|

A reméltnél kisebb technológiai transzfert kap az F-35 mellé Dél-Korea

Szöul 2013 novemberében döntött úgy, hogy mégsem érdekli a Boeing F-15SE Silent Eagle, nekik mégiscsak 5. generációs vadászbombázó kell – ezzel el is dőlt az F-X III tender sorsa, az előző két iterációval szemben Lockheed Martin győzelem született. 2014 szeptemberére le is zárultak a tárgyalások a 40 gép áráról, illetve a mellékelt technológiai transzferről.

Az AF-9 az állóhelye felé gurul, immáron az Eglin AFB-n |Fotó: Angel DelCueto, Lockheed Martin

Az AF-9 az állóhelye felé gurul, immáron az Eglin AFB-n |Fotó: Angel DelCueto, Lockheed Martin ,

Mint kiderült a technológiai transzfer csomagba 25 tétel került bele, melyről 4 kategória esetében a dél-koreaiak is tisztában voltak azzal, hogy Washington szigorú exporttilalom alatt tartja azokat. Ennek ellenére rávették a Lockheed Martint, hogy vállalja be ezeket is. A Boeing rivális vállalat ezt elvileg meg is ígérte, ám persze csak azzal a kitétellel, hogy mindez az amerikai kormány engedélyétől függ.

Washington pedig annak rendje és módja szerint a közelmúltban lehúzta ezen 4 kategóriát a Szöulnak átadandó technológiák listájáról, a maradék 21 tételt pedig jóváhagyta. És hogy miknek az exportja elé gördített akadályt az amerikai kormány? Nos, biztonsági okokra hivatkozván a dél-koreaiak nem kaphatnak amerikai AESA radar technológiát, az IRST (InfraRed Search and Track) sem jöhet szóba, ahogy elektro-optikai célzó- és zavaró rendszer technológiák átadásáról sem lehet szó.

A dél-koreai politikai sorokból ennek hatására megindult a hőbölgés, hogy márpedig ezt az amerikaiak megígérték és ez negatív kihatással lehet Dél-Korea saját fejlesztésű csökkentett észlelhetőségű gépének fejlesztésére. És különben is, pont ezen technológiák átadása volt az egyik fő érv az F-35 beszerzés mellett.

A DAPA (Defense Aqusition Program Administration – védelmi beszerzésekért felelős iroda) részéről úgy nyilatkoztak, hogy a KF-X programot ez nem fogja érinteni, mert AESA és IRST technológiák ügyében keresnek más külföldi partnert, míg a másik két kategóriát megoldják Dél-Koreán belüli fejlesztéssel.

A fejlemények kapcsán egy nevét nem vállaló katonai forrás úgy nyilatkozott, hogy a DAPA tökéletesen tisztában volt azzal, hogy az Egyesült Államok szigorú exporttilalom alatt tartja a megnevezett 4 technológiát, ám a Washington és Szöul között meglévő jó viszonyra alapozva rávették a Lockheed Martint, hogy vegye be ezeket is az ajánlatába. Ám mivel ezt az amerikai kormány döntésétől tette függővé természetesen semmilyen szerződésszegés nem történt az amerikaik részéről.

Megemlítendő, hogy ezen végkimenetellel a Boeing teljes mértékben tisztában volt, így az idei év elején szövetségre lépett ősi európai riválisával, az Airbus Defense & Space-szel, hogy a KF-X program alapjául olyan csökkentett észlelhetőségű F/A-18 változatot tudjon kínálni, melyet ilyen európai technológiákkal vértez fel.