A HTKA HÍRHALOM olyan hírek gyűjtőhelye, amiket rövidségük, vagy éppen időnk hiánya miatt nem tudtunk kellő formában megírni, így igen lényegre törően, de mégis közzétesszük ezeket minden hétvégén egy csokorba fűzve.
Kezdjük mindjárt egy friss hírrel: orosz források szerint a PAK-FA új emelkedési világrekordot állított fel egy tesztrepülés során. Az 5. generációs gép egyik prototípusával 384 m/s-os emelkedési rátát értek el, mellyel csupán 23 másodpercre lenne szükség hogy valaki tengerszintről a Mount Everest csúcsára érkezzen.
A Fülöp-szigetek kormánya megerősítette, hogy kontraktust kötöttek az Elta Systemsszel ELM-2288-as légvédelmi radarok szállításáról. 3 egységet kapnak, ezeket úgy állítják fel, hogy a Dél-kínai-tenger légterét fürkésszék.
—
Az Észak-Korea február 7-i műholdfellövése után déli szomszédja tárgyalásokat kezdeményezett az Egyesült Államokkal THAAD légvédelmi rendszerek Koreába telepítéséről. A két ország által közösen kiadott nyilatkozatban az áll, hogy egyelőre a megvalósíthatósági tanulmányok folynak, a cél a nagy magasságú célok elfogására is alkalmas rendszer mihamarabbi félszigetre telepítése.
—
A Brit Véldemi Minisztérium két Zephyr UAV rendszeresítése mellett határozta el magát. Az Airbus által gyártott pilóta nélküli gép nagy magasságból végrehajtott felderítő műveletekhez alkalmas.
Az Amerikai Haditengerészet meghatározta az MV-22 Osprey-en elvégzendő szükséges módosításokat, hogy a típus alkalmas legyen a repülőgép-hordozók ellátásának biztosítására. A US Navy még tavaly választotta ki a konvertiplánt a C-2A Greyhound váltótípusának, azonban kisebb módosításokra szükség van, hogy megfelelően elláthassa a feladatát. 3 módosítást írtak elő a gyártó felé: meg kell növelni a tüzelőanyag kapacitást, a gépet magas frekvenciájú rádióval kell ellátni, és a rakteret fel kell szerelni hangosbemondóval. A típus CMV-22 jelöléssel kerül rendszeresítésre.
—
Cipruson hajtott végre kényszerleszállást a Francia Légierő egyik Mirage 2000 vadászgépe február 14-én. A pilóta rendellenességet észlelt az üzemanyag-ellátó rendszerben, ezután értesítette a légi irányítást problémáról és engedélyt kért a Paphos reptéren való leszállásra.
—
Elvesztette egyik UH-1H helikopterét a Dél-Koreai Hadsereg február 15-én délelőtt. A forgószárnyas Gangwon provinciában zuhant le. A balesetben hárman meghaltak, egy ember pedig súlyosan megsérült.
—
A Defense News interjúvoltatott meg elemzőket a Japán Légierő fejlesztésének ügyében. A szakértők elmondása szerint a légierőnek az F-15J flotta modernizálására kéne fókuszálnia az F-2-esek helyett. A típus a nagy hatótávolságának, fegyver terhelhetőségének és az orrába férő hatalmas radarnak köszönhetően a következő évtizedekben is kulcsfontosságú szerepet tölthet be a légierőn belül. Ennek azonban feltétele, hogy összhangban tudjanak üzemelni a hamarosan szolgálatba álló F-35-ösökkel, amelyek elektronikailag teljesen más szintet képviselnek jelenleg. Japán számára nem a kínai vadászgépek, hanem a százas nagyságrendben indításra kész cirkáló és ballisztikus rakéták jelentik a legnagyobb veszélyt. Utóbbiak ellen ugyan keveset tehetnek a vadászgépek, de előbbiek alacsony repülési magassága és sebessége miatt könnyebben eltalálhatók, de ehhez nem árt egy jó AESA radar, valamint megfelelő adatátviteli rendszer megléte sem. Ezekkel és további kiegészítőkkel az F-15J flotta továbbra is megfelelő erőt képviselhet majd az F-35-ösök mellett. Az elemzők véleménye szerint az F-2-esek modernizációja is fontos, de csupán harmadrendű a „Sasok” átalakítása és a „Villám” üzembe állítása mögött.
A japán üzlet jól jöhet a Boeingnak, hisz a tervek szerint a modernizációjuk hasonlítana ahhoz, amit az USAF a saját gépeihez rendelt, és ahhoz hasonlóan így ennek is az amerikai mamutvállalat lehet a kivitelezője. További üzletek is a látóhatáron vannak már a cégnek: Dél-Korea két 737 AEW&C gépet rendelne a jelenlegi 4 példány kihasználtságának csökkentése érdekében, Indonézia pedig CH-47-esek vásárlásáról érdeklődött Washingtontól.
—
C-17-esek feltöltését gyakorolták az Ausztrál Légierő KC-30-asainak személyzetei. A február 10-én Kalifornia felett tartott tesztek jelentették az első alkalmat, hogy a RAAF új tankertípusa a légierőben csak „Big Mac” néven emlegetett teherszállítót töltött újra. Az 5 órás repülésen 39 csatlakozásra került sor, ezek alatt 15 000 fontnyi, tehát kb. 6800 kg kerozint töltöttek át.
Az Amerikai Hadsereg tervei között szerepel, hogy 30 mm-es gépágyúval fegyverzik fel a Stryker 8×8-as harcjárműveket, valamint hogy ezekhez légi célok elleni lövedékeket rendszeresítenek, és így légvédelmi szerepkörben is használják majd a járműveket.
