HTKA HÍRHALOM olyan hírek gyűjtőhelye, amiket rövidségük, vagy éppen időnk hiánya miatt nem tudtunk kellő formában megírni, így igen lényegre törően, de mégis közzétesszük ezeket minden hétvégén egy csokorba fűzve.
India újraindítja az augusztusban leállított könnyű helikopter beszerzésére irányuló beszerzést. Az eredeti pályázatot még 2008-ban indították 133 és 64 könnyű forgószárnyas beszerzésére a hadsereg, illetve a légierő részére. A versenyzőkből már csak az Airbus Helicopters AS550 C3 Fennec és a Kamoc Ka-226T maradt talpon, amikor a tendert nyáron lefújták. Az újraindított pályázaton az eredetivel hasonlók az elvárások: a szerződés aláírása után 3-4 évvel kezdjék meg a helikopterek leszállítását, melyeknek minimum 50%-ban kell tartalmazniuk hazai alkatrészeket. A gépek elsődleges feladata a felderítés, de emellett alkalmazhatják azokat légi előretolt irányítói szerepkörben, vagy szállíthatják a gyors reagálású erőket. Már előre tervezik a gépek képességeinek feljavítását, tervek között van a győztes típus felszerelése ütközést elkerülő rendszerrel, barát-idegen felismerő rendszerrel, adatátviteli rendszerrel, a hajtóművekből kiáramló hő hűtőberendezésével valamint levegő-levegő rakétákkal. Az új típus az évtizedek óta szolgáló Cheetah és Chetak helikoptereket váltja majd az évtized második felében.
A Hindustan Aeronautics Limited (HAL) üzemeiben elkészültek az első Szu-30MKI felújításával. A vadászbombázó most a cég berepülő pilótáihoz kerül, akik ha elégedettek a módosításokkal, átadják a gépet az Indiai Légierőnek.
A HAL a még gyártósoron lévő példányok 43 000 alkatrészéből 31 500-at állít elő, emellett a vietnami, algériai és malajziai gépek gyártásában és alkatrészellátásban is részt vesznek.
Néhány napja írtunk az F-35C első hajófedélzeti leszállásáról, most további információkkal szolgálhatunk a Kedves Olvasóknak. A 4 napos tesztsorozaton 2 példány vett részt, ezek 57 fékezőhorgos leszállást, 55 katapultos indítást és 84 touch-and-go manővert hajtottak végre.
Balesetben elvesztette egyik F-16-osát az Amerikai Légierő november 6-án. Az 53. ezred fegyvertesztelő csoportjának gépe a Tyndall légibázisról szállt fel gyakorló repülésre, majd 57 mérföldre (91 km) Florida Panama City-i partjaitól a Mexikói-öböl vizébe csapódott. A gép roncsait megtalálták, a pilóta sajnos a pilótafülkében ülve zuhant a tengerbe.
—
A Idaho-i Nemzeti Gárda sem úszta meg veszteség nélkül november 6-át, egy éjszakai kiképző repülésen zuhant le egyik AH-64 Apache helikopterük. A balesetben mindkét hajózó életét vesztette, a okok kivizsgálását a Nemzetvédelmi Minisztérium megkezdte.
—
Két héttel korábban írtunk a BAE Systems és Dél-Korea lehetséges szerződésbontásáról a KF-16-osok modernizálásának ügyében, most pedig már bejelentett hírként számolhatunk be a dologról. A Dél-Koreai Kormány tájékoztatta az USA Kormányát a szerződés felbontásáról, így vélhetően a Lockheed Martin kapja majd meg az 1,7 milliárdos munkát, visszaszerezve ezzel monopóliumukat a Fighting Falcon modernizációjának piacán.
Indonézia 11 AS565 helikopter beszerzése mellett kötelezte el magát. Az Airvus Helicopters produktumát a tengeralattjárók elleni harci kapacitás kibővítésére rendelik, a forgószárnyasok felszerelése ennek egyezik meg: nagy hatótávolságú szonár és torpedó is kerül az alkalmazható eszközök listájára.
Befejeződött az Izraeli F-16C/D-k modernizálása. A Barak 2020 program során megerősítették a gépek szerkezetét, új HUD berendezést és további meg nem nevezett módosításokat kaptak, meg nem nevezett források szerint pedig ezekkel a gépek kapacitásuk csúcsát érték el. A módosítást századszinten végezték a légierő központi karbantartó részleg embereinek felügyelete alatt. A modernizálás már az idei gázai műveletek előtt befejeződtek, melyben a felújított F-16-osok azonnal szerepet is kaptak.
Az Amerikai Egyesült Államok kormánya úgy döntött hogy némileg lazít az F-35-öt érintő szoftverkódok titkosítását illetően. A Pentagon, mely az 50 milliárdos fejlesztés legnagyobb befektetője, még a legközelebbi szövetségeseknek sem adná ki a szoftverkódot, így ellehetetlenítve az alkalmazókat a saját rendszerek integrálását. Izrael évek óta lobbizik a kódok megkapása érdekében, hisz az nélkül képtelenek a hazai fegyverek integrálására a típushoz, mindenben az USA-ra szorulnak. Ugyanez igaz a többi üzemeltetőre is, így most az a megoldás született, hogy az alkalmazókat valamilyen módon képessé teszik a szoftverek módosítására, mert az létfontosságú lehet egy harcfeladat megvívása során.
—
Ismert, hogy az Indiai Légierő éveket csúszott az MMRCA vadászgép tender győztesének kiválasztásával. A végül 2012 januárjában kihirdetett eredmény a franciák győzelmét hozta, azonban ők sem lehetnek boldogok mind a mai napig: a tendereztetéshez hasonlóan a szerződés aláírása is éves csúszásban van, még mindig nem került pont az megegyezés végére. A Dassault Aviaton-nál azonban már látják az alagút végét, reményeik szerint márciusig minden részletben megegyezhetnek, és végre aláírhatják a 15 milliárd zöldhasút érő szerződést.
—
Az Amerikai Tengerészgyalogság nemrég közzétette 2015-ös elképzeléseit a repülőgépflottájuk jövőjével kapcsolatban. Az elképzelés szerint az AV-8B Harrier II típust 5 évvel a tervezettnél korábban, azaz 2025-ben vonnák ki az aktív szolgálatból. A „jump jetek” pótlására az F/A-18 Hornet flotta üzemidejét bővítenék ki. A tavalyi tervben még az szerepelt, hogy mindkét típus 2029-ben váltják le végleg az F-35B-k, ám ezek szerint csak Hornetek érhetik meg a következő évtized végét aktív szolgálatban.
—