A horvát MiG-21-esek üzemidő-hosszabbítása és kisebb modernizációja már több ízben szerepelt híreink között, azonban a március végén útnak indított korrupciós vizsgálat kapcsán nem volt hír – pedig elég cifra történet rajzolódik ki az azóta nyilvánosságra került információk alapján. Az eddigiekből úgy tűnik, hogy esetleges kenőpénz tologatás mellett a horvátokat alaposan át is verték.
Emlékeztetőül: szomszédaink az anyagi helyzetük miatt modern vadászbombázók beszerzése helyett 7 MiG-21-es élettartam hosszabbítása és további 5 gép beszerzése mellett döntöttek, a megbízást pedig a több jelentkező közül 3 évvel ezelőtt az ukrán Odesaviaremservis nyerte el – részben mert a szintén pályázó román Aerostar korábbi horvát MiG-21 pátyolgatásával elvileg nem voltak elégedettek Zágrábban.
A 7 horvát MiG-21 mellé Zágráb megvett 5 másik 21-est is abból a 8 gépből, ami a Jemen részére felújított 28 gépből az ukránok nyakán maradt. Ugyan később Jemen állítólag jelezte, hogy azok a jemeni haderő tulajdonát képzik úgy tűnik ebből nem lesz gond, mert ez az 5 gép állítólag perpillanat nem bevethető és vélhetően nem is jemeni… De a hírek szerint vannak gondok az eredetileg is horvát tulajdonú gépekkel is.
Ezért is indult vizsgálat, mert kibukott, hogy nagyon nincsenek rendben a dolgok az Ukrajnából 2014 tavaszi kezdettel visszaérkezett 12 géppel.
Az eddigi vizsgálatok alapján egyrészt nagyon valószínű kenőpénzek mozgása, illetve kiderült, hogy az ukránok által mellékelt dokumentációk, az azokban megjelölt alkatrészek azonosítószámai nincsenek összhangban a gépekben ténylegesen megtalálhatókkal. A kiegészítésként megvett 5, elvileg jemeni gép kapcsán kiderült, hogy azok törzse bolgár, szárnyaik pedig algériai MiG-21-esektől származik. Nemrégiben ezen felül állítólag kibukott az is, hogy 2 hajtómű esetében azt sem tudni, hogy azokat honnan szerezték az ukránok.
Nos, az egyértelműnek tűnik, hogy azon horvát terv, miszerint a saját 7 felújított gépük mellé beszerzett 5 géppel egy megfelelő bevethetőségi arányt produkáló repülőszázadot fel tudnak állítani az totálisan dugába dőlt. Mert ha a saját gépeik nem is, az újonnan beszerzettek jelenleg használhatatlanok.
Ezek alapján érthető, hogy a tavalyi második felében Zágráb ismételten vadászbombázók beszerzésének lehetőségét kezdte mérlegelni – konkrétabban Gripenek beszerzését, bár korábbi hírek alapján Izrael meg használt F-16-osokat adna el nekik.