Újabb Super Hornetek vásárlását kérvényezte a US Navy. 2 példányt szeretnének belezsúfolni a 2017-es költségvetési évbe, valamint 14-et az azt követőbe. A haditengerészet emellett a következő 5 évben 64 F-35C-t és 94 F-35B-t szeretne szolgálatba állítani.
—
A Lockheed Martin 141 millió dollárért nagyjavítja Görögország P-3B tengeri járőrgépeit. 4 példányon végeznek strukturális megerősítéseket, valamint egy további példányt reaktiválnak.
—
A Flight Global információi szerint Belgium a nyár folyamán kiküldi az ajánlatkérést (RFP – request for proposals) az F-16A/B géppark leváltására a különböző repülőgépgyártókhoz. A menetrend szerint 2018-ban kötnék meg a szerződést az új gépek szállításáról, és azoknak 2025-re kell szolgálatba állniuk. A döntésben szerepet játszhat majd a 2019-es választás is.
—
Az Amerikai Kormány ügynöksége, a GAO visszautasította a Boeing és a Lockheed Martin által benyújtott óvást az LRS-B tender végkimenetelét illetően. Mint ismert, a stratégiai bombázó fejlesztésének lehetőségét a Northrop Grumman nyerte az előbb említett két cég párosával szemben.
—
4 darab F-16-ossal támogatná a szíriai beavatkozást a Lengyel Légierő. A Lengyel Nemzetbiztonsági Hivatal igazgatója a Lengyel Rádióban közölt interjújában számolt be arról, hogy országa kész 4 vadászbombázót biztosítani a szövetséges erők részére, de ezek vélhetően csak felderítő bevetéseken vesznek majd részt. A Lengyel Légierőben rendszeresítették a DB-110-es felderítőkonténert, így ezt a feladatkört is kitűnően el tudják látni.
Az amerikai B-52H flotta modernizációjának következő lépéseként lecserélik a gépek lokátorait. A bombázók orrában a régi AN/APQ-166-os típus teljesít szolgálatot már évtizedek óta, ennek megváltoztatására 491 millió dollárt szán az USAF. 2017-ig az alternatívák elemzése folyik, majd a kiválasztott gyártó(k)nak 2019-ig kell elkészülnie a technológia kidolgozásával és a prototípus legyártásával.
—
Szeptemberben már beszámoltunk arról, hogy a Raytheon töltené be a General Electric kiszállása utána megmaradt űrt az Alenia Aermacchi T-X tenderen való nevezését illetően. Február 22-én meg is született a szerződés, az amerikai vállalat lesz a T-100-as jelzéssel illetett M-346 Master amerikanizált változatának haza fővállalkozója, és együtt küzdenek tovább a zsíros, több száz példányt magában foglaló megrendelésért.
—
Indonézia tavaly törölte az AW101 VVIP variánsának megrendelését, de a Finmeccania Helicopters egyik vezérigazgatója szerint továbbra is érdekeltek a típus rendszeresítésében. Daniele Romiti beszámolója szerint Jakarta kutató-mentő szerepkörben állítaná szolgálatba a helikoptert, az Olaszországban üzemelő HH101-es konfigurációjához hasonló kialakítással.
A Líbiai Légierő szakembereinek sikerült felújítaniuk és újra repülőképes állapotba hozniuk az egyik Szu-22UM-3K bombázójukat. Íme az első repülésről készült videó:
Gépmentéssel érdemelte ki a Légierő Dicsérő Érméjét az USAF 380. karbantartó századának négy szakembere. Még az előző év végén, egész pontosan december 2-án történt esetről van szó – az egyik F-15E gyakorlóbevetésről tért vissza bázisára, majd leszállás után az állóhelyre gurulás közben a jobb futómű fékéből elkezdett folyni a hidraulikaolaj. A folyadék hamarosan lángra is kapott, és mivel a gépen 3000 fontnyi (1360 kg) fegyvert cipelt magával, így életbevágó fontosságúvá vált hogy elfojtsák a lángokat. A 4 karbantartó azonnal tűzoltókészüléket ragadott, és elkezdték a műveleteket, azonban elsőre nem tudták megállítani a gépet. Később a vészfékek segítségével sikerült a vadászbombázó mozgásának gátat szabni.
Októberben visszatérnek Izlandra a cseh Gripenek. A Balti országok mellett a légierővel szintén nem rendelkező szigetállam légtérvédelmében is részt vállalnak a csehek, tavaly augusztusban már ellátták ezt a feladatot. Idén 5 géppel és 75 fős kontingenssel veszik el ismét a harcot a légtérsértők ellen.
—
A február 16-a és 21-e között megrendezett Singapore Air Shown beszállítói szerződést kötött a Kawasaki Heavy Industries, valamint a Honeywell vállalatokkal, utóbbi cég a P-1 tengerészeti gépek részegységeit készítheti ezentúl. Többek között a 131-9J segédhajtómű, a kabinnyomást biztosító berendezés, a személyi oxigén ellátó rendszer, a külső és belső világítás, valamint a szonárbóják vetőberendezései készülnek ezentúl az amerikai vállalat üzemeiben. A megrendeléssel a Honeywell lett a legnagyobb külföldi beszállítója a P-1 programnak.
Japán másik nagy repülőgép fejlesztéssel foglalkozó vállalata, a Mitsubishi Heavy Industries megkezdte az első F-35A végső összeszerelését. A szigetországban elsőként épített 5. generációs vadászbombázó az AX-5-ös jelzést kapja.