|

Várhatóan ennyibe kerül majd a Type 26 fregatt program

A már hadrendben álló modern légvédelmi rombolók, a Type 45-ösök és a határozottan testet öltő 2 nagyméretű repülőgép-hordozón felül a Royal Navy fregatt vonalon is megkapja a felfrissítését. Ez persze régóta tudott, ám a Type 22 és Type 23 fregattok utódjának szánt Future Surface Combatant / Global Combat Ship / Type 26 programköltsége kapcsán nem nagyon álltak rendelkezésre pontosnak tekinthető információk.

Aktuális Type 26 fregatt látványterv. | Forrás: BAE Systems

Aktuális Type 26 fregatt látványterv. | Forrás: BAE Systems ,

Az árazás kapcsán csak annyit lehetett tudni, hogy nem sokkal a program elindítása után, 2010-ben már vissza is faragták az elkölthető összeget azáltal, hogy az eredetileg hajónkénti 4-500 millió fontos összeget 250-350 millió környékére redukálták. A 2010-es haderőreform alapján sejteni lehetett, hogy a 20-as évek elején hadrendbe álló első fregattokból 13 kerül rendszeresítésre, lévén a 2010-es SDSR értelmében addigra csak annyi fregattja marad majd a Royal Navy-nek. Ez esetben pedig egy 250 millióval olcsóbb Type 26 bizony kövér 3,25 milliárdot spórolhat meg az államkasszának.

A közelmúltban félhivatalosan végre csak kibökték a program várható összköltségét is: a dologra még a londoni védelmi szakkiállítás, a DSEI ideje alatt került sor, mikor is Alex Burton altengernagy a Type 26 költségét hasonlította össze egyéb beszerzési programokéval.

Az altengernagy előadásában arról beszélt, hogy a 2023-ra hadrendbe állítható fregattot produkáló program várható költsége 12 milliárd font lesz. Ezt a védelmi minisztérium később úgy kommentálta, hogy a jelenleg várt összeg igazából közelebb van a 11,5 milliárd fonthoz és az összeg úgy kezelendő, mint egy, várhatóan a 30-as évekbe átnyúló programmal kapcsolatos végösszeg kalkuláció. Azaz egy durva becslésről van szó, semmi nincs betonba öntve.

Kapcsolódóan megjegyzendő, hogy egy tavalyi, 10 évre szóló eszközbeszerzési program részeként a minisztérium 18,2 milliárd fontot kíván elkölteni a felszíni flotta bővítésére, illetve szinten tartására, további 40 millárd pedig tengeralattjárókhoz kötődő kiadásokra menne.

A Type 26 ütemezése kapcsán konkrétumok még nincsenek, ám vélhetően az idén októberében esedékes újabb SDSR tartalmazni fogja ezt is a haditengerészeti beszerzéseket taglaló iránymutatások részeként.

Mindenesetre addig is halad az idén áprilisban beindult és 12 hónapra szóló, 859 millió fontot felemésztő Type 26 demonstrációs fázis, melyben egyrészt tesztlétesítmények létesülnek, másrészt megkezdődik a hosszú átfutási idejű komponensek megrendelése – ebbe a kategóriába tartoznak például a hajókba építendő gázturbinák, amiket a Rolls & Royce szállítja majd nem meglepő módon. A tervek szerint jövőre, Glasgow-ban kezdődnek majd meg az első fregattig vezető tényleges hajógyári munkálatok.

A BAE által az idei DSEi-n bemutatott marketinganyag.