A HTKA HÍRHALOM olyan hírek gyűjtőhelye, amiket rövidségük, vagy éppen időnk hiánya miatt nem tudtunk kellő formában megírni, így igen lényegre törően, de mégis közzétesszük ezeket minden hétvégén egy csokorba fűzve.
Át kell tervezni a dél-koreai Surion helikoper egyes elemeit, miután az elbukott az extrém klímás üzemelési teszteken. Az Egyesült Államokban lebonyolított tesztek során nyirkos és fagyos környezetben jéglerakódások jelentek meg a forgószárnyas egyes részein. A KAI-nak most minél hamarabb módosítania kell terveznie az adott részegységeket, hogy megfeleljen az elvárásoknak.
—
A kínai Zhejiang egyetem kutatói két új, lopako kialakítású célgépet mutattak be a a pekingi UAS (Unmanned Aerial System) kiállításon: az SZ-250 és SZ-300 jelzést kapott drónok a következő képeken tekinthetők meg, íme:
A kormányközi megállapodással vásárolt Rafale vadászbombázók vehetik át a nukleáris csapásmérő feladatkört a Mirage 2000-esektől az Indiai Légierőben. Franciaországban még a 80-as években fejlesztették ki a Mirage 2000N-t a nukleáris csapásmérő feladatkör betöltésére, majd segédkeztek az Indiai Mirage flotta egyes gépeinek hasonló módosításában, illetve biztosították az alkatrészellátást és technikai támogatást. Ehhez hasonló együttműködést várnak majd a Rafale esetében is.
—
A nuklerási csapásmérő szerepkör elvesztése ellenére sem csökken az IAF Mirage 2000I vadászbombázóinak jelentősége, a modernizáláson átesett példányok BVR képességet kapnak a Mica légiharc-rakéták integrálásával. Az első tesztlövészetre szeptember 24-én került sor, a fegyver eltalálta az alacsony magasságon repülő célgépet.
—
Szintén Indiához tartozik, hogy múzeumhajóvá alakítják az INS Viraat repülőgép hordozót, miután az Indiai Haditengerészet úgy döntött, átadja a hajót Ándhra Pradesh indiai tagállamnak, ahol érdeklődést mutattak a hajó emlékművé alakítása iránt. Az INS Viraatot 55 év szolgálat után nyugdíjazzák az év végén.
Maradjunk még egy hír erejéig a világ második legnépesebb országánál: szeptember 20-án kényszerleszállás közben 200 méterrel túlfutott a légierő egyik MiG-21 Bisonja. Az esetre a Srinagar repülőtéren került sor, ahol emiatt lezárták a kifutót egy időre. Szerencsére személyi sérülés nem történt.
—
Némileg nyugatabbra, a Pakisztáni Légierő elvesztette egyik F-7-esét. A vadászgép szeptember 24-én, az Iszlámábádtól 100 km-re nyugatra található Jamrud városától nem messze csapódott földbe, megölve a pilótafülkében helyet foglaló Amer Shazad repülőszázadost. Isten nyugosztalja!
—
Új szállítógépek után kutat a Thai Királyi Légierő. A kínai Xinhua hírügynökség szerint a C-130H Herculesek leváltását legnagyobb valószínűséggel a kínai Shaanxi Y-9-es megrendelésével oldják meg. A másik lehetséges jelölt a C-130J Super Hercules.
2018-ban válik teljessé a Nigéria által tavaly októberben rendelt 12 példányos Mi-35M flotta. Ebből a Rosoboronexport 2 forgószárnyast ad át még az év vége előtt.
—
Az elmúlt hónapok híresztelései igaznak bizonyultak, miszerint az Admiral Kuznyecov a Földközi-tengernek veszi az irányt, hogy onnan támogassa a Szíriában állomásozó orosz repülőerők akcióit. Az Orosz Védelmi Minisztérium beleegyezett a hajó bevonásába, így hamarosan megkezdik újukat a térségbe.
—
A Klimov hivatalos ceremónia keretében mutatta be legújabb portékáját, a TV7-117ST gázturbinát, mely az Il-112V könnyű szállítógép meghajtásáról gondoskodik majd.
Az Amerikai Szenátus Külügyi bizottságának elnöke, Bob Corker szenátor számolt be a kuvaiti és katari vadászbombázó beszerzések legújabb fejleményéről. Eddig az Izraeliek gátolták az üzletek megköttetését, azonban mostanra jóvá lett hagyva egy katonai segélycsomag részükre, így minden akadály elhárult a Boeing számára aranyat érő szerződések aláírása elől. Az F-15-ös gyártósorának bezárását 72 Strike Eagle beszerzésével tolná ki Katar, míg a Super Hornetből 28 példányt vásárol Kuvait.
