|

HTKA Hírhalom 2015. 26. hét

HTKA HÍRHALOM olyan hírek gyűjtőhelye, amiket rövidségük, vagy éppen időnk hiánya miatt nem tudtunk kellő formában megírni, így igen lényegre törően, de mégis közzétesszük ezeket minden hétvégén egy csokorba fűzve.

Új feladatkört találtak Olaszországban az M-346 Master kiképzőgépeknek. Mivel a hadi költségcsökkentés korában élünk, így mindenben elsődleges szempont a spórolás, ennek fényében az Olasz Légierő csökkenteni szeretné az Eurofighter Typhoon pilóták gyakorlatozásának költségeit. A készségeket meg ugye fenn kell tartani, így nem lenne megfelelő megoldás a repült óraszám redukálása, és itt jönnek képbe a Masterek. Az ötlet szerint a kiképzőket agresszor gépként használnák, így a Typhoon pilóták ellenük gyakorolhatnák a manőverező légiharc csínjait. Az M-346-os a hangsebesség alatti tartományban kiváló manőverezőképességgel bír, emellett költségei messze az európai csúcsvadászé alatt vannak, ezzel kiváló választás a feladatra. A tesztek elvégzésével a Közép-Olaszországban található Grosseto légibázis 61. ezredét bízták meg. A lépés további pozitívuma, hogy így több Eurofighter is felszabadul más feladatokra, melyek éppen kiképzésen lennének.

M-346 Master

A héten zajló Párizs Légi Szalonon a megszokottakhoz hűen számtalan üzletről beszámolnak a világ minden tájáról érkezett kiállítók és résztvevők. A Pakisztáni Légierő dandártábornoka, Khalid Mahmood a JF-17-el kapcsolatos hírekről számolt be, s megerősítette, hogy megszületett a típus első exportmegrendelése. A vásárló kilétét nem árulta el, annyit azonban hozzátett, hogy 2017-ben kezdik meg a szállításokat. A Pakisztáni Légierő idáig 54 példányt kapott a típusból, melyből az utolsó négy Block II-es szériába tartozik, fejlettebb avionikával és fix légi utántöltő csatlakozóval. Ebből a verzióból is 50-et szereznek be, később pedig az első 50 példányt is korszerűsítik a Block II szintnek megfelelően. Az utolsó, Block III-as szériából szintén 50 gép vásárlását tervezik, így lesz a teljes mennyiség 150. Az utolsó gépnek 2018 végéig kell megérkeznie a csapatokhoz.

Parkoló JF-17 Thunder a gép orra felől, a gép orránál magasabbról fotózva

A JF-17-ről további képek a fenti fotóra kattintva elérhető képtérban tekinthetőek meg. | Fotós: jets.hu ,

Vissza Olaszországhoz – az első, a Cameri légibázis összeszerelő üzemében készült F-35A októberben hajthatja végre szűzfelszállását. Az AL-1 jelzésű géphez nem sokkal később csatlakozik majd a második példány, és 2016 első negyedében átrepülik őket a Luke légibázisra, ahol az olasz pilóták kiképzése folyik.

AL-1, az első olasz gyártású F-35 | Fotó: Larry Bramblett/lockheed Martin

AL-1, az első olasz gyártású F-35 | Fotó: Larry Bramblett/lockheed Martin ,

A Derby új változatával rukkolt elő a Rafael. Az izraeli cég a 90-es években fejlesztett légiharc rakétába új aktív radart szerelt, melyet az Iron Dome rendszer Tamir rakétájától vettek át. Az új lokátor kisebb helyet foglal, az extra térfogatba pedig egy második rakéta fokozatot szereltek. Ez a repülési fázis végén lép működésbe, így extra lendületet és manőverezőképességet adva a rakétának a becsapódás előtti néhány másodpercre. A fegyvernek az I-Derby ER nevet adták, és a cég híresztelései szerint hatótávolsága meghaladja a 100 km-t.

A General Electric még az idén leszállítja az első JAS-39E-be kerülő F414-400-as hajtóművet. A Gripen legújabb variánsának sorozatgyártása 2017-ben indul be, ezekhez egyelőre 90 erőforrást rendeltek az amerikai gyártótól. A svéd típus mellett az indiai LCA Mk2-es változatához is az F414-est választották, így a hajtómű gyártása még évekig folytatódhat akkor is, ha az F/A-18E/F Super Hornetre nem érkezik több megrendelés.

