A Saab AB linköpingi üzemében ünnepélyes keretek között bemutatkozott a JAS-39E Gripen első prototípusa.
Május 18-án újabb fejezetébe ért a Gripen NG program, ugyanis végre lehullott a lepel a „39-8” jelzésű tesztpéldányról, mely a JAS-39E Gripen első prototípusa. A gép a gyári teszteket követően nyáron kerül a berepülő részleghez és várhatóan még az év vége előtt a levegőbe emelkedik. A most bemutatott példányt további kettő fogja követni a közeljövőben (jelenleg az összeszerelés különböző fázisában állnak), emellett készül egy tesztpéldány Brazília számára is, melyet a svéd berepülést követően leszállítják a dél-amerikai államnak további tesztelés céljából.
A továbbfejlesztett Gripen erősebb hajtóműveket kapott, a General Electric F414 típusú erőforrás 98 kN tolóerő leadására képes, azaz közel 20 kN-nal erősebb mint a régi Volvo RM12 sugárhajtómű. Megújult emellett a pilótafülke és az adatátviteli rendszer, a gép orrába Raven ES-05 típusú AESA radart, a szélvédő elé pedig SKYWARD-G IRST szenzort építettek. Szerkezetileg is módosult az új verzió, kiszélesítették a szívócsatornákat, valamint megváltoztatták a főfutók helyzetét is, ezáltal több üzemanyagnak lett hely, valamint nőtt a felfüggesztési pontok száma is. (Az újdonságokat a Gripen Demo elnevezésű repülő próbapadon már évek óta tesztelték.)
A JAS-39E/F Gripen vadászbombázónak eddig két megrendelő szavazott bizalmat. Svédország 60 darab együléses példányt vásárolt, míg Brazília 36 gépre adott le megrendelést, melyből 8 darab lesz kétüléses. Az első sorozatgyártású példányt várhatóan 2021-ben veheti át a Svéd Légierő, a bevethetőséget két évre rá érheti el.
A JAS-39 Gripen ma a következő öt nemzet légvédelmének képezi a gerincét: Svédország, Dél-Afrika, Cseh Köztársaság, Magyarország és Thaiföld. Emellett a nagy-britanniai Birodalmi Teszt Pilóta Iskola (Empire Test Pilot School) is Gripent alkalmaz a jövő tesztpilótái képzése során.
További képek a bemutatóról: