|

HTKA Hírhalom 2015. 23. hét

HTKA HÍRHALOM olyan hírek gyűjtőhelye, amiket rövidségük, vagy éppen időnk hiánya miatt nem tudtunk kellő formában megírni, így igen lényegre törően, de mégis közzétesszük ezeket minden hétvégén egy csokorba fűzve.

Jemeni lázadók állításuk szerint lelőtték a Szaúdi Királyi Légierő egyik vadászgépét. Az esetről a Houthi lázadók szóvivője számolt be, és képeket is töltöttek fel az internetre, melyek a Yemen Post Twitter és Facebook oldala is leközölt. A képeken két fel nem robbant rakéta maradványai, és egy fém darab látható, utóbbin a Royal Saudi Air Force felirat olvasható. Az eredeti hírekben az szerepelt, hogy egy F-16-ost sikerült lelőniük, de ilyen géppel nem rendelkezik a Szaúdi Légierő. Később a hírügynökség azt jelentette, hogy a lelőtt gép nem F-16-os, hanem F-15-ös volt, melyből nagy mennyiséggel rendelkezik Szaúd Arábia. A Jemeni Washingtoni Nagykövetség szóvivője, Mohammed Albasha hamisnak nevezte a híreket. Szerinte a képek semmit nem bizonyítanak, azok készülhettek a gépek által ledobott póttartályokról és rakétákról.

A Yemen Post által „bizonyítékként” nyilvánosságra hozott egyik kép | Forrás: Yemen Post News ,

Az AGD SYSTEMS civil szervezet 6 L-1011 Tristar géppel növeli légi utántöltési és szállítási kapacitását. A gépek a Brit Királyi Légierő állományból kivont példányok közül kerülnek ki, 4 gépet a NATO sztenderdnek megfelelő légi utántöltő berendezéssel vesznek át, míg a fennmaradó kettőt szállítási és mentési feladatkörbe szánják.

Hamarosan folytatódhat a KC-390 berepülési programja a február 3-i első, és eddigi egyetlen repülés után. A több hónapos szünetről az Embraer vezérigazgatója, Jackson Schneider annyit mondott, hogy a tesztprogram folytatásához szükséges eszközöket integrálták a prototípus fedélzetére. A típus katonai jóváhagyására 2016 végén kerülhet sor, az első példányok pedig 2017 elején kerülnek a Brazil Légierőhöz. Addig még a legalább 2000 repült órát kell összegyűjtenie a prototípusoknak, melyekből a második szeptemberben vagy októberben csatlakozhat első testvéréhez.

A Spratly szigeteken ragadt a Tajvani Légierő egyik C-130-as szállítógépe és az általa szállított tisztviselők. Utóbbiak a szigeten zajló építkezések felügyelésére érkeztek május 26-án, de hazautuk nem kezdhették meg a tervezett időben, a műszakiak ugyanis hibát észleltek a gép egyik fékszárnyán. A javítással délután 5-re végeztek a szerelők, utána gond nélkül elhagyták a sziget repülőterét.

Oroszországban megkezdték a Mi-26T2 helikopterek sorozatgyártását a Rostvertol-nál. A Mi-26T továbbfejlesztésével létrehozott típus új avionikát kapott, így a személyzet számát 5-ről 2-3-ra lehetett csökkenteni, emellett már éjszakai repülésre is alkalmas.

Az algériai Mi-26T2-esek tervezett műszerfala.

Az algériai Mi-26T2-esek tervezett műszerfala. ,

Túlfutott a kifutón és a San Diego-i öbölben végezte az Amerikai Haditengerészet egyik T-45C kiképzőgépe május 22-án. A gép a VT-9 kiképzőszázad állományába tartozott, pilótája sikeresen katapultált és sérülések nélkül megúszta az esetet.

