|

Az Oshkosh nyerte a JLTV programot

A legendás HMMWV utódjának kiválasztását célzó JLTV program már évek óta tart, számos védelmi szektorban érdekelt óriáscég feszült egymásnak a zsíros, akár 30 milliárd dollárt is elérhető U.S. Army és a U.S. Marine Corps közös rendelésért. A friss hírek alapján a wisconsini Oshkosh-ban főhadiszállással rendelkező, teherautók és egyéb különleges feladatú gépek mellett természetesen katonai járművekben is erősen érdekelt Oshkosh Corporation örülhet, lévén a vállalat L-ATV gépe lett a győztes. Kiütve ezzel olyan nagy riválisokat, mint a Lockheed Martin és a General Dynamics – vagy épp a HMMWV gyártóját az AM Generalt.

A Pentagon által egyelőre meglehetősen szűkszavúan beszéltek a dologról nem kívánták részletezni miért is az Oshkosh nyert. A keddi sajtótájékoztatóban annyit azért elárultak, hogy 1-1, teljesen felszerelt gép átlagos ára 400 000 dollár alatt lesz, ám pontosabb összeget nem árultak el, így kérdés, hogy mekkora lesz az eltérés az eredetileg megcélzott 250 000 dolláros egységárhoz képest.

Fotó: Oshkosh Defense

Fotó: Oshkosh Defense ,

Némileg kérdéses azért, hogy végül tényleg az Oshkosh lesz-e a győztes, hiszen egy ilyen hatalmas program elbukásába a vesztes résztvevők nem szoktak könnyen belenyugodni, nem kizárt fellebbezés, illetve politikai nyomásgyakorlás bevetése.

Az Oshkosh mindenesetre jelenleg egy 6,7 milliárd dolláros rendelést kapott, melyben egyébként nem kevés, 16 901 járművet kell leszállítaniuk. A wisconsini gyárüzemből 10 hónap múlva kell kigördülnie az első járműveknek. A nyertesnek 2040-ig összesen 49 100 járművet kell leszállítania az Army számára, amit a Marine Corps részére legyártandó 5 500 gép egészít majd ki. A hadsereg a 2018-as költségvetési évtől állítja hadrendbe az első JLTV gépeit, míg a Bőrnyakúak a gyártás megkezdésével egy időben – és részükre 2022-ig leszállításra is kerül a teljes géppark.

Oshkosh L-ATV | Fotó: Oshkosh Defense

Oshkosh L-ATV | Fotó: Oshkosh Defense ,

A méretek összehasonlítása végett: Oshkosh L-ATV a gyártósoron. | Fotó: oshkosh defense

A méretek összehasonlítása végett: Oshkosh L-ATV a gyártósoron. | Fotó: oshkosh defense ,

A behemót MRAP-ektől a HMMWV irányába való elmozdulást jelentő Joint Light Tactical Vehicle programba bejutott versenyzők 2013 nyaráig 22-22 járművet szállítottak le, melyeket bő 2 éves tesztelésnek vetették alá ezt követően. Emlékeztetőül a versenybe került gépek:

A General Dynamics és az AM General duó alkotta General Tactical Vehicles összetétele szintén változatlan, ám a benevezett járgány cserélve lett – immáron a General Dynamics égisze alá tartotó svájci MOWAG Eagle módosított változatáról van szó. | Fotó: General Tactical Vehicles ,

A Lockheed által emlegetett FOV (Family Of Vehicles) megalkotása már a tesztjárművek kialakításán is látszik | Forrás: defensnews.com

A Lockheed által emlegetett FOV (Family Of Vehicles) megalkotása már a tesztjárművek kialakításán is látszik | Forrás: defensnews.com ,

A Valanx – az egykoron a BAE Systems és a Navistar közös versenyzője immáron csak a BAE Systems alá tartozik, lévén a Navistar kiszállt. | Fotó: BAE Systems ,

Persze a Navistar illetékesei sem ettek meszet, hogy egy ilyen zsíros programból önként kitáncikáljanak. A BAE faképnél hagyásának oka volt: önállóan neveznek a tavaly ősszel bemutatott Saratoga nevezetű gépükkel. | Fotó: Navistar Defense ,

Az esetleges alulmaradás az AM Generalt érintené a legkellemetlenebbül, hiszen a HMMWV gyártójának lenne a legnehezebb önállóan babért szereznie a nemezteközi porondon. Nem is bízzák a véletlenre a dolgot, hiszen a General Dynamics-szel való páros nevezés mellett önállóan is indulnak. A fenti fotón dagonyázó, a Humvee-vel a Navistar Saratogánál is nagyobb külső(!) hasonlóságot mutató jármű a BRV-O, avagy Blast Resistant Vehicle Off Road. | Fotó: AM General ,

A zömmel nagyobb vasakban érdekelt Oshkosh ezen „aprósága” az L-ATV. Ezzel nevezett újra a 2008-as szelektáláson elbúcsúztatott gyártó. | Fotó: Oshkosh Defense ,