtér körül a külső áram falára, vagy eltömíti a tüzelőteret.
    Akkor a hajtóművet szét kell szedni. Ilyenkor egyértelműen csere van, mert ezt alakulatnál nem oldják meg.
  • Ezzel kapcsolatban egyszer hallottam egy KFKI-s rezgésdiagnosztikával foglalkozó ember sztoriját. Beszélt modáslisokról (ha jól emlékszem, hogy hogyan igazodik be egy gázturbinás sugárhajtómű tengelye indításkor, miközben átmegy egy [vagy több...] kritikus fordulatszámon) meg azt is megemlítette, hogy furcsa jelenségnek voltak tanúi, mikor olyan hajtóművet vizsgáltak, ami madarat evett (tán Tu-134-est említett).
    Szóval azt furcsállták, hogy nem az első egy-két kompresszor lapátsor rongálódott meg a legnagyobb mértékben, hanem a a rákövetkező harmadiktól, talán az ötödikig. Szóval ezt tapasztalták és nem tudtak egyértelmű magyarázatot találni jóideig. És végül az derült ki, hogy a madár zúzájának nem volt ideje széttrancsírozódni az azalatt az idő alatt, amíg átjutott a fent említett első egy-két fokozaton. Azonban mikor a kompresszornak sikerült „szétvernie” a madár zúzáját, akkor az abban lévő felevett kavicsok elszabadultak és ezek okozták a károk zömét a lapátozásban.
    ezen kívül volt még szó helikopter lapátszekció roncsolásmentes vizsgálatáról, a méhsejt, ragasztóanyag hibáiról, meg még sok mindenről.
  • boki
    Madár került a Maláj légierő F/A-18D gépének egyik hajtómüvébe a LIMA-2019 légi bemutatóján. A sérült géppel sikerült leszállniuk a langkawi reptéren.

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]



    Még lassítva is csak 1 másodpercig tartott a jelenség.

Ugrás a fórum topichoz