Egyiptom a februárban rendelt Rafale vadászbombázókhoz francia fegyverzet beszerzésén is dolgozik. Csapásmérő kapacitásukat AASM Hammer rakéta-póthajtású bombákkal fejlesztik, melynek mindhárom verziójára igényt nyújtottak be: a kombinált inerciális/GPS irányítású, az inerciális/GPS irányítás mellett infravörös kamerával is ellátott verzió, valamint az inerciális/GPS mellett félaktív lézeres irányítófejjel is ellátott változatokból is rendeltek. A Sagem 2016 végén kezdi meg a szállításokat.

Az AASM lézeres irányítású verziójának indítása | Fotó: DGA

Az AASM lézeres irányítású verziójának indítása | Fotó: DGA ,

Franciaországban további pénzeket fektetnek a Tiger harci helikopter programba, így jut keret egy új földi célpontok elleni rakéta kifejlesztésére. A projekt a FAST-M nevet kapta, és vélhetően idén indítják el. A cél az AGM-114 leváltása a 2020-as évek elejétől kezdődően.

A Bell Helicopters potenciális vásárlóként tekint Kelet-Európai régióra. Hazánk mellett Lengyelországban, Romániában, Csehországban és Szlovákiában is üzemelnek a poszt-szovjet éra forgószárnyasai, ezek leváltására kínálná az amerikai vállalat az UH-1Y és AH-1Z típusait. A vállalat szerint azért is lehetnek ők a befutók az említett országoknál, mert típusaik üzemeltetési költsége 30%-al alacsonyabb a konkurens cégek típusainál.



Katar 4 példánnyal bővíti C-17-es szállítóflottáját. A vásárlással már 8 gépesre bővül az ország Globemaster III-asokból álló flottája.

Katar egyik C-17-ese, a spotterek nagy kedvence

Az orosz UIMC (United Instrument Manufacturing Corporation) vállalat bejelentette, hogy kifejlesztettek egy szuper magas frekvenciás fegyvert, mely hatástalanítja a pilóta nélküli gépek és a precíziós vezérlésű fegyverek elektronikáját. Az egyelőre csak mikrohullámú fegyver néven emlegetett eszközt a BUK légvédelmi rendszerekbe integrálják, melyről 360 fokos lefedettséget biztosít 10 km-es körzetben.

Az Elbit Systems egy új eszközt fejleszt a vadászpilóták számára, mely nagyban segítheti a balesetek elkerülését. A rendszer lényege, hogy folyamatosan ellenőrzi a pilóta szívverését és vérnyomását, és jelezné, ha a pilóta a magas G erők miatt ájulás közelbe kerülne, vagy ha a hypoxiás tünetek lépnének fel. Az eszközt úgy tervezték, hogy a sisak belsejébe elfér, és jelenleg az újonnan gyártásra kerülő D-JHMCS (Digital Joint Helmet-Mounted Cuing System) sisakkijelzőkhöz ajánlják, mely az USAF F-15-ösein jelenhet meg először.

JHMCS | Forrás: alert5.com

JHMCS | Forrás: alert5.com ,

Az indiai Hindustan Aeronautics a Honeywell TPE331-12B típusú gázturbinát választotta HTT-40 típusú turbólégcsavaros kiképzőgép számára. Az új típus az öreg, dugattyús motorral hajtott HPT-32-est fogja leváltani és párhuzamosan üzemel majd a Pilatus PC-7 Mk II-esek mellett.

Ritka hírről számolhatunk be az NH90-es kapcsán. Az európai típust a tervezettnél előbb állhat szolgálatba a francia különleges erőknél. Ilyen sem történik gyakran a késésekkel teletűzdelt fejlesztési programú forgószárnyassal…

Hivatalosan is „befogadta” állományába a Kanadai Királyi Légierő azt a 6 darab CH-148 Cyclone (Sikorsky S-92) típusú helikoptert, melyet haditengerészeti feladatokra rendszeresítettek a CH-124 Sea King-ek leváltására.

Forrás: RCAF

Forrás: RCAF ,

A dán TERMA szállítja az Elettronica ELT/572 típusú infravörös önvédelmi rendszert (DIRCM) az olasz C-130J Super Herculesek számára. Ez lesz az első teljesen integrált DIRCM rendszer a C-130J történetében.

A hírek szerint a francia Sagem szállíthatja az új irányítórendszert az orosz-indiai BrahMos szuperszonikus csapásmérő robotrepülőgép következő változatához. Erről a francia és indiai védelmi miniszterek egyeztek meg a párizsi légiszalon alatt.

