|

HTKA Hírhalom 2015. 25. hét

HTKA HÍRHALOM olyan hírek gyűjtőhelye, amiket rövidségük, vagy éppen időnk hiánya miatt nem tudtunk kellő formában megírni, így igen lényegre törően, de mégis közzétesszük ezeket minden hétvégén egy csokorba fűzve.

Az első repülés után tartott pihenő május 28-án véget ért, folytatódott a KC-46A Pegasus prototípusául szolgáló Boeing B767-2C berepülése. Az eredeti tervek szerint az első, valóban az USAF számára készülő KC-46A áprilisban hajtotta végre volna a szűzfelszállását, de gép gyártásával csúsznak, az csak a nyár végén gurulhat ki az üzemből. A csúszás miatt a berepülés menetrendje is változik: a B767-2C-vel kezdik meg a repüléseket a merev utántölő rendszerrel valamint a hajlékony csövet tartalmazó pod-okkal.

A Boeing 767-2C első repülése | Fotó: Boeing

A Boeing 767-2C első repülése | Fotó: Boeing ,

Nyilvánosságra hozták a május 9-i A400M baleset kivizsgálásának eddigi eredményeit. A fekete dobozból kinyert adatok alapján az elektronikus irányító rendszer (Electronic Control Units – ECU) nem működött megfelelően, mégpedig azért, mert a bekötése során hibát követtek el. Az eredmény felveti a gyári minőség ellenőrzés hanyagságát, de az Airbus csoport stratégiai vezetője, Marwan Lahoud szerint meg kell várni a kivizsgálás befejeztét, addig nem szabad következtetéseket levonni.

3 résztvevősre bővülhet a kanadai kutató-mentő repülőgép beszerzési tender. Az Airbus Military és az Alenia Aermacchi mellett az Embraer is jelezte részvételi szándékát a 6 de Havilland Canada CC-115 Buffalo és 13 Lockheed Martin CC-130H Hercules leváltását célzó programban. A két európai gyártó a C295 és C-27J típusokat ajánlja, míg a brazil cég értelemszerűen az első repülését idén februárban teljesítő KC-390-nel pályázik. Egy negyedik résztvevő is beszállhat még, a hírek szerint a Lockheednál fontolgatják a HC-130J benevezését.

Ahogy az Amerikai Légierő egyre több pénzt pumpál a nukleáris támadókapacitásának fenntartására, néhány helikoptergyártó ugrana a lehetőségre, hogy leváltsa a Minuteman III ballisztikus rakéták kiszolgálására és őrzésére használt UH-1N Huey forgószárnyasokat. A 45 éve szolgáló típus cseréjére az USAF 980 millió dollárt szánna, a 3 pályázónak ebből kéne gazdálkodnia: a Sikorsky az UH-60M Black Hawk-ot, az Airbus az UH-72 Lakota-t, a Bell Helicopters pedig az UH-1Y-t ajánlja. Utóbbi típust jelenleg a tengerészgyalogság számára gyártják, de a légierő számára is megfelelhet, a gyártó szerint hatótávolsága kétszeresen, míg terhelhetősége háromszorosan múlja felül a jelenleg használt N variánst. A ballisztikus rakéták mellé rendelt példányok mellett az USAF a Washinton DC körüli VIP szállításokra használt Huey-kat is leváltaná, a Bell pedig több alternatívát is ajánl. Az UH-1Y mellett a civil felhasználású Bell 429-est is kínálják, a megrendelő kívánságának megfelelő átalakításokkal és konfigurációval.

UH-1Y

Forrás: USMC ,

Hamarosan megkezdődik a GBU-53/B SDB II bombák sorozatgyártása. A Raytheon még júniusban aláírhatja az első szériára szóló megrendelést, mely 144 példányt tartalmaz, és a gyártó elképzelései szerint a típusból akár 17 000 példány is gazdára találhat világszerte. Jelenleg csak F-15E-k hordozhatják a fegyvert, de ez lesz az F-35 egyik legfontosabb eszköze is 2022-től. Hogy az Amerikai Haditengerészetnek addig se kelljen nélkülöznie, az F/A-18E/F Super Hornetek is megkapják, emellett a jelenlegi legelterjedtebb típusnak tekinthető F-16-oshoz is kínálja a Raytheon. Ehhez már kidolgozták a szoftvert, melynek segítségével az összes 1760-as interface-t használó gépre integrálhatóvá vált. A gyártó szerint az Eurofighter is hordozó platformja lehet az SDB II-nek, hisz hármas irányítórendszerével (félaktív lézeres, radar és infravörös önirányító), kinyíló szárnyaival és kis méretével páratlanul kombinálja a pontosságot, a nagy hatótávolságot és az alacsony járulékos károkozást.