T-45C nem szokványos környezetben | Fotó: Luis Mijangos

T-45C nem szokványos környezetben | Fotó: Luis Mijangos ,

Közös MALE kategóriájú UAV fejlesztésében egyezett meg Franciaország, Németország és Olaszország. Az ötlet, mely szerint szükség van egy európai fejlesztésű, az említett kategóriába tartozó gép fejlesztésére még 2013 decemberéből származik. Azóta a három állam ipari vállalatai közösen taglalták a fejlesztési lehetőségeket, és azt a javaslatot tették kormányaiknak, hogy közösen kezdjenek bele a programba. A javaslat, és az Európai Tanács szűk határidejének hatására a 3 ország megegyezett a a fejlesztési tanulmány közös elkészítéséről. Ha minden a tervek szerint halad, az új pilóta nélküli épnek 2025-ben kell elérnie a bevethetőségi szintet.

Az Ausztrál Légierő E-7 Wedgetail gépei májusban elérték a teljes bevethetőségi képességet (FOC – Final Operational Capability). A 6 példány a világ legfejlettebb légtérellenőrző rendszerét biztosítja Ausztrália számára. Egy példány részt vett az Operation Okra hadművelet keretin belül az Iszlám Állam elleni légi támadások támogatásában, ott 1200 repült órát gyűjtött. Egy másik példány a tavaly tavasszal eltűnt Malaysia Airlines MH370-es járatának keresésében vett részt.

Fotó: MoD Australia

Fotó: MoD Australia

Az Amerikai Egyesült Államok és Törökország megegyeztek, hogy légi támogatást nyújtanak a szíriai lázadóknak, akiket Törökországban képeztek ki az USA által vezetett program keretében. Washington eddig elzárkózott ettől a lehetőségtől, mert ez úgy tűnhet, mintha háborút hirdetnének a Szír Kormány ellen. Amerikai tisztviselők szerint még csak a beavatkozás alapelveit fektették le, de a részletekben még tárgyalniuk kell a törökökkel.

Grúziában új pilóta nélküli támadó helikoptert mutattak be a nagyközönségnek. A Delta állami kutató és fejlesztőintézet keze munkáját dicsérő típust a május 26-i Függetlenség Napi ünneplésen mutatták be a nagyközönségnek Tbilisziben.

Grúz pilóta nélküli helikopter | Fotó: Delta

Grúz pilóta nélküli helikopter | Fotó: Delta ,

Elvesztette egyik K-8 kiképzőgépét a Pakisztáni Légierő. A balesetre május 25-án került sor Iszlámábádtól északra, Swabi körzetében. A gépen tartózkodó két pilóta sikeresen katapultált, biztonságban megúszták a nem mindennapi esetet. Az eset okainak kivizsgálását megkezdték.

A Francia Haderő a tervezettnél 3,8 milliárd dollárral kap többet a 2016-2019 közötti időszakban. Az összegből 330 millió dollárt raktak félre 4 újabb C-130 Hercules beszerzésére, melyekkel az Afrikában zajló műveleteiket akarják támogatni. Két példány rendelnek légi utántölő konfigurációban, olyan felszereléssel, mellyel a Tiger harci helikoptereket is meg tudják itatni a levegőben. A másik két gépet a a Griffin földi célok elleni rakéták használatához szükséges eszközökkel szerelik fel.

Az Embraer átadta a Brazil Haditengerészet első felújított AF-1 harci gépét. A típus az A-4 Skyhawk modernizált változata, új avionikával, navigációs rendszerrel, kibővített fegyverpalettával, modernebb érzékelőkkel, számítógépekkel és kommunikációs eszközökkel. Mindezeknek és a strukturális megerősítésnek köszönhetően a modernizáláson áteső 9 együléses AF-1 és 2 kétüléses AF-1A 2025-ig maradhat szolgálatban.

Felújított brazil AF-1 az átadási ceremónián | Fotó: Embraer

Felújított brazil AF-1 az átadási ceremónián | Fotó: Embraer ,

Tu-22M3-as bombázók zavarták meg a Svéd Légierő mindennapjait május 21-én. A két gépre riasztották a készültségi Gripeneket, melyek sikeresen elfogták azokat.