A HTKA HÍRHALOM olyan hírek gyűjtőhelye, amiket rövidségük, vagy éppen időnk hiánya miatt nem tudtunk kellő formában megírni, így igen lényegre törően, de mégis közzétesszük ezeket minden hétvégén egy csokorba fűzve.
—
Algéria, a Szuhoj vadászgépek egyik legnagyobb külföldi üzemeltetője, most tovább bővíti flottáját. Szeptember 11-én hozták nyilvánosságra, hogy idén tavasszal szerződést írtak alá a Rosoboronexporttal 14 Szu-30MKA megrendeléséről. Az átadásuk után az Algír Légierő Szuhoj flottája 58 gépet számlál majd.
—
Szaúd-Arábia 10 MH-60R tengerészeti helikoptert rendelt az Egyesült Államokból. A Sikorsky 1,9 milliárd dollárt kér a szállításért.
—
5 éves csúcsot döntött meg idén az Amerikai Tengerészgyalogság repülőbalesetekben elhunyt embereinek száma. A legutóbbi balesetre szeptember 2-án került sor, egy CH-53-as hajtott végre kényszerleszállást, a fedélzeten tartózkodó 20 tengerészgyalogosból 1 életét vesztette, további 11-en súlyosan megsérültek. Az esemény után már 18-ra nőtt a haderő repeseményekből adódó embervesztesége, ez a legtöbb az utolsó 5 esztendőben, 3 hónappal az év vége előtt, de remélhetőleg már semmi hasonlóra nem kerül sor.
—
Újabb mérföldkőhöz érkezett a Joint Strike Fighter program: az első Olaszországban összeszerelt F-35-ös, az AL-1-es végrehajtotta szűzfelszállását. Az 1 óra 22 perces rendszerellenőrző repülésen a Lockheed martin tesztpilótája, Bill “Gigs” Gigliotti foglalt helyet a pilótafülkében. Az első nem amerikai építésű F-35-ös szűzrepülése az első alkalmat is jelentette, mikor a típus az Egyesült Államokon határain kívül szárnyalt.
Összefoglaló videó:
Ide kapcsolódó hír, hogy az Olasz Légierő F-35-ösei lehetnek az elsők melyek részt vesznek egy transzatlanti repülésen. A tervek szerint két példányt 2016 augusztusában a Luke légibázisra, az áttelepülést a légierő saját KC-767-esei támogatják majd.
—
Szeptember 8-tól kezdődően felderítő repüléseket teljesít Szíria felett a Francia Légierő. Az első bevetés során egy Rafale RECO NG felderítő konténerrel felszerelve repült be a polgárháború sújtotta ország fölé. Az Iszlám Állam elleni felderítő küldetés 6 és fél órán át tartott, ehhez a légierő KC-135R tanker gépei nyújtottak segítséget. A légierő szóvivője szerint később légi csapásokat is indíthatnak.
A Global Times hírügynökségnek sikerült részleteiben lefényképeznie a Z-19-es harci helikoptert a Kínai Helikopter Expo-n Tianjinban. Íme a képekből néhány:
A korábban említett Algéria mellett Oroszország is bővíti Szu-30-as flottáját. A védelmi minisztérium 8 Szu-30SzM vadászbombázót rendelt az Irkut-i gyártól szeptember 7-én. A gépek az Orosz Haditengerészet Repülőerőihez kerülnek.
—
Képek jelentek meg az interneten egy eddig ismeretlen UAV-ról Oroszországból. A kis méretű pilóta nélküli gép a RIA Novosti hírügynökség állítása szerint a Rybinsk Tervezőiroda legújabb fejlesztése lehet.
Lezuhant egy F-7PG a Pakisztáni Légierő állományából az ország középső részén található Mastung várostól nem messze. A balesetre szeptember 9-én került sor, a pilóta sikeresen katapultált. A légierő egyik szóvivője arról számolt be az esettel kapcsolatban, hogy kigyulladt a gép hajtóműve.