GBU-53B SDB II egy F-15E fegyvertartóján | Forrás: ausairpower.net

GBU-53B SDB II egy F-15E fegyvertartóján | Forrás: ausairpower.net ,

A Lockheed Martin Fort Worth-i üzemében tesztelik az F-16 Block 40 és 50 szériáinak élettartamának kitolhatóságát. Egy példányt földi teszteléssel 25 000 repült órának megfelelő terhelésnek tettek ki, melyet még tovább folytatnak. A cél annak kiderítése, meddig lehet biztonságosan kitolni a típus élettartamát a jelenlegi 8000 repült óráról. Az elsődleges cél a 12 000 óra elérése, ám ha a tesztek úgy alakulnak, ezt akár többet is ki tudnak hozni a típusból. Az USAF 300 darab Block 40-es és 50-es gépének élettartamát akarja kitolni a SLEP (Service Life Extension Program) program során.

Franciaországban először indított ASMP-A rakétát egy Rafale. A nukleáris robbanófej célba juttatására szolgáló fegyvernek természetesen egy gyakorló példányát használták fel a teszten, melyre június 11-én került sor. A vadászbombázó a Saint-Dizier-i légibázisról indult a 4 órás „bevetésre” a 01/091 vadász század pilótájával a katapultülésben. Hosszú útvonalrepülés után a gépet utántöltötte a Francia Légierő egyik KC-135-öse, majd alacsony magasságban folytatja útját a rakéta indításának pontjáig.

Az esetről készült videó:

Jelentések szerint 2-3 éven belül megkezdődhet a Finn Légierő következő harci gépének beszerzési programja. Győztest a 2020-as éve elején akarnak hirdetni, így a 62 szolgálatban álló F/A-18C/D Hornet még élettartamuk lejárta előtt nyugdíjba vonulhat 2030-ra. A pályázók a szokásosak: a 3 európai „kacsa” mellett a Boeing F/A-18E/F Super Hornet és a mezőny egyetlen 5. generációs versenyzője, a Lockheed Martin F-35.

Finn F-18D Hornet

Finn F-18D Hornet ,

Messze repkednek az anyaföldtől a kínai haditengerészet harci gépei, két J-11B vadászbombázójuk június 10-én a Tajvant a Fülöp-Szigetektől elválasztó Bashi-csatorna fölött észlelték. Ez volt az első alkalom hogy a térségben a kínai haderő vadászbombázói repültek.

Kuvait 24 darab H225M helikopter beszerzését fontolgatja, számolt be róla a francia elnöki iroda. Az ország légiereje kapja a forgószárnyasokat, melyek vételéről egyelőre csak telefonon beszélt a francia miniszter, Francois Hollande és a kuvaiti emír, Sabah Al-Ahmad Al-Jaber Al-Sabah.

Airbus Helicopters H225M  | Fotó: Airbus Helicopters

Airbus Helicopters H225M | Fotó: Airbus Helicopters ,

Megszületett az első export megrendelés a Thales vadonatúj TALIOS lézeres célzókonténerére. Az eszköz még annyira újnak számít, hogy a francia Rafale-ok is csak 2018-tól kezdődően kaphatják meg, ezzel váltják le a Damocles megjelölőt. A megrendelő kiléte ismeretlen.

Kiúsztatták a dokkból az első indiai építésű repülőgép hordozót, az INS Vikrant-ot. Az esetről készült amatőr videofelvétel:

Szöul megkapta a zöld jelzést az USA-tól 3 Aegis légvédelmi rendszer beszerzésére a hozzá tartozó eszközökkel együtt, köztük 3 MK-41-es függőleges indítórendszerrel.

Libanon A-29 Super Tucano gépek beszerzését tervezi, számolt be az Amerikai Kongresszusnak a Védelmi Biztonsági EGyüttműködési Ügynökség június 9-én. Az kérés 6 példányra szól, a hozzájuk tartozó kiszolgáló eszközökkel, pótalkatrészekkel és logisztikai támogatással. A 469 millió dolláros szerződés ezen felül tartalmaz 8 AN/AAR-60(V)2 rakéta közeledésre figyelmeztető rendszert valamint ismeretlen fegyverzetet.

A-29 Super Tucano

A-29 Super Tucano ,