Úgy tűnik pálforduló volt a Northrop Grumman vezette csapatnál, mivel bejelentették, változtatnak a stratégián és nem a népszerű BAe Hawk koncepciót dolgozzák át, hanem egy teljesen új típussal indulnak a megmérettetésen. A munkával az NG tulajdonában lévő Scaled Composites vállalatot bízták meg.
A hír bombaként robbant a napokban, s már csak azért is furcsa a Northrop bejelentése, hisz a mai világban egyre több helyen hallunk a védelmi költségvetések csökkentéséről (az elmúlt években az Amerikai Egyesült Államokban is), erre jön egy csapat és a jól bevált koncepció modernizált változatának indítása helyett egy teljesen új és drágább projekttel nevez egy versenyre, ahol a technikai szempontok mellett azért a gazdasági szempontok is döntenek.
Tavaly nyáron számoltunk be arról, hogy a Northrop Grumman vezérszerepet kapott a BAE Systems, Rolls-Royce és L-3 Link Simulation & Training vállalatok nevével fémjelzett csapatban. Nos, nem sokáig tétlenkedtek, a BAe Hawk AJTS (Advanced Jet Training System) koncepció helyett teljesen új alapokra helyezik az ajánlatukat, mivel úgy látták, hogy a legendás kiképzőgép nem tudja teljesíteni a modern követelményeket: a gépnek képesnek kell lennie a modern vadászbombázókhoz hasonlóan „erőből manőverezni”, sokáig fenntartani a nagy g-s fordulókat, valamint nagy állásszögnél is irányíthatónak maradni. Emellett a kis fordulósugár is alapelvárás.
Mindezek kevésbé illenek rá a BAe Hawkra, így a Northrop vezetősége határozott: új koncepció kell. Meg is bízták az új típus kifejlesztésével a Burt Rutan nevével fémjelzett Scaled Composites vállalatot, mely külön csapatot állított rá a munkára. És hogy milyen előrehaladott állapotban van a projekt: az illetékesek szerint még idén levegőbe emelkedhet az első prototípus.
A Norhtrop Grumman T-X projektjének igazgatója, Marc Lindsley elmondta, a váltás nincs hatással a csapat magjára, az L-3 továbbra is a földi kiképzőeszközökért felelős, míg a BAE Systemsszel jelenleg is tárgyalnak arról, hogyan tudnák átültetni az új koncepcióba a Hawkhoz kifejlesztett kiképzési rendszert.
A T-X program keretében a szuperszonikus T-38C Talon típusú sugárhajtású kiképzőgépek leváltására keresnek olyan típust, mely megfelelő módon képes elvégezni a pilóták képzését az elkövetkezendő 40 évben. Az előzetes darabszámok szerint 350 gép megrendelése biztos, de valószínű, hogy ez a szám tovább fog növekedni. Már csak azért is, mert a legfrissebb hírek szerint az F-16C agresszorok váltótípusaként is emlegetik a típust.
Az óriási üzletről a Northrop Grumman csapata mellett nem akar lemaradni az új típussal előrukkoló Boeing/Saab, valamint a Korea Aerospace Industries és Lockheed Martin alkotta páros sem, mely a T-50 Golden Eagle felpiszkált változatával pályázik. Emellett bejelentkezett még a megmérettetésre az Alenia Aermacchi és a General Dynamics a T-100-assal (mely az M-346 Master “amerikanizált” változata). Továbbá korábban az is felmerült, hogy a kínaiak is versenybe szállnának a US Aerospace segítségével.