—
Az Ausztrál Kormány úgy döntött, hogy a légierejük az Iszlám Állam elleni csapásmérő bevetésekbe kezd. Irak után Ausztrália a következő állam, mely beszáll a nemzetközi koalícióba, amely légi támadásokkal próbálja gyengíteni a szélsőséges iszlám csoport erejét a Közel-Keleten, kifejezetten Szíriában.
—
Az idén kezdődő egyik legjelentősebb amerikai haditechnikai beszerzési program, a T-X tender több olyan indulót is vonzott, melyeknek korábban nem volt tapasztalatuk a kiképzőgépek tervezése terén. Ilyen pályázó a Boeing, a Saab-al karöltve próbálja elnyerni a döntéshozók tetszését, ezzel besöpörve a a több milliárd dolláros bevételt hozó megrendelést. A fejlesztést már meg is kezdték, a terveket ezen a héten mutatják be kis számú közönségnek.
A T-X pályázat mellett a meglévő típusok fejlesztésére is fordítanak, egy új, az F-15-öshöz szánt koncepciót mutattak be. A képeken olyan konfiguráció látható, melyen a szárnyak alatti felfüggesztő aljára is páros AIM-120 indítót szereltek. Ezzel, és a szárnyak alatti külső felfüggesztő aktiválásával egy Sas akár 16 AMRAAM-ot is hordozhatna, ami tömeges rakétatámadás esetén nagy előnyt jelentene. A Boeing tervezői még tovább vitték a gondolatmenetet, és már az illeszkedő póttartály alján lévő felfüggesztőkre is dupla AMRRAM indítókat képzelnek. Ezzel 20 példányra bővülne az egy gép által hordozható rakéták száma.
A Lockheed Martinnál sem ülnek a babárjaikon, folyamatosan fejlesztik meglévő, vagy éppen új típusaikat. Ez utóbbi estről lesz most szó, a vállalatóriás ugyanis új célmegjelölő rendszert ajánl az F-35 Block 4 szériáról kezdődően. Az EOTS (Electro-Optical Targeting System) leváltására kifejlesztett Advanced EOTS a fejlesztések széles tárházával érkezik, javítottak az alacsony hullámhosszú infravörös és a nagy felbontású kamera képének minőségén, az infravörös célmegjelölőn és a képdetektoron. Az új eszköz kisebb módosításokkal befér a gép orra alatt található üvegkupola mögött, emellett tovább könnyíti a pilóták helyzetfelismerő képességét a harcban.
Az Edwards légibázison megkezdik a repüléseket egy AESA rendszerű radarral felszerelt F-16-ossal. A Northrop Grumman AN/APG-83 aktív sugáreltésítésű radarjának tesztelését a 412. tesztelő ezred végzi következő augusztusig bezárólag. Ha minden rendben megy, utána megkezdhetik a Tajvani „Sólymok” felszerelését a lokátorral, melyet a nagyvonalú modernizációs programjuk részeként kapnak meg annak ellenére is, hogy az USAF saját gépein pénzhiány miatt nem rendszeresíti az eszközt.
A Saab szeptember 9-én bejelentette, hogy véglegesítették a Brazíliával kötött JAS-39 Gripen szerződés részleteit. 36 gépről van szó a legújabb, még fejlesztés alatt álló E/F szériából, a beszerzés értéke 39,3 milliárd svéd korona, amely megközelítőleg 4,7 milliárd amerikai zöldhasú.
—
A híresztelések szerint jól halad az USAF LRS-B programja. A kiszivárogtatott információk arról szólnak, hogy már mind a két pályázó elvégezte a modellekkel a szélcsatorna és a radarreflexiós teszteket. A projektre mind a 3 nagy amerikai repülőgépgyártó jelentkezett, a Boeing és a Lockheed Martin kooperációt alkotva indult, míg a Northrop Grumman egyedül vágott neki a megmérettetésnek.