Katar szomszédja, Bahrein sem akar lemaradni, ők 17-18 F-16V beszerzésével, és a meglévő 15 F-16-osuk hasonló szintre való modernizálásával szeretnék fejleszteni légierejük képességét, azonban ezt az ütletet még nem hagyta jóvá az Obama adminisztráció.
—
Az Izraeli Légierő egyik F-16-osával találkozott a Hamász terrorszervezet pilóta nélküli gépe Gáza tengerpatjánál szeptember 20-án. Az eredmény sejthető, a „Sólyom” egy rakétával leszedte az UAV-t.
—
Valamivel észak-nyugatabbra, Görögország északi részén, Halkidiki parjainál lezuhant a Görög Hadsereg egyik AH-64 haci helikoptere szeptember 20-án. Mindkét hajózó sérülések nélkül megúszta a balesetet.
—
Az első bolgár NATO Air Policing küldetésen az USAF F-15-ösei is részt vettek, erről kerültek nyilvánosságra képek:
A Boeing hivatalosan megtámadta a Dán Védelmi Minisztérium idei döntését, mely szerint az F-35-öst választották a légierő következő harci típusaként a F/A-18E/F Super Hornet helyett. A vád szerint pontatlanul mérték fel a típusuk költségeit és képességeit. A védelmi minisztériumnál úgy döntöttek, a kiválasztási procedúrához kapcsolódó dokumentumokat a Boeing rendelkezésére bocsátják.
—
3,25 millió dollár értékben rendelt BriteCloud csalikat a Leonardo-Finnmeccanica vállalattól a Brit Védelmi Minisztérium. Az infracsapda és dipólköteg indítokból kilőhető eszköz rádiósugárzással zavarja meg a radarokat, így biztosít nagyobb védelmet a vadászbombázók számára. A BriteCloud tesztjeit az év későbbi szakaszában kezdik meg, ha minden a tervek szerint halad, 2017 közepétől kaphatják meg azt a RAF Tornado GR4-esei.
A Saab potenciális GlobalEye megrendelőnek tekinti Nagy-Britanniát. Ha majd elérkezik az E-3 Sentry légtérellenőrzők cseréjének ideje, a svéd vállalat szerint a Brit Védelmi Minisztérium nem is választhatna jobb utódot a GlobalEye-nál a szerepkör betöltésére.
A Lockheed Martin sikeresn elvégezte a Legion Pod első tesztrepülését egy F-15C törzs alatti felfüggesztőjére kapcsolva. A konténer elejébe épített IRST (Infra-red saerch and track) rendszer sikeresen bizonyította nagy távolságú felderítő és követő képességét a gyártó szóvivője szerint. A tesztre Floridában kerítettek sort, a Jacksonville-i Légi Nemzeti Gárda bázisán. A Legion Pod előnye, hogy a gépen semmiféle hardveres módosításra nincs szükség az integráláshoz.
Újra eltolták a USS Gerald R. Ford repülőgép hordozó tengeri próbáit. Egy június 12-i teszten megsérült a hajó kettes turbinája, majd júliusban az egyes generátor is sérülést szenvedett. Mindkét esetben egy hibás feszültségelosztó volt a ludas, melyhez már kidolgozták a módosítást. A vita azon megy, hogy a módosítást a tengeri próbák előtt vagy után vigyék végbe.
—
Az Amerikai Haditengerészet szeptember 22-i bejelentése szerint megkezdődött az MQ-4C Triton alacsony ütemű sorozatgyártása.
A Pengatgon 43 millió dolláros megbízással látta el a Boeingot és Lockheed Martint, hogy kockátat csökkentő kutatásokat folytassanak az MQ-25-ös fejlesztésének támogatásához. Mindkét vállalattól azt várják, hogy jövő októberig végezzenek a munkával.
—
Térjünk át a Csendes-óceán másik végére – Japánban, Okinawa szigetének partjaitól nem messze a tengerbe zuhant az Amerikai Tengerészgyalogság AV-8B Harriere. A VMA-542-es század állományába tartozó STOVL képességekkel bíró gép szeptember 22-én, helyi idő szerint délután 2-kor tűnt el a radarok képernyőiről. A Japán Partiőrség megkezdte a pilóta keresését, erről még nem érkeztek hírek.
—
Az Amerikai Kormány jóváhagyta a KC-46A eladását Japán számára. A Védelmi Biztonsági Együttműködési Ügynökség szeptember 21-én értesítette a Kongresszust az Obama adminisztráció döntéséről. Az 1,9 milliárdos beszerzés részeként a gépek a Northrop Grumman AN/AAQ-24(V) LAIRCM rendszerét is megkapják.
—