|

Újabb gigászi verseny a láthatáron?

Amikor a Dassault Rafale megnyerte az MMRCA-tendert, tudni lehetett, hogy a megrendelési állomány nem áll meg 126 darab gépnél, de most úgy tűnik, érdeklődik a típus iránt az Indiai Haditengerészet is. Ez azonban nem tetszik túlzottan az oroszoknak.

Több mint 4 éve, 2012. január 31-én jelentették be hivatalosan, hogy a Dassault Rafale nyerte a 126 vadászbombázó beszerzésére kiírt MMRCA-tendert, a szerződést azonban továbbra sem sikerült tető alá hozni. A felek több fontos pontban sem tudtak megállapodni, ráadásul a költségek miatt az indiaiak először 126 darabról 80-ra, majd végül 36 darabra csökkentették az első körben megrendelendő mennyiséget. Ráadásul a legfrissebb hírek szerint egy ideig lemondhatnak a típus liszenszgyártásáról, ugyanis a csökkentett darabszám miatt az összes gép a Dassault Aviation francia üzemében készülne. A szerződés értéke a fegyverzettel és logisztikai támogatással együtt 9 milliárd dollár, a francia gyártó 50 százalékos ellentétezést vállalna. A kontraktus véglegesítése érdekében az elmúlt időszakban megszaporodtak az indiai-francia kormányközi egyeztetések, hogy mielőbb aláírás kerülhessen a dokumentumra.

Egy ideig még várniuk kell az indiaiaknak a helyi gyártásra | Fotó: Dassault Aviation

Egy ideig még várniuk kell az indiaiaknak a helyi gyártásra | Fotó: Dassault Aviation ,

Eközben másik fronton is egyeztetések kezdődtek a két ország között, ugyanis a kormány arra utasította az Indiai Haditengerészet vezetőit, hogy kezdjenek tárgyalásokat a Dassault Aviation illetékeseivel a Rafale M esetleges rendszeresítéséről. (Arról már korábban beszámoltunk, hogy a Dassault szimulációi alapján a Rafale M képes lenne az indiai „síugrósáncos” hordozókról üzemelni.) Védelmi minisztériumi források szerint ugyanis szeretnének azonos típusokat alkalmazni a légierőnél és a haditengerészetnél, megkönnyítve a logisztikát.

Természetesen erre az oroszok is aktivizálták magukat, ők a MiG-29K/KUB típust ajánlanák. Ez is logikus választás lenne, hiszen az indiaiak eddig két részletben összesen 45 darabot rendeltek a Fulcrum hajófedélzeti változatából. Ebből 16 állomásozik az INS Vikramaditya fedélzetén, a többi átadott példány egy ideig szárazföldről üzemel. (2018-tól bővül a hajófedélzetről üzemelők száma, amikor szolgálatba áll az új építésű INS Vikrant hordozó is.) Az RSzK MiG indokát is meg lehet érteni, hiszen egy homogén flotta logisztikája könnyebb, mint több típust alkatrészekkel ellátni.

Mi addigis kíváncsian várjuk, hogy mikor kerül sor az MMRCA-tender lezárásának tekinthető szerződés aláírásra, valamint kerekedik-e akkora versengés a haditengerészeti beszerzésnél is, mint a légierő tenderén.