Egyre közeledik az öreg C-130 Hercules típusú teherszállító repülőgépeik üzemidejeinek vége, a délnyugat-európai állam már a váltótípuson agyal.
Portugália a Hercules H és H-30 verzióját üzemelteti, melyek 1977-től álltak hadrendbe, de lassan új típus után kell nézniük, mivel a gépek üzemideje 10 éven belül lejár. A legfőbb esélyes a váltótípus posztjára a KC-390-es, melynek beszerzéséről még 2010-ben írtak alá szándéknyilatkozatot és egészen mostanáig elég nagy csend volt ezzel kapcsolatban.
A portugál védelmi miniszter, Azeredo Lopes a napokban Brazíliába látogatott, mely során az EMBRAER üzemeit is megtekintette, ahol elmondta, még mindig érdeklődnek a típus rendszeresítése iránt és hamarosan neki kell látni a típusváltás folyamatának, hogy ha azt akarják, hogy az utód szolgálatba álljon a Herculesek kivonásáig.
Az EMBRAER még 2009-ben indította el a többfeladatú teherszállító repülőgép, a KC-390-es fejlesztési programját, melynek célja egy 23 tonna kapacitású masina kifejlesztése volt a C-130 Hercules leváltására és a C-130J Super Hercules konkurenciájának.
A 23 tonnás teherbírású gép rakterébe 7 darab 463L típusú szabványraklap fér el, vagy 6 raklap és 36 felszerelt katona. A megnövelt teherbírású változat kapacitása 26 tonna lesz és elbírja az LAV-25 típusú páncélozott járműveket is, anélkül, hogy a tornyot el kéne távolítani róla. Személyszállító változatban 80 utast vagy 66 deszantost képes fedélzetére venni, míg MEDEVAC feladatoknál 74 hordágy szállítását végezheti.
Teljes terheléssel 1380 tengeri mérföldes (2556 kilométeres) hatótávval rendelkezik, míg átrepüléseknél két beépített póttartállyal 4620 tengeri mérföldet (8556 km-t) képes megtenni.
A KC-390 érdekessége, hogy karbantartása a polgári utasszállítókéhoz hasonló módon fog zajlani: 600 repült óránként kerülhet sor az egynapos átvizsgálásra (A-check), illetve tízévente a mélyebb, átfogóbb szervizelésre (C-check).
Brazíla 2010-ben kötelezte el magát a típus mellett, de a 28 gépes megrendelésről szóló szerződést csak májusban írták alá. Szándéknyilatkozatok is születtek a típusra, Portugália mellett Argentína és Chile 6-6 darab, Kolumbia tucatnyi, míg Csehország két gépet venne, de más érdeklődők is feltűntek már. Több nemzet partnerként is csatlakozott a programhoz, az argentin FADEA (Fábrica Argentina de Aviones), a cseh Aero Vodochody és a portugál OGMA is részt vesz majd a gyártásban.