Az orosz hadiipari exportvállalat, a Rosoboronexport bejelentette, hogy megköttetett a Ka-52 első exportszerződése. Több részletet azonban nem árultak el, így a darabszám és a vevő kiléte is ismeretlen.

Angola várhatóan november folyamán veheti át az első két darab Szu-30K típusú vadászbombázót. Az ex-indiai gépeket a fehérorosz 558. Repülőgépjavító Üzem modernizálja, de az üzlet az orosz Rosoboronexporton keresztül zajlik. A 12 megrendelt gépet 2016 végéig kell átadniuk a vevőnek.

(Már csak ex-indiai) Szu-30K | Fotó: USAF, Tech. Sgt. Keith Brown

(Már csak ex-indiai) Szu-30K | Fotó: USAF, Tech. Sgt. Keith Brown ,

Az Indonéz Légierő egyik CN-235 típusú szállítógépét a Selex SAGE 600 típusú digitális elektronikus ellentevékenységre képes rendszerrel látják el. A beépítési munkálatokat az Integrated Surveillance and Defense vállalat végzi majd el.

Az F-35B először dobott Paveway IV típusú irányított bombát június 12-én, ráadásul egy teszt alatt két bombaindítás is történt. A teszt során a RAF hajózója, Andy Edgell százados ült a pilótafülkében.

Az Indiai Haditengerészet 9 darab Kiran típusú sugárhajtású kiképzőgépet ad át a légierő számára, mely jelenleg szűkösen van a haladó kiképző-repülőgépek területén. Az egyre fogyatkozó flotta miatt még a Surya Kiran bemutatócsapatot is felfüggesztették és a gépeiket pilótaképzésre használja őket az IAF. A műszaki problémák és gépveszteségek okán lecsökkent gépállomány miatt ráadásul csökkenteni kell a növendékek óraszámát is, ami veszélyes játék, a kevesebb tapasztalat újabb baleseteket szülhet.

HAL HJT-16 Kiran Mk-IA

HAL HJT-16 Kiran Mk-IA ,

Megszületett a döntés, a Brazil Légierő által vásárolt KC-390-es többfeladatú teherszállító repülőgépeket Selex ES Gabbiano T20 típusú radarral látják el. A komoly levegő-föld móddal, többek között képalkotó-képességgel (SAR) is rendelkező eszköz beszerzése arra utal, hogy a KC-390-est felderítőgépként, tengeri járőrgépként vagy légi harcálláspontként is kívánják alkalmazni.

Az orosz védelmi minisztérium bejelentette, hogy a sarkvidéki feladatokhoz Takhion és Eleron-3 típusú pilóta nélküli eszközöket vetnek be a jövőben.

Az US Army állományában repülő OH-58 Kiowa típusú helikopterek kivonást követően elérhetőek lesznek a szövetséges országok számára. A dolog nem tetszik a gyártónak, a Bell Helicopters vállalatnak, ugyanis az olcsón elérhető, használt gépek jelentősen rontják az új gépek eladási lehetőségeit.

Egyre több ország érdeklődik a V-22 Osprey iránt, a Bell és a Boeing közel 100 gép eladásával számol a következő néhány évben. A legújabb megnevezett potenciális vásárló az Egyesült Arab Emírségek, mely 6-12 gép vásárlását tervezi. A nagy érdeklődésre való tekintettel a gyártók kitolták a gép gyártósorának bezárásának időpontját 2020-ról 2025-re.

Tengerészgyalogos MV-22B Farnborough egén, 2012-ben

Tengerészgyalogos MV-22B Farnborough egén, 2012-ben ,

A Beechcraft négy darab T-6D típusú turbólégcsavaros kiképzőgépet szállított le a US Army számára, mellyel a JPATS program keretében a kiöregedő Beechcraft T-34-eseket váltják.

A Boeing új, moduláris fedélzeti számítógépet fejlesztett az F-16-osok számára. A szimulátoros próbákon már túl van a termék, várhatóan 2016 során tesztelik először repülés közben.

Ahogy arról mi is beszámoltunk, az USAF gondolkodik a B-52-esek újrahajtóművezésén. A Pratt&Whitney nincs annyira elragadtatva a dologtól, ők inkább a jelenlegi TF33-asokhoz kínálnának fejlesztési csomagot, mellyel nem csak az alacsonyabb üzemanyag-fogyasztásból érhető el megtakarítás, hanem a csökkentett karbantartási igényből fakadóan is.


Közreműködött: Phoenix