|

Aranysassal repültek az argentin pilóták

Már megszámolni sem tudjuk, hogy hány típussal hozták összefüggésbe Argentínát, annyi bizonyos, hogy a dél-amerikai ország hajózói újabb harci gépet próbáltak ki, mint potenciális váltótípust.

Argentína a Mirage vadászbombázóinak 2015-ös kivonását követően maradt komoly teljesítményű harci gép nélkül, a légtérvédelem kérdésére továbbra sem tudtak megnyugtató választ találni. A gazdasági nehézségekkel küzdő állam már évek óta próbálja kissé ráncba szedni erősen leromlott képességű légierejét – a Mirage-ok utódlása vonalán 5 évvel ezelőtt spanyol Mirage F1-esek kerültek szóba, amiket végül elutasított Buenos Aires és inkább jordán gépekkel kezdett szemezni. Végül ezekből sem lett semmi és 2013-ban ismét előtérbe került a spanyol F1M ajánlat. A Saab brazíliai győzelme után felmerült az is, hogy Argentína is bevásárolna 24 JAS-39E/F vadászbombázót a létesítendő brazil gyártósorról – természetesen az argentinok ellenlábasai, a Gripenben sok mindennel jelen levő angolok gyorsan elintézték, hogy erről szó se lehessen. A közelmúltig IAI Kfir vadászbombázókról tárgyaltak Izraellel, már úgy tűnt, hogy szerződés lesz a dologból, de egyelőre nincs újabb fejlemény az ügyben. Számoltak használt amerikai F-16-osok beszerzésével is, de végül a Mirage típusokhoz képest magasabb üzemeltetési költségek miatt elvetették. Legutóbb pedig használt Mirage-ok esetleges beszerzéséről írt a nemzetközi sajtó.

Forrás: KAI

Forrás: KAI ,

A legfrissebb hírek szerint nyugati irányba nyitnának, mégpedig Dél-Korea felé, ahonnan a Korea Aerospace Industries (KAI) és a Lockheed Martin által közösen kifejlesztett T-50 Golden Eagle sugárhajtású kiképzőgép harci változatát, az FA-50 jelzésű altípust ajánlják megvételre. Szeptember 7-én egy argentin delegáció utazott Dél-Koreába, mégpedig a légierő (RoKAF) Yecheonban állomásozó 16. Vadász Ezredét látogatták meg, ahol a dél-amerikai pilóták kipróbálhatták az ázsiai típust. Egyelőre több információ nem került nyilvánosságra a látogatásról.

Az FA-50-est könnyű vadászbombázóként hirdeti a KAI, egyaránt képes levegő-levegő és levegő-föld fegyverzet alkalmazására, emellett beépített gépágyúval rendelkezik. Integrálták fedélzetén az AIM-9L/M/N/P/S Sidewinder légiharc-rakétát, az AGM-65A/D/G Maverick rakétát, a Mk 82, Mk 83, Mk 84 és BLU-109 „buta” bombákat, a GBU-31, -32 és -38 irányított bombákat, a CBU-52/58/71, CBU-103/104/105, CBU-97 és Mk 20 Rockeye II kazettás bombákat, valamint a LAU-68/131 és LAU-3A/5003 rakétavetőket.

A harcias verzióból eddig Dél-Korea mellett a Fülöp-szigetek (12 darab) és Irak (24 darab) rendelt, de a KAI potenciális vásárlót lát többek közt Peruban is.